Zelf kraampakket samenstellen.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door xxYasmina, 16 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxYasmina

    xxYasmina Actief lid

    4 mrt 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi ladies,

    Ik ben aanvullend verzekerd, maar omdat ik onder de studentenregeling val wordt m'n kraampakket niet vergoed. Ik wil die nu zelf gaan samenstellen op aanraden van de verloskundige. Wie helpt mij? Liep net toevallig langs DA Drogist, niet bepaald de goedkoopste, en heb een beetje prijzen bekeken. Maar weet zeker dat het goedkoper, handiger, slimmer kan.

    Dit is de lijst benodigdheden:

    - steriele gazen: 1/16 (10 stuks) en 10/10 (10 stuks)
    - 2 pakken kraamverband
    - 1 zak watten
    - 10 celstof onderleggers
    - 1 navelklem
    - 1 flesje alcohol 70%

    Verder nog:
    - vloeibare zeep
    - 1 digitale thermometer
    - 12 gewassen hydrofiele luiers
    - naadloze babykruik
    - vuilniszakken

    Ik hoor graag uit jullie ervaring wat handig is. Zo zei mijn verloskundige vanmorgen dat i.p.v. kraamverband nachtverband ook prima is (heb hier op het forum een keer iets voorbij zien komen over zwarte verpakking Kotex..?). Kunnen de gazen ook gewoon de rolletjes zijn? En waar saat 1/16 en 10/10 voor? De onderleggers zijn geloof ik het duurste (Bij DA 6,30 per 5 stuks), en de naadloze babykruik is geloof ik gewoon de aluminium kruik die we sowieso in huis dienen te hebben?
     
  2. moradora

    moradora Fanatiek lid

    6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    bij de babydump heb je een compleet kraampakket voor 30 euro.

    bij de babywinkel kun je ook de spullen los kopen.
    ipv kraamverband heb ik hele dikke tena's meegenomen van mijn werk de kotex is net zo iets.
    gazen heb ik nooit gebruikt.
     
  3. Jori

    Jori Bekend lid

    6 nov 2012
    864
    0
    16
    Ik zou dan naar de apotheek gaan ;)
     
  4. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Idd gazen nooit gebruikt.

    Bij Etos heb je vaak ook kraampaketten en bij apotheken vaak ook, al dan niet op bestelling. Denk dat je dan wel goedkoper uit bent.
     
  5. xxYasmina

    xxYasmina Actief lid

    4 mrt 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    Verloskundige zegt juist dat een pakket duurder is. Lijkt mij eerlijk gezegd niet, want ben ze al tegengekomen voor rond de 25 euro. Maar mocht zelf samenstellen wel goedkoper zijn is het natuurlijk mooi meegenomen, vandaar dit topic!
     
  6. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Kun je hem niet van iemand van hier overnemen voor weinig? Scheelt helemaal!

    Ik moet nog bevallen; anders had ik hem allang de deur uit gedaan want het neemt stikveel ruimte in beslag.
     
  7. itsme

    itsme Actief lid

    30 jan 2013
    425
    0
    16
    NULL
    NULL
    je moet in iedergeval verband hebben zonder een plastic achter laag.
    anders gaat het te veel zweten.
     
  8. Shandy

    Shandy Fanatiek lid

    14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Bij Natalis kun je een pakket bestellen met daarin de voorgeschreven dingen.
    Die grote kraamverbanden heb ik echt nodig gehad, daarna gebruikte ik de zwarte kotex nachtverbanden. Het pakket kost inclusief bezorgen geloof ik 29 of 30 euro.
    Zitten ok je matrasbeschermers en dergelijke in.
    De navelklem had ik niet nodig,beviel in het ziekenhuis. De meeste andere dingen wel gebruikt.
    De gazen moeten echt steriele gaasjes zijn, wij gebruikten ze om nadat het navelstompje was afgevallen rondom het wondje schoon te maken. Ook fijn voor vieze oogjes en dergelijke.
    Even met het rekenmachientje door je drogist lopen, denk dat een pakket kopen goedkoper uitkomt.
    Thermometer moet je wel zelf kopen, beetje vaseline is ook fijn voor de thermometerpunt.
     
  9. moradora

    moradora Fanatiek lid

    6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    hier moeten trouwens 2 thermometers hebben, 1 voor de baby en 1 voor mama.
     
  10. Shandy

    Shandy Fanatiek lid

    14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    De naadloze kruik is idd degene die je thuis al hebt, waarschijnlijk heb je er twee. Vloeibare zeep is wel zo fris voor verloskundige,kraamzorg en huisarts die bij je thuiskomen.
    Vuilniszakken is fijn voor alle natte en bloederige celstofmatjes in weg te doen na de bevalling, gewoon van die stevige zwarte.
    Hydrofiele luiers gebruik ik voor vanalles, als onderlegger in de kinderwagen, onder het hoofje in bed ( vind ik zachter als spuugdoek) Om lekker mee af te drogen na wassen of badderen, dit neemt sneller vocht op als een gewone handdoek.
     
  11. juf85

    juf85 Niet meer actief

    Ik heb nachtverband van kruidvat gebruikt toen mn kraamverband op was.
     
  12. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Het kraamverband is wel veel zachter dan gewoon maandverband. Ik zou daar niet op besparen. Bedenk je dat je misschien ingeknipt of uitgescheurd bent, dus het is gevoelig.

    Vraag me af of je ooit zelf goedkoper uitkomt dan zo'n voorverpakt, voordelig pakket. Misschien als je in het ziekenhuis bevalt en uiteindelijk dingen niet nodig hebt. Zo heb ik die onderleggers nooit gebruikt, want ik beviel in het ziekenhuis.

    De hydrofielluiers heb je ook gewoon nodig voor de baby, dus nog tot maanden na de bevalling (ik gebruik ze nog).
     
  13. Vie87

    Vie87 Fanatiek lid

    17 sep 2012
    2.802
    1.646
    113
    Ik kreeg ook geen pakket vergoed, maar kon het wel bestellen voor 25 euro bij mijn verzekeraar. Misschien kan dat bij die van jou ook?
     
  14. Sabrine1984

    Sabrine1984 Niet meer actief

    Gewoon maandverband mag je niet gebruiken na je bevalling (en dan bedoel ik Always ofzo) Daar zit een plastic laagje op en dan t gaat broeien. Ik had gewoon die goedkope van t kruidvat gekocht of Kotex die zwarte.
    Van mijn kraampakket heb ik alleen de alcohol gebruikt om thermometer mee te ontsmetten, dat spul om je handen te ontsmetten, de matjes, kraamverband en dat gaasbroekje.
    Gaasjes, navelklem ed niet gebruikt. Maar ik ben wel in t ziekenhuis bevallen.
     
  15. Ikapika

    Ikapika VIP lid

    21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Ga je in het ziekenhuis bevallen of thuis? Ik heb vorige week de intake met de kraamzorg gehad en vertelde aan de consulente dat we geen gratis pakket krijgen en in het ziekenhuis gaan bevallen. Toen nam ze de lijst voor zich en ging flink strepen in wat we niet nodig hadden of waar we minder van nodig zouden hebben. Ik heb uiteindelijk alles bij drogist en apotheek gehaald en was rond 12,50 euro klaar :)
     
  16. soepstengel

    soepstengel Fanatiek lid

    1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Bij ins gebruikte ze er een, met een vaag plastic zakje voor bij mij:):D
     
  17. moradora

    moradora Fanatiek lid

    6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    die gebruiken we in de zorg ook. steritemp heet het, maar ik vind het maar ondingen dus dan maar voor een paar euro een 2e thermometer. sowieso handig want ik ben die dingen altijd kwijt.
     
  18. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier 2 x een kraampakket en steriele gazen nooit gebruikt, maar 1 onderlegger dus rest van het pak over.

    Kraamverband wel gebruikt heb daar nog bij moeten halen ik vloeide flink. Later kan je goed af met de zwarte verpakking van Kotex nacht.
    Ook de navelklemmen niet nodig gehad 2x zh bevalling.
    Thermometer kan je ook schoonmaken met alcohol en gezichtsreinigingswatje.

    Wat heb ik wel gebruikt:

    - 1 matje
    - alcohol
    - kraamverband

    De netbroekjes uit mijn pakket waren niet fijn een grote onderbroek kan ook prima.
    En als je iets mist is het zo gekocht.
     
  19. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier meteen een oproep voor de dames die goede bruikbare materialen nodig hebben en er iets goeds mee willen doen:

    Stichting Baby Hope - home

    Deze stichting zamelt bruikbare spullen in voor arme landen.
     
  20. 2debaby

    2debaby Actief lid

    25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Vergeet niet dat ook al plan je een bevalling in het zh, je kan er nooit van uit gaan dat je het zh daadwerkelijk gaat halen. Ik heb 2 bekenden die gepland hadden in het zh te bevallen, maar waarbij het zo snel ging dat het niet meer verantwoord was om naar het zh te vertrekken. Dan heb je plots toch zaken nodig waar je niet zonder wilt zitten.

    Wij hebben ook de gaasjes nodig gehad voor het navelstompje. Watten en alcohol ook, net als de kraamverbanden en toch ook de onderleggers. Ik was flink ingescheurd en geknipt en dat was gaan ontsteken, dus moest ook regelmatig zonder kraamverbanden op bed liggen om de boel te laten luchten.

    Daarnaast heeft ml al heel snel extra hydrofiel doeken gekocht. Die 12 ben je zo doorheen. Na een paar keer verschonen, kindje badderen, wegen en teruggeven in het wiegje en op de schouder voor het boeren... Dus mocht je de middelen hebben: neem gelijk een extra pak mee. Ik gebruik ze nu voor het stoffen, ramen zemen etc. Alles droogt als een trein. Voor de aankomende baby kopen we weer verse.
     

Deel Deze Pagina