Zindelijk worden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Triesje91, 23 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Triesje91

    Triesje91 Bekend lid

    9 apr 2014
    925
    1.228
    93
    Vrouw
    Twente
    Hoi allemaal. Weer een topic over onze peuter maar telkens met een ander onderwerp hihi.

    Volgende maand wordt ons zoontje 3 en wij willen eigenlijk wel beginnen met zindelijkheidstraining. Maar doordat hij 4 volle dagen in de week bij opa's en oma's is wordt dit wel een beetje lastig. Ik wil namelijk de opa's en oma's niet belasten met zindelijkheidstraining. Meer dames hier ervaring mee? Want ik neem aan dat er ook wel peuters zijn die hele dagen naar de kdv gaan en zij doen ook niet mee aan zindelijkheidstraining dacht ik.

    Hoe lossen jullie dit op? Met warm weer kan hij achterthuis lekker in de blote kont lopen en hebben wij een potje staan. Maar wij hebben al enkele keer geprobeerd om hem in huis te laten lopen zonder luier (in het weekend) en 1000x op een dag vragen of hij al moet plassen maar nog wordt elke keer zijn broek weer nat.

    Wij hebben al wel een beloningssysteem. Als hij heeft geplast krijgt hij 1 sticker en als hij heeft gepoept krijgt hij 2 stickers. Plast hij in de broek dan gaat er een sticker af (maakt hij het plassen dan op de wc af gaat de sticker er weer op).
     
  2. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Ik zou sowieso niet een sticker afpakken wanneer hij een keer in zijn broek heeft gepoept of geplast. Die heeft hij gekregen omdat hij eerder wat op de wc heeft gedaan en anders wordt het een straf. Een ongeluk in de broek kan gebeuren en daar zou ik geen straf aan verbinden. Als hij wat in zijn broek doen dan kan hij zichzelf verschonen en smerige kleren in de was doen en er verder geen aandacht aan schenken als ouder.

    Begrijpt je zoon het zinderlijk worden goed? Zo ja dan zou ik cold turkey de luier afdoen en hem elke half uur op de wc zetten, vooral tijdens spel en voor en na het eten en drinken. Dat zijn momenten dat ze vaak moeten. En de oppassers erbij betrekken, dit kun je dan het beste samen aanpakken omdat je zoon ook regelmatig bij hen is.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  3. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.046
    3.511
    113
    Vrouw
    Inderdaad niet gaan straffen.
    Ik ben ook van de methode: luier af en niet meer om. Als ie het dan binnen een paar dagen oppikt doorzetten, gaat op dag 5 nog alles in de onderbroek dan weer de luier om en later weer proberen.

    Als je (schoon)ouders structureel oppassen op je zoontje, hebben ze ook een opvoedkundige taak. Dus dan zullen ze met de zindelijkheidstraining gewoon mee moeten doen. Op kdv werken ze daar uiteraard ook aan mee.
     
  4. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik zou ook gewoon zijn luier af doen, merk je echt dat het niet gaan, dan weer luier om. Mijn dochter plaste gewoon in haar broek, toen heb ik weer een luier om gedaan. Een paar weken later kwam ze zelf, mama ik wil geen luier meer om, en was direct zindelijk geen ongelukjes meer niks.
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Ik zou eens met opa’s en oma’s overleggen hoe ze erover denken om mee te doen. Dan gaat het het snelst. Juist zij zullen veel tijd ervoor hebben denk ik.

    Een stapel onderbroekjes kopen, luier af en gaan. Niet elk half uur vragen, maar als je signalen ziet op de wc zetten. Wat wiebelen, kruis vastpakken, in een hoekje kruipen, je ziet t snel genoeg.
    Zo leert hij het gevoel van het moeten plassen koppelen aan het naar de wc gaan.
     
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Als de grootouders 4 volle dagen oppassen zijn ze ook medeopvoeders. Vanzelfsprekend doen ze daar mee aan de zindelijkheidstraining. Gewoon bij oma ook een potje neerzetten en extra kleding. Op een kdv doen ze dit ook. Erg verwarrend als ze daar opeens de luier aanmoeten en thuis niet.

    Gaat he zoon al naar de peuterspeelzaal? Wel verstandig als hij altijd thuis is (Of bij grootouders). Andere kinderen hebben namelijk ook invloed.

    Ik heb iedere dag het boekje Bobby op het potje voorgelezen (speciaal voor peuters). En geen stickers gebruikt. Wel benadrukt dat ze groot zijn (vinden ze geweldig) en nieuw ondergoed gekocht (benadrukken dat luiers en rompers voor baby's zijn). En iedere dag meerdere keren op vaste momenten op de wc gezet (voor en na het slapen zijn goede momenten). Stickers nooit gebruikt.
     
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier ben ik het mee eens! En hier op kdv deden ze zeker ook wel mee aan helpen zindelijk worden hoor. En oma net zo goed.
    Ik ben zelf niet van het tig keer zeggen dat ze op de wc moet gaan zitten of op zoveel momenten. Als het na een paar dagen nog steeds veel ongelukjes is, voelt hij het schijnbaar zelf niet goed genoeg. Dan zou ik even stoppen en na een maand ofzo opnieuw proberen.
     
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    En hiermee ook eens. :thumup:
     

Deel Deze Pagina