Wie heeft of had er vouwgordijnen: ervaring, tips en inspiratie gezocht!

Discussie in 'De lounge' gestart door jannanas, 18 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    We gaan verbouwen! Joepie! Nu zijn we aan het kijken wat er allemaal moet gebeuren, wat het kost en wat we willen.
    Wat betreft de raambekleding: ik heb nu rolgordijnen ( strak en lichte kleur) en lange vitrage ( in betweens). Ik zou straks liever gaan voor vouwgordijnen en dan geen vitrage of overgordijnen meer.

    Wie heeft dit ook? Bevalt het je? Worden de vouwgordijnen snel vies ( vliegenpoep ed)? Is het kaal zonder overgordijnen/vitrage erbij?

    EN ten slotte: heb je nog tips ( of juist afraders) waar te halen? Het moet op maat gemaakt worden, zijn geen standaard afmetingen ramen.
     
  2. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb in de keuken en zijkant van het huis vouw gordijnen, ze hingen er al toen we het huis kochten. Achter gewone gordijnen ( mega grote aanbouw ) Ik vind de gordijnen gezelliger als rolgordijnen. Niet vies hier hangen er al wel een poosje. Die van ons zijn wel licht doorlatend.
     
  3. Poppe

    Poppe Bekend lid

    3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Mijn tip is ga voor duette als je budget het toelaat. Is als vouwgordijnen maar dan de stof dubbel, waardoor je de touwtjes niet ziet (lopen door het midden) en geen gaatjes in de stof, is mooier!
    Bevalt heel goed hier!
     
  4. sweetbel

    sweetbel VIP lid

    27 jan 2010
    5.519
    0
    0
    Ik vind vouwgordijnen veel mooier dan andere gordijnen. Ik vind het ook niet kaal staan zonder overgordijnen.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier in de keuken vouwgordijnen, ik vind ze ideaal. Worden ook niet snel vies, hangen nu 8 jaar en echt nog prima!
     
  6. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wij hebben nét nieuwe gordijnen gekocht: vouwgordijnen. Voor het eerst, dus ik vond het best spannend. Vooraf heb ik veel prijzen vergeleken, en daar zit een groot verschil in.

    Ik ben uitgekomen bij Entry vouwgordijnen, en heb ze daar online op maat laten maken voor 5 ramen. Ze zijn voordelig, en hebben een meetfoutgarantie. Dat betekent dat als je zelf een inmeetfout maakt, je toch nieuwe gordijnen krijgt. Top service, ik ben erg tevreden over de kwaliteit.

    Ik heb ze nu hangen, maar zie geen touwtjes aan de voorkant hoor? En dit zijn "gewone" vouwgordijnen. Vooraf kan je gratis staaltjes aanvragen, zodat je ook weet welke stof je in huis krijgt. Dat hielp wel goed bij de keuze.

    Overigens kan je de gordijnen er af halen met klittenband om ze te wassen. Dat vond ik ook een voordeel. Het systeem laat je hangen, en alleen de stof zelf haal je er af.

    Ik heb gekozen voor een "gewone" stof. Ik ben de weken voor het bestellen extra op gaan letten bij andere huizen. En de "inbetween" stoffen, die je nu veel ziet, laten toch nog veel inkijk zien in het donker als het licht aanstaat. Dat vond ik niet prettig.

    Overdag hebben we de vouwgordijnen open, en 's avonds doen we ze dicht.

    Één nadeel kan ik wel noemen, ten opzichte van gewone gordijnen: als je planten op je vensterbank hebt staan kunnen ze niet helemaal dicht. Gewone gordijnen vallen voor je vensterbank. Wij hebben de vouwgordijnen "in de dag" hangen, dat betekent dat ze boven de vensterbank uitkomen.
     
  7. skiwi

    skiwi Fanatiek lid

    15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik heb ze gehad. Maar ik had een goedkoop systeem, dat hing snel scheef. Ik zou dus een goed systeem aanschaffen. Vliegenpoep zat er inderdaad op, maar dat heb je met elk systeem wel denk ik.
     
  8. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Hier ook sinds 3 jaar vouwgordijnen in de woonkamer. Ik ben er superblij mee. Wij hebben een variant waarbij je niet naar binnen kunt kijken als je buiten bent maar nog wel redelijk naar buiten.
    Moet zeggen dat we ze bijna nooit dicht hebben, altijd halverwege. Ik was ze 1 a 2x per jaar en dat is vrij simpel. Ballustijnen (??) verwijderen, touwtjes eruit en in de wasmachine. Vervolgens weer nat ophangen. Wij hebben ze online gekocht (op maat laten maken)_ Hoewel ik het een gok vond en best veel geld ben ik er heel blij mee
     
  9. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Beetje offtopic maar hoe wassen jullie ze? Wij hebben er een van 2,5x2 meter maar hoe haal je dat eraf en nat er weer op in je eentje?

