Ze is 3! Wanneer voeren bij avondeten voorbij?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Stringetje, 10 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou het nu vooral aanmoedigen, geef haar een mooie vork en eet zelf ook. Als ze nirt wil, zeg dan dat ze een grote meid is, het nu zelf kan en dat jij nu even zelf eet en dus niet kan voeren.
    Als ze dan bij de laatste happen even wat hulp nodig heeft, zou ik dat doen voor nu. En dat tzt ook afbouwen.
    Helemaal in 1x streng zijn en niet meer voeren vind ik ook sneu; jullie zijn blijven voeren, daar hoeft ze niet om gestraft te worden. Maar gewoon rustig afbouwen en aanmoedigen, dan komt dat vast helemaal goed.

    En als ze het dan kán, zou ik het idd wel wat strenger aanpakken; je kan het, dus of je eet zelf of je eet niet. Maar zo zou ik niet beginnen.
     
    Littlegirl1989 en Stringetje vinden dit leuk.
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.457
    2.274
    113
    fijn dat je wat aan de tips hebt!
    wb je 2e alinea. Dat is idd leuk om dat zo te doen, en kan zeker ertoe leiden dat ze dingen beter gaat. zolang je er niet in doorslaat denk ik. Dan wordt het uiteindelijk alsnog geforceerd kan ik me voorstellen.

    wb je 3e alinea. leuk dat je zo'n achtergrond hebt en eten heel belangrijk vindt :). dat kan ik me dan goed voorstellen. maar ook daarin zou ik het een klein beetje los laten en er vanuit gaan dat als jij dit altijd van nature laat zien (lekker koken, zeggen hmm heerlijk mama heeft weer haar best gedaan, er zelf van genieten etc) dat dit uiteindelijk wel zijn sporen bij haar nalaat (en uiteindelijk hebben veel kids een periode waarin ze eten wat minder leuk vinden en dat kan uiteindelijk als ze groter of volwassen zijn toch weer heel anders worden). als je er teveel druk op legt, kan het uiteindelijk juist ook een averechts effect.
     
    Stringetje vindt dit leuk.
  3. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Is zo, ik wil het niet hard gaan spelen. Ik heb d'r zelf een beetje 'verpest:oops:' in dat opzicht, moet ik nu ook maar zelf op een voor haar normale en prettige manier het roer langzaam omgooien (niet van de ene op de andere dag mega streng). ;)
     
  4. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Wel leuk om de verschillen in reacties te lezen trouwens. Zie je dat iedereen een andere opvoedstijl of mentaliteit of hoe je het wil noemen heeft en/ of heel andere type kinderen. De één reageert met 'hup gewoon doen, ze is oud genoeg en anders krijgt ze maar honger' :rolleyes: en de andere suggesties zijn dan weer een stuk subtieler. Mijn plan: ik ga eerst voor de leuke doch duidelijke methode om zelf te gaan eten. Opbouwend. Werkt dat niet, ga ik toch de teugels wat meer aantrekken. :D Kortom, thanks!
     
    Gizzie1983 en julia80 vinden dit leuk.
  5. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.112
    4.315
    113
    Home
    dit inderdaad
    sommige dingen moeten gewoon daar horen geen spel elementen bij
    zelfstandig eten is daar 1 van vind ik


    gaat ze niet naar een psz? hoe eet ze daar dan?
     
  6. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Eten bij kdv en psz gaat goed, al is het daar gewoon brood en fruit. Doet ze net als andere kinderen (zelf). Ik heb het laatst nog aangekaart bij de leidsters omdat ik benieuwd was of ze daar ook zo veel om hulp vraagt. 'Nee hoor!' :eek::rolleyes:
     
  7. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wij voeren helemaal niet, onze jongens laten we, vanaf dat ze met 6 mnd bijvoeding mogen, zelf eten.

    3 is idd wel een beetje groot om je nog te laten voeren, maar soms is klein zijn ook gewoon nog fijn ;)
    Maar er zijn dingen waar ik vrij hard in ben en dit is er 1 van: je weet waar je mond zit en hoe je handen/lepel/vork werken, dus eet je niet, dan heb je honger. Ik help niet als je dat gewoon zelf kunt.
     
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.577
    4.623
    113
    To misschien eerst zien dat het veel meer jouw probleem is dan haar probleem. En dat kan best met je achtergrond te maken hebben. Ik ken ook mensen met die achtergrond en niet eten is daar echt een enorm probleem. Ik zit soms bomvol maar dan nog vinden ze afslaan van eten moeilijk. Een kennis had bijna hetzelfde probleem als jij hebt. En ze is (zoals ze dat zelf noemt) de hollandse aanpak gaan proberen (met veel moeite voornamelijk bij haarzelf).

