Zindelijkheid...wat doe ik fout?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 20 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Heel lang dacht ik "zindelijkheid kun je niet aanleren, dat doen kindjes zelf". Maar na veel commetaar en kritiek op deze gedachte en het feit dat onze zoon zo ongeveer de enige 3-jarige in onze omgeving is die nog dag en nacht luierafhankelijk is terwijl hij wel kan ophouden en aanvoelen ben ik er meer aandacht aan gaan besteden. Als we ergens zijn waar mijn zoon de wc niet kent dan wilt hij daar steeds, iedere 20min, naartoe en plast hij. Voor poepen zoekt hij net zo lang naar een stil plekje (loopt soms 5min rond) en poept dan in de luier. Hij zegt ook dat hij het aanvoelt. Omdat ik nu een week vakantie heb en thuis ben met hem en mijn vriend op vakantie is, wilde ik proberen de luier af te laten. Heb namelijk het gevoel dat hij gewoon geen tijd neemt voor de wc omdat de luiers toch absorberend zijn. Helaas lukt het niet. Hij plast gewoon in de broek en op de grond. Komt dan naar me toe om te zeggen dat hij geplast heeft. Ik vraag iedere 10min of hij moet en dan zegt hij nee, of heel soms ja, dan gaat hij naar de wc of op de pot. En dan past hij weer gewoon op de grond.
    Iets doe ik fout, maar wat?

    Heb nu net een luier omgedaan omdat we een paar uur naar het bos gaan, en meteen begint hij te poepen, wat hij gisteren zonder luier dus niet heeft willen doen.
    Als ik de luier aflaat raakt hij verstopt lijkt me, door het steeds op te houden.

    Wat nu? Toch zo doorgaan en maar gewoon veel wassen en dweilen? Terug overdag de luier aan en accepteren dat het niet lukt? Hij gaat komend jaar naar school...Iets anders?
    Kindjes om ons heen waren met 2 en half zindelijk, vanzelf...word onzeker doordat ik het niet voor elkaar krijg (ben toch al snel onzeker over mezelf). Mn kindjes uit Belgie zijn veel sneller zindelijk lees ik hier. Wat is het geheim van die mama's waar ik niet achter schijn te komen?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat is het geheim in België? Vroeger starten, denk ik. Dan ben je die koppige fase voor en willen ze nog veel meer pleasen.

    Maar goed, daar ben je nu niets mee. Dingen waar ik nu aan denk: heb je een potje in de woonkamer staan? Dan ben je er sneller bij. Verder: niet vragen of hij moet, maar zelf naar de wc gaan en hem naast jou op het potje zetten en daar houden tot hij iets doet door liedjes zingen, boekje lezen, rozijntjes eten... En dan uitbundig vieren als het gelukt is. Heb je zoiets al geprobeerd?
     
  3. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Potje in de woonkamer zetten, kind zonder broek laten lopen en uitzinnig juichen als hij zelf naar de pot gaat. Belonen werkt vaak ook wel, bijvoorbeeld een mooie sticker ofzo.

    Wees wel bereid om veel te dweilen, want dat hoort er helaas ok bij.
     
  4. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Als ze eraan toe zijn, hoef je niet te dweilen. Mijn ervaring: belonen, met iets simpels (in dl's geval: chocola). Die wilde ook graag alleen in een hoekje poepen. Toen hebben we tegen haar gezegd: als je op het potje poept, mag je een chocolaatje. Anders niet, dus. Verder geen punt van gemaakt, wel een heel flauw boekje voorgelezen dat ik gratis mee mocht nemen van de apotheek (over een meisje dat heel groot is en op de wc alles doet, en mooie onderbroekjes krijgt - die strekking). Van potje naar wc ging snel (en toen hebben we maar gezegd dat ze 1x per dag een stukje chocola mocht, omdat ze nu toch al zo groot was.) Succes!
     
  5. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Hier werkten stickers goed..
     
  6. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    wij zijn toevallig vandaag begonnen, potje staat in de woonkamer en de verhoger bij de wc.

    tot voor kort moest hij altijd direct huilen als ik begon over plassen op een potje/wc begon en zei hij ook : Nee mama dat vind ik eng!
    Dus nooit verder geprobeerd want ik wil niks forceren.

