ww uitkering met urenkorting door eigen bedrijf

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Juli2018, 20 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juli2018

    Juli2018 Nieuw lid

    20 feb 2018
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

    misschien kunnen jullie me verder helpen, want ik wordt telefonisch niet heel veel wijzer van het UWV. Ik maak gebruik van de startersregeling die over enkele weken afloopt. Na de startersregeling zal ik gedeeltelijk in de ww blijven tot mijn zwangerschapsverlof. Nu heb ik begrepen dat mijn inkomsten uit eigen bedrijf niet meer dan 87,5% van het UWV maandloon mogen zijn en dat ik alleen mijn directe en indirecte uren hoef door te geven. Er wordt dan aan de hand van die uren en het ww-uurloon een fictief inkomen berekend. Van uw collega begrijp ik dat er dus niet meer naar mijn inkomsten als zelfstandige wordt gekeken? Qua uren kom ik, door mijn zwangerschap, namelijk nooit aan de uren waarvoor ik nu WW krijg. Echter verdien ik als zelfstandige een stuk meer per uur dan het ww-uurloon en zou ik waarschijnlijk wel over die 87,5% heen gaan.

    Mijn ww-maandloon is ca. €3550, 70% daarvan wordt normaal gesproken uitgekeerd (ca. €2485). Mijn ww-dagloon is berekend op ca. €175 en mijn ww-uurloon op ca. €21,88. Stel ik zou 150 uur per maand als zelfstandige werken, dan zou er 150 * €21,88 = € 3282 * 70% = €2297,40 als fictief inkomen worden afgetrokken. Wordt dit dan van €3550 afgetrokken of €2485? En wanneer zou mijn uitkering dan stoppen? Als het fictieve inkomen hoger is dan €3106,25 (87,5% van €3550) of hoger dan €2174,38 (87,5% van 2485) zoals in het geval van de 150 uur per maand die ik hierboven beschrijf?

    Daarnaast is mijn werkelijke loon als zelfstandige dus hoger dan het uurloon van €21,88. Stel ik zou 80 uur per maand werken als zelfstandige, dan zou de berekening van het fictief inkomen niet betekenen dat mijn ww uitkering stopt. Echter als jullie achteraf kijken naar mijn daadwerkelijke inkomen, kan het zijn dat ik wel teveel verdiend heb. Ik wil voorkomen dat ik achteraf teveel ww ontvangen heb en dat ik alles terug moet betalen. Zoals het nu lijkt kom ik nog niet eens aan de 80 uur per maand, maar ik wil graag goed voorbereid zijn mocht dit onverwachts wel veel meer worden.

    Ik hoop dat jullie een duidelijk antwoord kunnen geven op mijn vragen.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Juli 2018,

    Binnenkort loopt je startperiode voor zelfstandige af en je vraagt je af hoe we daarna de uren verrekenen met je WW uitkering.

    Voor de uren die je in het eigen bedrijf werkt, berekenen we een fictief uurloon. Dit doen we door je WW
    dagloon om te rekenen naar een uurloon. Zoals je zelf ook in je bericht aangeeft.
    Dit uurloon vermenigvuldigen wij met het aantal uur dat je in de maand werkt voor het eigen bedrijf. 70% van dit bedrag verrekenen we met je WW maandloon. Van het bedrag dat overblijft, krijg je 70%.
    De inkomsten die je uit het eigen bedrijf hebt (ook al zijn die hoger dan het fictieve loon), zijn niet van invloed op de hoogte van de WW-uitkering.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap verder.

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina