Zelf beslissen wat ze van zakgeld kopen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Deliana, 22 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Mogen jullie kinderen zelf beslissen wat ze van hun zakgeld kopen?

    Natuurlijk zijn er altijd grenzen, gevaarlijk speelgoed of spul voor 12+ zal waarschijnlijk niemand goedkeuren... maar zijn er verder nog grenzen?

    Mijn dochter heeft een paar maanden geleden een hatchimal van haar zakgeld gekocht. Ik had haar nog gewaarschuwd dat ze er waarschijlijk zo op uitgekeken was en heb haar YouTube filmpjes laten kijken... maar ze wist het echt, echt zeker. Ze moest zo'n ding hebben..... Na één week moest ze toch wel toegeven dat ik gelijk had en dat het toch wel erg veel geld (65,- euro!) was voor dat gekke beestje. Hij ligt nu dus ook ergens stof te happen in een lade. Leert ze ook weer van, al haar geld op aan iets waar ze niets mee doet, en weer opnieuw beginnen met sparen.

    Ze koopt regelmatig top model spulletjes of iets in die richting.... maar nu wil ze dus per se van die witte gympen met lichtjes in de zolen :rolleyes: Buiten het feit dat ze niet mooi zijn en vast ook niet heel erg goed voor haar voeten, staan ze ook niet echt charmant onder een rokje :| Ik heb dus NEE gezegd, maar nu blijft ze er natuurlijk constant over doorzeuren.... hele discussie, want tja het is toch haar geld...

    Ben wel benieuwd hoe jullie met dit soort dingen omgaan!
     
  2. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Enigzins vrij laat ik haar tot nu toe nog... maar ze is nog jong en heeft nog geen 'rare' dingen willen kopen.

    Een gekke plastic zeemeermin van €10 maarja, er zaten lichtjes in ;). Klikklak ballen die gelijk op haar pols zaten, beertjes en nog meer knuffels.... maar geen dure dingen en ze heeft nog niet echt besef van de waarde.

    Maar die schoenen met die lichtjes, vreselijk echt waar, maar ze wordener zo blij van :) mijn dochter heeft uiteindelijk Sketchers met lichtjes en heel veel glimmers gekregen van mijn zus en ze is zoooo verliefd op haar schoenen
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier enkel geen gevaarlijke dingen of gewoon ongeschikte dingen (12+ oid idd) ed. Verder mogen ze het zelf weten. Zakgeld is in mijn ogen juist om te leren om gaan met geld. En dat doe je niet als je niet kunt ervaren dat het een keer op is en dat je goed na moet denken wat je koopt ed.
     
    MaMa en Lieke1989 vinden dit leuk.
  4. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Hier net als NiekeKris. geen gevaarlijke of ongeschikte dingen en verder mogen ze het zelf weten. Ook om dezelfde reden.

    Jij koopt als volwassene toch ook wel eens iets alleen omdat je het leuk vind? Terwijl een ander denkt: wat moet je er mee? Maar als jij daar gelukkig en blij van wordt....Zo is het ook met kinderen, daar leren ze alleen maar van.
     
    Lieke1989 en Deliana vinden dit leuk.
  5. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Haha ja dat was mijn insteek tot nu aan toe dus ook... tot ze per se die bowling look-a-like schoenen met lichtjes wilde hebben...

    Aan de andere kant trekt ze wel vaker combinaties aan die ik "bijzonder" vind. Zal het nog eens met mijn man overleggen ;)
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Geen eten ervan is hier de regel, en geen gevaarlijke/slechte dingen. Daar zouden deze schoenen en bv heely's ook onder vallen want dat is geen goed schoeisel.
     
  7. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Alles mag, maar wel in overleg.
    Hij is nu voor een PlayStation aan het sparen. Dus al een hele tijd niks gekocht. We gaan hem samen kopen voor papa's verjaardag. Dus ieder de helft.

    Kleding en schoenen krijgen ze van ons. En het interesseert hem niet genoeg om zelf iets extra te kopen zoals die schoenen met lichtjes. Zou hij het willen, dan zou het mogen van mij. Tenzij het echt slecht voor de voeten zou zijn. Maar... Gympen valt best mee toch? Daar kunnen ze prima op lopen. Hakjes zou niet mogen van mij. Maar kleine kans dat m'n jongens die willen
     
  8. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Hoeveel zakgeld krijgt ze dan? Een hatchimal voor 65 euro en dan nu schoenen, daar moet je toch wel even een tijdje voor sparen denk ik dan....?
     
