wondroos op het werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Margha, 26 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    Ik werk op een groepsverzorgng met ouderen. Nu net te horen gekregen dat ik een bewoner met wondroos aan het bovenbeen heb. Is al begonnen met antibiotica. Nu is het zo dat wij o.a. Voor eten en drinken zorgen en helpen met toiletgang.
    Nu las ik dat het voor zwangeren uitkijken is omdat het nogal besmettelijk is. Wie weet hier meer van?
     
  2. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Geen paniek alsjeblieft. 48 uur na start antibiotica is het gevaar op besmetting geweken. Als je de normale regels voor handhygiëne volgt en handschoenen draagt bij de verzorging is er niets aan de hand. In het ziekenhuis liggen patiënten met erysipelas/wondroos gewoon op zaal, het is vooral belangrijk dat je zelf de regels in acht neemt m.b.t. hygiëne.
    Je kunt je patiënt gewoon aanraken als je hem eten of drinken geeft, de wondroos is besmettelijk, de patiënt zelf niet.

    Ik mag toch trouwens aannemen dat er een protocol aanwezig is in de instelling voor wat betreft het werken met patiënten wanneer er sprake is van besmettingsgevaar? Wondroos komt vrij veel voor, zeker bij ouderen die een minder goed immuunsysteem hebben.
     
    manaolana vindt dit leuk.
  3. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    Dank je.
    Heb net contact gehad met de verloskundige. Ben aardig gerustgesteld
     
  4. San987

    San987 Fanatiek lid

    21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Maak je niet druk! Wondroos is NIET besmettelijk.. (gordelroos wel)
    Wondroos wordt veroorzaakt door een bacterie die jezelf wel of niet bij je draagt.
     
  5. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wondroos is wel degelijk besmettelijk, maar het wordt zelden overgebracht op derden. De bacterie die het overbrengt heeft alleen kans in wondjes en open plekjes. Echter als je een verminderde weerstand hebt is de kans op besmetting groter.
    Blijft dus zaak om jezelf goed te beschermen bij de verzorging van het aangedane gebied. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de andere ouderen die aan je zorgen zijn toevertrouwd en die waarschijnlijk ook een mindere weerstand hebben.
     

Deel Deze Pagina