    Dus duidelijk aankondigen vanaf nu eet je zelf. hapje op de lepel of vork en daarna zelf gaan eten. Geen aandacht besteden aan het wel of niet eten van kind. Na een bepaalde tijd heeft ze het volle bord weer weggehaald "ok ik zie dat jij geen honger hebt" volgende keer beter. Zonder boos te worden of wat dan ook. Gewoon een constatering. Vervolgens een toetje (yoghurt). En ook dat weghalen als iedereen klaar is. Als ze dan niets eet dan moet je dat accepteren. En dat is een vreselijk moeilijke grens voor haar (met die achtergrond dus). En ook heel duidelijk vooraf aangeven dat er na het avondeten geen anderen hapjes of eten is!! Na een korte periode eet kind nu echt alles en is dol op Aziatisch eten. Ze eet zelfs veel beter dan toen ze nog gevoerd werd!

    Verder nog tips
    - niet teveel laten drinken bij of voor het eten. Dan verdwijnt het hongergevoel;
    - ga geen strijd met haar aan. Ze kiest er zelf voor om niet te eten. Een strijd ga je nooit winnen en zorgt voor een vervelende sfeer aan tafel.
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  9. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.161
    588
    113
    Wow, wat lees ik hier een hoop denigrerende reacties. Mijn zoontje van 3j4m vertikt het ook om zelf te eten. Dus wij voeren hem ook, omdat ik het belangrijker vind dat hij iets eet, dan hoe hij het eet. Het kan me echt niet schelen dat hij niet zelf eet. Ik weet dat hij het kan, want hij heeft het maandenlang gedaan, maar hij wil het niet.
     
  10. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Maar waarom ga je daar dan in mee? Als hij het zelf kan waarom zou je hem dan nog voeren?

    OT.
    Hier voer ik na 12 maanden ofzo niet meer. Help wel af en toe met moeilijke gerechten (rijst ed) maar heb echt geen tijd en zin om ze allemaal te voeren.

    Ze hebben bij het avondeten 30-45 minuten om te eten. Doen ze dat niet is het ook goed, maar het bord gaat weg en komt niet meer terug.
     
  11. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Hier eet de oudste (bijna 4) al geruime tijd (vanaf zijn 1,5 of zo? ) zelf. Is soms wel een bende geweest maar nu tegenwoordig met bestek (soms nog met handen) Alleen als het tergend langzaam gaat wil ik wel eens een paar happen voeren.

    Jongste is bijna 1, die smeert nog teveel maar wat zelf al kan (stukjes op zijn bord of tafelblad) doe ik al.

    Hier is de oudste wel eens zonder eten naar bed gegaan hoor. Je eet en anders gaat het weg. Klaar.
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja. Mijn zoontje zit in een fase waarin hij enkel vlees wil. Geen groente, geen boterham... Ik weet dat hij het kan, want hij heeft al eerder flink alles gegeten. Ik zou dus alleen vlees kunnen geven, omdat ik wil dat hij iets eet. Maar die vlieger gaat hier toch echt niet op. Dus komen er allerlei trucs aan te pas, en daar kruipt heel wat tijd en energie in. Maar sommige dingen moeten nu eenmaal.
     
  13. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    ;) Tja... wel beetje eens met jou hoor maar ik kan het hebben, ik open zelf zo'n topic. Je kunt soms van alles verwachten hier. En niemand is echt ronduit bot geweest, dat scheelt.

    Had het net met een vriendin over het eet-issue van m'n dochtertje. Die zei ook heel terecht dat het overal wel iets is.:|
     
  14. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Dit!
     
  15. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Oja, voor andere gouden tips sta ik nog open natuurlijk. :)
     
  16. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Eh heel eenvoudig, ik hoor van de juf op het kdv dat je al helemaal zelf eet. Doe maar eens voor, ga ik gezellig naast jou eten. Kaarsje aan, gezelligheid!

    Toen mijn oudsten 3 waren had ik in totaal 4 kinderen onder de 3. Ik zou een dagtaak hebben. Vanaf een jaar begon iedereen hier met selluf doen!
     
  17. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Leuk! Gezellig maken daar houd ik van.

    Is inderdaad geen doen met vier kids als je dan moet voeren!
     
  18. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.112
    4.315
    113
    Home

    hij kan het wel maar hij wil het niet dus krijgt hij zijn zin.....:|:|:|
     
    chrystel73 en Tuttebella vinden dit leuk.
  19. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Ik geloof echt wel dat dit goed gaat komen bij MrsBucket thuis. Zoiets kan van de ene op de andere dag helemaal omdraaien. Het is niet bij iedereen thuis de kwestie van 'hij mag z'n zin niet krijgen/ hij wil altijd zijn zin krijgen'. Dat is heel het punt misschien niet bij MrsBucket, althans zo pak ik 'm op. Veel belangrijker vindt ze dat zoontje gewoon z'n eten binnenkrijgt. Choose your battles.
     
  20. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Mijn zoon van 15 maanden eet zelf met een vork.. toegegeven af en toe stopt ie iets in zijn mond met zijn handje maar hij wilt toch liever een vork.

    Dochter eet ook zelfstandig.. als het te lang duurt helpen we der soms.
     
    Stringetje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina