Baby met tandsteen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Yil, 17 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yil

    Yil Bekend lid

    16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Onze meid heeft een gele verkleuring tot halverwege haar ondertandjes. Het lijkt wel tandsteen te zijn, maar kan dit al zo snel? We poetsen sinds ze tandjes heeft, keurig 1x per dag haar tanden.

    Heeft iemand misschien goede tandenpoets tips, want blijkbaar doen we iets niet goed?
     
  2. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.528
    113
    Ik weet niet of ze pijn heeft etc?
    maar heb even gezocht en kwam uit op caries
    Kinderen 0-2 jaar

    Wat ik trouwens ook eens gelezen heb is bij zure eten en drinken te wachten met poetsen weet alleen niet meer waarom
     
  3. evi83

    evi83 Fanatiek lid

    10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat dat het glazuur zacht maakt en als je dan gelijk gaat poetsen, poets je het glazuur weg.
     
  4. Yil

    Yil Bekend lid

    16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Het is geen caries, dat hebben we al kunnn uitsluiten. Het lijkt echt tandsteen te zijn, maar hoe nu verder?
     
  5. Mango26

    Mango26 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    4.219
    62
    48
    around the corner
    #5 Mango26, 17 mei 2012
    Laatst bewerkt: 17 mei 2012
    Hoe heb je uit kunnen sluiten dat het caries is dan?
    Want dat kan ook beginnen met gelige verkleuring namelijk...

    Ik zou gewoon even bij een tandarts langsgaan en professioneel advies vragen, dan kan hij / zij ook meekijken naar hoe je poetst ed. mocht het daar aan liggen...
    Tandsteen bij zo'n kleintje lijkt me namelijk vreemd, misschien heeft ze antibiotica gehad?

    Hoe vaak poets je de tanden?
    Minimaal 1x per dag is aanbevolen bij baby's, en je kan hierbij ook gewoon gebruik maken van (evt. speciale kinder)tandpasta
     
  6. mcm78

    mcm78 Bekend lid

    6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hoi, hier ook zoiets, we poetsen de tanden van mijn zoontje met peutertandpasta sinds zijn tandjes door zijn, hij dronk nog maar een flesje ('s morgens maar dat is er sinds 2 weken ook vanaf), drinkt alleen water en soms wat slappe vruchtenthee, krijgt geen snoep, en toch rare gele verkleuring op zijn boventanden. Ik heb inmiddels een afspraak bij de tandarts staan om het eens even goed te laten bekijken, want maak me er wel zorgen over, vooral omdat hij al vanaf dat hij 7 weken is antibiotica krijgt (preventief vanwege een urineweg afwijking) en dat is niet echt goed voor je tanden natuurlijk. Heb net even zitten googlen, en vond op babycenter dat zo'n verkleuring vaak gewoon plak is, en dat het betekent dat je beter moet poetsen, en verder dat amoxycilline (de antibiotica) dit soms veroorzaakt. Mijn zoontje heeft net weer een kuur daarvan achter de rug (8ste keer oorontsteking, zucht), en dat in combinatie met het doorkomen van kiezen en hoektanden waardoor hij me nauwelijks zijn tanden laat poetsen (moet hem echt in een houdgreep nemen) zou het kunnen verklaren. Vooral ook omdat het me juist precies na ie antibiotica kuur opviel. Dat hoop ik echt, want zuigfles caries zou ik erg naar voor hem vinden...En als ik erop google ziet het er ook niet echt zo uit (ook niet als een vroege vorm), dus ik hoop echt dat het meevalt...
    Enniewee: heeft jullie dochtertje ook antibiotica gehad misschien? Als je Engels leest, hier is de link waar ik de info heb gevonden: Why do my child's teeth looked stained? | BabyCenter
    Sterkte!
     
  7. Yil

    Yil Bekend lid

    16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    We poetsen de tandjes 1x per dag met peutertandpasta al vanaf dat de tandjes door zijn. Mijn man is tandtechnieker en weet behoorlijk wat van tanden. Hij heeft gekeken en ziet dat het geen caries is, maar dat het toch echt lijkt op tandsteen. Ben alleen benieuwd of hier meer mensen zijn die dit herkennen en hoe zij dit aangepakt hebben. Een tandarts haalt zo jong nog geen tandsteen weg.

    Onze meid krijgt nu wel sinds een aantal weken flixotide, misschien dat dit aanslag veroorzaakt?
     
  8. Mango26

    Mango26 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    4.219
    62
    48
    around the corner
    Krijgt ze flixotide als puffer?
    Dan zou je haar na iedere puf bijvoorbeeld een paar slokjes water kunnen geven om evt. achterblijvende resten weg te spoelen zodat het niet aan de tandjes gaat zitten...
    Dit kan idd een oorzaak zijn van verkleuring / tandsteen...

    En ik begrijp dat een tandarts op deze leeftijd geen tandsteen weg gaat halen, maar er een keer naar laten kijken om zo zeker te weten wat het is kan toch geen kwaad?
     
  9. Yil

    Yil Bekend lid

    16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    We spoelen al na iedere puf na met water, ook om schimmels te verkomen. Zullen wel even naar de tandarts gaan, maar caries is het zeker niet. Op internet kom ik wel wat tegen over babies en tandsteen, maar hier dus niemand ervaring ermee?
     