    Maar tot nu gaat het best goed! Hij heeft vandaag 2 ongelukjes gehad, en vanmiddag 1x goed geplast op de wc.
    Hij geeft het soms zelf aan dat hij het wilt proberen en soms zeggen wij: N, moet je nog even plassen?
    En als beloning heeft hij net een een ijsje gehad! Trots dat hij was en wij natuurlijk ook!
     
  7. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Belonen zijn we mee begonnen toen hij bijna 2jr was, nu dus bijna anderhalf jaar geleden...toen begon hij interesse voor plassen op wc of pot te hebben. vindt hij heel leuk, maar inmiddels zit alles vol stickers maar als hij er geen krijgt vindt hij het ook best. Vaak denkt hij niet eens aan sticker of snoepje nadat hij geplast heeft. Eerst kreeg hij snoepjes, maar dat werden er veel op den duur. Paar per dag, elke dag maand in maand uit vonden we niet gezond.

    Pot staat idd in de kamer, hij draagt een makjelijk joggingbroekje dat hij zelf snel aan en uit kan doen en wc klimt hij zonder hulp op en af.

    Vorig jaar vond hij het nog interessant als wij naar de wc gingen, maar nu allang niet meer.
     
  8. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Wij hebben luier afgedaan. Elke 20 minuten gezegd en gevraagd of hij moest poepen plassen. Als hij het op de wc zou doen een snoepje of sticker. En hem er op gezet. Eerste dag niks in de wc en 14 keer net. Tweede dag idem. Derde dag zei hij in supermarkt: moet plassen! En daar plaste hij grote plas. Rest wederom in z'n broek. Dag 4 zag hij het licht en gaf hij alles op poepen na aan. Dag 5 wilde hij savonds geen luier meer aan. Direct droog. Poepen ging alleen mis hij wilde geen luier meer aan en niet op wc of potje dus raakte verstopt. Uiteindelijk hem zover gekregen na 2 dagen toch te poepen op de wc en toen was het klaar. Nu is hij zindelijk.

    Wij wilden steeds weer stoppen werden er moedeloos van. Maar doorzetten was hier dus het antwoord.
     
  9. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Dat dacht ik bij de tweede dus ook. Dus met met twee begonnen op potje zetten. Was hij dus echt nog niet aan toe. Leverde dus ook niks op. Met 3 nogmaals begonnen. Bij het woord potje kreeg hij al woedeaanvallen. Dus maar weer laten rusten.

    Vandaag zijn we gestart met de wc. Timer van telefoon op 1 uur en telkens als die gaat proberen we. Nu vind hij het in elk geval wel leuk. De rest zal dus hopelijk ook gaan volgen. Er ligt een sticker wel klaar, waarvan hij er al 1 heeft mogen plakken (toevalstreffer van enkele drupjes)

    Ik heb niet het idee dat hij het al echt voelt of kan ophouden. Een vuile luier interesseert hem ook niks.
     
  10. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Gekke is dan wel dat hij vanavond na het bad zelf al zegt dat hij geen luier om wil. Maar aan de veelvoud aan windjes te horen zit er wel wat in de pijpleiding....
    Meneer zelf beweert zeer stellig van niet. Na thuiskomst uit het bos (13.30-16u) had hij een bijna droge luier.

    Ik stuur hem nu iedere 20-30min naar de wc. Zojuist kwam er niks. Maar dat kan natuurlijk best als hij net geweest is.
     
    Shy24 vindt dit leuk.
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk eigenlijk dat je het te lang hebt laten aanslepen. Stickers of snoepjes of andere beloningen werken natuurlijk enkel als je het op een korte termijn houdt. Anders verliezen ze hun kracht. Zoals je nu zelf ervaart.

    Helpt het niet als hij anderen ziet plassen, op een kdv bijvoorbeeld? Focussen op grote jongens, op onderbroeken zelf uitkiezen, op een grote uitstap in het vooruitzicht als hij het flink doet?
     
  12. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.033
    3.115
    113
    Hier was ze doodsbang om op de wc te poepen dus hebben we d'r ook chocolade gegeven.