    Ontopic: wij hebben er dus een in de woonkamer en zijn er heel blij mee! Wij hebben er wel inbetweens naast hangen maar dat is meer omdat ze er al hingen toen we hier kwamen wonen.
     
  10. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Wij doen het altijd samen, is wel groter dan bovenstaand maar lijkt me in mijn eentje erg lastig.
     
  11. manamana

    manamana Fanatiek lid

    30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Hier ook vouwgordijnen en we zijn er erg tevreden mee. Ik vind het niet kaal zonder overgordijnen, wat ik bij rolgordijnen wel vind.

    Wassen is inderdaad wat gedoe, want alle baleinen moeten eruit. Maar we wassen ze niet zo vaak :). Zo heel vies worden ze niet.

    Wij hebben ze destijds bij de Kwantum laten maken, niet zo gek duur, maar prima kwaliteit (vinden wij). De gordijnen hangen er al jaren en zien er nog netjes uit.
     
  12. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Dank jullie wel voor de reacties! Meeste tevreden dus. Nog meer ervaringen met de " goedkopere" winkels zoals kwantum, leenbakker,hema enz?
     
  13. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Micera: ik ga je link bekijken, bedankt!
     
  14. 27mama

    27mama Bekend lid

    8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb twee hele goedkope van de kwamtum. Had geluk met de maten. pasten precies tussen mijn ramen. Heb ze wel moeten strijken maar ze hangen netjes. Zijn nog niet gewassen, heb ze pas. Weet niet wat ik ervan over hou als ze zijn gewassen.

    Ik gebruik ze overigens niet om open en dicht te doen. Dat is veel te veel gedoe met die touwtjes. Het hangt er voor de sier.
     
  15. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Micera, ziet er goed uit op jouw link! Welke stof en kleur heb jij uiteindelijk gekozen?
     
  16. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Eerst dikke katoenen vouwgordijnen gehad die hingen al in het huis. Waren prima te wassen en dit ook een aantal keren gedaan.
    Maar omdat het licht weg nam 2 jaar geleden dunnere gekocht bij leen bakker. Met een goed systeem. Er zit een rolgordijn ketting aan.
    Deze kunnen niet in de was.
    Er zit nog geen vlek op.
     
  17. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Ik had in mijn vorige huis op maat gemaakte vouwgordijnen van de Roobol. Erg mooi, netjes afgewerkt, niet vies, goed te wassen. Geen overgordijnen en het was niet kaal. Ik was er erg blij mee maar het was wel vrij prijzig.

    Nu overigens rolgordijnen en alleen bij de schuifpui gordijnen. Ik vind het niet kaal maar ik houd dan ook van strak :)
     
  18. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Wij hebben het overigens gewoon bij een plaatselijke stoffeerder besteld. Was net zo duur als de kwantum maar de kwaliteit vele malen beter. Omhoog en omlaag gaat met een rolgordijnsysteem. Aan de achterkant zitten ballijnen en touwtjes. Die moet je los halen en dan kan je het op 40 graden wassen. Bovenaan is het bevestigd met klitteband.
     
  19. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Mijn mening... als er ook maar iets lelijk is, zijn het scheve of rommelige vouwgordijnen! Ik zeg niet dat het duur moet zijn, maar ik zou goed kijken naar de kwaliteit.. Wij hebben een tijd geleden ook nieuwe vouwgordijnen laten maken bij een plaatselijke stoffeerder hier in de buurt en die hebben alles ingemeten en ons ook geadviseerd en uiteindelijk ook alles geinstalleerd. Ik vind het het geld echt waard, het hangt netjes en het blijft ook langer mooi als je het eens wast. Ik merk wel echt verschil met de goedkopere vouwgordijnen die we hier voor hadden..

    Ik vind het voordeel van vouwgordijnen dat het lekker 'opgeruimd' staat en het wel heel 'warm' staat ten op zichte van bijv. rolgordijnen. Ik heb een lichtdoorschijnende stof en hier hangen ze altijd tot halverwege het raam. Savonds kun je er doorheen kijken van buitenaf, maar ik heb niks te verbergen en ben niet het typ dat met de gordijnen potdicht wil zitten in de avond. :) Overdag heb ik veel licht naar binnen, zonder dat ik wat aan mijn gordijnen hoef te doen. (Als je gewone gordijnen helemaal open doet, vind ik dat altijd zo kaal en kil)
     
  20. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Donkere is het gesloten rolluik.
     

Deel Deze Pagina