Te ziek om te werken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Janneke21, 18 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hoi!
    Ik voel me een echte aansteller, maar ik trek het niet.
    Op dit moment ben ik net weer 'beter' na een griep. Nog steeds verkouden en erg moe.
    Ik ben hele dagen ontzettend misselijk, hou nix binnen en ben voor mijn gevoel echt 'verzwakt'.

    Werken zou rustiger aan geen probleem zijn, maar ik werk in een telecomwinkel waar je de hele dag loopt/staat en je targets MOET halen.
    Op dit moment werk ik ruim 30 uur.

    Mijn vriend vindt dat ik gewoon moet stoppen, ik ga kotsend weg, ik kom kotsend en beroerd terug.

    Maar ik voel me dan zo'n aansteller? Ik werk via uitzendbureau en ik kan niet makkelijk minder uren gaan werken want we werken al met te weinig mensen in de winkel.

    Ik moet woensdag van 9:00-18:15 werken (met 0:30 pauze) en ik zie daar zo tegenop, ik trek dat gewoon echt niet.

    Dit kan niet goed zijn voor mijn gezondheid en voor ons kindje.
    Wat raden jullie me aan? Iemand in dezelfde situatie gezeten?

    Ik weet het echt even niet meer.. ik kan gewoon niet meer :(
    Ik weet dat het voor iets is, maar ik ben nu al op :S

    Vrijdag naar de huisarts geweest, toen was de koorts net iets gezakt van die griep. Die vond dat ik rustig aan moest doen en tsja verder hoorde het erbij... We hebben het 2 minuten over mij gehad en 3 minuten over z'n mobieltje :S
    Ik ben daarna zaterdag ook maar weer aan het werk gegaan... :S
     
  2. Aylin16

    Aylin16 Fanatiek lid

    19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Meid denk aan jezelf en je kindje. Als jij, je echt zo beroerd voelt is het toch geen doen. Gewoon naar je lichaam luisteren.
     
  3. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.989
    1.806
    113
    Provincie Groningen
    Luister naar je lichaam, meld je ziek. Misschien heb je maar 2 dagen nodig om even bij te komen.
    Denk aan jezelf en aan de baby in je buik.
     
  4. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    meid gooi even een paar dagen de rem er op dat heb ik ook gedaan ik kon niet meer hoor en ik ben echt nooit ziek geweest de laatste 4 jaar.maar de hormoontjes die je kleintje die je kleintje nu in overvloed maakt kunnen je dus echt ziek maken :( ;)
     
  5. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Rustig aan doen is rustig aan doen en dus nog niet werken. Zeker als je kotsend weggaat en kotsend terugkomt, lijkt me dat een teken dat je even thuis hoort te zijn nog!
    Dat je niet minder uren kunt werken, omdat het zo druk is, is niet jouw probleem, maar dat van je baas! Echt waar. Even niet doen wat alle vrouwen doen, namelijk andermans zorgen jouw zorgen maken. Wees maar even lekker egoistisch en laat je baas het maar oplossen: daar wordt HIJ voor betaald, :-D
     
  6. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Jullie hebben helemaal gelijk.

    Maarrr... het probleem is dat als ik me ziek meld het via het UWV gaat en je dan 24/7 thuis moet blijven. Ook kijken mijn collega's me dan raar aan als ik evengoed buiten kom. Terwijl de hele dag binnen zitten mij ook niet gezond lijkt op dit moment.. Het liefst blijf ik de hele dag in bed maar ja.

    Ik heb voor mijzelf nu eigenlijk alleen de keuze doorgaan of mijn baan opzeggen :S
    Ik ga het er wel nog even met mijn baas over hebben, hij is absoluut niet de beroerdste.

    Helemaal stoppen betekent wel dat we het moeten redden met zo'n 1000 euro per maand :S

    Ik kan wel weer werk zoeken waarbij ik minder kan werken, maar daar kan best wat tijd overheen gaan.

    Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties.. Af en toe voelt het echt alsof ik de enige ben.. en iedereen kijkt me aan met een blik van 'tsja je hebt hier zelf voor gekozen'. Ik kreeg vandaag zelfs te horen dat die misselijkheid enzo grotendeels psychisch is.. Dat soort dingen zijn echt leuk om te horen :(

    Zo te zien ben ik niet de enige! En stel ik me helemaal niet aan toch! Ik wil gewoon lekker geld verdienen, hard werken en leuke spullen kunnen kopen voor ons kindje.. groter huis zoeken.. het mijn vriend niet zo moeilijk maken enz... maar het gaat gewoon allemaal even niet :S
     
  7. Niet meer actief

    Is het niet een optie om gewoon even 50% te gaan werken? Bij 99% van de vrouwen gaan de klachten met 12 weken weg, wat zou betekenen dat je nu nog maar een paar weekjes halve tijd hoeft te werken..

