Zelf beddengoed maken,waskussenhoezen,boxkleed,speelkleed

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Sheila82, 30 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sheila82

    Sheila82 Niet meer actief

    Hoi,

    Wie is hier heel handig en kan mij tips geven en/of beschrijving geven van hoe het volgende te maken:

    Boxkleed, rond (100 cm diamter)

    aankleedkussenhoezen (zoals miss little ze maakt, niet zoals je ze in de winkel maakt maar zo: http://link.marktplaats.nl/216526565
    maar kan ook ook zo: http://link.marktplaats.nl/218194158 (zoals je ze dus vaak koopt)

    Speelkleed, mag best groot zijn, maar heb vooral de techniek nodig en benodigden, wat gebruik je als vulling, een oud dekbed ofzo?

    Ik wil ok heel graag zelf een leuk dekentje maken, wieg formaat en ledikant formaat.
    Kan ik dan bijvoorbeeld het beste een katoenen dekentje kopen (Hema/prenatal) en dan een stof uitkiezen en dan de stof eromheen doen ofzo? Of aan 1 kant de stof die ik uitkies?

    En zelf een lakentje maken, voor wieg en ledikant? Hoe wekr je zoiets mooi af?

    Een hoop dingetjes dus...Volgens miss little moet het makkelijk te doen zijn voor iedereen..(met haar patronen en uitleg dan maar dat kost ook weer geld..)
    Mijn moeder kan het ook wel maar die heeft het nogal druk nu dus kan haar niet alles laten maken, en kijkt me zelf ook wel leuk om iets te maken..
    Alvast bedankt voor degene die me kan en wil helpen!

    Liefs

    Syl
     
  2. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    je moet eens naar een goede stoffenwinkel gaan daar hebben ze ook vulling e.d. maar ook goede patronen met uitleg erbij, verschillende stofjes voelen e.d.

    Ja zelf dingen maken vind ik ook leuk, katoenen dekens heb ik wel gewoon gekocht maar je kan ze bv heel leuk maken met aplicaties e.d.

    Goede naaimachines doen ze helft zeggen mijn moeder en ik altijd :)
     
  3. Mar1een

    Mar1een Lid

    27 jan 2009
    44
    0
    0
    Ondernemer
    Heerhugowaard
    Leen uit de bibliotheek eens de boeken:

    - Naaien voor dummies
    - Breien voor dummies

    Het zijn zeer duidelijk geschreven boeken.
    Erg practische informatie en afbeeldingen.

    Je kunt ook eerst een effen dekentje kopen en bij de creatieve winkel textielverf halen.
    Je kunt hiermee al snel iets leuks maken.
    Een potje heb je voor c.a. 2,50 euro

    Veel plezier !
     
  4. Nathalie47

    Nathalie47 Actief lid

    7 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Belgie - Oost-Vlaanderen
    :) Als je een beetje overweg kan met de naaimachine zijn de dingetjes die je wilt maken vrij makkelijk ;) , indien niet ;zoals marleen zegt haal eens een boek en probeer eerst op wat lapjes, eens je een naaimachine aanvoelt kan je verder...

    Voor vulling van je boxkleed-speelkleed koop je fiberfill, dat is zo van die synthetisch vulling op de rol die in de meeste boxkleden, speelkleden, nep donsdekens verwerkt zit. Je kan dit kopen in verschillende diktes, voor een speelkleed of boxkleed gebruik ik steeds dikke fiberfill, 400gr/m². Voor een dekentjes bvb kan je 200gr/m² gebruiken met daarrond katoenen stof.
    Als je met fiberfill werkt, altijd vanop een bepaalde afstand nog een keer doorstikken, dan blijft alles mooi zitten als je gaat wassen.

    Lakentjes kan je eevoudig houden of gedetailleerder, basis is een mooie rechthoek die je netjes omzoomt. Je kan een strook andere stof eraan verwerken voor de boord, of kant, je kan er ook figuren of tekeningen op gaan naaien, gebruik je fantasie.

    Een boxkleed zonder extra's is makkelijk, rond, rechthoekig of vierkant, je hebt je afmetingen + extra voor je zoom, naait de hele handel op drie zijden dicht (indien rond laat je een dikke 40 cm open), binnestebuiten keren, vulling erin, de nog open naad naar binnen plooien en dus dichtstikken en daarna nog eens doorstikken op naar gelang je afmetingen 15-25cm van de rand. Zelfde systeem voor een dekentje.
     
  5. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    een oud dekbed (niet dons!) is ideaal als box/speelkleed! wij konden van 1 oud 1pers. dekbed 2 boxkleden maken, veel goedkoper en veel beter dan de meeste andere boxkleden, omdat het lekker dik is, en goed te wassen!
     
  6. Sheila82

    Sheila82 Niet meer actief

    Bedankt voor alles tips! Ik ga alles even opslaan en gebruiken!
    Ik kan altijd mijn moeder vragen om uitleg met naaimachine )heb ik zelf nl ook niet...)

    Maar wat een fijne tips allemaal, bedankt!

    Ik hoop dat het gaat lukken!

    Liefs
    Syl
     
  7. Mar1een

    Mar1een Lid

    27 jan 2009
    44
    0
    0
    Ondernemer
    Heerhugowaard
    Ik heb lakentjes gemaakt met mijn moeder.
    Kleine stroken stof en katoenen bandjes ( in stoffen winkels heb je erg leuke ) aan de bovenkant vast genaaid.

    Houd er wel rekening mee dat je de bovenkant van het lakentje omslaat !
     
  8. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    De helft? Veel meer zelfs.

    Ik heb tig jaren geklooid met zo'n kijkshopding. drama's. Tot vlieglessen toe :D
    Heb nu een hele goede, heerlijk, had ik 20 jaar eerder moetn kopen. (maar die krengen zijn zo duur)


    Ik heb nog een tip voor TS, die heb ik nog niet gelezen.
    Voordat je de stofjes tot leuke dingen gaat naaien, doe alles van te voren even wassen.
    Dan zit je straks niet te kijken met een scheef getrokken boxkleed. Of een aankleedhoes wat niet meer past omdat het teveel gekrompen is.
     

Deel Deze Pagina