Zelfstandig ondernemers

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Wolky84, 14 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Het leek mij leuk om een clubje te maken van zelfstandig ondernemers. Ik merk aan mezelf dat ik best behoefte heb om te praten met mensen die ook een eigen bedrijf hebben en een kinderwens hebben of al een kindje (of meerdere!) hebben.

    Ik ben dus heel benieuwd of en hoeveel ondernemers er hier op het forum zitten :)
    Het maakt natuurlijk niet uit of je fulltime een eigen bedrijf hebt of naast een baan en of je wel of geen personeel in dienst hebt: iedereen is welkom!

    Ik zal de spits afbijten met wat meer informatie over mijzelf en mijn bedrijf, dat leek mij wel leuk voor de beeldvorming:

    33 jaar, kinderwens: 1e kindje, 1e ronde
    ondernemer sinds 2014
    bedrijf in digitale dienstverlening
    1,5 FTE in dienst
    partner heeft fulltime baan in dienstverband

    Zelf heb ik veel nagedacht hoe we ons leven het best kunnen inrichten met een kindje maar ik merk dat ik het gewoon heel lastig vind om dit nu al te bepalen omdat je uiteindelijk toch geen flauw idee hebt hoe het loopt. Ook qua verlof en hoe het bedrijf door moet draaien rondom een bevalling; ik heb echt nog geen idee. Maar ik weet inmiddels wel dat ik niet meer wil wachten tot ik het antwoord heb; ik vertrouw erop dat het zichzelf oplost zodra ik zwanger ben. Maar dat neemt niet weg dat ik erg nieuwsgierig ben hoe anderen dit aanpakken of aangepakt hebben.

    Ben enorm benieuwd! :cool:
     
  2. evaw86

    evaw86 Lid

    16 jan 2018
    9
    0
    1
    Vrouw
    Hoi Wolky, Ik kwam toevallig je post tegen en leek me leuk om te reageren. Ik ben 31 jaar en ook sinds 2014 zelfstandige ondernemer :) Eerst werkte ik deeltijd, gecombineerd met een parttime baan maar toen werd ik in 2015 moeder en koos ik na ca. 3 maanden semi-verlof na de bevalling voor de combinatie 2,5 dagen werken voor mijn bedrijf en daarnaast voor mijn kindje te zorgen. Het kostte me best wel wat tijd om een balans te vinden, er zijn altijd ups en downs. In de praktijk is het lastig om werk en privé consequent te scheiden als je zelfstandige ondernemer bent... en dan nog tijd blijven reserveren voor jezelf is ook iets wat heel belangrijk is maar vaak heel moeilijk is. Nu ben ik zwanger van ons tweede kindje. Even kijken hoe ik na de tweede bevalling het weer oppak. Duidelijke plannen hierover heb ik ook niet. Maar je hebt gelijk, het komt vanzelf goed en je kan niet van tevoren alles uitstippelen :)
     
  3. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Wat leuk! Bedankt voor je reactie! Ik kon me al niet voorstellen dat ik de enige ondernemer hier was.
    Heel herkenbaar wat je zegt over privé en zakelijk scheiden; gaat simpelweg niet. Ken ook geen een ondernemer die dat perfect kan.
    Wel spannend zeg; een tweede! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoe ver ben je?
    Ook bij jou zal het zich oplossen; we hebben geen keus en uiteindelijk vormt het zich vanzelf! Dat moet gewoon!

