wie ook een 'houterige' kleuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kletskous, 15 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kletskous

    Kletskous Actief lid

    7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Ik vraag me af of er mensen zijn die zich hierin herkennen.

    Mijn dochter is 4 jaar en een paar maanden en ik vind haar erg houterig in vergelijking met andere kindjes uit haar klas. Vooral bij springen en rennen beweegt ze echt stijf. De beste omschrijving is nog dat het lijkt alsof ze haar heupen op slot houdt. Haar juf en het cb erkennen het ook, maar juf zegt dat het vanzelf wel losloopt en volgens het cb doet ze op papier wat ze moet kunnen en moet ze veel blijven bewegen en klimmen enzo.

    Nu valt ze ook best veel. Best begrijpelijk, want als ik mijn heupen recht houd en probeer te lopen til ik mijn voeten ook niet voldoende op, maar na de zoveelste bult hebben we vandaag toch de fysio maar eens gebeld en een afspraak gemaakt. Voor het zo ver is wilde ik toch even weten wie dit bekend voorkomt en wat jullie ervaringen verder zijn.

    Alvast bedankt!
     
  2. Kitty07

    Kitty07 Fanatiek lid

    5 jan 2011
    2.296
    25
    38
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Mijn neefje is ook heel erg houterig, lijkt ook een wat naar binnen gedraaid been te hebben.
    Hij is nu ruim 4.5 en zit in groep 1 maar loopt door zijn slechte motoriek toch tegen best veel dingen aan.
    Niet mee willen gymen, werkjes niet willen doen (omdat hij bv. niet kan knippen en tekenen) en ook spelen met andere kinderen ontwijkt hij soms hierdoor.
    Hij zal dit jaar met ergotherapie beginnen wat zowel door de GGD als school is aanbevolen.
    Hopelijk zal dit veel voor hem verbeteren.
     
  3. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik ben wel benieuwd naar de afloop. Zou het ook kunnen dat je kindje hypermobiel is, vraag ik mij af. Ik herken het nu nog niet bij mijn eigen kinderen, maar ik heb het zelf en had het graag jong geweten dan hadden ze met sporten daar rekening mee kunnen houden.
     
  4. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    #4 TopperD, 17 sep 2017
    Laatst bewerkt: 17 sep 2017
    Ja! Mijn dochter is ook absoluut geen toonbeeld van souplesse :roflmao:. Ballet zal niet aan haar besteed zijn.
    We zijn zelfs al bij de oogarts geweest omdat we twijfelden of ze wel goed zag. Overstap van gras naar tegels ging altijd uitermate voorzichtig en ook de drempel bij de deur was een waar survival-onderdeel. Haar ogen waren echter prima, ze is gewoon niet zo handig en haar grove motoriek is niet haar sterkste kant.
    Haar fijne motoriek daarentegen juist weer wel. Toch kan ze alles wel. Tot ruim een jaar was ze niet mobiel. Niet rollen, kruipen en zelf gaan zitten. Toch heeft ze ineens een spurt gemaakt en liep alsnog met 16 maanden.
    Springen op de trampoline, fietsen zonder zijwieltjes nog ruim voor haar vierde, maar het klim en klauter gebeuren, tja, daar is ze niet zo sterk in. Waar andere kinderen watervlug zijn hobbelt die van mij er altijd achteraan. Ze struikelt over een vlakke ondergrond (ook een gave!), en heeft regelmatig de knieën geschaafd.
    Maar doorzettingsvermogen heeft ze wel. Het moet en zal haar lukken om bv door een jungle van touwen toch boven te komen om van de hoogste glijbaan te gaan ipv de makkelijke weg (de trap) te kiezen.
    Wij zijn nooit bij de fysio geweest. Wel heeft ze twee keer een echo gehad van haar heupen. Toen ze 3 maanden was en toen ze een jaar was nog een keer omdat men toch twijfelde. Maar beide keren was dat gewoon goed.
    Wij dagen haar gewoon uit in de speeltuin. Springen van stoepjes, lopen over randjes. Het gaat steeds beter. Ze is nu net 5. Met zwemles gaat het ook gewoon goed.
    Mijn dochter heeft wel wat extra gewicht mee te zeulen, maar dat had haar broer ook en die is verre van onhandig. Die kan al dat klim en klauterwerk juist weer heel goed.

