zelf een draagdoek maken

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Amfy, 27 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    ik wil graag een draagdoek ik heb er nu aan maar die begint te trekken. de draagdoeken (knoop) vind ik niet mooi en de gene die ik mooi vind zijn 100euro vind ik teveel geld omdat ik er meerdere wil.

    nu wilde ik er zelf een maken.maar hoe doe ik dat ik ben handig met een naaimachiene dus dat is het probleem niet.
    ik zat te denken om een vrolijke stof te kopen 3 meter deze is dan 150 breed dus deze zou dat over midden kunnen dan heb ik 2 repen van 75 cm na het omstikken 70 maar nu komt het.

    hoe naai je ze aan elkaar? je houd natuurlijk een naad heeft de kleine daar geen last van? en watvoorstof heb ik nodig. ik ga zaterdag naar de ikea daar hebben ze ook stoffen zou ik die er ook voor kunnen gebruiken?

    ik weet dat er hier een aantal meiden zijn die zelf doeken maken. ik hoop van hun op nog een antwoord hoelang hebben jullie gedragen met een zellf gemaakte draagdoek
     
  2. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je kunt ook nog eens zoeken naar de "mei-tai".. Dat is een simpele draagdoek-achtig iets. Eigenlijk een vierkante flap met 4 banden die je om je middel en over je schouder knoopt. Google maar even. Dat is niet zo moeilijk en er zijn we gratis beschrijvingen.

    Bij zelfmaak doeken zie ik vaak in 3 delen, dus dan heb je 3 keer een stuk van 70x150 (overdwars uit de stof dus). En dan heb je dus een doek van 4,5meter. En zit de naad niet direct op je kindje.
     
  3. Pipo1973

    Pipo1973 Actief lid

    30 jan 2007
    431
    0
    0
    Bij de september 2008 mama's zijn er een paar mama's die zo'n mei-tai doek [gemaakt] hebben. Misschien kun je daar je vraag posten, wellicht krijg je dan meer info:)
     
  4. Noatje

    Noatje Fanatiek lid

    12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Een knoopdoek kan je niet zomaar zelf maken, een doek is niet voor neit zo zwaar... je hebt namelijk speciale geweven doek nodig met een geweven rek erin... tevens moet hij ook het gewicht aan kunnen en niet te stijf/te zacht voor het knopen

    2e hands kan je ze op D&V soms heel goedkoop vinden hoor! hier één hele goede voor €35,-! :: Dragen en Voeden - Forum voor natuurlijk ouderschap

    een mei-tai of een ringsling kan je wel van gewone stof maken
     
  5. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    SlingoMama - Draagdoek zelf maken

    hier heb ik een voorbeeld gevonden hier hebben ze het onder een jacquard, lichte jeans, katoen of katoen met linnen ik ging dus kijken voor de eerste maar dat is gordijn stof is dta niet te dik.

    noatje ik heb zitten kijken op d en v maar ik vind het zo lastig.
     
  6. limmeke

    limmeke VIP lid

    28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    wat is er zo lastig aan d en v?

    je vind ook heel veel mooie ingedragen doeken op ebay.de ( meer dan op ebay.nl)

    de stoffen die geschikt zijn om een doek van te maken zelf, zijn zo duur dat je niet zo heel veel goedkoper uitbent dan met een nieuwe originele doek.

    er zijn doeken in allerlei prijsklassen.. het is maar wat je precies zoekt..
    wil je een dunnere draagkrachtige doek die ook heel geschikt is om binnen te dragen.. dan kan je kijken voor een cailin blue.. daar heb je al een nieuwe doek voor 50 euro.
    de medley doeken zijn ook erg betaalbaar.
    en anders idd ebay... daar staan veel doeken op, met name van didymos die je voor weinig aan kunt schaffen.

    ik zou dus zelf niet beginnen aan het maken van een echte draagdoek ( of het moet een mei tai zijn) want als de stof niet goed is, dan draagt het niet lekker, gaat het snijden, drukken op de schouders etc
     
  7. Noatje

    Noatje Fanatiek lid

    12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Sorry blusvrouw, ik ben het helemaal met limmeke eens, tevens is het wel een investering maar het is elke cent waard!
     
  8. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    het geld boeit me ook niet hoor. maar ik vind zo weinig die ik echt leuk vind ik ben zoooo kieskeurig. ik denk dat het verkeer over kwam ik vind kopen over internet van een parteculier zo lastig. gaat niet over d & v zelf maar puur over mijn gevoel.

    ik vind alleen 100 euro voor een nieuwe doek veel omdat ik er minimaal 3 wil hebben. ik ga toch kijken voor een bestaande doek. wat zijn nu echt super doeken?
     
  9. Noatje

    Noatje Fanatiek lid

    12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik ben zelf nogal te spreken over mijn girasols, die zijn heerlijk te knopen vooral om mee te beginnen... het zijn wel wat dikkere doeken... Ik heb zelf Girasol Lampo (22) en Earthy Rainbow (dit is een limited edition van een buitenlandse draagdoek winkel (http://www.wearababy.com/images/phocagallery/Kantoliinat/KatiWrap/thumbs/phoca_thumb_l_ER2.JPG)

    Verder ben ik ook aankomende eigenaar van Didymos wellen aqua, ik heb die eerder geleend en ben er toen echt verliefd op geworden....

    Verder heb ik ook een hoppediz doek gehad, en nu wil ik graag nog een ellevil zara erbij... hihihi

    Hier staat heel veel info (bij de doekenmerken kan je verder klikken, vooral bij girasol staat veeeeeel info!)

    Draagdoek
     
  10. Tink

    Tink Niet meer actief

    Hoi Blusvrouw, had je mijn krabbel nog gelezen? Ik heb in een andere topic een beschrijving gezet van hoe ik zelf een draagdoek gemaakt heb, maar ik kan dat topic nergens meer vinden ;) :)

    Van de naad in het midden hebben ze echt geen last, baby heeft immers ook gewoon kleertjes aan.
    Maar zoals Deepfreeze het deed kan het ook.
    Ik vond zelf die naad wel heel handig om het midden te bepalen als ik hem om ging knopen :D

    Ik heb op de markt gewoon een lap dunne tricot gehaald, en dan wel eentje die in de lengte niet teveel rekt (anders zit beebje na een halfuur ter hoogte van je knieën :))
     

Deel Deze Pagina