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Mijn dochter krijgt nog niet eens zakgeld, vanaf 6 gaat ze dat krijgen, maar toch had ze in een half jaar tijd weer €60 bij elkaar... de opa's en oma's doneren regelmatig kleingeld hier en dat loopt snel op.
     
    Deliana vindt dit leuk.
  10. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Voor haar 8e kreeg ze 1 euro per week, sinds ze 8 is krijgt ze 1.50.

    Verder krijgt ze soms van mijn oma een extra euro voor in haar spaarpot, van de opa's en oma's geld voor haar rapport en ook wel eens geld voor haar verjaardag bijvoorbeeld.

    Sparen duurt dus inderdaad even, maar daar leren ze ook weer van toch...
     
  11. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Hmmm, daar heb jij een punt. Ik weet niet hoe ze eruit zien en hoe slecht de pasvorm is..... Maar onder "normale omstandigheden" mogen mijn kinderen zelf kiezen wat ze van hun zakgeld kopen. Het is tenslotte hun geld.
     
    MaMa en tuc vinden dit leuk.
  12. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Ja ik vind het juist goed hoor, dat het even duurt voor ze iets bij elkaar gespaard hebben!
    Daarom verbaasde het mij juist dat ze zulke dure dingen kan kopen.
     
  13. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Ja. Dat is dus ook waar ik een beetje mee zit.... straks wil ze die dingen iedere dag aan. Volgens mijn man kunnen we daar wel afspraken over maken, maar ik weet precies hoe dat soort dingen gaan :confused:

    Heb vanavond nog een keer uitgelegd dat ik die schoenen niet zo goed vind voor haar voeten en dat ze ook niet zo mooi bij haar nieuwe winterkleding staan. Ze vond het nog steeds stom! maar ze leek zich er nu wel bij neer te leggen....
     
  14. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Ze mogen zelf beslissen wat ze kopen. Alleen eten mag niet, en dingen die niet voor hun leeftijd zijn ook niet. dure dingen kopen gaat bijna niet, dochter krijgt 50 cent per week, zoon 1 euro, en voor hun rapport van ons 2 euro, en van de opa's en oma's soms een euro, of een cadeautje. dus het gaat toch niet zo hard, en zodra de 10 euro gepasseerd is krijgen ze toch al drang om 'iets' te kopen, wat meestal neerkomt op rommeltjes. en ook dat vind ik prima, ze leren er van. zoon spaart al 2 jaar voor een bepaalde doos met lego, maar hij komt er gewoon niet omdat hij steeds een deel uitgeeft aan nutteloos spul. Als hij straks eindelijk genoeg gespaard heeft, vindt hij lego vast niet meer leuk :D
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Nou idd die afspraken zou dan hier ook niet werken. Ze betaalt het dan van dr eigen geld en ik weet zeker dat mijn dochter die dan iedere dag aan wil.
    Ik wil iets wat ze zelf kopen dan ook niet aan banden leggen
    Daarom geen eten en geen dingen die niet goed zijn.
     
  16. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb behoorlijke krenten als kinderen, maar zij geven hun zakgeld het liefst nergens aan uit :roflmao:
    Tot een paar weken geleden hebben ze geen euro van eigen zakgeld besteed. Intussen zit er behoorlijk kapitaaltje in die potten.
    Als ik van sommige gewenste prularia zeg dat het dan van zakgeld mag, hoeft het ineens niet gekocht te worden.

    De eerste uitgave was eigen bijdrage aan kermisgeld dit jaar. Met 8jaar hebben we gezegd: wij leggen €10 per kind, kind zelf legt €5 als kermisgeld.

    Ik geef toe dat wij consistentie moet vinden in dat wekelijks zakgeld geven. Puur omdat wij nooit contant geld hebben zelf. Vergeet het dus meestal en geef dan 1x in zoveel weken €5.
    Moet daar een beter systeem voor bedenken.
     
