wie weet raad? (hysterisch naar bed en niet wilen slapen)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vonneg, 24 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vonneg

    vonneg Actief lid

    4 feb 2008
    245
    0
    0
    woonbegeleider
    Harlingen
    Ons zoontje Dylan is nu 19 maanden en sinds een lange week heeft hij grote problemen met het naar bed gaan. Hij word hysterisch zodra je de kamer verlaat en valt pas na ongeveer 1 1/2 uur in slaap nadat ik werkelijk alles heb geprobeerd. Hij gaat van tevoren in bad met Natusan bedtime lavendel en zodra hij in de gaten heeft dat hij in bed gaat begint de ellende....Ik blijf bij hem zitten en ga dan na verloop van tijd langzamerhand richting deur, hierbij moet ik hem wel tien keer weer neerleggen en zorg dan dat we geen oogcontact hebben. Dit werkt echter niet. Vanavond viel hij pas in slaap nadat ik hem boos had toegesproken (wat compleet tegen mijn moederlijke gevoelens ingaat) en na 1 1/2 uur is mijn geduld helaas vrijwel op. Ikzelf ben nu 34 weken zwanger en het breekt me behoorlijk op. Ook s'nachts word hij hysterisch wakker (gemiddeld zo'n 3 keer)en we vermoeden dat hij dan nachtmerries heeft. Dit kost al met al 15 minuten.
    Ook zit hij middenin een sprong en is hij niet fit (neusverkouden, en last van zijn keel). Een heel verhaal , maar wie herkent hier iets in en weet raad? Elk kind is verschillend en reageert weer anders, maar misschien heeft iemand een gouden tip?!

    Alvast bedankt,

    Groetjes, vonneg :)
     
  2. Amom22

    Amom22 Niet meer actief

    Ik ben misschien een beetje raar wat dit betreft, maar je bent 34 weken zwanger en kunt je rust wel gebruiken, neem hem lekker mee je bed in! Mijn zoontje slaapt al sinds dag 1 bij ons en ik heb ehalve als hij allergische reacties heeft nog nooit een slapeloze nacht gehad.

    Ik heb voor hem ook geen bedtijden, ik ga zelf ook niet op een bepaalde tijd slapen, maar ga slapen als ik moe ben en dat werkt ook prima voor mijn zoontje, hij geeft nu (door de vrijheid!) zelf aan wanneer hij wil slapen. Hij valt eerst bij mij op de bank in slaap en daarna til ik hem mee naar bed.

    Ook op die leeftijd lijkt het me dat kindje niks lievr willen dan lekker bij mama zijn en weten dat je in de buurt bent. Misschien toch het proberen waard? Alleen al om zelf alle rust te krijgen?
     
  3. imke

    imke Actief lid

    26 sep 2006
    187
    0
    0
    Verpleegkundige
    Uden
    Tja ik zou bovenstaande dus nooit kunnen, ik kan echt niet slapen met mijn kind in bed: doe geen oog dicht! Saar heeft ook soms van die periodes. Ik vind persoonlijk dat je het afscheid nu wel erg lang maakt, misschien wat korter houden zodat het duidelijk voor hem wordt wat er verlangd wordt? Ons ritueel is eerst wassen, dan in pyjama samen beneden nog wat water drinken en een boekje lezen. Dan gaan we naar boven en doen de gordijnen dicht en zeggen weltrusten! Dit werkt prima! Maar soms heeft Saar ook persiodes (zoals nu) dat ze gaat protesteren, ik blijf gewoon doen wat ik normaal doe, leg haar en bed en dan is afscheid ook afscheid en kom niet meer terug. Ze weet het nu precies want zodra ik de deur dich doen is ze stil :D . AL met al duurt ons ritueel zo'n 10 minuten!
    Ik denk dat kinderen een consequente en voorspelbare aanpak nodig hebben! Succes!
     