    Ze heeft het overigens heel lang stellig volgehouden dat iedere keer als ze poept ze chocolade mocht :')
     
    Uuz vindt dit leuk.
  13. CiDa84

    CiDa84 Bekend lid

    13 aug 2014
    552
    55
    28
    Hier was zoon ook niet snel, paar keer geprobeerd, maar blijkbaar toch te vroeg. Terwijl ie zeker voor poepen, echt de tijd en moeite nam zeg maar, dus had ook zoiets van, hij moet dit toch voelen? Maar ik denk echt dat het wel komt, af en toe proberen zou ik zeker doen, maar vooral niet denken dat je iets mist/niet goed doet, voor ieder kindje werkt het denk ik weer anders. Hier was ie met 3 jaar en 4 maanden van de ene op de andere dag zindelijk, dag en nacht, plast nooit in de nacht, wij zetten hem niet op de wc (alleen voor het slapen dan) maar ook geen ongelukjes gehad. En we deden echt niets anders dan de pogingen ervoor. Ik wilde er zelf ook geen ding van maken, had het gevoel dat het wel zou komen.
     
  14. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Zijn beste vriendje (zoon van gastouder) is 6mnd ouder en die is zindelijk sinds een aantal maanden. En dat wrijft hij er graag in bij mijn zoontje. Ze zijn sowieso enorm aan elkaar gewaagd (allebei heethoofdjes, even groot, even sterk) maar dit maakt geen verschil. Onze zoon legt zich er gewoon bij neer dat zijn vriendje zindelijk is en zegt: IK kan lekker wel op de wc en jij NIET. Even leek het er wel op, dat dit de drive gaf, toen dat jongetje net zindelijk was wilde mijn zoon daar wel op de wc, wat hij daarvoor nooit gewild had. Maar zodra het nieuwtje eraf was hoefde hij niet meer. Ja, hetzelfde als thuis, als de gastouder hem erop zet dan plast hij, maar zijn luier wordt ook gewoon vol tussen de toiletgang door.

    Onderbroek heb ik hem zelf laten kiezen. Idd ook uitgelegd dat hij alleen naar school kan als hij geen luier meer nodig heeft, levert enkel een glazige blik op van "jaja het zal allemaal wel"
     
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Misschien niet iedere keer sturen of vragen (te veel druk erop leggen)? Maar 'wachten' tot hij signalen afgeeft (plassertje vasthouden, ongedurig, benen samenknijpen, 'dansen' e.d. goed kijken naar gedrag) en hem dan naar een potje begeleiden (niet vragen, maar mededelen) en zorgen dat hij daar even blijft zitten (boekje lezen, wekkertje zetten oid?). Als er na 5 minuten nog niets komt, dan weer gewoon onderbroek aan en kijken wat gebeurd? En dan idd echt even volhouden (wassen, dweilen en vooral niet boos worden).

    Om zindelijk te zijn moeten ze bewust worden van prikkel, herkennen wat dat is wat ze voelen, het op kunnen houden en dan op het juiste moment bewust weer loslaten. Mijn ervaring is dat dit niet allemaal tegelijk komt, het is een leerproces. Mijn kinderen hebben allemaal dit proces op hun eigen 'snelheid' doorlopen, de een meer ongelukjes dan de ander, de een meer moeite met de ene stap dan de andere.

    Wat ik bij mijn middelste heb gedaan in het begin is dat ze onderbroek aan moest, maar wel om een luier mocht vragen als ze moest plassen/poepen. Als het ware 'op commando' in luier plassen en dan luier weer uit. Voor haar was de overstap naar potje/WC vs. absorberende luier een te grote stap.

    Belonen werkte hier bij geen van de kinderen. Zien van voorbeeld ook niet. Te eigenzinnig voor ;)...
     
  16. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.522
    6.217
    113
    zuid-holland zuid
    Ik denk dat iedere 20 min vragen wel erg veel druk legt? Ik heb een timer gezet op m'n telefoon van 2 uur en als hij binnen die tijd nog niet zelf op het potje geweest was, dan moest hij van mij. Mijn kind vindt het belangrijk om zelf te mogen kiezen wat hij doet en wanneer hij gaat. Soms mag ik juist helemaal niet zien of horen de hij naar de wc gaat, gaat hij expres boven naar de wc als ik beneden ben. Het is onderdeel van een groot verstopspelletje .

    Maar zie je geen enkele verbetering ten opzichte van het begin van de week? Mijn strategie is een beetje: als je aan het eind van de week geen enkele verbetering ziet, loslaten, luier weer aandoen en afwachten. Zie je na een week wel verbetering dan doorgaan
     
  17. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Mijn oudste word over 3 maanden 3 jaar. Pittige dame met een eigen willetje. Ze kreeg door dat ze met die zindelijkheid een soort 'macht' over mama had. My mistake was er heel de dag mee bezig zijn, telkens vragen ...

