ziektewet-uitkering vanwege bevallig

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ienske, 16 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ienske

    Ienske Nieuw lid

    14 jul 2017
    1
    0
    1
    Vrouw
    Beste,
    Omdat ik na mijn bevalling ziek geworden ben, heb ik na mijn zwangerschapsverlof voor 4 maanden een uitkering vanwege bevalling van het UWV ontvangen. Volgens mijn plan dat ik (voor mijn zwangerschapsverlof) met mijn werkgever opgesteld had zou ik na mijn zwangerschapsverlof 2 maanden volledig ouderschapsverlof opnemen en daarna een 8 uur per week. Mijn werkgever heeft dit ouderschapsverlof nu ook ingenomen van mijn totaal omdat ouderschapsverlof niet onderbroken mag worden door ziekte maar klopt dit? Mijn ouderschapsverlof was immers al onderbroken door mijn zwangerschapsverlof en zou mijn inziens niet in gegaan moeten zijn. Kunt u mij vertellen wat de regels zijn in deze situatie?

    Mvg

    Ien
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Ien,

    Ik begrijp dat jij na je bevallingsverlof een Ziektewet-uitkering hebt gehad. De werkgever heeft tijdens je Ziektewet-uitkering het ouderschapsverlof in laten gaan en je vraagt je af of de werkgever dit mag doen.

    Ouderschapsverlof is wettelijk geregeld. UWV heeft geen inhoudelijke informatie over deze wet. Op de website van de rijksoverheid kun je wel informatie vinden over ouderschapsverlof. Ik heb deze link voor je: Wat betekent ouderschapsverlof voor mijn inkomen. Ondersteuning over ouderschapsverlof in jouw situatie, kun je eventueel vragen bij een advocaat, vakbond, rechtsbijstandsverzekering of het Juridisch Loket.

    Ik hoop dat er snel een passende oplossing wordt gevonden.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina