Zo slecht in opruimen/ chaotisch perfectionisme

Discussie in 'De lounge' gestart door 2augustus1992, 26 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief

    Ik weet dat er al vele topics zijn over opruimen, ontspullen etc, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar.
    Komt bij dat ik een chaotische perfectionist ben, maar ik houd van een opgeruimd huis, met spullen op een logische plek.

    Soms lees ik in andere topics bijv: als je iets hebt gebruikt, direct daarna opruimen. Hoe werkt dat dan in de praktijk?
    Waar ik tegenaan loop is bijvoorbeeld de post. Wij krijgen bv nog gewoon papieren weekblaadjes ( regionaal bv) en die verdwijnen dan weer op een kast, omdat ik ze nog wel een keer wil lezen, maar niet meteen.

    Ook qua kledingkast vind ik lastig: bij Marie kondo word er als tip gegeven : " niet meer dan 1 van hetzelfde", en sorteer dezelfde kledingstukken bij elkaar, en verderop staat er weer " sorteer op kleur ". Basic shirt bijv heb ik opgehangen, maar eigenlijk vind ik het niet handig, het voelt niet logisch. Met kleding heb ik ook nog van: misschien is het dan en dan nog wel ergens handig voor, vooral met kinderkleding. ( wij hebben 2 kinderen en willen nu voor een derde gaan dus ik wil alle kleding bewaren voor de baby, onafhankelijk van het geslacht. Dat betekent dat ik van zowel mijn zoon (3) en mijn dochter (6 mnd) nog alles heb, afgezien van miskopen of kleding met vlekken etc. Het is wel het meeste merkkleding (niet dat ik iets heb tegen non-merk hoor) wat mooi gebleven is wat voor een volgende " ronde" nog door zou kunnen.

    Wat ik ook heb is als ik ergens heen wil, ik altijd " voorbereid " weg wil, dus dan neem ik voor een relatief kleine uitstap zowel zonnebrandspul, regenponcho, regenkaarten, zonnehoed etc allemaal mee, wat inhoud dat ik de inhoud bij me heb alsof ik 2 weken weg ga. In de zomer neem ik nog net geen snowboots mee, maar het scheelt niet veel. Ik zou gewoon met het gezin een weekend wegtikken zonder al die poespas mee te slepen.

    Wat ik dus niet wil:

    Stapeltjes post overal en nergens ( keukentafel, aanrecht)
    Kortingsbonnen/ entreebewijzen etc op onlogische plaatsen
    Spullen die ik niet nodig heb mee nemen.

    Sorry voor het lange verhaal, hoop dat iemand voor deze chaoot wat tips heeft, die ik ook makkelijk kan volhouden.
     
  2. 1BB

    1BB Bekend lid

    3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Post: koop zo'n postvak divider. Te vinden bij kantoorspullen. Koop er gelijk twee, je kunt ze op elkaar stapelen.. Daar leg je dan de kortingsbonnen in. En die week blaadjes gelijk in een doos van oud papier als je er klaar mee bent.

    Kleding kinderen: een verhuisdoos waar je de kleding in legt (gesorteerd op maat) en dan kan die op zolder.

    kleding zelf: sorteer op wat het is.. basic t-shirts bij basic t-shirts. Länge broeken bij lange broeken (weer onder te verdelen in jeans en pantalons). Je hoeft echt niet alles op te hangen, dat is zo'n gedoe.

    Spullen die je meeneemt: klinkt als een gewoonte. Neem het gewoon niet mee, zorg ervoor dat je geen tas gebruikt waar alles in kan! Als je het echt nodig hebt dan kun je het daar wel kopen,toch?
     
  3. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn ervaring, voor ons, is dat een opgeruimd huis het ook 'aantrekt' om op te ruimen.

    Kleding van kinderen gaan niet in verhuisdozen, maar in dichte plastic bakken. Dit omdat we heel veel zilvervisjes hebben en je hebt het stofdicht.

    Post, wil je het echt lezen? Doe het dezelfde dag en gooi het anders direct weg.

    Zorg voor voldoende kastruimte en leg spullen in een dichte kast. Eens in de zoveel tijd ga je door de kast om te kijken wat je echt nodig hebt en wat niet.
     
  4. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Folders: sorteer gelijk welke ik nog wik lezen
    80% gaat gelijk in de papierbak.
    Leg dit in een laatje onder de salontafel als ik het gelezen heb en evt. Aanbiedingen opgeschreven heb gaat het ook gelijk de papierbak in.
    Voor de overige post heb ik een kastje met alle administratie waar alles gesorteerd is (rekeningen, abonnementen, verzekeringen etc) rekeningen betaal ik vrijwel direct en gaat in de juiste map.

    Kleding kast. Heb allemaal stapeltjes in de kast. Stapeltje korte mouw, stapeltje lange mouw etc.

    Spullen meenemen. Gewoonte doorbreken.
    Wat heb je nu echt nodig om 3u weg te gaan bijv.
    Bekijk buienradar eerst voordat je de deur uitgaat.
    Ik nam eerst ook vanalles mee. Maar sinds de zwangerschap had ik totaal geen zin meer om een grote tas mwe te sjouwen.
    Nu als ik de deur uit ga naar de stad. Doe ik een pinpas in mijn zak en dat is het. :)
    Of nog wat spulletjes voor dochter. Als het wat langer gaat duren.
     
  5. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    ik lees mee, ook ik ben enorm chaotisch. en sjouw altijd met tassen met vanalles over straat, want tja misschien heb je toch echt die stift nog nodig, en papieren zakdoekjes in 6 verschillende formaten. zucht. oja en niet tevergeten, reserve kleren voor een heel weeshuis aan kindjes, en natuurlijk voor een klein uitstapje 4 luiers, want stel je voor dat je er niet genoeg bij je hebt.

    Voor oud papier/post heb ik inderdaad ook de regel dat als ik het die dag niet lees ik het in de oudpapier bak gooi, want laten liggen om een andere dag te lezen is meestal toch niet zo.
    kleding is een grote chaos, het meeste ligt in de wasmand, of op de nog te strijken berg, of op de net opgevouwen maar nog niet in de kast gelegd stapel.
    Had ik al gezegd dat ik chaotisch ben.....;):rolleyes:
     
  6. Feetjes

    Feetjes Fanatiek lid

    20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Ik zou je allereerst echt een nee-nee sticker aanraden. Dat scheelt zo ontzettend veel papierzooi. Ik was ook altijd bang iets te missen en bladerde er graag doorheen, maar ik mis het totaal niet. Eventueel kun je een app downloaden om de folders op tablet of je telefoon te bekijken, en op de pc kan ook nog. Maar nog beter voor de chaos in je huis: koop zo min mogelijk. Koop het alleen als je het écht nodig hebt, en ga dan eventueel op aanbiedingen letten.
    Minimalisme zorgt ervoor dat je je spullen meer gaat waarderen. Je houdt ook nog geld over ;)

    Hier zijn de afgelopen maanden tientallen dozen met overtollig spul naar de kringloopwinkel gegaan. Ik vond het soms erg moeilijk maar die ruimte: heerlijk!!
     
  7. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Dit dus! Daarbij is een folderapp ideaal. Je kunt op trefwoord zoeken en vind in één klap alle aanbiedingen van dat product op een rij. Ik kijk zondag standaard alle nieuwe folders van winkels die ik leuk vind.
    De rest niet, zorgt voor minder impuls aankopen.
     
  8. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik ben ook enorm chaotisch.
    En nu met een kind en dieren in huis vaak het gevoel dat ik wat opruim/schoonmaak me omdraai en het is weer een bende.
    We hebben sinds 3 weken een nee nee sticker, hadden we veel eerder moeten doen.
     
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Haal een nee nee stikker en lees online.

    Begin opnieuw met de handtas. Neem de basics mee en ga ontdekken wat je echt mist.
     
  10. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief

    Ik heb ook een paar handtassen maar daar past dan net mijn portemonnee in maar niet het mapje met pasjes van de winkels waar ik dan weer moet zijn :confused:
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Daar heb je ook een app voor, stocard:)
     
  12. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    :eek: Ben jij mij?

    Ik ben ook perfectionistisch, maar met een kind, huisdieren en rommelige man krijg ik het gewoon niet voor elkaar om het huis netjes te houden.

    Ook ik wil alles mee hebben op een uitje (en net als jij heb ik dat dus ook, anderen vragen altijd of ik dat mee heb wat ze missen, en ja hoor...ik heb dat), en alles bij de hand voor efficiëntie..

    De eettafel ligt in no-time vol met knutsels, op de vloer wat rozijntjes, de dekens van de poppenwagen worden ook verspreid en vervolgens gooit dochter alles wat ze vindt in de poppenwagen...

    In die tijd ben ik alleen nog maar de vaatwasser aan het uitruimen..

    Zodra ze op bed ligt (zowel tussen de middag als voor de nacht) begint mijn opruimsessie, maar ik weet zo langzamerhand niet meer waar ik de spullen kwijt moet... pffff..
    Daarbij wil ik ook wel eens even wat tijd voor mezelf!
     
