Wie is opnieuw vaginaal bevallen na schouderdystocie?

Discussie in 'De bevalling' gestart door BeebieBeeb, 14 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar ervaringen van dames die opnieuw vaginaal bevallen zijn nadat er bij je vorige bevalling schouderdystocie opgetreden was.

    Kregen jullie preventief een knip?

    Ik vroeg het me af en de gyn zei dat dat niet perse preventief gebeurd, maar dat de kans erg groot is. Als de schouder opnieuw vast zou zitten is er geen ruimte voor een knip en zitten we met de gebakken peren zei hij letterlijk. Mét knip is er meer ruimte om te manoeuvreren.

    Nu snap ik dat volledig, als er nood is, is het nodig! Maar nu komt het, ik heb mijn vorige bevalling mét schouderdystocie, zónder knip of scheur doorstaan! Alles is gewoon helemaal heel gebleven, ondanks allerlei posities, houdingen en handgrepen etc.

    Ik ga het ter zijner tijd nog wel even aangeven, als het écht zo ver is, dat ze er terughoudend in moeten zijn, maar ik ben dus wel benieuwd wat jullie ervaring is. :)

    Bij mijn 1e kindje wel een knip gehad en de 2e keer zonder knip bevallen was voor mijn herstel echt een verademing!
     
  2. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    919
    903
    93
    Het ligt er waarschijnlijk heel erg aan hoe ernstig de schouderdystocie is, en welke ingrepen nodig zijn. Als het echt heftig wordt moeten ze met hun eigen hand het armpje van de baby pakken en dat langs het hoofdje naar buiten wurmen, om zo de schouders een beetje te kunnen draaien. Ik kan me niet voorstellen dat dat lukt zonder knip. De boel staat meestal al aardig op spanning als er een kind halverwege zit, nog een volwassen arm erbij wordt wel erg veel... Dus ik snap het beleid wel.
    Maar als de schouderdystocie echt ernstig was, en er is een grote kans op herhaling, dan laten ze je waarschijnlijk sowieso niet meer vaginaal bevallen. Bij mij niet althans. Dus er zijn allerlei gradaties mogelijk, met allemaal weer verschillend beleid als gevolg.
     
  3. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Geen ervaring met schouderdystocie wel met bevallen en een knip (bij beide bevallingen was er foetale nood) Als ik jou was zou ik sowieso kiezen voor die preventieve knip. Liever zelf wat meer ongemakken dan zitten met die "gebakken peren" tijdens je bevalling. Het risico zou voor mij te groot zijn.
     
  4. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik zou me echt geen zorgen maken over een evt knip..
     
  5. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik heb al eerder een knip gehad dus ik weet wat het is. Ik vond het echt niet fijn zeg maar ;)
    Mijn verloskundige begon er zelf over om dit aan te geven bij de gyn.
    Toentertijd vonden de gyn en vk's het een wonder dat bij de bevalling met schouderdystocie alles heel gebleven was bij mij. Was uitzonderlijk bij de manoeuvres die ze moesten doen.
    Blijkbaar een soepel huidje zullen we maar denken. Vandaar dat ik het me nu afvraag en een beetje twijfel.
    Ik snap uiteraard ook dat als het moet, moet het.

    Ik word nu trouwens sowieso al eerder ingeleid om dit te voorkomen..
     
  6. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Sorry dat ik het zeg, maar ik vind een echte schouderdystocie sowieso 'ernstig'... Moet daar echt een graadmeter aan gehangen worden? :rolleyes:
    Mijn kindje was gewoon veel te groot, zat klem, gyn en vk hadden het zweet op de rug en ik heb alle hoeken van de kamer gezien om mijn kind eruit te krijgen. En dat was zonder knip of scheur..

    Ik word nu eerder ingeleid om weer zo'n grote baby te voorkomen, en dus het risico zeer te verkleinen. Ik ben hiervoor (mijn 1e bevalling) ook al eerder bevallen, zonder schouderdystocie, van een redelijk groot kind, dus dat er een baby doorheen past is duidelijk, maar geen reuzebaby.

    Ik vroeg mij gewoon af of er dames ook zonder knip opnieuw bevallen zijn.
    En nee, een knip is niet het ergste, maar als je beide hebt meegemaakt, weet je gewoon dat het achteraf erg prettig is als je niet ingeknipt hoeft te worden.

