Zelfde naam als nichtje?

Discussie in 'Babynamen' gestart door fenna231, 13 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fenna231

    fenna231 Nieuw lid

    13 jul 2018
    4
    12
    3
    Vrouw
    Wij zitten met dilemma. we verwachten bijna een kindje (weten nog niet of het jongetje of meisje wordt) en hebben een absolute favoriete nr 1 naam voor een meisje. Maar zo heet mijn nichtje ook al. We hebben goed contact met de familie, dus ik zie haar wel een aantal keer per jaar. Ik ben vooral bang dat mijn oom het niet leuk gaat vinden als ik dezelfde naam 'inpik'. (Denk dat mijn nichtje zelf het wel leuk zou vinden misschien :)). Nu heb ik overwogen om het met hem te bespreken maar dat vind ik eigenlijk geen optie; dan geef ik hem de verantwoordelijkheid maar ook het verbod om wel of niet die nam te kiezen. Mijn vriend vindt eignelijk dat we het gewoon moeten doen, omdat het 365 / jaar ons kindje is en we weten niet eens zeker of oom het echt stom gaat vinden (of misschien wel een eer?).
    Wat vinden jullie?
     
  2. PBV

    PBV Fanatiek lid

    6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Als je toch van plan bent om deze naam te geven, dan maakt het inprincipe niet uit wat je oom daarvan vindt, toch? ;)

    Anders gewoon vragen aan je oom. Misschien vindt hij het wel heel erg leuk.
     
  3. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    Mijn keus zou het niet zijn.
     
  4. MamavanHayden

    MamavanHayden Fanatiek lid

    11 dec 2014
    2.257
    1.990
    113
    Vrouw
    Waarom niet.

    Ik zou het niet erg vinden als iemand uit de familie zijn kind de zelfde naam geeft als die van mij.

    En als ik helemaal weg van een naam ben, ga ik daar zelf ook helemaal voor.
     
  5. Tessss

    Tessss Fanatiek lid

    9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ik vind het moeilijk. Zou daarom wel gaan overleggen. Hoe oud is je nichtje? Ik zou, als ze oud genoeg is, overleggen met je nichtje zelf. Het is haar naam en als zij ok is dan lijkt me dat haar pa daar niet veel meer tegenin kan brengen toch?
     
  6. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik zou het met je nichtje overleggen, niet met je oom.. Ik zou er zelf ook niet voor gaan maar dat is omdat wij niet echt een grote familie hebben en wij hele andere namen mooi vinden (dus dat is een geluk).
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zou bij mij helemaal afhangen van het contact, als je elkaar regelmatig ziet, een goede band hebt, zou ik het niet doen.
     
  8. louan

    louan Niet meer actief

    Zou het niet doen. Maar ik hou sowieso van namen die niet veel voorkomen en al helemaal niet al in de familie. Zoveel namen die er bestaan.
     
  9. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Ik zou het niet doen.. Gewoon omdat ik iets origineels zou willen. Ern naam die al voorkomt bij familie of vrienden zou sowieso al afvallen voor mij. Als je nou tegelijk met iemand anders zwanger zou zijn en je hebt toevallig dezelfde naam, dan vind ik het een ander verhaal.. Dan zou ik het niet aanpassen. Maar je nichtje was al geboren voordat je een naam ging zoeken waarschijnlijk.
    Reactie van familie zou ik dan weer niet zo belangrijk vinden.. Ik zou het dus ook niet overleggen en zelf een keuze maken die bij jullie past. Succes met jullie beslissing!
     
  10. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Het zou mij niet tegenhouden.

    Nog niet zo lang geleden werd bijna iedereen vernoemd, dus kwamen veel namen in families dubbel voor. Dat was geen enkel probleem. Waarom zou het dat dan nu wel zijn?

    Wel zou ik voor een andere naam kiezen als je meerdere opties hebt, maar als dit voor jullie de naam is, dan gewoon doen.

