Zindelijk worden, ik ben er klaar mee.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door RoBiJe, 17 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Onze jongste is een meisje met flink doorzettingsvermogen en wil alles kunnen wat haar grote zus ook kan.. Behalve bij het zindelijk worden.
    De oudste was voor haar derde verjaardag plaszindelijk, na 2 weken ook snachts en na 2 maanden ging ze ook poepen op de wc. Als ze 3x een ongelukje heeft gehad is het veel. Ik denk dat onze verwachtingen van de jongste te hoog waren.
    De jongste daarentegen :rolleyes:. Ze wordt in augustus 4 en gaat dus bijna naar school. Plassen gaat overdag wel goed. Snachts wil ze geen luier meer aan, maar na 3 goede nachten heeft ze weer 4 nachten waarin ze in haar bed plast. Dus moet ze van ons een luier om wat ze niet wil. Die moeten we dan omdoen als ze slaapt anders trekt ze hem uit. (Denk dat ik de ductape tevoorschijn ga halen).
    Poepen kost meer moeite, ze wilde dit heel lang niet op de wc, prima als ze een luier vraagt, maar na een paar keer wel op de wc poepen krijgt ze geen luier meer.
    Het gevolg is dat ze laat heeft van verstopping waardoor haar darmen vol zitten en gedurende de hele dag beetjes loslaten. De hele dag dus onderbroeken met een iniminibeetje poep erin. Daar hebben we forlax voor en dan gaat het beter. Ze
    Heeft 2 weken op de wc gepoept, en nog maar heel af en toe een beetje poep in haar onderbroek.. daar kon ik wel mee leven. Tot vorig weekend... ze vraagt niet meer om een luier maar poept gewoon in haar onderbroek. Wat we ook zeggen, het werkt niet. Belonen taalt ze ook niet naar :confused:. Wat we ook zeggen, het boeit haar gewoon niet. We doen haar dus maar een luier om (die zijn toch goedkoper dan onderbroeken) met als gevolg dat ze weer in haar luier plast..
    We zijn dus weet terug bij af en ik weet t niet meer.. ze wil dolgraag naar school, maar ook dat motiveert haar niet.
    Heeft iemand hier ervaring mee?? Ik heb nl echt geen idee meer. Belonen werkt niet, maar boos worden ook niet.

    (Ze is echt een meisje met een eigen wil, doet vrijwel niks tegen haar zin in, belonen werkt niet, bij andere dingen helpt het wel als ik bv bij wijze van straf iets afpak (wil ik natuurlijk niet doen maar is soms echt de enige optie))
     
  2. Rombely

    Rombely Niet meer actief

    Hoe lang ben je er nu al mee bezig in totaal? Zelf is ze er waarschijnlijk ook wel klaar mee met dat geoefen en er continu mee bezig zijn. Ze gaat na de zomervakantie pas naar school? Dan zou ik er nu een week of drie helemaal niks meer mee doen. Gewoon een pamper om en er zelf niet over beginnen. Even rust in de tent. Dan kunnen jullie allebei met frisse moed er over een paar weken weer opnieuw aan beginnen.

    Mijn zoontje gaat ook na de zomervakantie naar school (was met 2,5 al zindelijk gelukkig ), maar ik merk dat het een superspannende periode voor hem is. Iedereen heeft het over naar school gaan, dat is heel leuk natuurlijk maar ook nogal overweldigend voor de meeste kinderen ,er kan heel wat in zo'n koppie omgaan. Daarom kan even rust echt geen kwaad. Heel veel succes, want ik weet hoe frustrerend het is....
     
  3. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Weet je wat het gewoon is. Voorheen vroeg ze een luier als ze moest poepen. Dat doet ze nu dus niet meer. Ik heb elke dag 3-6 poep-onderbroeken (heeft te maken met de verstopping en even de juiste dosis forlax bepalen)
    En als ze dan op de wc poept is ze (en wij) heel blij, moet iedereen het zien of ze verteld het en zegt dan: “nu ben je trots op mij”. Ze heeft ook geen pijn meer vanwege forlax gebruik dus daar ligt t ook niet aan.
    We geven haar nu idd maar weer gewoon een luier aan overdag en zien wel hoe het straks gaat..
     
  4. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Oeh wat vervelend,kan me voorstellen dat je er flauw van bent.
    Mijn zoontje had ik eindelijk 3 maanden voordat hij naar school ging plaszindelijk. Zwaar omgekocht met snoepjes en dat werkte gelukkig.
    Wel soms gebruik gemaakt van luierbroekjes ( speciale onderbroekjes dus eigenlijk niet in plassen) .
    Poepen deed hij maar gewoon in zijn onderbroek. Het hielp ook niet dat hij 1 keer op de wc had gepoept terwijl hij een beetje verstopt zat want dat deed zeer.
    Uiteindelijk toch gelukt met wederom omkopen met smarties ;)

    Weet dat het niet echt pedagogisch verantwoord is maar die van mij deed niks op het feit hij op school ook naar de wc moest ( dan ga ik niet...) of voor stickers..
    En ik begon echt wel een beetje te stressen hoor.
     
