Wie nodig je uit op je kinderfeestje?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door pluk, 17 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Al vanaf groep 2 stuitten we elk jaar op hetzelfde probleem, het kinderfeestje. En dan met name wie wordt er uitgenodigd.
    Mijn dochter en wij zijn het hier niet over eens. Zo ook weer dit jaar.

    Ze mag 4 kinderen uitnodigen, ze levert gisteren haar lijstje in met daarop 3 , voor mij, onbekende namen. Ik vraag dan wie het zijn.
    1 meisje, die ze vorige week voor het eerst had gezien ( en gesproken) toen die de hond uitliet.
    2 een 2 jarig jongentje waar ze eens op had gelet in de speeltuin omdat de moeder even moest plassen.
    3 Een meisje dat haar had gezegd dat haar fiets mooi was.

    Wij hebben haar uitgelegd dat wij het als ouder niet zien zitten om , voor ons, onbekende kinderen mee te nemen . Ze wil graag bowlen.

    Haar beste vriendin en twee andere meisjes waar ze vaak mee speelt staan niet op het lijstje en wil ze niet uitnodigen omdat ze daar al zo vaak mee speelt. Het ziet er dus naar uit dat ze haar feestje gebruikt om nieuwe vrienden te maken ( soort van kopen met het feestje). En wij zien het feestje als mogelijkheid om een gezellige tijd te hebben met vrienden.

    Hoe zouden jullie dit aanpakken?
     
    Youtan vindt dit leuk.
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    eigenlijk uitleggen zoals je het hier al doet ;) . En misschien het lijstje 'gebruiken' met haar als soort van ideeen lijstje met wie ze eigenlijk best een keer wil afspreken.

    Het kinderfeestje is om iets speciaals te doen met kinderen die je erg lief vind en waar je altijd fijn mee kan spelen. 'Maar wil je graag eens met deze kinderen spelen? Dan kan dat toch gewoon. Zullen we eens kijken of we iets kunnen afspreken? Ik zou het ook niet accepteren ;) .
     
    kleinepien en Paardenbloem vinden dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja eigenlijk precies zeggen hoe je dat nu doet. Dat een kinderfeestje is voor vriendjes.
    Ik ben niet heel sturend in de gastenlijst van mijn kinderen;) maar dit zou ik ook niet goed vinden.
    Dat ze best eens kan afspreken met die kinderen maar dat dat niet op een kinderfeestje kan.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb mijn dochter in de loop van enkele weken verschillende keren om een lijstje gevraagd. Dat veranderde ook elke keer weer natuurlijk, want iemand die die dag lief voor haar was, was dan plots cruciaal op het feestje.

    Na een lijstje of vijf hebben we samen gekeken wie telkens weer terugkwam, en kon ik met haar ook makkelijker bespreken waarom sommigen niet uitgenodigd werden, aangezien ze maar één keertje genoemd werden bijvoorbeeld.
     
    pluk, Youtan en Athina vinden dit leuk.
  5. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Toch zeggen hoe feestjes werken. Bij ons is dat: je vriendinnen en vrienden uitnodigen. En uitleggen wanneer je iemand je vriendje of vriendinnetje noemt.
    Mijn dochter is volgende maand jarig, ze wil heel graag naar een trampolinehal, dat is best prijzig. Normaal gesproken vraagt ze elk jaar alle meisjes van de klas (met haar erbij zijn dat er 7), maar dat wilde ik dus dit jaar niet. Ze mocht er 4 kiezen. En dan kiest ze 1 jongen en 3 meisjes, waarvan 1 meisje een beetje een pestkop is, waar mijn dochter (en alle meisjes uit de klas) wel eens door uitgelachen of buitengesloten worden. Ik heb toen een gesprek met haar gehad, waarom ze dan toch dat meisje uit wil nodigen, en benoemt wat er allemaal voorgevallen is afgelopen jaar. Toen zei ze: je hebt gelijk, ik nodig liever iemand uit waar ik écht bevriend mee ben.
    Uiteindelijk gaat ze het feestje waarschijnlijk samen met haar vriendinnetje doen, dus dan delen we de kosten en kunnen alsnog alle meisjes plus dat jongetje komen, scheelt wel weer gedoe ;)
     
  6. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Het geeft wel aan dat veel jonge kinderen zo'n keuze eigenlijk nog niet kunnen maken en je hier als ouders wellicht dus wel wat meer sturing aan kan geven.
    Mijn dochter zit in een klas van 32, dus iedereen uitnodigen wordt hem niet. In groep 2 zitten 7 meiden inclusief zij zelf, dus dát is zeker wel haalbaar. Ze heeft 4 vriendinnetjes, meisjes die ze aardig vindt en af en toe tot vaak mee speelt. Als het aan haar lag nodigde ze alleen die meiden uit maar ik vind het sneu om de 2 meiden die dan overblijven niet te vragen. Twee andere meisjes van groep 2 zijn inmiddels jarig geweest en hebben ook de 7 meiden van groep 2 uitgenodigd.
    Ik heb mijn dochter ook uitgelegd dat wanneer ze deze 2 meiden niet zou vragen het a. heel sneu zou zijn en dat ze b. dan kan verwachten dat zij ook niet op hun feestje wordt gevraagd. Wij wonen in een dorp met niet zo'n hele grote school daar liggen dit soort dingen misschien ook anders.
    Laatst vroeg ze wel of ze ook kinderen uit groep 1 mocht uitnodigen. Toen noemde ze twee namen van kindjes die echt net 4 geworden zijn want 'die waren zo schattig'. Eh ja dat doen we dus niet.
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar krijgt ze het voor elkaar dat deze kinderen wel komen? ik zou haar laten proberen. waarom niet?
     