  13. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief

    Er zitten al fijne tips tussen, bedankt.
    Nog meer mensen met ideeën?

    Waar laten jullie bijvoorbeeld:

    Tablet, telefoon(s), fotocamera? Want die gebruik ik toch wel vaak iedere dag/ zowat t hele dag door dus wat is nu een handige vaste plek zodat ik niet steeds tussen de kamers heen en weer loop en wel buiten bereik van kinderen liggen?
     
  14. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief

    Trouwens, een nee-nee sticker heb ik overwogen, alleen krijg ik ook vaak ongeadresseerde post met als tekst: voor de bewoners van dit adres",
     
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Direct weggooien. Zo een stikker scheelt al een boel zooi.

    Verder elk half jaar de boel uitzoeken op wat weg kan. Begin april is daar vaak een goeie voor met de rommelmarkt (als t wel mooi weer is). Ik ben nu de boel op aan het ruimen en dan maar voor een prikkie op marktplaats aan het zetten. Dan is het in ieder geval snel weg.

    Verder zorg ik voor goede opruim systemen en leer ik de kinderen al vroeg dat ze niet alles overhoop mogen trekken en voor weggaan / naar bed gaan hun troep opruimen.
     
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Neem een keer (bijna) niets mee, dan merk je pas wat je écht nodig hebt!

    En wat papieren betreft, kan je niet gewoon netjes vakjes maken met 'nog lezen', 'post', 'belangrijk' en dergelijke? En probeer toch eens een nee-nee sticker aan te vragen. Desnoods een nee-ja; dan krijg je alleen de regionale bladen maar geen onzinnige reclame. Ik ben na jaren nog steeds ontzettend blij met mijn nee-nee sticker. Als ik zie hoeveel oud papier ik toch nog heb, kan je nagaan hoeveel dat is met al die folders erbij. Nee bedankt.

    En verder klinkt het misschien cliché maar als alles een eigen plek heeft scheelt dat enorm.
    Wat hier ook helpt is de 1-minuut-regel: Ik had altijd nogal de neiging om spullen op een "tussenplaats" te dumpen voordat het de échte vaste plek bereikte. Met de 1-minuut-regel ruim je dus alles in feite op de juiste plaats op mits dat binnen 1 minuut kan. Bijvoorbeeld de schoenen uitdoen bij thuiskomst; mijn kinderen hebben nogal de neiging om die gewoon in de gang te laten slingeren, maar aangezien de schoenenkast toch in de gang staat, instrueer ik ze om gewoon even die schoenen in de schoenenkast te zetten omdat dat toch minder dan 1 minuut in beslag neemt. Anders ben je alleen maar naderhand aan het declutteren en je schuift het alleen maar van je af. Natuurlijk is het hier ook wel eens een troep zoals wanneer er bezoek (met kinderen) is geweest, maar als ik dat dan zie ben ik gelijk blij dat ik voor mezelf redelijk streng ben omdat het anders inderdaad een enorme chaos wordt.

    Kleding die voorlopig niet wordt gebruikt gewoon in vuilniszakken, dozen of bakken op de zolder of in een lege kast. Wel duidelijk erbij zetten dat het nog bewaard moet worden. En anders toch overwegen om te verkopen of weg te geven want aan spullen die alleen staan te staan heb je weinig.
     
  17. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Veel tips al gegeven.

    Ik was net zoals jij met het weggaan (op vakantie helemaal een ramp). Tot mijn man op een gegeven moment zei:
    "het enige wat je nodig hebt zijn je sleutels, pinpas en id-kaart. "

    Dit ging over de vakantie maar geld eigenlijk ook voor andere zaken. Sinds ik dat in mijn hoofd heb geprent neem ik een stuk minder mee :)
     
  18. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief

    Bij sommigen lees ik dat zij alleen hun pinpas meenemen maar dat is dan als je niet met de auto of ik gaat?
     
  19. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.606
    3.853
    113
    Tablet in de kast en telefoon in mijn kontzak
     
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Ik neem mijn telefoon inderdaad ook mee naar verschillende ruimtes en mijn telefoon is ook bijna het enige dat ik wel eens kwijt ben, haha. Vind het overigens wel steeds snel hoor.
    Maar over het algemeen heb ik in iedere ruimte (keuken/woonkamer/gang/slaapkamer) wel een vaste plek waar die dan ligt. Tablet gebruiken we niet zoveel, heeft wel een vaste plek.
     

Deel Deze Pagina