  4. Bianca16

    Bianca16 Fanatiek lid

    29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Ik lees mee, heb helaas hier hetzelfde probleem sinds 1 maand. Ons dochtertje gaat elke avond om 20.00 uur slapen, krijst zodra we haar in bed leggen en is dan niet stil te krijgen. Als we haar kamer uitgaan, dan wordt dit heviger, vervolgens gaat ze kletsen en dit ritueel (krijsen en kletsen) blijft ze herhalen. Ze valt dus echt niet in slaap. We hebben al vanalles geprobeerd: niet/wel uit bed halen, op haar eigen kamertje blijven/ naar beneden gaan, rolluik omhoog/naar beneden, licht aan/uit. Helaas, niks helpt. Ze valt uiteindelijk pas rond 22.30 uur in slaap, wel in haar eigen bed. Als ze 's nachts wakker wordt, is ze wederom in paniek, en aangezien ik dan niet zoveel geduld heb als 's avonds, slaapt ze verder bij ons in bed. Tja, met een kleintje van 6.5 maand én een peuter van 20.5 maand, wil ik ook wel een beetje nachtrust.
     
  5. Essebes

    Essebes Fanatiek lid

    7 apr 2007
    3.215
    0
    0
    Sorry hier ook geen goede adviezen.
    Ik lees met je mee...
    Mijn lieve dochtertje is nooit echt n "slaapkop" geweest, ze is veel wakker en s'nachts ook nog steeds 1 a 2 keer :(
    Normaal gesproken kreeg ik haar s'nachts na wat lieve woordjes en een speentje binnen een kwartiertje in slaap, tegenwoordig is ze meteen hysterisch.
    Ook s'avonds hetzelde verhaal, hysterie alom, gisteravond heb ik haar een kwartiertje laten huilen nou,ja krijsen was het meer..
    Toen het echt niet minder werd (alleen maar erger...) ben ik naar boven gegaan, ze had zich zo druk gemaakt dat ze zelfs overgegeven had :(

    Laten huilen doe ik dus ook niet meer, ik weet even geen oplossing...

    Dus kom op met die tips! :D

    XXx
     
  6. fioontje

    fioontje Fanatiek lid

    3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    de enige keer dat lars hysterisch wakker werd was toen zijn nachtlampje stuk was. dat is dus ook mijn enige tip. een lampje
     
  7. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Sam heeft ook wel eens van deze avonden, ook hier een vast ritueel van maximaal 10minuten.

    En als ze staat te krijsen, dan loop ik nog steeds gewoon van haar kamertje af. Roep welterusten tot morgen en ik ga....
    Normaal dan slaapt ze binnen 15 minuten. Alleen als ze echt een half uur later nog krijst ga ik even naar boven, ik knuffel even met haar en leg haar weer terug, muziekje aan en ik ga weer.

    Ook als ze 's nachts wakker wordt dan is het meestal knuffelen muziekje aan en weer in bed. Alleen van de week toen was ze erg verkouden toen heb ik haar een zpilletje gegeven en toen even mee naar onze kamer, lekker tegen me aan gelegen en toen het pilletje ging werken wilde ze zelf ook weer naar bed.

    Maar elke keer weer teruglopen en neerleggen zou ik ook niet doen. Dan weet ie dus dat je niet weggaat, dus blijft hij het doen.
     
  8. Laika

    Laika Fanatiek lid

    23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Sem had het ook een tijdje. Zodra hij zijn bedje alleen al zág, begon hij te krijsen. Eerst hebben we hem in onze armen in slaap laten vallen. Maar als je hem in bed probeerde te leggen, dan begon hij weer te krijsen. Toen ben ik een paar avonden bij hem (op het kleedje naast zijn bed) gaan liggen totdat hij in slaap viel om daarna zijn kamer uit te kruipen. Na een paar nachten kon hij zelf weer in slaap komen. Een nachtlampje hadden we ook al aangeschaft, maar dat maakte voor Sem niet veel uit. Het was een fase en gelukkig duurde het niet lang bij ons. Maar je word er wel moe van...
     