    Edit: haar rennen ziet er ook niet uit. Neemt ze ook een vreemde houding aan. Net of alleen haar voeten rennen en haar bovenlijf niet mee doet.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn oudste was eerst motorisch heel onhandig. Lopen deed hij pas heel laat (19 maanden), fietsen was helemaal een ramp, hij wist werkelijk elk paaltje/bosje te raken. En als je hem nu ziet, helemaal weg. Supergoed in sporten, kan snel rennen, prima fietsen. Lenig is hij nog steeds absoluut niet, maar gelukkig hoeft dat ook niet.
     
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ben benieuwd of er wat uitkomt.
    Ik herken het bij mijn oudste ook een beetje, beweegt heel stijf en houterig, is motorisch niet super, valt bijna dagelijks over een tegel die scheef ligt, kan niet zonder zijwielen fietsen en een potje voetballen gaat hem niet goed af.
    Maar ik zoek er eigenlijk niets achter, dit heb ik namelijk vroeger hetzelfde gehad... lompheid noemden ze dat.
     
    Kletskous vindt dit leuk.
  7. Mellebel

    Mellebel Bekend lid

    20 jan 2013
    536
    6
    18
    Hoi!

    Mijn zoon heeft een houterige motoriek. O.a. hiervoor loopt hij sinds januari dit jaar bij een fysiotherapeut. Hij kon niet fietsen.. springen en klimmen op speeltoestellen ging moeizaam.hij werd hierdoor erg angstig en onzeker voor klimmen en hoogtes. Fijne motoriek loopt ook wat achter. Maar sinds de fysiotherapie gaat het erg goed.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.359
    113
    Mijn oudste dochter was ook lang 'houterig', struikelde over zandkorrels en haar eigen voeten, was heel voorzichtig, enz. Ook langs de fysio geweest, ook omdat hypermobiliteit/EDS in de familie voorkomt. De fysio zag weinig bijzonders, in ieder geval niet dermate dat het fysio nodig had, volgens haar zou het vanzelf over gaan als ze ouder werd. We hebben haar met drie jaar op peuterdans gedaan, juist om wat meer controle over haar lichaam te krijgen. Met zes jaar ging ze op een teamsport en toen viel me ook op dat ze echt anders rende en bewoog dan de anderen. Inmiddels is ze 8,5 en valt het allemaal amper meer op. Ik denk dat in haar geval veel oefening echt geholpen heeft. Scheelt ook wel dat ze alles altijd al wel gewoon deed, maar dan voorzichtig en 'houterig'. Met name dansles was/is (want ze zit er nog steeds op ;)) denk ik echt heel goed geweest.
     
    Kletskous vindt dit leuk.
  9. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste was ook houterig. En angstig. geen handige combi om jezelf te ontwikkelen..

    Hij heeft MRT gehad, motorisch remedial teaching. Dat zijn een soort gymlessen, maar dan echt kijkend naar de ontwikkeling van het kind en waar hulp nodig is. Evt werd je dan nog richting fysio/huisarts gestuurd als hij merkte dat er meer aan de hand was. Maar het heeft echt goed geholpen. Ook vooral om de lol in het bewegen te krijgen.
     
  10. Kletskous

    Kletskous Actief lid

    7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Heel herkenbaar, allemaal. Wat fijn! Ik reageer morgen even uitgebreid, maar wilde dat toch alvast even laten weten ;)
     
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.068
    113
    Mijn jongste is ook een lomp, wat onhandig kind dat veel botst, struikelt, valt... Fijn motoriek gaat wel goed, maar grove motoriek... bepaald niet haar talent :rolleyes:. Ik was bijna een beetje teleurgesteld dat haar ogen helemaal perfect waren :oops: en dat het daar niet aan lag, ha ha :p. Ze is pas laat gaan fietsen, we hebben flink moeten oefenen op remmen (terugtrap) en ze vindt het nog steeds lastig om snelheid onder controle te houden. Zonder zijwieltjes heb ik nog niet eens over. Klimmen en klauteren gaan moeizaam (vindt ook veel eng). Ook met aan- en uitkleden gaat allemaal niet zo soepel. Het valt me op dat ze zo stampt als ze rent en traploopt, echt noppes nada elegantie/beheersing.

    Ik ben zelf ook geen toonbeeld van souplesse en mijn schoonzusje (zus van mijn man) is ook echt lomp (en altijd al geweest). Ik ga er voorlopig dus maar vanuit dat het in haar genen zit ;), er zijn tot nu toe geen zorgen geuit door school of kinderdagverblijf. Dus het zal nog wel binnen de perken zijn?
     
