Zenuwachtig voor autorit naar Frankrijk

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Debaky, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Jullie zullen wel denken die spoort niet maar ik ben dus enorm zenuwachtig.

    Ben zelf niet opgegroeid met autovakanties dus dit is de eerste lange autovakantie in 32 jaar tijd.
    Voorheen gingen we altijd in Nederland op vakantie maar dat was dan max 3 uurtje rijden en dat is nog te overzien.
    Nu moeten we dus een uurtje of 10 rijden en ik zie er zo tegen op :(
    Raak gestrest, word knorrig, irriteer mij dan overal aan en dat wil ik niet.
    Las van de week ook weer een artikel over de Nep Politie in Frankrijk op de snelwegen en dan word de zin in de auto trip nog minder. Blegh.

    Hebben jullie misschien tips?
    En niet zeggen '' Laat het gewoon over je heen komen '' want dat kan ik niet.

    Ik heb trouwens wel gewoon enorm veel zin in de vakantie hoor, het is echt puur en alleen de auto rit waar ik tegenop kijk. Ik ben altijd vliegtuig vakanties gewend ( verwend nest ;) ) met hotels. Dit is de eerste camping auto vakantie.
     
  2. Ocean83

    Ocean83 Bekend lid

    13 mei 2015
    731
    82
    28
    Het enige wat je kunt doen is het zo aangenaam mogelijk maken. Zo vroeg mogelijk vertrekken om files te vermijden, veel eten en drinken meenemen, dat makkelijk uit te delen is tijdens het rijden, ipad/dvd spelers mee en spelletjes bedenken voor onderweg. En denken, wat er ook gebeurt, morgen sta ik op de camping en dan is de rit weer voorbij :)
     
    Debaky vindt dit leuk.
  3. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    We willen inderdaad rond een uurtje of 3/4 gaan rijden, hopelijk kunnen we dan een heel groot gedeelte doorrijden.

    Hoorde ook van iemand dat een reistabletje misschien zou werken, word je wat rustiger van in je kop maar denk dat dat bij mij niet werkt hahaha :roflmao:
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Een reistabletje kun je altijd proberen misschien werkt het wel.
    Wij gaan ook voor de eerste keer naar het buitenland met de auto, vinden wij ook heel spannend! Langste rit met uk was 2 uur dus ben benieuwd. We hebben de reis wel opgedeeld dus we zitten zonder vertraging max 5.5 uur in de auto. Tussendoor nog stops.
     
  5. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    Misschien dat 'voorbereiding' wat helpt. Wij maken de avond ervoor van de auto al een leuk plekje. Zeker als je zo vroeg gaat rijden: een dekentje, kussentje, tussen de kinderen in een mand met knuffel, tekenspullen, tablets,... Wij nemen ook een landkaart en gaan daar punten op zetten: grensovergangen, plaatsen waar we ongeveer willen plas- en eetpauzes inlassen,... Zelf proberen we altijd ongeveer 3 uur te rijden en dan even er uit. Als je vooraf enkele punten kan aanduiden, lijkt het allemaal niet zo ver. Genoeg 'lekkers' meenemen. Wij zijn normaal niet echt voor snoep en frisdrank, maar die dag in de auto mag het wel. Ieder uur een snoepje, knijpfruitje, knijpyohurt, doosje rozijnen, lolly, flesje frisdrank, koekje... Dan ben je zo 7 uur verder ... En tijdens de file of aan péages (betaalautomaten in Frankrijk) spelletjes verzinnen (alfabet met beginletters van nummerplaten, zoek een ding dat begint met de letter .., nurie een lied en raad,...).
    Reistabletje zou ik niet doen als het niet moet. Je kan van sommige echt suf worden en dan kan ik nog minder hebben.
    En inderdaad, denk er aan, de volgende dag zit je heerlijk aan jouw tent te relaxen.... Carpe diem, zou ik zeggen.... ;)
     
    Marchella, MotherPrincess en Debaky vinden dit leuk.
  6. Selina1984

    Selina1984 Fanatiek lid

    14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Ik ben ook altijd erg zenuwachtig voor de autorit. Gaan al 4 jaar naar de zelfde plek in Frankrijk (ca 1100 km rijden). Wij hebben de wereld dvd's en een dvd speler. Ook nemen we veel lekker mee. Nu 2 jaar achter elkaar besloten op de heenweg te overnachten. Terugweg doen we in 1 keer. We wonen in Drenthe en zijn deze keer voor het eerst pas gestopt toen we al in Frankrijk waren (kids zijn 4 en 3 jaar) en daarna in 1 keer door naar het hotel. Op de terugweg zijn we in totaal ongeveer een uur gestopt, dus gingen als een speer. Vraag me dan ook elke keer af waarom ik mij zo druk maak.