  17. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik wil hier ook niet dat ze dingen van hun zakgeld kopen, omdat ze het anders niet van papa/mama krijgen. Dus dingen waar ik het écht niet mee eens ben en ze dus niet van me krijgt- en ook niet zou krijgen voor haar verjaardag ofzo (ook al staat het bovenaan haar lijstje)

    Bij dit soort schoenen - als ik er wel achter had gestaan- zouden we ook gezegd hebben waarschijnlijk; ik vind het niet echt nodig- maar het zijn wel schoenen- dus dan doen we 50/50 ofzo - maar zoals gezegd; alleen als wij er dan zelf ook echt achter gestaan hadden. Hier krijgen ze 1,50 en 1 euro (9 en bijna 7) - maar voor de vakantie soms wat extra van opa/oma/oma - soms wat kleingeld.. dus stiekem heeft de jongste ook behoorlijk veel geld in haar spaarpot. De oudste ook weer, maar die heeft een zeemeerminnenstaart gekocht van 90 euro - dus daar is al eens wat 'groots' uitgegaan.
     
  18. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.121
    4.336
    113
    Home
    bij die hatchimal had ik haar wel zelf laten kiezen net als jij wel met waarschuwing
    hopelijk denkt ze daar dan wel een volgende keer over na


    schoenen zijn anders die gaat ze wel vaak dragen
    vroeger hadden de meeste hier toch ook die spice girls schoenen met hoge zool? geen gezicht maar iedereen wilde ze..
    vonden mijn ouders ook vreselijk maar ik vond ze het einde

    mijn oudste is nu 4 en krijgt bv als we op vakantie gaan 10 euro en daar mag hij van kopen wat hij wilt maar bv geen zwaard en dat soort onzin
    ik denk dat er wel vaker dingen gaan zijn die jij niet nodig vind maar je kind geweldig en ze er dus voor spaart ik zou haar dus wel zelf de keus laten maken omdat ze het zelf betaalt
    vind jij iets niet mooi en ze vraagt of ze het van jou mag dan zou ik het weer niet betalen maar is haar eigen gespaarde geld
     
  19. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Hier krijgen ze nog geen zakgeld (oudste 2 zijn 7 en 6) maar gewoon af en toe kleingeld of voor rapport etc. De uitgaven liggen wel aan banden en wil ik dat er overlegt word. Pas was er rommelmarkt en wilde ze graag geld uit eigen spaarpot. 2 euro wilde ze en niks van mij. Afgesproken dat ze geen snoep mogen kopen en goed moeten nadenken wat ze wilde. Ze waren helemaal trots dat ze dingen gekocht hadden van hun eigen geld (en ik blij dat het geen rommel was maar dingen waar ze ook echt mee spelen ;) )

    Grote dingen hebben ze nog niet gevraagd
     
  20. veense

    veense Niet meer actief

    Mijn dochter (11) had laatst een enorme set Lego Friends gekocht voor 40 euro (tweedehands, bij een handelaar, ze had zelf 5 euro afgedongen van de vraagprijs). Nog geen maand later vond ze het toch wel erg zonde van haar geld, hebben we hem op Marktplaats gezet en heeft ze hem voor 55 euro verkocht! 15 euro dikke winst dus!
    Ze heeft er wel van geleerd, speelgoed koopt ze niet meer, alhoewel ze laatst wel 34 euro heeft uitgegeven aan 2 Schleich dino's.

    Vanaf volgende week krijgt ze 25 euro zakgeld per maand, daar moet ze dan ook wel zo'n beetje alles van doen (ook cadeautjes voor vriendinnen en een ijsje eten in het dorp etc), Ook krijgt ze 25 euro kleedgeld per maand, met strikte regels. Kan ze zelf tot de ontdekking komen dat een Levi's shirt van 25 euro best duur is ;).
    Van het kleedgeld mag overigens geen speelgoed oid gekocht worden, kleding van haar zakgeld mag wel als ze dat zo nodig vindt. Nu zit ze al wel op de middelbare school, en gaat ze zo af en toe eens met vriendinnen naar het dorp enzo, dat is anders.Inmiddels vraagt ze ook van volwassenen en kinderen op haar verjaardag geld, dan kan het hard oplopen...
    Maar verder heeft ze altijd mogen doen wat ze wilde van haar geld, behalve eten kopen (is ze ook te krenterig voor, krijgt ze thuis wel :p), en daar heeft ze dus best wel van geleerd (voor 10 euro verkopen op de rommelmarkt en daar dan direct 2 spinners van kopen die nu al afgedankt zijn is dus zonde van je geld ;) )
     

Deel Deze Pagina