  9. Essebes

    Essebes Fanatiek lid

    7 apr 2007
    3.215
    0
    0
    Liv heeft nog geen nachtlampje, die ga ik eerdaags halen!
    Kan het altijd proberen toch?

    Laika, hier precies hetzelde, zodra ze d'r bedje alleen al raakt was het weer klaarwakker & huilen. Ik heb ook al geprobeert om even in d'r kamertje te blijven, heel zachtjes lezen of zingen, maar als ze mij ziet wilt ze meteen opgetilt worden.
     
  10. Bianca16

    Bianca16 Fanatiek lid

    29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Wat mss nog een tip kan zijn en wat ik vanavond dus heb gedaan is het volgende:
    Ga in 't bedje van je zoontje/dochtertje liggen en bekijk op deze manier zijn/haar kamertje. Wat kan er evt. eng/bedreigend overkomen? Ons dochtertje heeft dus een grote wolkenlamp op haar kamertje en, met name als het donker is, vond ik dit best 'eng' overkomen. We gaan dus morgen de lamp verwijderen en kijken hoe het dan zal gaan.
    Een nachtlampje hebben we ook al.
     
  11. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier sinds een paar dagen ook dikke paniek. meneer is nu al 3 keer wakker geworden en huilt dan helemaal overstuur. we gaan niet te snel heen en als we heen gaan is het troosten en dan duidelijk maken dat hij toch naar bed moet.

    wij hebben veel moeite gehad om het afdwingen van aandacht stop te zetten. Sven sliep op een gegeven moment alleen amar in als je er een uur naast bleef zitten en dan de kamer uit sloop. werd hij wakker? kon je opnieuw beginnen. hij was dit zo gewend en wist dat hij z'n zin kreeg als hij maar hard genoeg brulde. we hebben dit toen voorzichtig veranderd en zijn over gegaan op wakker weg leggen en troosten als hij echt overstuur is.

    bij ons in bed gebeurd alleen als hij echt ontroostbaar is (nachtmerrie of ergens van geschrokken). ik wil niet dat hij hier weer aan went. ik slaap dan namelijk niet en in ons bed past het het echt niet, mijn man, mijn zoon en ik met mijn dikke buik en BI op 140 cm ;)
     
  12. Amom22

    Amom22 Niet meer actief

    Mag ik vragen waarom je kindje precies op een bepaalde tijdstip naar bed MOET?
    Mijn zoontje gaat slapen als hij moe is en komt dan zelf naar mij toe. Hij heeft heel weinig slaap nodig,gaat meestal rond 22:00 naar bed maar soms om 20:00 maar slaapt altijd tot 7:00 door, behalve als ik hemin zijn eigen bedje leg, dan wordt hij zeker weten wakker midden in de nacht. Het zijn nog kleine kindjes die naar hun moeder verlangen!
     
  13. Duveldraakje22

    Duveldraakje22 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Heerlijk voor mn kleine meiden zorgen!
    Vught
    Anouk heeft vanaf dag 3 (eerste dagen in het zh ivm ks) p haar eigen kamertje gelegen. Nu beginnen wij inderdaad ook wel een "probleem" te krijgen. Op het moment dat ik Anouk op de commode leg dan brult ze werkelijk alles bij elkaar. Het maakt ook niet uit of dit voor of na het slapen is, de commode is gewoon not-done voor madam. Toch doe ik het elke dag weer en geef haar dan ter afleiding een speeltje. De ene keer reageert ze hier goed op en de andere keer gooit ze het aan de kant en blijft ze doorgaan met brullen. Ze gaat dan dus al redelijk huilerig naar bed, zou je zeggen! Maar gelukkig is dit het enige heikelpuntje, ok naast de douchekop na maar daar hebben meerdere kindjes last van dus, voor het slapen gaan.
    Ons schema is:
    Badderen - +/- 18:30 / 19:00
    Dan pyama aan, slaapzak aan, even nog lekker knuffelen en dan lekker naar bed. Overdag is het een ander verhaal aangezien ze dan de ene keer wel slaapt en de andere keer gewoon echt niet wil. We hebben al geprobeerd een slaapje af te bouwen, maar op het kdv slaapt ze dan maar 1,5 uur en dat is echt te weinig voor haar.