    Je moet inderdaad aan jezelf en je kindje denken hoor.. maar denk er ook aan dat 24/7 thuisblijven je gek maakt.. dan kan je beter 50% werken (denk aan halve dagen) als 100% thuiszitten... ziek ben je toch, een verzetje kan vaak geen kwaad :)

    Succes
     
  8. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ja dat 50% zou wel de beste oplossing zijn denk ik. Een paar dagen bijkomen heeft denk ik weinig zin, ik voel me al een hele tijd beroerd en ik ben net bijna een week thuisgeweest door de griep.

    Ik hoop echt echt dat het over een maand ofzo over is... Tot hoe lang duurde het bij jullie?
     
  9. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    tot 15 weken ikheb er zuur voor terug gekregen
     
  10. Niet meer actief

    Heb er weinig last van gehad.. maar voelde me vanaf 12 weken echt helemaal top

    Maar hier ook wel heel erg brandend maagzuur, maar dat vind ik persoonlijk geen reden om niet t ekunnen werken eigenlijk..
     
  11. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Nee dat zuur heb ik ook al denk ik... Als ik overgeef komt er voornamelijk zuur naar boven. En ik loop het de hele dag weg te slikken zeg maar.. Sorry voor de details ;)
    Pff ik moest gister helemaal aan mezelf toegeven dat dit zwanger zijn zwaarder valt dan ik had verwacht.. En dan voel ik me schuldig tegen over het kindje, alsof ik het er niet voor over heb.. En dan ben ik bang dat ik daardoor een miskraam 'verdien'.... Pff hormonen :p
     
  12. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Oh ja, nee als ik erover nadenk is dat zuur toch vooral als ik 'leeg' ben, maar het komt tussendoor ook wel veel naar boven...

    Blugh.. en al die luchtjes.. we hebben ratten, nou ik moet echt niet in de buurt komen.. Of als ik alleen al zoetigheid zie kokhals ik al.. Ik wil zoooo graag weer gewoon overal trek in hebben. Mijn keel ligt helemaal open van het spugen.\

    Pfff genoeg geklaagd voor de komende 4 weken nu :p En daarna is het vast over... dus komt wel goed.. ik ga wel iets proberen te regelen met mijn baas....

    Het kan wel erg lekker zijn om hier alles ff kwijt te kunnen :) Begin van de avond zag ik het al helemaal niet meer zitten... Nu gaat het wel weer.
     
  13. princesje83

    princesje83 Fanatiek lid

    1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    het kan voor iedereen best tegenvallen hoor!
    er zijn vrouwen die er fluitend doorheen gaan; zoals ik bij mijn eerste zwangerschap..
    nou kan je vertellen dat ik nu dubbel en dwars alle kwaaltjes al hebt gehad... en nog steeds hebt...
    voel me ook al vanaf het begin ontzettend moe en gaar..... misselijkheid is gelukkig na zon 14 weekjes bij mij weggetrokken, maar daarvoor in de plaats kreeg ik harde buiken en krampen en moest ik dus ook gaan minderen met werken vanaf 20 weken ongeveer omdat ik het gewoon niet trok.

    nu werk ik dus voor 50% en kijk uit naar mijn verlof!

    ben bekaf als ik thuiskom en kan heel de dag wel slapen..maar mijn pueter laat dat natuurlijk ook niet toe!

    laat je gewoon niet vertellen door andere mensen hoe jij je voelt...
    jij bent jij, en iedere zwangerschap is bij ieder persoon anders. dus niemand kan iet sover jou toestand zeggen bvehalve jijzelf. Weet dat het moeilijk is maar blijf naar je lijf luisteren!
     
  14. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Thnx :) Je hebt gelijk.. En het valt me nu echt op hoeveel mensen op mijn werk enzo denken te weten hoe ik me voel. Met en zonder kinderen. Heel irritant.. En dan begint iemand over dat hij/zij zo moe is van het stappen en daar is nog meer begrip voor :S
    Ik zal het me momenteel wel allemaal even erger aantrekken, maar veel dingen die ik letterlijk kan herhalen zijn gewoon echt niet leuk om te horen.

    Ik baal er gewoon van dat je tegenwoordig behoorlijk moet verdienen om rond te komen. Die 1000 euro van mn vriend redden we het echt amper van. Hij wil wel 6 dagen gaan werken, maar ja dat gaat mij ook weer te ver :S
     
  15. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Oh... stel dat het nu nog erger wordt of lang duurt... En het gaat echt echt echt niet meer...
    Er is zeker geen ziektewet of iets dergelijks waar ik voor in aanmerking zou komen?
    Misschien krijgen we wel een aanvullende uitkering omdat we onder de 1200 euro samen zitten dan, maar is er verder niets anders om even tijdelijk op terug te vallen als het niet anders kan?
     
