Zelf voeding maken

Discussie in 'Voeding' gestart door T86, 27 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. T86

    T86 Actief lid

    4 mei 2014
    157
    20
    18
    Mijn dochter heeft beide vormen reflux en krijgt hiervoor medicatie. Dit hebben we heel goed onder controle. Nu wil ik zelf de voeding gaan maken omdat ze potjes heel slecht verdraagt. Na een potje spuugt ze heel veel, heeft pijn in haar buik en het eten blijft omhoog komen. Ze heeft er heel veel last van. In het begin dacht ik dat het kwam door de kip maar ze heeft het met alles. Ook de vegetarische potjes.

    Met mijn eigen gemaakte eten aardappel/bloemkool of aardappel/broccoli heeft ze nergens last van. De variatie met aardappel die kan ik wel maken. Maar hoe doe je dat bijv. met rijst en pasta. Het hoeft niet meer vloeibaar ze kan al stukjes eten. Ze eet ook stukjes brood.

    En hoe zit het met diepvries groente, mag ik die koken en opnieuw invriezen?
     
  2. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik zou geen diepvries groenten kopen maar gewoon vers, net zo makkelijk. Wortels, bloemkool, brocoli etc.
    En dan een middag pannen op het vuur en koken en met een kwak gepureerde aardappel erbij invriezen.
    Rijst en pasta kookte ik vers voordat ik haar eten gaf.
    Na een 'kooksessie' lag er hier voor een maand eten in de vriezer. 1/3 was met aardappel, de rest alleen groenten om met rijst en pasta te eten.
    Ontdooien in de koelkast, 30 sec in de magnetron en klaar.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou net wél diepvriesgroenten kopen. Maar die niet koken en weer invriezen, maar gewoon 'vers' gebruiken. Dat wordt hier het meest van al gedaan: een zak groenten uit de diepvries kiezen, e een handvol in de babycook of een pot water op het vuur, en een kwartier later kan de baby eten.

    Als je pasta of rijst wil, geef ik dat op die leeftijd gewoon droog erbij, zonder saus. Aan recepten doe ik niet: gewoon groente, aardappel of pasta of rijst, en een beetje vlees als ze oud genoeg zijn.

    Verse groenten kopen en invriezen, of diepvriesgroenten koken en weer invriezen, daarmee verlies je heel veel vitamines en mineralen uit de groenten. Diepvries heeft op dat punt altijd de voorkeur.
     
    janny vindt dit leuk.
  4. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.703
    3.248
    113
    Wij halen gewoon wat eten uit de pan voor ons dochtertje en staafmixeren dat (indien nodig). Soms (oké meestal ;)) houdt ze over en dan warmen we dat een dag later weer au bain-marie op. Meestal eet ze dus een uitgeklede versie van onze maaltijd, wel zo makkelijk :) Maar wij hebben geen vriezer dus daar heb ik sowieso geen ervaring mee.
     
  5. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Hier gewoon wat stukjes van onze maaltijd. Stukjes wortel en gisteren pompoen. Wat over blijft pureer ik met wat borstvoeding voor als we eens iets eten wat voor haar niet kan of als iemand anders haar eten gaat geven en dat niet met stukjes durft. Pasta krijgt ze straks gewoon vers niet uit de vriezer, maar goed die is glutenvrij ivm coeliakie van mij. En die pasta is ingevroren en daarna ontdooit niet te eten hihi.
     
  6. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Wij hebben een Philips avent.
    We gooien er groenten in, aardappelen en soms vlees en vis. Dat ding stoomt het dan en daarna lan het gemalen worden.
    Rijst en pasta koken we apart. De pasta snijden we dan in kleine stukjes en de rijst is al klein genoeg.
    Als er over os dan doen we wat in de meegeleverde schijfjes die in de vriezer kunnen en die kan dan een par dagen later weer in het apparaat om te ontdooien en op te warmen.
    Voor zolang hij nog niet (helemaal) met de pot kan mee eten is het ideaal.
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Als ze stukjes kan eten, kan je toch gewoon wat groente, aardappels, pasta of rijst uit je eigen eten halen en dat geven. Dan hoef je ook niet wat apart te maken.
    Eventueel snij je wat van de groente in handig vast te pakken stukken.
    Maak het jezelf niet te moeilijk
     
  8. T86

    T86 Actief lid

    4 mei 2014
    157
    20
    18
    Wij eten zelf altijd heel laat. Mijn man moet werkt tot 18:00. Vaak is hij pas om 18:30 thuis. Dat vindt ik voor mijn dochter veelste laat aangezien ze haar laatste fles om 19:30 krijgt.

    Nu geef ik haar tussen 17:00/17:30 eten. Eerder waren het vaak potjes maar hier ben ik mee gestopt. Van te voren koken voor haar zou inderdaad kunnen. Maar vindt het makkelijker om in de diepvries wat te hebben liggen. Ben zelf chronisch ziek en het is altijd afwachten hoe het per dag gaat.
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar als je dus enkele zakken diepvriesgroenten hebt liggen, dan is het eten ook zo klaar. Je snijdt wat kalf of kip in kleine porties en vriest dat apart in voor erbij. Dat kan wel. Ik heb het jaren ook zo gedaan bij de oudste, omdat wij inderdaad ook veel later aten.
     
  10. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.703
    3.248
    113
    Misschien kun je dan elke dag wat voor haar apart houden voor de volgende dag? Dan hoef je het niet te ontdooien en zo, kun je het meteen opwarmen.
     
  11. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik dacht dat je inderdaad hapjes voor in de vriezer bedoelde. Vroeg me al af of ik het zo verkeerd begrepen had haha.

    Maar de tip van eten bewaren van jullie en dat de volgende dag geven vind ik ook een goede!
     
  12. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik zou idd ook groenten uit de vriezer doen, makkelijk per dag een portie te pakken.

    Onze zoon eet sinds twee weken praktisch alles wat wij eten. Alleen zonder sausjes en teveel kruiden. (Helemaal nog geen kruiden hier)
    En stel, er is een dag dat ik er niks voor hem af kan snoepen, dan heb ik dus diepvries groente en hapklare stukken vlees voor hem. Aardappeltje of rijst koken en klaar.
     
  13. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Rapley? Met de pot mee eten zonder suiker zout of honing?
     

Deel Deze Pagina