Bouwkundig rapport: zelf betalen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Angel78, 11 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel78

    Angel78 VIP lid

    18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    administratief medewerkster
    Overijssel
    Als je een bouwkundig onderzoek laat doen als je een huis wilt kopen, moet je dat dan zelf betalen of hoe gaat dat ook alweer?
     
  2. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    lijkt me wel. een bouwkundig onderzoek is niet verplicht, als je dat zelf wil zul je dat zelf moeten betalen, evenals dat sommige mensen bijv een aankoopmakelaar meenemen, dat moet je ook zelf betalen
     
  3. Ennas86

    Ennas86 VIP lid

    19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    ja moet je zelf betalen.. onze kopers wilde ook een bouwkundig rapport laten maken, maar moesten het uit eigen zak betalen. denk trouwens wel, weet niet wat de kosten daar van zijn' , dan het eventueel mee te financieren is, maar weet niet zeker hoor
     
  4. veertje

    veertje Fanatiek lid

    Ja dat moet je zelf betalen helaas.
     
  5. Trees

    Trees Niet meer actief

    Via vereniging eigen huis kun je het vaak met korting doen.
     
  6. Triskele

    Triskele Niet meer actief

    wij hebben hier nog geen 250 euro voor betaald, het varieert wel geloof ik erg dus vooraf afspreken inderdaad!
     
  7. Trees

    Trees Niet meer actief

    Ligt er ook aan hoe groot en 'afwijkend' het huis is.

    In het ene huis (klein, vrij standaard zaten we rond de 200) en het andere huis (oud, groot en niet bepaald standaard) het dubbele. Je moet inderdaad erg goede afspraken maken.
     
  8. Soraya

    Soraya Bekend lid

    30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Hoezo helaas? Je wilt toch zelf weten wat de staat van het huis is?
     
  9. Soraya

    Soraya Bekend lid

    30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Meefinancieren? Dan betaal je 30 jaar voor die keuring.
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou het ook niet meefinancieren, want dan wordt het een dure keuring!
     
  11. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Je moet het zelf betalen maar bij een oud huis is het zeker de moeite waard. Mocht er iets mis zijn kun je in je onderhandeling gebruiken. Als later blijkt dat er een verborgen gebrek is, kun je dit bij de verkopende partij verhalen omdat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan.

    Het kost wel even wat, wij hebben 250 euro moeten betalen toen we ons huis verkochten (wij hebben het zelf laten doen om aan te tonen dat het huis goed in elkaar zat als service naar eventuele kopers en om het huis sneller te verkopen). Maar toen we het huis kochten hebben we hierop bespaard en dat zal ik echt nooit weer toen. Er kwamen een boel gebreken naar boven toen we de sleutel kregen. Voor deze kosten (lek riool, kapotte balk en nog wat kleine dingen) moesten wij opdraaien. Iets wat anders de verkoper had moeten betalen.
     
  12. moonlight159

    moonlight159 Fanatiek lid

    20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Wij hebben het ook zelf laten doen, toen we dit huis kochtte. Koste inderdaad iets van 250 euro.
    Omdat er een behoorlijk wat punten mankementen waren (huis van 1910 dus had ook niet anders verwacht), hebben we nog wel 5000euro van de prijs af kunnen krijgen!
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ook als je wel aan je onderzoeksplicht hebt voldaan, schijnt het niet echt makkelijk te zijn om kosten voor verborgen gebreken op de verkopende partij te verhalen.
     
  14. Lovely2011

    Lovely2011 Fanatiek lid

    2 aug 2011
    3.407
    1
    0
    Bij ons was het 'verplicht' omdat we een oud huis hebben.
    Het was rond de 300 euro, en werd meegefinancierd met de hypotheek.
     
  15. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    klopt omdat alleen wat zichtbaar is wordt geconstateerd, iets wat een handige bouwvakker ook kan zien.
    Gebreken achter bijvoorbeeld gipsplaten en plafondplaten kunnen ze niet zien en valt dan ook niet te achterhalen met een bouwkundig rapport.
     
  16. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Maar ze kijken ook op plekken waar je zelf niet zou kijken. Dankgoten dak, onder de vloer, tegels in de wc en badruimte, kozijnen enz. Als je achter problemen komt achter gipsplaten, kun je aantonen dat er geklungeld is. Dat was dan ten tijden van het onderzoek niet zichtbaar maar later wel verhaalbaar. Misschien dat het komt omdat we een rechtsbijstandverzekering hebben en we daarom niet afgescheept werden..... Maar je staat met een bouwtechnisch rapport echt een stuk sterker!
     
  17. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ja je moet het zelf betalen maar je kan het wel als eenmalige kosten van de belating aftrekken
     
  18. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sja je moet iemand aansprakelijk stellen.
    Maar mij is het wel gelukt met een lekkage hoor.
    Als de verkopers het zouden moeten hebben geweten moeten ze het repareren. En nog 2 vriendenstellen van mij is het ook gelukt.
     
  19. Soraya

    Soraya Bekend lid

    30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Vier jaar geleden nog wel.

    Edit: verkeerd gelezen
     
  20. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Al die punten die jij opnoemt zijn dingen waar wij wel op letten, maar ik zei ook dat een bouwvakker hetzelfde zou zien. Ik begrijp ook dat niet iedereen onder die groep valt.
    Wij hebben zelf vorig jaar een oud jaren 30 huis gekocht en volledig gestript en opgeknapt, zonder rapport want dat er van alles aan scheelde kon zelfs een blinde nog zien ;)
     

Deel Deze Pagina