  16. princesje83

    princesje83 Fanatiek lid

    1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    kan ik helaas niet voor je beantwoorden,,
    ik heb een vast contract voor 24 uur dus voor mij is alles goed geregeld, maar ik weet echt niet waar je wel of geen recht op hebt bij een uitzendburo (werkte je toch voor?)
    Maar volgens mij kun je wel een uitkering aanvragen als je dat zou willen...

    tegenwoordig is idd alles zo duur ! ;)
    ik moet ook werken hoor, anders redden mijn man en ik het ook niet. en iedereen vraagt maar: ga je nu zeker stoppen met werken he, met 2 kids.... euhmmmm... nouja, als jij zorgt voor mijn inkomen ;)
     
  17. Niet meer actief

    Jawel tuurlijk wel.. ook jij hebt gewoon recht op ziektewet als je niet meer kan werken..
    Dus als je voor de helft gaat werken krijg je de andere helft van de ziektewet..
     
  18. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Tsja maar via het uitzendbureau heb ik geen contract en ik werk officieel maar 25 uur. Terwijl ik 30-34 uur werk. Als ik gewoon 25 uur zou werken zou dat al een heel stuk schelen, maar ja iedereen op mijn werk heeft wel 'iets' om niet te veel te willen werken.
    Ik bel vanmiddag mijn baas wel even.. ik ben eigenlijk sowieso niet van plan morgen van 9:00-18:15 te werken, dat was later opeens even aangepast, ik moest tot 16:00 ofzo. Altijd leuk op mijn werk ;)
    En ziektewet.. hoe kom je daarvoor in aanmerking, waar zou ik daarvoor heen moeten? Ik werk al vanaf mijn 14e en heb nog nooit zoiets nodig gehad...
     
  19. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Hoi janneke,

    omdat je via het uitzendbureau werkt, heb je zowel bij ziekte als bij (onvrijwillige) werkloosheid, recht op een uitkering via het UWV. Er wordt dan bekeken hoeveel je het afgelopen half jaar gemiddeld hebt gewerkt, (opgenomen vrije uren tellen uiteraard ook mee), en dan krijg je voor zoveel uur een uitkering.
    Stel dat je nu (tijdelijk) 50% gaat werken, dan krijg je de andere helft via het UWV.
    Zeg in ieder geval je baan niet op, dat is echt het stomste wat je kunt doen! Ziek is ziek en dan ga je samen met je baas bekijken of je nog voor de helft kunt werken of een tijdje helemaal thuis gaat zitten. Samen met je baas en eventueel de ARBO kun je dan ook afspraken maken over hoe en wat, dus dat het bijvoorbeeld wel goed voor je is om in beweging te blijven en je dus wel even naar de super mag voor een boodschapje, of een blokje om, enz.

    Enneh, hou het bij de dag, want het is niet perse gezegd dat het straks na 12 weken beter gaat... Ik heb nog steeds veel last en mijn werk is ook wa aangepast, (had tot en met mei twee functies bij mijn werkgever, een laten vallen en de andere doe ik nu in 32 ur, ipv de 24 die ervoor staan... (Ik had dus met die combi van twee functies al 32 uur, die zijn dus bijven bestaan, terwijl mijn takenpakket wel zwaar lichter is geworden, :)).
    Ik verheugde me er ook erg op dat het na 12 weken beter zou gaan, maar niet dus... Het kan wel, maar als het niet zo is, is het dus wel een enorme tegenvaller, dus hou er rekening mee dat het ook langer kan duren, (tot zelfs je hele zwangerschap: mijn manager moest zelfs het kotsbakje nog meenemen toen ze in de auto stapten om in het ziekenhuis te gaan bevallen).

    Bij de volgende doen wij een bestelling bij de ooievaar, :-D
     
  20. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend

    Bedankt voor je reactie, hier heb ik veel aan. Dit stelt me echt gerust. Ik ga het er eerst eens goed met mijn baas over hebben, vooral nu ik weet dat ik toch wel meer rechten heb dan ik dacht.
    Kijk eigenlijk was dit bedoeld als bijbaantje, maar ik ben eerder gestopt met de studie en ben hier nu al ruim een half jaar fulltime werkzaam.
    Mijn baas had wel al uitgezocht dat ik gewoon recht heb op zwangerschapsverlof, dus hij denkt in ieder geval mee.
    Nou in ieder geval bedankt, nu weet ik aardig waar ik aan toe ben.
    En ik zie nu ook in dat ik inderdaad niet zomaar moet stoppen, dat zou gewoon stom en zonde zijn.

    Oh en ik realiseer mij goed dat het na 3 maanden niet over hoeft te zijn, al hoop ik natuurlijk van wel. Maar juist daarom is het moeilijk om elke dag de energie op te brengen om (na het overgeven) weer vrolijk aan de slag te gaan. Als ik garantie had dat het over 4 weken stopt dan zou ik mezelf er makkelijker doorheen slepen denk ik. Dat je echt kan aftellen zeg maar ;) Maar helaas werkt het zo niet in de natuur. Dus ik houd overal rekening mee.
     

Deel Deze Pagina