    Wij zijn ook wat makkelijker met snoep/drinken en kopen elk jaar kleine cadeautjes voor onderweg, die eigenlijk altijd pas uitgepakt worden op plaats van bestemming. Deden mijn ouders vroeger ook en bij ons werkte het echt super goed. Onze kids vinden dvd kijken nu nog leuker.

    Je hebt ook rescue spray. Misschien een grotere kans dat het helpt je rustig te blijven. Het komt vast goed. Fijne vakantie.
     
    Debaky vindt dit leuk.
  7. wafelijzer

    wafelijzer Fanatiek lid

    26 nov 2015
    1.828
    782
    113
    Vrouw

    Dit kon ik geschreven hebben!! (Behalve het stukje van de vliegvakanties dan;) )
    Ik zie er ook erg tegenop en nu ik dat van de nep politie gehoord heb ben ik ook nog bang om snachts te rijden (wij vertrekken om 02.00uur)

    Dus geen tips maar lees mee :)
     
    Debaky vindt dit leuk.
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ik zie er ook altijd wel tegenop en dan moeten we nog iets langer dan 10 uur. We gaan wel met een paar overnachtingen. Mijn man is supernuchter, dat helpt al wel.

    Verder probeer ik het zo leuk mogelijk te maken. Zorg ik dat er lekkere hapjes zijn. Picknickkleed mee en voetbal voor de kids. Lekker even wat hapjes eten, onderweg picknicken.

    Verder zoeken wij altijd stops uit met speeltuintjes, die zijn er veel richting Frankrijk. Soms echt heel grote/leuke. Beloven we de kids een ijsje (wel mee uitkijken, ooit eens 6 euro per ijsjes betaald).
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    en o ja, ik ben altijd wat chagrijnig die paar dagen van te voren, zodra ik in de auto stap en we wegrijden is dat vaak over.
     
  10. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.047
    3.512
    113
    Vrouw
    Zelf rijden! Dan heb je zelf de controle en hoef je je niet bezig te houden met het entertainment programma in de auto :cool:
    Overigens rijd ik het liefst gewoon de hele nacht, zodat de kinderen het grootste gedeelte slapen. Zo werden ze bij ons pas voorbij Milaan wakker en hoefde we nog maar 4 uurtjes te rijden.
     
    Caithy vindt dit leuk.
  11. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Wij gingen van kleins af aan al met de caravan naar zuid Frankrijk. We deden het altijd in 2 dagen met een hotel overnachting ergens halverwege. Mijn broertje en ik vonden het fantastisch. Spelletjes mee, tijdschriftjes mee en verder genieten van Het uitzicht. We stopten regelmatig om even de benen te strekken, en gingen dan vaak even ontspannen een balletje trappen of praatjes maken met vrachtwagen chauffeurs.
    In Frankrijk mochten vrachtwagen chauffeurs in de vakantie tijd toen niet overdag rijden in Frankrijk, dus die verveelde zich dood, en vonden het altijd maar al te mooi als mijn broertje en ik bij ze in de cabine wouden kijken.

    Nu we volwassen zijn doen we dat niet meer, maar pakken nog steeds lekker onze rust bij een tankststion o.i.d.. de vakantie begint al als we in de auto stappen, en we heb en geen haast. :)
     
  12. Superjollie

    Superjollie Fanatiek lid

    13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Wij maken inderdaad de reis al echt een onderdeel van de vakantie en niet alleen een noodzakelijk kwaad om op de plek van bestemming aan te komen.

    Ik betrek de kinderen zoveel mogelijk bij de voorbereidingen, we stippelen met z'n allen de route uit, bedenken wat we willen eten & drinken onderweg, welke spelletjes we in de auto kunnen doen, welk speelgoed de kinderen meewillen nemen etc.

    Ik ben altijd graag goed voorbereid, dus ik pak zo'n vakantie altijd lekker georganiseerd aan, met lijstjes en planningen enzovoort.

    We hoeven dit jaar niet zo heel ver, 700 kilometer, maar we vertrekken lekker op tijd, rond 05.00. Dat vinden de kinderen al heel spannend en ze zijn de eerste uurtjes altijd nog moe en slapen vaak nog wel even. Dan een lange stop voor het ontbijt en dan is de vakantie al echt begonnen.

    Mijn advies zou dus zijn: probeer de reis zelf ook voor te bereiden en betrek alle gezinsleden daarbij.

    Fijne vakantie!
     
  13. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Iedereen bedankt voor de tips en adviezen.