  12. Kletskous

    Kletskous Actief lid

    7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland

    Nou, precies dit! Mijn dochter fietst alleen nog niet zonder zijwieltjes en is juist vrij slank gebouwd. Verder komt het vrijwel overeen met wat mijn dochter doet.
     
  13. Kletskous

    Kletskous Actief lid

    7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    De afspraak is woensdag. Ik zal laten weten wat er uit komt. Heel herkenbaar in ieder geval!
     
  14. Kletskous

    Kletskous Actief lid

    7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Onze dochter doet alles gelukkig ook nog gewoon mee. Ik geloof niet dat ze in de gaten heeft dat ze daarin een beetje anders is dan de rest, gelukkig. Ze is verder dan ook heel blij en niet onzeker ofzo. Hij fijne motoriek is ook juist heel goed.
     
  15. Kletskous

    Kletskous Actief lid

    7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Heel herkenbaar! Hier is zonder zijwieltjes fietsen ook nog geen succes. Veel vallen, botsen, struikelen. Nou is het ook wel een dromer hoor!
     
  16. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.029
    960
    113
    Vrouw
    Ik was het zelf vroeger en nu ook nog wel.
    Ik heb een hele slechte motoriek, zowel grof als fijn.
    Via de mensendieck therapie heb ik bijvoorbeeld moeten leren om koppeltje te duikelen, touwtje springen.
    Ben nooit echt een sporter geweest en dat zal ik ook niet worden :)
     
  17. Kletskous

    Kletskous Actief lid

    7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland

    De fysio zag meerdere hypermobiele kenmerken bij haar, maar niet alle. Ze lijkt erg lenig, in combinatie met een onzekere motoriek en nog niet zoveel kracht. We komen nog één keer terug voor instructies en oefeningen voor thuis, want het was niet echt schrikbarend ofzo, maar het moet niet de bedoeling zijn dat ze in een later stadium dingen niet meer wil doen, omdat ze altijd wat achteraan hangt of niet meer durft. (dat is nu gelukkig nog niet het geval)

    Ze gaf trouwens als tip voor evenwicht om een step te kopen met twee wielen (dus geen drie, die je heel veel ziet), op die manier leren ze balans te houden (vooral met uit rijden), wat ook weer helpt met los fietsen.
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  18. Kletskous

    Kletskous Actief lid

    7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Onze jongste was trouwens ook mee (die loopt net) en ze zag nu al dat die net zo soepel in haar spieren is als de oudste. Alleen zie je meteen aan haar dat zij vele malen stoerder en zekerder is dan onze oudste. Zij gaat gewoon, doet gewoon, overal op af met een grote grijns en een houding van 'wie doet me wat', waar de oudste dingen meer spannend vindt en onzekerder overkomt.
     
  19. Ongeduldje31

    Ongeduldje31 Fanatiek lid

    16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Ja ik.. houterig is hij. Rennen met gestrekte benen en gewoon niet zo soepel
    1e jaar van zijn leven fysio gehad (ivm prematuur geboren) lopen met 17 mnd. Fietsen daarentegen wel weer op schema.
    Ook vanaf 3.5 logopedie dus toen school met 4 jaar over fysio begon. Heb ik dat toen niet gedaan. Hij moest al zoveel. Zwemles gaat wel goed. Inmiddels (5) gaat het beter. Hij rent wat soepeler (zit op gym en 2x inde week op school gym). Dus ik laat t nu maar zo. Hij heeft genoeg andere talenten
     
  20. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.175
    113
    Mijn oudste was ook houterig. Pas toen zijn twee jaar jongere broertje harder bleek te kunnen rennen viel het echt op.
    Hij bleek een probleem in zijn nekwervels te hebben. Daardoor zat hij erg vast en was in 4 jaar tijd zijn hele houding verkeerd ontwikkeld. Een kinderfysio heeft hem een aantal keer behandeld. Dat hielp erg goed. De eerste jaren zijn we nog een paar keer terug geweest als hij na een tijdje toch weer vast kwam te zitten. De laatste keer is nu al een paar jaar terug. Hij is nog steeds niet de soepelste maar dat ben ik ook niet.

    Het 'grappige' was dat hij als baby een tijdje is behandeld boor een hardnekkige voorkeurshouding. Door een andere praktijk maar die babyfysio heeft destijds al eens overlegd met deze man over onze zoon omdat zijn problemen zo hardnekkig waren. Toen hij kon zitten leek het wel over te gaan maar blijkbaar is het probleem toen toch nog niet echt opgelost, zodat hij er jaren later nog mee zat. Het heeft ook een naam maar die weet ik niet meer.
     

Deel Deze Pagina