    Liefs,
    Duveldraakje
     
  14. mirwar

    mirwar Bekend lid

    22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen

    De meeste kinderen hebben er baat bij te weten waar ze aan toe zijn. Ik persoonlijk vind 22.00 naar bed voor een klein kind echt veel te laat (weet niet hoe oud die van jou is maar onder de 16 jaar vind ik t echt veel te laat ;)) Ook je kindje elke nacht bij je laten slapen....tja ieder zijn keus maar zeker niet de mijne.
    Kleine kindjes verlangen idd naar hun moeder...maar hun eigen plek en rust (en een bepaalde regelmaat) is minstens zo belangrijk.
    Dewi gaat niet op vaste tijden naar bed maar wel als ze max 2 uur wakker is geweest. Dit valt dus elke keer weer op andere tijdstippen. Ze is dan echt moe, wrijft in haar oogjes...maar ik leg haar wakker op bed..al vanaf dag 1. Zo heeft ze geleerd zelf in slaap te vallen. Nooit problemen gehad!
     
  15. Amom22

    Amom22 Niet meer actief

    ik heb geprobeerd mijn zoontje naar bed te krijgen om 20:00 o 19:00 om 21:00 en nee niks wou hij, heb hem wel es laten huilen, maar hij is gewoon weg niet moe! Dan kan ik hem moeilijk dwingen. En als ik hem wel zou dwingen zou hij om 4 uur 's nachts wakker worden!
    hij heeft van dag 1 nooit veel geslapen. Hoorde dat baby's de hele dag door van voeding naar voeding slapen, mijn niet :s had gewoon geen slaap nodig. Snap je reactie wel van 22:00 te laat. Maar zo slaapt hij tenminste vast en is veel blijer, activer en minder moe! Hij is tot 22:00 super blij en dan ineens kapot, komt naar me toe en slaapt.
    Probeer hiermee gewoon aan te geven dat niet elk kind evenveel slaap nodig heeft.
     
  16. maartje1983

    maartje1983 Actief lid

    29 apr 2007
    184
    0
    0
    Tayo heeft ook niet heel erg veel slaap nodig, ik heb heel veel problemen om hem overdag naar bed te brengen want dat is dus echt een drama. Het lijkt ook echt alsof hij niet echt moe is. Hij valt weleens in slaap in de box en als ik hem dan in zijn bedje leg dan is het echt krijssen, dus als hij in de box in slaap valt dan laat ik hem daar maar liggen.
    Op het kinderdagverblijf slaapt hij overdag ook niet veel. Zolang hij niet vervelend/huilerig is dan vind ik het wel prima.
    's avonds gaat hij om 7 uur naar bed en dat gaat altijd goed, soms wordt hij 's nachts nog wakker maar meestal slaapt hij lekker door.
     
  17. Duveldraakje22

    Duveldraakje22 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Heerlijk voor mn kleine meiden zorgen!
    Vught
    Meid, zolang Tayo (mooi mannetje trouwens ;) )het verder goed doet is er niks aan de hand! Anouk heeft die dingen nu eigenlijk pas, soms wil ze 's middags niet meer slapen met als gevolg dat ze 's avonds gewoon echt kei kapot is, maar goed! Tayo en Anouk schelen 10 maanden min een paar dagen, das dan wel weer een verschil!