  5. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Niet helemaal hoe het hoort misschien, maar straffen? Ik kan mijn dochter echt ‘pakken’ door haar geen iPad/filmpje te laten kijken. Heeft jouw dochter ook zoiets? Dat ze dat alleen mag als het die dag goed is gegaan?
     
  6. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    bij mijn oudste van nu net 4 jaarzijn we begonnen rond 2 jaar. Maar het lukte helemaal niet. Vanaf haar derde wel. Alleen bleef ze nooit een langere periode droog. de laatste maanden ging ze 10x per dag naar de wc zelf en gestuurd en nog had ze 4 tot 6 natte onderbroeken per dag. We hebben alles geprobeerd. Boos worden, negeren, stickers, snoepjes zelf laten omkleden. 4x urine laten checken. Niks aan de hand. Toen mijn dochter echt de hele dag door nat was heb ik een kweek geeist bij de ha. en jahoor een bacterie. We zitten nu aan de antibiotica. Ook poepen ging steeds slechter. daar gebruiken we nu Marcrogrol voor. dit is de 3e dag en ze is al veel droger. Op het moment dat het kindje echt nergens gevoelig voor is zou ik toch uitsluiten of er iets aan de hand is. de conclusie dat een 4 jarige gewoon wat laat is wordt wel erg makkelijk gesteld.
     
  7. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.076
    3.517
    113
    Ik zou zeker niet straffen.... geen kind vind het uiteindelijk leuk om in de poep te zitten dus er zal echt iets zijn waardoor ze niet op de wc poept. Het is een tijdje moeizaam gegaan dus logisch dat het allemaal wat spannend is toch? En dan is je moeder er klaar mee tja dat zal niet erg helpen denk ik.

    Ze zal fysiek best in staat zijn om het op te houden en op de wc te doen maar kennelijk is er iets in het koppie waardoor het niet lukt.
    Onze jongste is ook wel een koppig ventje en met nieuwe dingen heeft hij altijd even tijd nodig en zo nu en dan een zetje de goede kant op. Hij poepte eerst ook in zijn broek toen hij net plaszindelijk was. We zijn nooit boos geworden en hebben nooit straf gegeven alleen wel steeds heel duidelijk gezegd wat de bedoeling was. En dat het vies is om in je onderbroek te poepen. Gelukkig vond hij verschonen ook een ramp dus konden we hem ook voorhouden dat als je poept op de wc dat allemaal veel makkelijker en sneller kan.

    Ik zou denk ik toch even een keer langs de huisarts om al het lichamelijke uit te sluiten.
     
  8. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Bij ons hielpen stickers ook niet, maar een grabbelton wel. Misschien nog een idee.
     
  9. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Bij mijn dochter moest zindelijk worden echt vanuit haarzelf komen. Het had geen enkele zin om de luier uit te doen en te oefenen (niet dat ik dat niet geprobeerd heb), want ze was er geestelijk nog niet klaar voor. Ze was de drie al ruim gepasseerd toen ze ineens aankondigde dat ze onderbroekjes aan wilde. gedaan en nog 3 ongelukje gehad of zo. Misschien is jouw dochter ook wel zo?
    Wat ik zou doen denk ik is het voor nu laten rusten tot jullie er allebei weer wat positiever tegenover staan (maar dat doe je al geloof ik?).
    En dan aan het begin van de zomervakantie schoolspulletjes met haar gaan kopen: nieuwe rugzak, broodtrommel, drinkbeker en ook leuk nieuw ondergoed. Want op school dragen de kinderen onderbroekjes. Breng het vooral positief, dus niet: op school dragen kinderen geen luier meer want dat werkt averechts. Ze zal het misschien meteen aan willen, want nieuw, ga dan niet in discussie in de trant van: maar je plast nog in je luier, maar zeg dat het voor school is, net als de andere spullen. Tegen het eind van de vakantie kun je "toegeven" als je denkt dat er schot in zit (droge luiers, aangeven te moeten plassen etc.).
    En dan maar duimen op de eerste schooldag dat alles een beetje droog blijft. Maak je niet te druk om een paar ongelukjes op school, kleuterjuffen zijn echt wel wat gewend, en van de andere kinderen steekt ze het zo op, veel sneller dan van jou.
    Een luier vragen om te poepen zou ik trouwens toestaan, ook als ze een paar keer op de wc heeft gepoept. Dat was hier ook een dingetje met een paar keer een terugval dat ze toch weer een luier wilde, maar is uiteindelijk vanzelf goed gekomen.
     