    Liefs
     
  4. evaw86

    evaw86 Lid

    16 jan 2018
    9
    0
    1
    Vrouw
    Nee, we zijn zeker niet de enige ondernemers hier :) Ik kan me wel voorstellen dat inderdaad vele ondernemers de juiste verdeling tussen werk en privé lastig vinden. Van buiten af lijkt het zo makkelijk. Ten minste, ik krijg vaak de commentaar dat zelfstandig ondernemer zijn een ideale werksituatie moet zijn, jij ook? Uiteraard lijkt werken voor jezelf heel aantrekkelijk maar als er eens een drukke peuter ook rondloopt dan wordt het toch vaak onmogelijk en het komt dan neer op werken op rare tijdstippen wanneer de kinderen al slapen. Maar een voordeel is dat je snel van planning kan switchen als bv. je kindje ziek is of gewoon meer aandacht nodig heeft.
    Ik ben nu 18 weken zwanger trouwens dus ik heb nog genoeg tijd om even van de huidige levensritme te genieten voordat nr. 2 de boel weer op z'n kop stelt :)
    Werk je ook uitsluitend vanaf thuis of zit je ergens op kantoor?
     
  5. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    @evaw86 Nou, ik ga er snel genoeg achterkomen hoe ik het allemaal ga combineren want ik ben er gisteren achtergekomen dat ik toch écht zwanger ben :) Kan het echt nog niet bevatten en vind het ook allemaal nog erg pril maar d'r is wel degelijk wat gaande. Super blij natuurlijk!

    In mijn geval heb ik personeel in dienst. Dus ik werk af en toe wel een dagje thuis maar over het algemeen ben ik op kantoor nodig. Dat maakt mijn verlof en moeder worden an sich nog een lekkere uitdaging; los van dat ik niks verdien als ik niet werk, kan ik ook niet zomaar alles aan mijn personeel overlaten. Dus daar zullen we nu op korte termijn een plan voor moeten gaan maken. Maar ik heb er vertrouwen in dat dit wel goed komt. Het moet wel!

    Daarnaast hoop ik dat ik ook mag genieten van mijn zwangerschap en wil ik niet tot de laatste dag doorwerken en meteen na de bevalling weer aan de slag. Dus daar ga ik mijn best voor doen maar op dit moment heb ik nog geen idee hoe ;)
     
  6. evaw86

    evaw86 Lid

    16 jan 2018
    9
    0
    1
    Vrouw
    Wow, hartelijk gefeliciteerd! Wat een prachtig nieuws. Dan kom je een hele bijzondere periode tegen, vol met leuke momenten en hopelijk met weinig zwangerschapsklachten. :) Weet je al hoe je het gaat vertellen? Dat vond ik een van de leukste dingen, het goed nieuws stap voor stap verspreiden, tegen iedereen op een andere manier.

    Inderdaad fijn als je later uitstippelt hoe lang je doorwerkt en wanneer je weer aan de slag gaat. Ik stopte toen ca. 3 weken voor bevalling en ik had weliswaar ca. 3 maanden verlof na de bevalling gepland, maar voor bepaalde vaste klanten ging ik toch wel na 2-3 weken aan de slag (in de uurtjes dat mijn kindje sliep) om ze niet te verliezen. Het hielp ook dat ik in de eerste periode hulp inschakelde, mijn ouders (die ver weg wonen) trokken voor 3 weken in en toen ze weg waren bleef mijn man 2 weken thuis. Zo had ik in ieder geval 5 weken lang hulp in huis. Het was heel fijn, nu zal ik het ook zo doen. Dat is mijn enige strategie die ik heb. Bij mij is er geen personeel, (klinkt wel stoer dat je dat hebt!) dus ik ga gewoon weer de boel sluiten, wel heb ik nu meer vertrouwen erin dat ik gewoon opnieuw aan de slag kan zonder klanten te verliezen.
     
  7. evaw86

    evaw86 Lid

    16 jan 2018
    9
    0
    1
    Vrouw
    ps: dit clubje begint op een privécorrespondentie te lijken zonder andere betrokkenen. Dus wil je doorbabbelen stuur me een privébericht. groetjes Eva
     
  8. beebj

    beebj Niet meer actief

    Hier nog een zelfstandige ondernemer:D Of eigenlijk mijn man.. Telt dat ook? We hebben een rijschool sinds september 2013. Manlief zit (meer dan) fulltime in de auto & ik doe het werk vanaf thuis! Doe de gehele boekhouding/administratie enz. enz. zelf namelijk:) Wat betreft combineren met kindjes is dit uiteraard ideaal. 3 ochtenden per week ben ik weg van huis (09:00 tot 11:30) en dan zit dochter op de peuterspeelzaal. In de vakanties vangen de twee oma's haar op, wat dus ook zal gebeuren straks met ons zoontje!

