roux?

Discussie in 'De lounge' gestart door bernadet26, 9 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bernadet26

    bernadet26 Fanatiek lid

    28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    gister voor het eerst een kaas saus met roux gemaakt (en nog super goed gelukt ook haha)
    maar vraag me af of jullie dat ook roux maken voor andere gerechten, sausjes enz....
    kom nu dus niet verder dan de kaassaus.
     
  2. Mammietammie

    Mammietammie Fanatiek lid

    18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik maak er bechamelsaus mee voor de lasagne en voor bloemkool.
     
  3. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.660
    1.826
    113
    Ja, je kunt er zelfs soep mee maken als je de hoeveelheid en het soort vocht aanpast.

    Ehm... kipkerrie; een dikke roux met kerrie, bouillonblokje en andere kruiden. Heerlijk altijd.

    Een pastei roux, dus ragout; ook de bloem en boter en dan de bouillon met lekker rundvlees en dan een pasteibakje vullen. En als heel dik, kun je er kroketjes en bitterballen mee maken.

    Bechamelsaus maak ik ook met boter en bloem en dan met melk, nootmuskaat en zout. Heerlijk over de lasagnabladen.

    En de soepjes in alle varianten, gebonden dan. Champignon, asperge, mooie tomaten creme soep.

    Een roux is een bindmiddel met de verhouding 5:6. Dus 50 gram boter en 60 gram bloem. Tijdens de opleiding gebruikte ik de weegschaal wel, maar na al die jaren niet meer. En afhankelijk van de hoeveelheid vocht kun je dus verschillende diktes maken.
     
  4. MissXX

    MissXX Fanatiek lid

    9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ik maak inderdaad ook de bechamelsaus en de kerriesaus.
    Voor de kerriesaus gebruik ik wel massala ipv gewone kerrie, super lekker. Vooral wanneer je deze saus toevoegt aan goed gemarineerde kip (knoflook, ui, ketjap enzo).
     
  5. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Ik maak er kaassaus van kerriesaus ( ook met massala ) nootmuskaat sausje pesto saus en bechamel saus.
     
  6. bernadet26

    bernadet26 Fanatiek lid

    28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    kerrie saus, daar had ik idd nog niet eens aan gedacht!
    heb hem nu bij de witlof ham in de oven gedaan en was me toch lekker:)
    ben geen keuken wonder hoor dus vandaar.....
    nog meer sugestiesssss
     
  7. Poohbeer2

    Poohbeer2 Fanatiek lid

    17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ja, maak ik ook. Maar dan met warm gerookte zalm voor over pasta. Met een lenteuitje en wat kruiden. De zalm is al zout genoeg, dus vandaar dat ik dan geen kant en klaar zakje gebruik
     
  8. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    bij groentesausjes, bijv voor bloemkool of door de andijvie of kool......kerriesaus.....

    en bij zelfgemaakte ragout.
     
  9. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    je kunt de techniek ook gebruiken bij het maken van gebonden soep.... bijv kerriesoep of tomaten soep..... boter smelten..... ( bij kerriesoep kerrie al eerst even meebakken in boteren evt een gesnippert uitje, dit moet je ook doen bij kerriesaus.) dan bloem erdoor roeren en als vocht bouillon erdoor......
     
  10. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    bij een groentesausje kookroom of melk gebruiken en evt wat groentenat.....
     
  11. Pip89

    Pip89 Actief lid

    4 apr 2012
    155
    0
    16
    Champignonsoep! Heeeerlijk!
     
  12. bernadet26

    bernadet26 Fanatiek lid

    28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    Ooo vertel, hoe maak ik dat???
     
  13. momfertje

    momfertje Bekend lid

    8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Ik maak ook altijd zelf mijn vissaus voor over mijn stukje zalm ofzo. Een roux maken en dan een visbouillonblokje en wat verse kruiden erdoorheen. Jammie
     
  14. juf85

    juf85 Niet meer actief

    Je kunt het met melk of bouillon doen.

    Mosterdsoep maak ik dus met een roux met bouillon.

    Verder kaassaus, bechamelsaus, kerriesaus.
     
  15. Pip89

    Pip89 Actief lid

    4 apr 2012
    155
    0
    16
    In de soeppan een gesnipperde ui glazig bakken, uitgeperste teen knoflook erbij. Daarna de champignons kort meebakken.

    Ondertussen in de keukenmachine boter, bloem en op het laatst wat kookroom goed door elkaar mengen.

    Dit vervolgens in de soeppan. Doorroeren en op smaak brengen met zout en peper. Voor de liefhebbers wat truffel erdoor. En aan het eind peterselie fijnhakken en er nog even doorheen roeren.


    Zoooo lekker!
     
  16. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.898
    7.617
    113
    Ik maak het ook om bv een stoofpot wat in te dikken. En als basis voor souffle!
     
  17. angel229

    angel229 Niet meer actief

    Gebruik het in de lasagne, door sperziebonen, door spitsboog, door koolrabi, bloemkool (met het kookvocht kun je wel bloemkoolsoep maken, jammie). En inderdaad ook voor champignonsoep.
     
  18. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    waarom in de keukenmachine als ik vragen mag?
    Ik fruit in boter de ui glazig, bak knoflook mee, dan de chamignons, de bloem er door roeren, dan vocht en kookroom........
     
  19. bernadet26

    bernadet26 Fanatiek lid

    28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    Wat lekker allemaal!
    Zal het dan toch nog eens goed komen met mij in de keuken :)
     

Deel Deze Pagina