    Ik heb ook al een flink herstel voor de boeg door andere klachten, dus ik minimaliseer graag de rest :)
     
  7. Nan87

    Nan87 Actief lid

    21 nov 2015
    444
    502
    93
    Ik heb geen ervaring maar ik zou niet direct varen op de angst van 'misschien dat'. Je neemt al voorzorgsmaatregelen (namelijk het eerder ingeleid worden). De vorige keeris het ook zonder gelukt (en toen was de baby hoogstwaarschijnlijk groter omdat je niet vroegtijdig was ingeleid). Dus nee, ík (die wel een knip en veel gezeik heeft gehad maar geen schouderdystocie) zou niet preventief voor een knip gaan.
     
  8. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik ga er juist van uit dat het dit keer goed gaat, zeker door de maatregelen die we nemen nu. :)
    Ik heb alleen het idee dat ik weinig te vertellen heb over een knip of niet.
    Ik ga sowieso vragen of ze er terughoudend in willen zijn, maar of dat helpt? :)
     
  9. Babyopkomst

    Babyopkomst Bekend lid

    3 nov 2017
    530
    337
    63
    Ik lees mee. Ook 1x goed bevallen. 2e zijn dystocie en nu is het afwachten wat het plan gaat worden.
     
  10. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Ik lees even mee. Bij de eerste dipte de hartslag te veel en die is geboren met een knip en vacuümpomp (meneer woog 4080gram en was een sterrenkijker). De 2e is geboren net een schouderdystocie (woog 4580gram) de noodknop was al ingedrukt, kamer stond vol medisch personeel maar gelukkig was ie er snel. Wel wat uitgescheurd, maar qua herstel was dit niet te vergelijken met een knip. In het gesprek dat ik na afloop heb gehad met de gynaecoloog werd mij verteld dat ik bij een volgende eventueel zou mogen kiezen voor een keizersnede. Over een preventieve knip is niets gezegd.
    Dit alles zorgt er wel voor dat ik heel erg twijfel over een 3e kindje ondanks dat ons gezin voor mijn gevoel nog niet compleet is.
     
  11. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Zonder details over de eerste: nee. En ik durf het ook niet aan. De tweede is op mijn verzoek met een KS geboren en de derde zal ook via KS komen.
     
  12. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Klinkt grotendeels dus als mijn verhaal! Wij hebben ook lang getwijfeld over een 3e, maar mijn hart schreeuwde ja! :)

    Door eerder in te leiden, hopen we nu op een kleinere baby ipv 9 pond. Ik mocht ook voor een keizersnede kiezen, maar wil dat toch liever niet. Over die knip was mij in eerste instantie ook nooit iets verteld. Dat kwam puur aan de orde omdat ik dat vroeg aan de gyn n.a.v. mijn gesprek met mijn eigen verloskundige waar ik tot dan toe ook nog liep.
     
  13. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Hoe ver ben je nu? Waarschijnlijk heb je het er wel al na je 2e bevalling over gehad met je VK of gyn?
     
  14. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Krijg je dan ook extra echo’s om de groei van de baby in de gaten te houden?
    Ik denk dat ik eerst een gesprek met een verloskundige ofzo wil hebben over hoe het eventueel bij een volgende zwangerschap en bevalling gaat zijn voordat we de anticonceptie de deur uit doen. Ik ga dan ook op zoek naar een andere verloskundige, want ik las in de aantekeningen van haar dat ik “helaas” naar het ziekenhuis wilde en daar niet van af te krijgen was. Sorry, maar mijn wil is wet op dat moment en ik moest ook echt goed m’n zin door drijven. Vond ik een nare ervaring. Wil ook niet weten hoe het was afgelopen als die schouderdystocie me thuis was overkomen.
     
  15. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ja ze zeggen dat ze er als verloskundigen (thuis) ook in getraind zijn, maar zoveel vertrouwen heb ik er ook niet in.. Ik was ook errrrg blij dat ik in het ZH was op dat moment!
    Na de bevalling zeiden ze dat, mocht ik nog een keer zwanger zijn, dat ik dan sowieso medisch moest bevallen daardoor. Ook mijn verloskundige zei dat en zij zijn ook echt niet pro-ziekenhuis. Dus dat viel mij erg mee..