    Ik zal m'n werk vanuit huis gewoon door blijven doen, ga er vanuit dat dat wel goed zal gaan. Is toen bij dochter immers ook gelukt!
     
  9. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.206
    1.051
    113
    Ik ben ook zzp'er en werk als hulpverlener op scholen. Ik heb de mazzel dat ik in de zomervakantie uitgerekend ben en dan ben ik toch al vrij. Na de vakantie ga ik dan wat later in het schooljaar weer starten maar dat is wel te overzien. Met de ZEZ erbij genoeg inkomsten dus hier komt het wel goed! :) ik ga na 10 weken weer starten op de dag dat mijn man thuis is en na 12 weken weer volledig. Maar snap wel dat het niet altijd zo makkelijk is om het te organiseren, 16 weken weg zijn is gewoon wel echt lang om klanten te behouden.
     
  10. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    @evaw86 haha ja daar leek het inderdaad op! Gelukkig voegen zich al meer dames onder ons!

    @beebj dat telt zeker :) Lijkt me ook super fijn voor je man dat jij dit kunt doen zodat hij alle tijd kan besteden aan het lessen. Slimme oplossing!

    @Vinexkindje goede timing dan ja ;) Lijkt me super fijn!

    Ik wil in ieder geval wel bewust alles meemaken en niet maar doordenderen. Want hoe belangrijk ik mijn bedrijf ook vind; de kans is heel groot dat ik dit maar één keer in mijn leven meemaak en dan wil ik er ook bewust van genieten en de tijd nemen om aan mijn nieuwe leven te wennen. Dat staat vast. Wel hoop ik zo lang mogelijk door te kunnen werken. Maar mijn situatie is inderdaad compleet anders. Ik heb namelijk ook nog personeel waar ik verantwoordelijk voor ben. En ook al kan ik daar dus deels op leunen, is het nu nog niet zo dat de tent door kan draaien zonder mij. Dus daar moet ik een oplossing voor gaan verzinnen. Want sluiten kan ik dus wel vergeten: personeel moet gewoon betaald worden en door kunnen werken.

    Financieel gezien komt het gelukkig altijd goed. Man heeft goede baan en ik heb naast ZEZ ook nog een AOV. Met de meeste klanten heb ik een intensieve relatie dus ik verwacht ook niet dat ze zomaar weg gaan lopen. Er kunnen er altijd wel een paar bij zijn die dan elders hun werk willen onderbrengen maar daar heb ik dan ook begrip voor. Van de rest verwacht ik dat ze wel zullen wachten en voor hen probeer ik ook een goede tijdelijke oplossing te gaan bedenken. Zal per klant een beetje verschillen denk ik....de facturatie zal ik sowieso zelf moeten blijven doen elke maand en ik verwacht dat ik in realiteit ook echt wel betrokken zal blijven.

    Vind het wel spannend hoor....zit echt nog in de opbouwende fase en dan komt een zwangerschap niet echt uit. Maar het zal nooit perfect uitkomen. Dus uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om privé toch echt voor te laten gaan. Want een mooie zaak is fantastisch en een grote droom. Maar een gezin samen met mijn lief is mijn allergrootste droom!

    We gaan het allemaal zien; een enorme uitdaging maar ik ben er klaar voor!
     
