Ziek door zwangerschaps-/bevallingsgerelateerde aandoening

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MickeyM, 22 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MickeyM

    MickeyM Niet meer actief

    Goedemorgen,

    Ik heb een vraag over ziek zijn door een zwangerschaps- en bevallingsgerelateerde aandoening.
    Doorgaans ben je als werknemer in mijn branche verzekerd van het uitbetalen van 100% salaris in je eerste ziektejaar, het tweede jaar 75%, als de werkgever dit niet bij het UWV kan neerleggen. Dat kunnen ze nu wel, omdat mijn aandoening zwangerschaps-/bevallingsgerelateerd is. Duurt de 100% uitbetaling dan ook een jaar?
    En hoe zit het met herstel en/of eventuele tweede zwangerschap? Ik ben nu bijna hersteld en kan dus mijn werk binnenkort weer volledig oppakken in plaats van deels. We hebben nog geen concrete plannen, maar we praten ook over het gaan voor een tweede kindje (de eerste is nu bijna een jaar). Het ligt niet in de lijn der verwachting, maar stel dat de tweede zwangerschap/bevalling helaas ook niet zonder problemen verloopt. Zou die zwangerschap/bevalling invloed kunnen hebben op een eventuele tweede ziekmelding en uitkering?

    Alvast dank voor de reactie.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo MickeyM,

    Wat fijn dat je bijna hersteld bent.

    Je hebt gelijk, als je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap/bevalling, dan betaalt UWV je ziektewetuitkering. De hoogte van de uitkering is 100% van het voor jou vastgestelde dagloon. De uitkering duurt maximaal 104 weken.

    Als je eerder hersteld bent, stopt de uitkering.

    Alleen als je hersteld bent en binnen 4 weken opnieuw ziek wordt, dan worden de twee ziekteperioden bij elkaar opgeteld. Mocht je tijdens een tweede zwangerschap klachten krijgen, dan betreft dit een nieuwe ziekmelding. Bij deze ziekmelding geldt ook weer dat deze maximaal 104 weken duurt en wordt onderbroken door het zwangerschaps/bevallingsverlof.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare Team
     
  3. MickeyM

    MickeyM Niet meer actief

    Dankjewel Yvonne! Heel helder.
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Graag gedaan.
    Yvonne
     

Deel Deze Pagina