  10. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Omkopen hebben we geprobeerd, dat werkt helaas niet.
     
  11. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Dit kunnen we wel proberen. Hier zal ze wel gevoelig voor zijn. Nog niet aan gedacht. Dankje
     
    Tuttebella vindt dit leuk.
  12. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Plassen gaat wel goed, ze plast eigenlijk nooit in haar onderbroek. Snachts gaat dat alleen nog wel eens fout maar dat vind ik niet erg (maar ze krijgt nog wel een luier om dan).
     
  13. Afkes 10tal

    Afkes 10tal Fanatiek lid

    4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Mijn dochter lijkt op die van jou. Ze kan het wel, maar wil gewoon niet. Andere dingen zijn leuker interessanter en een luier lekker makkelijk.
    Op een dag had ze weer in haar broek geplast. Maar zo dicht bij het rand van het laminaat dat het er onder dreigde te komen. Mijn man (die heel de kamer 70m2 heeft gelegd,) was woest. Niet op haar, maar op de natte vloer/ zijn levenswerk. Hij heeft haar niet eens aangekeken maar heeft wel duidelijk laten merken dat hij boos was. Dochter heeft daarna nooit meer in haar broek geplast.

    We waren ook al maanden bezig. Ze plaste en poepte na een dag al op het potje. Ze kon het dus echt wel. Haar harde kop zat haar in de weg.
     
  14. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Maar het gaat niet om plassen. Ze loopt al een half jaar zonder luier en dat gaat gewoon goed, voor poepen vroeg ze altijd een luier, maar vanwege dr verstopping moeten we haar op het potje/wc zetten op bepaalde tijden of als ze aangeeft (of wij merken) dat ze moet. Dat ging ook heel goed, tot de afgelopen week. Als je dan een week hebt waarbij je elke dag 3-6 onderbroeken staat schoon te spoelen :( of weg te gooien dan ben je er wel eens klaar mee.
    Het is iig al fijn dat ik het hier even weg kan schrijven, en bij Mn man kan ik mn frustraties ook goed kwijt :roflmao:. En het is fijn om tips te krijgen die er nog niet geprobeerd hebben.
    Vandaag had ze een goede dag, dus hopelijk morgen ook! En anders toch maar de iPad achter slot en grendel.
     
  15. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Aha, ik had uit je verhaal opgemaakt dat ze alles weer in de luier deed nu. Dit ligt wel anders dan ja.
    Hopelijk zet het door zo nu!
     
  16. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Oeh, gelukkig is het goed gegaan...

    De laatste zin is hier ook van toepassing. Als ze iets niet wil dan doet ze het gewoon niet. Vaak werkt het bij haar om te zeggen dat ze bv niet op de wc kan poepen, of dat ik het niet wil hebben. Maarja als ze achter de tafel in dr broek staat te poepen ben je gewoon al te laat natuurlijk. :p
     
  17. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Nee gelukkig niet, Overdag gaat plassen op de wc heel goed. Snachts heel wisselend, maar dat vinden we niet erg.
     
  18. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Onze oudste is net zindelijk en hij vond het poepen op het potje of de wc heel eng. Maar hij vroeg ook niet om een luier dus deed het in zijn onderbroek. De eerste tijd vond ik het niet zo erg maar na een poosje werd ik er wel zat van. We hadden al van alles geprobeerd maar hij vond het wel prima zo.
    Man heeft hem toen een keer naar boven gestuurd om zelf zijn onderbroek schoon te maken. En dat vond hij zo vies dat hij nu toch op het potje poept.
     
  19. Boekje

    Boekje Lid

    15 mrt 2016
    93
    4
    8
    NULL
    NULL
    Maar is haar poep nu dan niet te dun om het op te houden? Ik weet niet hoe forlax werkt? Misschien worden haar spieren er wel slapper van? Straffen is het laatste wat ik zou doen. Poep heeft namelijk niks met een iPad te maken.
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Onze uk wou graag een tablet (storio 2) aangegeven zodra de plasjes en poep op de wc gaat dat hij die dan krijgt. Poepen deed hij al op de wc en daarna was het zo gelukt. Na een week of 2 ook snachts zindelijk.

    Bij een collega die was echt bijna 4 en bleef in de luier poepen en plaste in zinn broek. Ze hebben alles al geprobeerd (heel lang) tot ze zeiden zo lang je een luier nodig hebt geen tv. Binnen 2 dagen opgelost.

    Succes
     

Deel Deze Pagina