    Ik heb nu inderdaad iets van 4 of 5 groeiecho's gehad tussen 28 en 34 weken. (Dat was sowieso protocol bij mijn verloskundigepraktijk én in het ZH) Daarna volgen ze de curve van die groeiecho's, omdat het meten dan helemaal niet betrouwbaar meer is. Omdat het geboortegewicht nu onder de 8 pond word geschat, mag ik vaginaal (proberen te) bevallen. Had het veel groter geweest, was die keizersnede een optie geweest.

    Ik zou als ik jou was eerder het ZH bellen en daar advies vragen. Misschien kun je het beter met iemand van daar bespreken. Zij hebben er denk ik ook meer kijk op. Tenslotte ben je nu toch een apart geval ;) met grotere risico's en dan hoor je m.i. in het ZH te zijn. :) Zij kunnen je altijd nog naar een verloskundige terug sturen.
     
  16. Babyopkomst

    Babyopkomst Bekend lid

    3 nov 2017
    530
    337
    63
    33 weken:)

    Ik krijg veel echos om de groei in de gaten te houden. Tot nu toe goed. Baby ligt nu in stuit dus zou dan een keizersnede worden maar kan uiteraard nog draaien.

    Met 38 weken beslissen we of we het afwachten of vroegtijdig gaan inleiden of een keizersnede.

    Ik wil graag vaginaal bevallen.
     
  17. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Spannend wel he?
    Hier was afwachten sowieso geen optie. Ja misschien bij een keizersnede nog iets langer wachten :)
    Nu wordt ik eerder ingeleid en hoe dichterbij het komt, hoe spannender ik het vind! Ik droom nu zo'n beetje iedere nacht over de bevalling :D niet perse nare dromen hoor gelukkig :)

    Waren jouw andere kindjes erg groot?
    Deze baby wordt bij mij nu tegen de 8 pond geschat met 38w. Ik hoop dat ze gelijk hebben of er boven zitten :oops:
     
  18. Babyopkomst

    Babyopkomst Bekend lid

    3 nov 2017
    530
    337
    63
    Ik vind het heel spannend omdat ik het eigenlijk ook iets natuurlijks vind en alles dat gepland is is dat natuurlijk niet meer. Maarja, alles voor een gezond kind.

    Mijn kinderen waren niet extreem groot.
    Dochter 3870 gram en zoon 4015 gram.
    Hij heeft ook niet lang vast gezeten dus ik denk dat ze het daarom wel aandurven. Ik heb niet eens een medische indicatie gekregen. Maar alles zal afhangen van de komende echo's. Tot nu toe zal het kindje met 40 weken op 3700 gram geschat worden.

    Hoeveel weken ben jij nu?
     
  19. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ohja dat valt mee en 3700 gr. zeker ook. Dan is dat vast mooi meegenomen!

    Ik ben 37w plus een beetje. Nog eventjes geduld :)
    Ik vind het geplande juist wel fijn. Ik hou niet zo van onverwachte dingen ;) dus komt hier goed uit!
     
  20. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Het advies om een preventieve knip te plaatsen bij een schouder dystocie is obsoleet. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een knip bij een schouder dys geen meerwaarde heeft.
    Over het algemeen is er voldoende ruimte, en de ruimte is bovendien alleen nodig in het geval het nodig is inwendig een armpje aan te haken. Zeker als je vorige keer zonder knip en zonder scheur bent bevallen, zou ik hier kritisch over zijn.
    Het is verder wel zo dat het beleid wordt bepaald aan de hand van de ernst van je vorige schouder dys. Dat varieert namelijk van een beetje klem zitten tot flink klem zitten waarbij verschillende manoeuvres zijn geprobeerd tot aan letsel (aan moeder of kind) of zuurstoftekort.
    Ik zou ht belangrijker vinden om niet op je rug te bevallen. Wellicht is het een idee om ‘all-fours’ te persen en te bevallen. Deze houding creëert meer ruimte in het bekkenuitgang. Wellicht ben je vorige keer al zo bevallen.
    Mocht het advies worden gegeven om de bevalling in te leiden, bedenk wel dat een inleiding ook een indicator is voor een schouder dys.
     

Deel Deze Pagina