    Hoe uniek een naam ook is, als je voor een bestaande naam kiest, zul je echt mensen tegen gaan komen met dezelfde naam.
     
  11. MMVL

    MMVL Fanatiek lid

    2 mei 2018
    1.367
    880
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik zou het niet doen. Ik vind een nichtje echt te dichtbij staan om dezelfde naam te hebben.

    Wij hebben ook zoiets in de familie. Mijn broer heeft een zoon S.tellan en mijn zus een dochter S.tella. Dat werd ook best wel raar gevonden en ik vind het nog steeds heel gek. Ik snap dat je een naam graag wilt geven maar soms moet je ook gewoon accepteren dat die naam al 'bezet' is, vind ik. Sorry!
     
  12. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Persoonlijk zou ik denken: wat onorigineel, kan je zelf geen andere naam bedenken?
    Maaar dan moet ik natuurlijk wel weten dat je al een nichtje hebt die zo heet;).
    Als het de dochter van jouw oom is, is ze Wrs al stuk ouder en kan je Het haar zelf vragen. Zoals iemand anders al zei: vernoemen was vroeger heel normaal. Maar ik neem aan dat dit geen vernoeming is. Niet naar vrouwelijke familieleden en ook niet naar je nicht. Ik zou het zelf niet doen en het ook raar vinden als iemand in de familie mijn naam zou geven. Ook niet echt handig in de familie app en zo. Dan wordt het altijd “grote en kleine X” of “x 1 en x 2”
    Maar het is een vrij land gelukkig en alles went! Dus wat dat betreft gewoon doen wat goed voelt voor jullie.
     
  13. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Ik had hetzelfde dilemma tijdens mijn zwangerschap en heb voor een andere naam gekozen. Achteraf zeiden ze dat ze het juist leuk hadden gevonden als we wel voor die naam hadden gekozen. Toch ben ik blij dat wel voor een andere naam gegaan zijn, zeker nu mijn dochter als twee druppels water op mijn nichtje lijkt ;)
     
  14. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.410
    4.732
    113
    Ik zou het zelf niet doen.
     
  15. LoeForceOne

    LoeForceOne Fanatiek lid

    28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Nee ik vind het raar. Miljoenen namen en je perse de naam die bij je nichtje hoort. Echt not done!

    Mijn zusje heeft ook mijn nummer 1 meisjesnaam. Jammer maar pech!
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee, dat zou ik niet doen. Te dichtbij.
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Zou er voor mij ook aan liggen hoe vaak je elkaar ziet en hoeveel leeftijdsverschil er tussen zit (en of je dicht bij elkaar woont, ze bij elkaar in de klas kunnen komen, enz).

    Hier in de familie wel een paar keer bijna dezelfde naam (net een andere schrijfwijze of een letter anders), niemand die daar raar van opkijkt. Ze verschillen veel in leeftijd en/of wonen een stuk bij elkaar vandaan.
     
  18. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ligt er een beetje aan denk ik hoe oud je nichtje is. Is se al wat ouder zou ik het wel overwegen.

    Bij ons ongeveer zo. Wij gaan voor de jongensnaam die heel veel op mijn neefje lijkt. Hij heet t.im en we gaan dus voor een naam waarbij je de t moet vervangen.

    We hebben lang getwijfeld maar vinden gewoon geen andere naam die leuker is.
     
  19. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ja hoor dat zou mij echt totaal niet tegen houden.

    Het gaat niet om het kindje van je broer of zus, maar de dochter van je oom.
    Ze gaan niet samen naar school, ze zullen niet samen spelen en ze zullen geen beste vriendinnen worden.

    Een naam is trouwens geen bezit van de ouders, dus om heg “not done” te noemen vind ik echt (wederom) nergens op slaan.
     
    Harperhazel vindt dit leuk.
  20. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Ik neem aan dat je nichtje al wat ouder is dus ik zou met haar overleggen hoe zij het vind.
    Ik zou als nichtje namelijk super trots zijn!
     

Deel Deze Pagina