  10. mcm78

    mcm78 Bekend lid

    6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Nee sorry, dus (in ieder geval voor zover ik nu weet) geen ervaring met tandsteen (wie weet, misschien zegt de tandarts wel dat het het wel is...). Vervelend dat het misschien wel van de medicijnen komt...
     
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.608
    113
    Vrouw
    Je kan wel speculeren dit is het of dat is het of dat en dat juist niet...
    En fijn dat je man veel van tanden weet maar hij is geen tandarts

    Dus de enige die jou een zinnig antwoord gaat geven is de tandarts ondanks dat ie niks doet weet je wel wat het is en/of waar het door komt

    Dus ik zou zeggen lekker de tandarts bellen :)
     
  12. Lau83

    Lau83 Actief lid

    28 jan 2012
    307
    4
    18
    NULL
    Zuid Holland
    Ooit heb ik op kaakchirurgie gewerkt. Daar zagen we vaak geel verkleuringen op het glazuur bij mensen die inderdaad veel anti-biotica gebruikt hadden. Is bij bepaalde type antibiotica een bekend verschijnsel. (was vaak als een gele streep zeg maar dus niet de hele tand)
     
  13. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Je kunt nog proberen electrisch te gaan poetsren, ik doe dat ongeveer 1x per week, ze vindt het geweldig ;) Daarmee kun je dan erger voorkomen - als het tandsteen is.

    Maar ik denk eigenlijk niet dat je tandsteen echt nog weg kunt poetsen. Dat lukt ons zelf toch ook niet? Misschien kun je ook googlen op tandsteen verwijderen of tandsteen zelf wegkrijgen en zien of daar een manier voor is.
     
  14. gebakje

    gebakje VIP lid

    15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Geef je toevallig af ent oe een beker thee ???

    Dat kan ook verkleuringen veroorzaken.
     
  15. Yil

    Yil Bekend lid

    16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Nee ze krijgt geen thee. Nog maar beter gaan poetsen om erger te voorkomen en binnenkort eens langs de tandarts, misschien heeft hij nog tips.
     
  16. Mar999

    Mar999 Actief lid

    28 jun 2010
    234
    0
    16
    Toen mijn dochter ongeveer 18 maanden was, ben ik met haar naar de tandarts geweest omdat ik dacht dat ze tandsteen tussen haar onderste voortanden had. Dit bleek inderdaad zo te zijn. Ik poetste haar tanden toen 1x per dag (vanaf het eerste tandje). De tandarts heeft heel voorzichtig geprobeerd het weg te halen, maar hij is hier uiteraard mee gestopt toen mijn dochter overstuur raakte. Zijn tips waren om zo vaak en goed mogelijk te poetsen (minimaal 2x per dag en het mocht nog vaker: wel opletten met de peuterpasta dat mogen ze niet teveel binnenkrijgen, ik mocht ook gewoon voorzichtig poetsen met een natgemaakte tandenborstel). Daarnaast gaf hij aan dat het tandsteen nog niet heel hard was, dus ik mocht zelf ook voorzichtig proberen het weg te halen met mijn nagel. Dit laatste is mij nooit gelukt. We poetsen nu 2x per dag. Het wordt niet erger. Als mijn dochter 2 is, moeten we weer terug naar de tandarts en dan gaat hij het opnieuw bekijken en proberen weg te halen. Hier overigens een kindje dat amper zoetigheid eet en toen enkel nog water en borstvoeding dronk.
    Mijn advies: als je ongerust bent, gewoon even de tandarts bellen en langsgaan. Ik ben heel blij dat ik geweest ben en mijn dochter vond het allemaal ook niet zo heel erg (en ze was erg trots toen ze van de tandarts een kadootje mocht uitkiezen omdat ze zo goed in haar mondje had laten kijken ;)).
    Veel succes!
     
  17. Yil

    Yil Bekend lid

    16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    @Mar999 bedankt voor je verhaal! Het zit idd tussen de twee onderste voortanden. Ik heb net alweer een keer gepoetst en geprobeerd het met mijn nagel weg te krabben. Dat lukt inderdaad niet erg goed. Ze vindt tabdenpoetsen ook alleen leuk als we het heel zachtjes doen, zodra we wat serieuzer te werk gaan is het brullen. Ze speelt nu zelf met de borstel en mag hem niet afpakken! Hahaha!

    Ik ga binnenkort even langs de tandarts, maar ze is nog zo jong dus ze snapt er natuurlijk helemaal niks van en zal het helaas wel eng gaan vinden.
     
  18. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Misschien kun je ook heel voorzichtig een houten tandenstokertje gebruiken in dat geval. Zo'n platte, geen cocktailprikker uiteraard.
     
  19. catharina1985

    catharina1985 Fanatiek lid

    28 jul 2010
    2.092
    8
    38
    NULL
    NULL
    Het kan heel goed tandsteen zijn. Als het er zo jong al zit, heeft ze er waarschijnlijk aanleg voor. Ze heeft waarschijnlijk wat meer kalk in haar speeksel of wat ruwere tandjes dan de gemiddelde persoon.
    Het kan verder geen kwaad, het enige wat je kan doen is de plak goed weg blijven poetsen zodat het niet meer wordt.
    De tandarts kan het weghalen, maar doet dit meestal als je kindje wat ouder is.
     

Deel Deze Pagina