    De truc hier was loslaten. Accepteren dat ze in de broek plast/poept en dat is niet makkelijk met 3 kindjes onder de 3. Maar het heeft wel gewerkt. Dus ik zou zeggen gewoon de luier uit, kleren aan en het onderwerp zindelijkheid totaal negeren, als hij een ongelukje heeft ook negeren. Dus wel verschonen uiteraard maar er geen waardeoordeel aan geven. Ik zeg gewoon niks, ze krijgt schone kleren en we gaan weer verder met de dag. Maar als het goed gaat ... dan zijn we met zijn alleen heel heel blij en doen we een dansje. Dus positief benadrukken en negatief negeren. We hebben haar stickers gegeven voor het plassen dat doen we nu niet meer want plassen gaat super. Voor poepen krijgt ze een kleine beloning maar dat heeft ze nog maar 1x half op de wc gedaan tot nu toe. Maar ik blijf doorgaan zoals ik deed.

    Oja voordat we weggaan of ergens weer vertrekken neem ik haar mee naar de wc. Ik zeg dan niet we gaan plassen maar neem haar bij de hand en zeg kom maar even mee. Dus dat is het enige moment dat ik het aangeef zeg maar. En we hebben boekjes op de wc!
     
  18. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Hier werkten de stickers op een gegeven moment ook niet meer. Toen een adventkalender gekocht met vakjes met mini chocolaatjes erin (ik lees hier meer mensen met chocolade :D). Bij elk plasje op het potje een vakje openmaken. Ze was zo enthousiast dat ze om de 5 minuten op het potje ging zitten voor een paar druppels en dan chocola wilde ;) De regel: de hele bodem moet bedekt voor een chocolaatje. Ze bleef enthousiast, maar toch nog heel veel ongelukjes gehad. Vooral de 3e dag dramatisch en wilde echt stoppen maar doorzetten! Eens gaat het beter, en met de eerste week regelmatige ongelukjes, tweede week incidentele ongelukjes, derde week zindelijk met 2.5 jaar (op mijn initiatief overigens, want ik moest destijds per 1 januari voor het restafval gaan betalen dus moest ze maar zindelijk worden :p) .

    Ik las hier eens op het forum dat je in plaats van 'moet je nog plassen?' beter regelmatig kan vragen 'ben je nog droog?'. Bij de tweede vraag krijg je namelijk een positief antwoord 'ja!' en kun je dat prijzen 'goed zo!'. De eerste vraag roept meer negativiteit op na herhaaldelijk 'NEE!' zeggen.
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.935
    8.752
    113
    We zijn vroeg begonnen maar ondanks de vroege start wou hij geen luier af doen. Plasjes kwamen in het potje en wc, beloning met een sticker en als de rij vol was kreeg hij wat kleins, een potje klei een vormpje voor de klei etc.

    Onze uk is nu 3 en net na zijn 3de verjaardag zijn we gestart zonder luiers. De eerste paar dagen ging het in eens vaak mis, daarna minder en was het eerder een uitzondering dat het mis ging. In zijn bed hebben we een matje liggen van de hema, in deauto een wegwerpmatje voor de zekerheid.we hebben daar een kussensloop overheen gedaan zo klaagt hij er ook niet over.
     
  20. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hij heeft zijn luier terug aan....:(

    Als ik hem elke 20min naar de wc stuurde lukte het wel, maar echt de bedoeling is het natuurlijk niet om aan te wennen om iedere 20min te gaan. Poepen deed hij gewoon in zijn broek of op de grond.
    Heb cb gebeld en die adviseerden om gewoon te accepteren dat hij er nog niet aan toe is en gewoon terug luier aan.

    Niet wat ik wilde horen, had gehoopt dat ze zouden zeggen dat die ongelukjes na enkele dagen minder zouden worden...

    Ik word nu teruggebeld voor een afspraak om het door te spreken hoe het nou kan dat het niet lukt en hoe we daarmee om kunnen gaan. Want ik baal enorm dat het mislukt is en ik zit vol vragen. Hoe moet het straks met school, kan ik de inschrijving laten staan, moet ik op zoek naar speciaal onderwijs etc.? Wat is het moment om een arts mee te laten kijken bv?
    Ben ik dan echt zo'n niks-kunnende moeder dat me dit niet lukt en andere moeders wel?
    Want als hij de luier nu gewoon weer aan heeft dan zijn we over 2jr natuurlijk nog niets verder dan nu...
     

Deel Deze Pagina