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en vragen wat zou zij het vinden als de vriendinnen ipv haar bijna totaal onbekende vrienden voor hun feestjes uitnodigden.
     
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Dan barst ze dus in huilen uit en zegt dat dit gemeen is.
     
    Athina vindt dit leuk.
  10. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Tussen de middag kwam daar een nieuw lijstje , ze had er op school over nagedacht zei ze.
    Op dit lijstje staan nu in ieder geval wel haar vriendin en een meisje waar ze de laatste tijd veel mee speelt. Laatste 2 plekken zijn nog leeg maar dat gaan we zien.
     
    Athina vindt dit leuk.
  11. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Waarom zeg je niet gewoon dat ze 4 kindjes uit de klas mag kiezen dan?
     
  12. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Hebben we (na het ontvangen van de lijst gisteren) ook gezegd.
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    juist!
     
  14. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ik heb mijn zoon gezegd dat het minstens kinderen moeten zijn die een keer bij ons thuis hebben gespeeld of waar hij heeft gespeeld
    Toen heeft hij een paar keer geprobeerd (zonder succesz) af te spreken met het kindje van zijn keuze die nooit wil afspreken
    Vervolgens een ander kindje uitgekozen
    Ik las later de tip om eerst te vragen met welke kinderen je kind graag speelt en daaruit 5kinderen te kiezen voor het feestje
    Dat was hier helaas te laat maar ga ik volgend jaar wel doen
     
  15. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Dat is een hele goede tip
     
  16. JustNice

    JustNice Bekend lid

    3 jul 2008
    886
    122
    43
    Zuid Holland
    Ik zou geen aantal toevoegen aan de mededeling dat ze een kinderfeestje mag geven. Daarin ben ik met de oudste de mist in gegaan. Ze mocht in groep 1&2 7kinderen uitkiezen zeiden wij. Zo gezegd zo gedaan. In groep 3 ben ik het anders gaan doen, toen zei ik wie zijn jou vriendinnen waarmee je een leuke dag uit mee wilt, tadaaa daar kwamen 5namen uit. En daar bleef het dus ook bij. Groep 4 deden we een kinderfeestje thuis, omdat dat dus minder kosten (maar wel meer energie en voorbereiding) met zich mee bracht, zei ik dat ze er dus meer mag uitnodigingen. En zo gezegd zo gedaan, met 9 meiden een workshop nachtlampjes versieren en sushisnoep maken.
    Groep 5 eerst gevraagd wat ze graag wilde doen, toen uitleg gegeven dat ze dat echt alleen kan doen met echte beste vriendinnen. Met 5 meiden naar centerparcs geweest om een dagje te zwemmen.
    Mijn zoontje daarintegen, noemt gewoon zijn vrienden op niks meer niks minder. Hij zit pas in groep 2.

    Daarmee wil ik zeggen dat het heel veel kan uitmaken hoe je het brengt bij de jarige
     
  17. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Het aantal snapte ze wel, meer past er niet in de auto en we moeten een stukje rijden.

    Ze heeft uiteindelijk nog 2 klasgenoten uitgenodigd, vandaag de uitnodigingen rond gebracht dus dat gedeelte ook duidelijk afgesloten nu.

    Ook een vermoeden waarom ze "vreemden" wilde uitnodigen. Ze gaf aan heel bang te zijn dat iemand niet kon komen, daar wordt ze verdrietig van. Toen ging bij mij een lampje branden want als je een " vreemde" uitnodigt ben je natuurlijk een stuk minder verdrietig als diegene niet blijkt te kunnen.
     
  18. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik hang er hier ook geen aantal aan maar kijk naar de kinderen waar ze echt veel mee omgaan. Vind het heel erg sneu dat er soms 1 kind wordt uitgesloten omdat de jarige maar zoveel kinderen mee mag nemen. Wij kijken naar wie echt goede vrienden of vriendinnen zijn en die mogen komen. Natuurlijk wel binnen het redelijke (qua aantal). Maar ik ga van een echte vriendengroepje geen kind uitsluiten. Dan kijk ik naar de mogelijkheden qua feestje of vervoer.

    Hier trouwens pas feestjes vanaf groep 3. Dan zijn er meer mogelijkheden en vinden kinderen zelf het ook een stuk minder spannend omdat ze al wat ouder zijn.
     

Deel Deze Pagina