    Liefs,
    Duveldraakje
     
  18. melinda

    melinda Lid

    13 jun 2008
    17
    0
    0
    tilburg
    het zelfde verhaal met mijn dochter van 14maanden!
    als ze op dr kamertje komt begint ze al een beetje te simmen! zodra ik haar in dr bedje leg word ze helemaal hysterisch en trekt ze dr beentjes strak, ik heb een camping bedje bij me schoonmoeder opgehaald en haar erin gelegd, ze was meteen stil, maja daar kan ze ook niet in blijven liggen!
    zou ze al toe zijn aan een groot bed?
     
  19. Duveldraakje22

    Duveldraakje22 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Heerlijk voor mn kleine meiden zorgen!
    Vught
    @Melinda: Loopt jou dochtertje al? Mijn dochter nog niet maar het begint eraan te komen. Ik denk dat ze dan nog niet toe is aan een groter bedje. Ze heeft nu nog alle ruimte en ligt meestal toch helemaal bovenin (net een katje :D ). Ik zou met 14 maanden nog niet voor een groter bed gaan persoonlijk. Vooral als ze net loopt en ze kan dr bed uitkruipen dan wil ik niet weten wat er allemaal kan gebeuren.

    Vandaag heb ik ook weer hetzelfde probleem. Ze heeft vanochtend maar 1,5 uur geslapen op de opvang en vanmiddag vertikt ze het om te gaan slapen. Ik had haar eerst rond 14:00 op bed gelegd, maar nee hoor brullen, krijsen, enz. Toen ben ik maar boodschappen gaan doen en nu ligt ze er net 10 min. in, maar ik ben er bang voor. Ben al een keer als een gek naar boven gerend omdat ze echt heel hard gevallen was tegen de rand (door de babyfoon klinkt dit nog harder, dus je verschiet je een ongeluk), daarna weer terug gelegd, maar nu is ze aan t brabbelen en alles eruit aan t gooien. Ik kan dus dalijk weer terug om dr speen terug te geven want die ligt er volgens mij nu wéér langs.

    Liefs,
    Duveldraakje
     
  20. vonneg

    vonneg Actief lid

    4 feb 2008
    245
    0
    0
    woonbegeleider
    Harlingen
    Nou, het is nog steeds niet beter....Hij verschijnt nu rond vier uur/vijf uur en houdt pas na 1 1/2 á 2 uren weer eens op met hysterisch huilen. Pas wanneer je bij hem gaat zitten is het over, maar ik "vertik" het om de hele nacht daar te gaan zitten gezien ikzelf nog maar 5 weekjes hoef en het zo erg zwaar word. Ik heb het nu wat donkerder gemaakt, door zijn draai-nachtlamp uit te doen; geen overloopverlichting(want hij ziet je weglopen daardoor) en de deur zo open dat ik "geruisloos" door de deur kan met mijn dikke buik. Wanneer je bij hem zit, begint hij te praten, doekje spelen, op het matras slaan enz....Na 1 uur ga ik toch naar beneden om een time-out te nemen, gezien mijn voeten en handen gevoelloos worden en ik hem dan even laat weten dat mamma er ook genoeg van heeft. Na ongeveer 10-15 minuten huilen ga ik weer naar boven en vraag: "klaar?"...Hij zegt dan "NEE!" (hij zegt nu nog standaard nee, hahaha) en na ongeveer 15 minuten valt 'ie in slaap (hé, hé)...Volgens vriendinnen schijnt dit ook weer een sprong te zijn en heeft verlatingsangst hiermee te maken en ook een fikse nachtmerrie doet hem erg overstuur raken.
    Ik merk/lees wel dat ik gelukkig niet de enige ben met dit probleem, en dat de "gouden tip" er nog niet is...
    We nemen hem bewust niet in ons bed, gezien dat gewenning word en ik straks twee heb om, om te denken en ik toch graag nog iets privé wil houden in dit leven ;)

    Bedankt voor de reacties :D
    Groetjes,vonneg
     

Deel Deze Pagina