    @Feye zelf rijden is helaas niet mogelijk, heb rijangst dus ik moet het hebben van de rijkunsten van mijn man ;)

    Ik heb nu van een vriendin van mij Auto Bingo gehad. in 1 woord geweldig! Staan allemaal plaatjes op die je tijdens de autorit moet afvinken, dus denk aan bijvoorbeeld de i van informatie, of een plaatje van een huis of een plaatje van een hond etc. Heb nu samen met de kids drie kado's gekocht ( allebei '' geheim '' ;) ) en die geven we elkaar als we hebben gewonnen met een spelletje. We hebben samen de tasjes ingepakt voor in de auto wat ze mee willen nemen dus ben ze er in ieder geval bij aan het betrekken ;)

    Ik ga toch maar niet voor een reis pilletje, voelt toch niet zo goed om dan '' duf '' in de auto te moeten zitten. Ik probeer mij zoveel mogelijk te focussen op het feit dat we zaterdag avond lekker op ons kleine terrasje zitten en beloon mijzelf dan met een heerlijk koud glas Hugo ( idee van mijn man ;) )

    @suus1983 Hier gelukkig ook een nuchtere man dus dat vind ik altijd wel fijn. Hij kan alles wat sneller relativeren dan ik kan en dat heb ik ook wel nodig ;)

    Vind de tips van de speeltuintjes bij de stops onderweg ook een top tip, ga ik vanavond echt eens even voor zitten.

    Dankjulliewel alvast :D
     
    Superjollie vindt dit leuk.
  14. Lindalovesmo

    Lindalovesmo Niet meer actief

    Wij gaan al jaren naar Spanje, een uurtje of 14 rijden, met 2 stops (met mijn vader toen)
    Misschien lukt het om nog even een beetje te slapen in de auto?
    Of een luisterboek op je telefoon of tablet, dan heb je wat afleiding.

    Over de nep politie, gewoon niet stoppen. Ga desnoods filmen zoals in dat filmpje te zien was, dan zijn ze zo weg.
    Bij een tankstation ook niet in zielige verhalen trappen van mensen, mijn man heeft dat 2 jaar terug wel gedaan. Hij wou in eerste instantie €100,- geven, uiteindelijk heeft hij €50 gegeven maar dat zie je natuurlijk nooit meer terug..

    En hou gewoon het doel voor ogen, een leuke vakantie, want daar ga je voor!
     
  15. Essie3

    Essie3 Niet meer actief

    wat wij ook wel doen tijdens lange autoritten is een tijdje van plaats wisselen. Dan ga ik bijvoorbeeld achterin zitten naast onze zoon (4) of hij gaat voorin naast mijn man.
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Op de anwb site staat ook een autobingo, routekaarten voor kinderen geloof iken iets van een boekje voor onderweg wat je kan halen of thuis printen.
     
    Debaky vindt dit leuk.
  17. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Zorg ervoor dat alles klaar is en ingepakt, zodat je de avond ervoor rustig bent (dat helpt bij mij in elk geval).
    Ook elke 2 uur ff benen strekken, koffie halen helpt altijd goed hier (of thermoskan mee).

    oh ik lees net hierboven wisselen, officieel mogen kinderen onder de 10 jr in frankrijk niet voorin zitten (ook niet met zitje).
     
    Saskia1984 en Debaky vinden dit leuk.
  18. Superjollie

    Superjollie Fanatiek lid

    13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Groot gelijk dat je jezelf bij aankomst op wat lekkers trakteert! Dat vind ik ook altijd een lekker moment: als je bent aangekomen en een beetje bent gesetteld.
     
    Debaky vindt dit leuk.
  19. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Om mijn kinderen een steuntje te geven voor de lange reis schrijf ik altijd een plan uit. Maar stiekum heb ik zelf ook baat bij een stukje structuur

    We verdelen de reis in blokken van 2 uur. Ieder blok beschrijf ik wat we in de auto gaan doen en waar we langskomen (grensovergangen, grote steden, vliegveld, voetbalstadion etc). Meestal beginnen we de reis met een nieuw zomerboek/puzzel boek. Eerste blok is dan zelf "lezen" tweede blok is spelletjes met papa en mama, derde blok is een film kijken op de ipad. Dan een luisterboek of liedjes enz.


    Wij gaan regelmatig op 10u rijden zitten, maar dan op de heenweg met een overnachting erbij. Kom je toch net wat relaxter aan. Op de terugweg buffelen we dan in 1x door terug.
     
  20. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.862
    7.625
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier ook. Gaan naar Italie. 1500 km rijden. Zie zo vreselijk op tegen de reis... gaan tussen 19:00-20:00 uur rijden ib de hoop dat we voor 05:00 bij de Gotthardtunnel zijn ivm files daar... en dan die tolwegen... van 16 banen naar 2, pfffff ik ben zo blij als we er zijn..
     

Deel Deze Pagina