  11. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Hoi dames, ik ben vanaf mijn 21e zelfstandig ondernemer, nu 37. Ik heb een kapsalon. Eerst een salon met personeel en met klanten van 0 tot 100. Tijdens de zwangerschap van de eerste kwam ik erachter dat ik niet voor een zwangerschapsuitkering in aanmerking kwam. Gelukkig wel een aov, maar dit ving mijn inkomen maar gedeeltelijk op. Helaas die zwangerschap in totaal maar 9 weken verlof gehad. Dit is mij toen heel zwaar gevallen. En ik heb na een jaar alleen maar bijslapen in het weekend beslist de salon te verkopen. In die tijd kreeg ik het aanbod om in een verzorgingstehuis een “kapsalon” over te nemen. Dit heb ik toen gelijk aangenomen en dat doe ik nog steeds. Inmiddels zwanger van de vijfde. Ik heb altijd iemand gevonden die in mijn verlof voor mij wilde werken. Nu heb ik het heel “rustig” als ondernemer. Genoeg werk, maar weinig ondernemen. Gaat nu vrijwel vanzelf en dat is soms prettig, soms kriebelt het wel naar meer.
    Trouwens mag ik mijn zez uitkering van mijn eerste zwangerschap alsnog aanvragen. Misschien hebben jullie hier wel iets over gehoord. Krijg ik de kraamtijd natuurlijk niet meer mee terug, maar toch een leuk extraatje.
     
  12. beebj

    beebj Niet meer actief

    Dat is zeker waar @Wolky84 :)

    Moeten alleen nog bekijken of ik recht heb op de ZEZ-uitkering. Onze accountant gaat dat berekenen of het voor ons voordeliger is om bv een X percentage van zijn bedrijf op mijn naam te zetten, zodat ik recht heb op de ZEZ.

    Een AOV heb ik niet, mijn man wel (maar daar hebben we in dit geval niets aan natuurlijk:roflmao:).
     
  13. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    @Lafelife Oef...9 weken is wel erg kort ja....en ik hoor van meer ondernemers dat dit erg zwaar valt. Daarom ga ik alles op alles zetten om er langer tussenuit te kunnen. Maar of dat gaat lukken....dat is nog maar even te vraag.
    Wel fijn dat je nu iets meer rust hebt en alsnog ZEZ met terugwerkende kracht aan kunt vragen!

    @beebj ZEZ krijg je ook als meewerkend echtgenoot; daar hoef je niet persé een deel van het bedrijf voor op jouw naam te zetten: https://www.dezaak.nl/2267/zwangerschap-en-zelfstandig-ondernemers.htm

    Momenteel werk ik meer dan 40 uur. Als de kleine er is, wil ik wel minder gaan werken maar hoeveel precies weet ik nog niet: moet dat denk ik gewoon ervaren. Maar ik denk dat het toch wel 4 dagen gaat worden om mijn bedrijf overeind te houden. Plan wat we nu hebben is dat ik de ene week 4 dagen ga werken en de andere week 3. Mijn man gaat dan 1x in de twee weken een dag thuis zijn. Dus 2 dagen zijn dan geregeld. De andere drie dagen zal of opvang/gastouder worden of het moet zijn dat een van de oma's echt heel graag wil oppassen maar we gaan ze dat niet direct vragen. De weekenden zijn we altijd beide vrij.
    Gevoelsmatig vind ik 3 dagen opvang nog steeds best veel maar ik zie dat mijn nichtje het super goed doet en juist heel veel leert daar. Maar goed: ben er nog lang niet uit zoals jullie wel zien. Iemand tips? :)
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  14. beebj

    beebj Niet meer actief

    Dat klopt @Wolky84 . Maar mijn inkomsten staan bij dr Belastingdienst opgegeven als €0, dus dan is er ook geen reden toe om een ZEZ uit te keren aangezien je het dan immers gewend bent met €0 inkomen. Zo beredeneert de Belastingdienst het tenminste:) Ik kan m’n gewerkte uren ook niet hard maken, concreet als een feit op papier zegmaar. M’n Belastingadviseur/accountant gaat er mee aan de slag voor me, dus ben erg benieuwd. Hun zullen alle ins en outs wel weten.
     
