ww-uitkering, zwanger en zelfstandige

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Happydepeppy2017, 27 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happydepeppy2017

    Happydepeppy2017 Niet meer actief

    Hallo,

    ik heb een vraag over het volgende:

    Sinds enkele maanden heb ik een ww-uitkering en maak ik gebruik van de startersregeling. Over een paar maanden loopt de startersregeling af en verdien ik waarschijnlijk nog niet genoeg om volledig als zelfstandige verder te gaan. Daarom wil ik de ww-uitkering aanhouden (ik heb nog recht tot november 2018) en de uren die ik besteed aan mijn bedrijf doorgeven. Ik heb al uitgezocht dat ik dan mijn dagloon moet terugrekenen naar een uurloon en dat keer het aantal besteedde uren moet doen. 70% daarvan wordt afgetrokken van de oorspronkelijke uitkering (de berekening van voor ingang van de startersregeling). Tot zo ver begrijp ik het.
    Nu doet er zich echter een andere situatie voor, ik heb namelijk net ontdekt dat ik zwanger ben. Hierover lees ik, dat als je een ww-uitkering hebt je voor je zwangerschapsverlof recht hebt op 100% van het dagloon. Maar dat dat wel wordt berekend naar gelang je uitkering. Als ik verder ga met mijn bedrijf en ik geef mijn uren door, dan heb ik nog een minimale ww-uitkering. Wordt daar dan naar gekeken bij de berekening van de zwangerschapsuitkering? Of wordt er gekeken naar mijn oorspronkelijke dagloon?
    Of heb ik, aangezien ik naast een ww-uitkering ook zelfstandige ben, geen recht op deze zwangerschapsuitkering? Maar val ik onder de ZEZ-uitkering?

    Ik ben erg benieuwd naar uw reactie.

    Met vriendelijke groet.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Happydepeppy,

    Dit is een hele goede vraag, die ik voor je ga laten uitzoeken!
    Zodra we meer weten, komen we hier op terug.

    Met vriendelijke groet,

    Monica
    UWV Webcareteam
     
  3. Happydepeppy2017

    Happydepeppy2017 Niet meer actief

    Fijn! Dank je wel Monica
     
  4. Happydepeppy2017

    Happydepeppy2017 Niet meer actief

    Hallo Monica,

    heb je inmiddels al een antwoord voor me?

    Groet
     
  5. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Happydepeppy,

    Er is nog geen antwoord op je vraag. Ik heb het voor je uitgezet en zodra we meer weten, komen we er onmiddellijk op terug!

    Met vriendelijke groet,

    Monica
    UWV Webcareteam
     
  6. Happydepeppy2017

    Happydepeppy2017 Niet meer actief

    Goedemorgen Monica,
    we zijn inmiddels 2,5 week verder. Heb je al antwoord gekregen van je collega's?
    Groet
     
  7. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Goedemorgen Happydepeppy,

    Ik heb er nog een keer spoed voor je achter gezet en hoop nu zo snel mogelijk een antwoord voor je te hebben!
    Excuses dat het zo lang duurt.

    Met vriendelijke groet,

    Monica
    UWV Webcareteam
     
  8. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Happydepeppy,

    Ik heb een antwoord voor je!

    Als jij na de startersperiode doorgaat als zelfstandige, dan wordt er een fictief inkomen berekend. Jij vraagt later vanuit de WW-uitkering een WAZO-uitkering aan. Wij gaan dan uit van het WW-dagloon wat is vastgesteld bij de toekenning van de WW, voor de berekening van de WAZO. Dus de uren die je hebt gewerkt, hebben hier geen invloed op. Alleen voor de verrekening met je WW-uitkering, zolang je die hebt en zzp-er bent.

    Nogmaals mijn excuses dat het zo lang heeft geduurd, maar hopelijk was het antwoord het wachten waard!

    Met vriendelijke groet,

    Monica
    UWV Webcareteam
     
  9. Happydepeppy2017

    Happydepeppy2017 Niet meer actief

    dank je wel voor je antwoord!!
     
  10. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Graag gedaan! Ik ben blij dat ik je kon helpen, ook al moest je wat langer op een antwoord wachten ;)

    Met vriendelijke groet,

    Monica
    UWV Webcareteam
     
  11. Happydepeppy2017

    Happydepeppy2017 Niet meer actief

    Hallo,

    ik heb een vraag over bovenstaand antwoord dat ik een tijdje geleden van jullie ontvangen heb. Via iemand anders van het UWV blijkt dat bovenstaande niet klopt. Een vriendin heeft namelijk te horen gekregen dat de WAZO uitkering zal worden berekend op hetgeen zij net voor haar verlof aan WW-uitkering krijgt, dus wel onder aftrek van de gewerkte uren van haar eigen bedrijf. Kunnen jullie dit nogmaals uitzoeken? Wat is juist? Bijvoorbeeld zij kreeg ooit voor 32 uur ww-uitkeringen en heeft nu voor 20 uur urenkorting op de WW. Dus als aanvulling nog voor 12 uur WW.
    Want zouden de gewerkte uren wel worden afgetrokken van de WAZO uitkering dan zou mijn vriendin nog een vrijwillige ziektewetverzekering kunnen aanvragen als aanvulling. Maar als er niet naar gekeken wordt, dan is dit niet nodig.

    Mvg
     
  12. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Happydepeppy,

    We zoeken het opnieuw voor je uit. Zodra we meer informatie hebben, laten we je het weten.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     
  13. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Happydepeppy,

    Ik heb antwoord voor je. Mijn excuses dat je hierop even moest wachten.

    De hoogte van de WAZO-uitkering is 100% van het dagloon dat voor je geldt.

    In jouw voorbeeld wordt er naast de WW-uitkering gewerkt als zelfstandige en is de WW-uitkering daardoor lager. Wij baseren dan het WAZO-dagloon op wat de gemiddelde WW-uitkering per werkdag was, die je ontving in de laatste maand of in de laatste 4 weken voor de maand waarin het verlof ingaat.

    Voor de inkomsten als zelfstandige naast de WW-uitkering, kun je advies inwinnen bij een verzekeringsmaatschappij om dit inkomen te verzekeren. Verzekeren kan ook bij UWV.

    Als je werkt als zelfstandige, kom je rond de periode van bevalling ook in aanmerking voor een ZEZ-uitkering. Klik hier voor alle informatie over de ZEZ-uitkering.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina