Zelf oliebollen maken!!

Discussie in 'De lounge' gestart door Marnat, 10 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ik ga straks aan de slag...
    en gewoon in de keuken met de frietpan..

    en alles afdekken, zie ik niet zo zitten , dus ik dat wordt soppen maandag :D
     
  2. Triskele

    Triskele Niet meer actief

    wij gebruiken koopmans en dan goed rozijnen laten wellen (vergeten veel mensen de eerste keer) en goed laten rijzen (liever wat langer nog!) en dan in de zonnebloemolie (in elk geval niet hard frituurvet das echt jakkie) wij doen het onder de afzuigkap maar ja stinkt wel even ;)
     
  3. Marnat

    Marnat VIP lid

    10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Wij hebben de mix van de aldi , en doen het ook onder de afzuigkap ben benieuwt . manlief gaat zo beginnen er mee .
    Keukenraam er nog bij open voor de stank .

    Succes iedereen met bakken.
     
  4. macy77

    macy77 Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Zelf maken! Geen pakje maar met "echte" ingredienten.

    En bakken in arachideolie ipv zonnebloemolie.

    Recept:
    Ingrediënten
    1 kilo tarwebloem
    1 liter water
    20 gram zout
    50 gram suiker
    80 gram verse gist ( te koop bij de warme bakker)
    of 4 zakjes gedroogde gist van 7 gram, staat gelijk aan de genoemde hoeveelheid verse gist.
    10 gram kaneel
    enkele druppeltjes citroensap
    200 gram rozijnen
    100 gram verse appelstukjes



    Bereiding
    Los het gist op in het water en meng het kort. Doe de bloem erbij en meng het beslag kort met een mixer op de laagste stand. Werk de vulling erdoor. Met de hand of een paar minuten met de mixer goed mengen. Laat het beslag 45 minuten (en niet korter!!) op een warme plaats rijzen. Voorkom uitdroging door een natte theedoek over de emmer te leggen. Denk erom dat het beslag behoorlijk rijst, gebruik dus een ruime emmer Schep het beslag met een lepel of ijsknijper in olie van 180 graden Celsius. Als u een frituurpan gebruikt, zet deze dan op 190 graden! Bak ze ca. 6 minuten Gebruik arachideolie. Ververs de olie regelmatig.
     
  5. Marnat

    Marnat VIP lid

    10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Macy@ bedankt voor het recept .
    Manlief is net klaar met het beslag nu even wachten , en dan gaat het feest beginnen!!
     
  6. macy77

    macy77 Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Wel langer dan 45 min later rijzen. Hier staat het nu een uur op de verwarming en begint nu pas te "groeien".

    Succes!
     
  7. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Wij gaan ook beginnen straks :D Even de sultana's wellen, en dan appels in schijven, banaantjes schillen..
     
  8. Marnat

    Marnat VIP lid

    10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Het staat al dik 3 kwartier en komt al aardig omhoog !!
     
  9. lea

    lea Fanatiek lid

    Wij hebben ook oliebollen gebakken vanmorgen, ging als een tierelier met koopmans:D. Je moet het deeg neit te lang laten rijzen, aangezien ze dan te luchtig worden en dan worden ze erg vet. Voor tips kun je op de koopmans site kijken, eerst zat er geen beweging in zo leek het, maar na 3 kwartier was het wel 2 x zo groot.

    Ik had ze nog nooit gebakken, maar ze smaken erg lekker!:)
     
  10. ze waren lekkerrrrrrrrrrr :D
    mix van de aldi goedgekeurd...en de keuken viel ook wel mee, qua vettigheid, straks lekker uitsoppen...
     
  11. Triskele

    Triskele Niet meer actief

    Hier ook totaal geen vette keuken , had wel raam open en afzuigkap aan en zsm frituurpan weer naar de schuur ;) waren goede bollen, helemaal niet vet gelukkig (heb altijd een hekel aan) buitenkant moet krokantig zijn en binnen mooi luchtig, ze waren lekker in elk geval!
     
  12. Marnat

    Marnat VIP lid

    10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Oliebollen mix aldi idd goed gekeurd.
    Olieballen goed gegaan waren lekker maar niet rond!
    Moesten het met twee lepels doen.
    Hebben geen ijs lepel of iets ! Waar is er een goede te koop?
     
  13. Bastet

    Bastet Niet meer actief

    Van het pak oliebollen mix kun je ook een heerlijk krentenbrood maken, het recept staat op de website van de fabrikant (koopmans)
    Ik lust zelf geen krenten en rozijnen, maar mijn man vond hem heerlijk!
     

Deel Deze Pagina