  15. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Hi, ik ben nog geen ondernemer maar wil vanaf 1 maart als zzp'er beginnen. In mijn oude en huidige werk is dat mogelijk en zijn er tekorten dus hoop wat leuke opdrachten te krijgen. Het is voor mij "erbij" omdat ik eigenlijk vanaf 1 maart thuisblijfmoeders zou worden. Dus dat levert waarschijnlijk minder stress op dan als het je vaste inkomstenbron is. Is t goed als ik meeschrijf?
     
  16. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.206
    1.051
    113
    Klinkt goed hoor. Ik denk dat 3 dagen kdv geen probleem is hoor. Ik vind zelf 3 dagen werken wel heel lekker omdat je anders op je enige vrije dag met kind snel in alleen maar klusjes verzandt (kadootje kopen, even naar de tandarts, pakketje wegbrengen etc) maar als je door minder te werken veel stress krijgt, is een extra dag juist fijner denk ik.
    Ik ben zelf wel heel erg voorstander van een dag papa thuis. Ik merk dat sinds mijn man dat doet, we de zorg echt veel meer delen omdat hij dingen moet oplossen zonder mij te kunnen vragen etc haha. Tijdens het verlof van mijn eerste was het toch vooral mijn baby die met instructies door papa verzorgd werd maar vanaf dat ik weg was en hij alleen zorgde, wist hij ineens ook precies wanneer de voedingstijden waren enzo. En tijdens de peuterbuien begreep hij pas op papadag wat ik bedoelde als ik verzuchtte dat het koken zo pittig was geweest.
    Nou, het is een heel verhaal geworden en heeft eigenlijk weinig met zzp'er zijn te maken hahaha!
     
  17. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Gevoelsmatig vond ik het fijner dat er één oppas was waar het kindje aan moest wennen en nog belangrijker hechten! En oma’s kunnen riskant zijn als je tegen de opvoeding aan loopt. Vond ik veel lastiger overleggen dan met een dame van het kdv. Of nu de gastouder.
    Over het leren in een kdv, dat klopt wel maar vanaf een bepaalde leeftijd. In de baby leeftijd vond ik onze kinderen de dag erna thuis echt anders. 1 dag bijkomen hadden ze wel nodig. Huileriger moeilijker in slaap komen. Vrijdag gingen ze bij ons de hele dag, dan was het zaterdag geen leuke dag. Dat werd beter na 18 mnd ongeveer. Wij hadden het wel ongeveer hetzelfde. Ik was de zo ma en do vrij en man de zaterdag. Drie dagen oppas nodig dus.
     
  18. Rombely

    Rombely Niet meer actief

    Hi meiden,

    Het lijkt mij ook leuk om hier mee te kletsen. Ik wil alles vertellen over ons bedrijf, maar dan graag in PB in verband met herkenbaarheid.

    Maar even kort: ik heb met mijn man een bedrijf. We zijn best aan het groeien laatste jaar, inmiddels hebben we 2 man in dienst en de groei brengt de nodige financiële druk met zich mee. Met ons bedrijf ben ik ongeveer 2 dagen in de week druk en daarnaast werk ik 20 uur buitenhuis. Best druk dus, maar ook superleuk! Wat ik vooral heel spannend vind.. Ik ben al zo druk, we zijn aan het groeien dus er is weinig financiële ruimte voor een huishoudelijke hulp (of dat zit tussen m'n oren, ben ik de laatste weken over aan het twijfelen) en we zijn druk bezig voor een derde kindje. Lukt dat niet omdat we zo druk zijn met alles? En hoe moet dat als we de mmm ingaan, want hoe moeten we daar tijd voor maken (tuurlijk maken we er tijd voor maar ik kan nu nog niet bedenken hoe!). Jullie hoeven daar niet op te reageren hoor, maar dit is wat mij bezig houdt als ondernemer met kids en zwanger worden o_O.
    Wat een verhaal, moest het even kwijt denk ik :D
     
    Lafelife vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina