Zomerkind en basisschool...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door miso, 20 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miso

    miso Lid

    8 nov 2014
    10
    1
    3
    NULL
    NULL
    Lieve mama's,

    Ik zit met een kleine dilemma.
    Mijn dochter word begin augustus 4 jaar. Ze zal in de basisschool starten in groep 0/1. Voor de herfstvakantie zal bekeken worden of ze klaar is voor groep 1/2 en mag ze eventueel na de herfstvakantie doorstromen naar groep 1/2. Indien nog niet klaar hiervoor stroomt ze pas na volgende zomer door naar groep 1/2. En dan zal ze tot de groep 2 horen. Alleen groep 0/1 start met 3 kindjes die voor de herfstvakantie 4 jaar worden en gaande het jaar stromen steeds kindjes van 4 binnen. Van de directrice hoor ik verschillende geluiden, een moment zegt ze dat de klassen 1/2 al vol zitten en dus dat niemand meer doorstroomt, maar ik lees en hoor ook weer dat ze na de herfstvakantie mag doorstromen. Dus beetje onduidelijk allemaal. Ik ben alleen bang dat dit nadelig uitpakt voor mijn dochter. Na de herfstvakantie doorstromen zal ze weer opnieuw kennis moeten maken, blijft ze het hele jaar in groep 0/1 ben ik bang dat de stap naar groep 2 te groot verschil gaat zijn waardoor ze misschien toch een extra jaar zal moeten kleuteren...daarnaast hadden we een vakantie gepland eind september, waardoor ze dan weer een week cruciale tijd zal gaan missen waarin ze beoordelen of ze wel of niet kan doorstromen...pfff al met al weet ik even niet meer wat te doen..

    Zijn hier mama's met zomerkindjes die ervaring hebben met de groep 0/1 constructie?
     
  2. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Hier geen ervaring met een 0/1 constructie. Maar wel dat de eerste periode na de zomervakantie het sowieso erg wennen is op school. Zeker voor kinderen die net op school komen. Ik begrijp niet hoe ze zo snel al een beoordeling kunnen hebben over zo'n korte periode op school.

    Hier starten alle kinderen van 4 jaar tot de kerstvakantie in groep 1. Vanaf januari is er een instroomgroep voor kinderen die dan 4 worden en naar school gaan. Die kinderen gaan dan na de zomervakantie naar groep 1, of als ze heel vlot zijn naar groep 2.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  3. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hmmm daar zou ik toch echt mijn bedenkingen bij hebben... mijn zoon is ook van aug en is gewoon in gr 1 gestart, heel jaar groep en en daarna gewoon 1 jaar gr 2. Dus 2 jaar gekleuterd waarom zouden ze 3 jaar moeten kleuteren...
     
  4. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.270
    2.441
    113
    Vrouw
    vreemde gang van zaken vind ik het. Ik zou als school bij een een instroomklas alle kindjes van voor de herfstvakantie al na de zomervakantie laten starten. Dat zijn er dan vast meer dan 3. Bij elkaar houden en het jaar erop door naar groep 2. Ze lijkt me schooltechnisch juist ideaal jarig. Gewoon 2 jaar. Mijn dochter is van juni en in april begonnen. Na de zomer nog een jaar groep 1 en dan door naar 2.
     
  5. BakingSoda

    BakingSoda Bekend lid

    1 mei 2017
    554
    187
    43
    Vrouw
    Ik begrijp niet goed waarom ze niet in groep 1 kan starten? Ze is dan 4.
    Mijn zoon is van maart, werd 4 toen en startte in groep 0. Na de zomer ging hij naar groep 1. Was hij nog steeds 4 jr.
    Ik begrijp de hele constructie van 0/1 en 1/2 niet zo goed? Zou het gewoon eens vragen op school. Verder zijn ze nog niet leerplichtig dus lekker met vakantie gaan. Ze kijken vast niet op die ene week.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ja dat idd. Hier 2 van begin september en 1 eind juni. Alledrie gelijk aan het begin van het schooljaar in groep 1 begonnen.
     
  7. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Zoon is van januari en is dit jaar januari gestart in groep 1. Vandaag vakantie begonnen en na de vakantie weer gewoon groep 1.
    Zou toch verwachten als je kind van augustus is dat hij start in groep 1 straks en volgend jaar gewoon naar groep 2 gaat? ( als alles natuurlijk goed gaat) anders kleutert het kind bijna 3 jaar lang?
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou zeggen dat als ze na de zomer start in een groep, of dat nu 0/1 is of 1/2, ze tot de zomer daarin blijft en dan na de zomer - als ze naar groep 2 gaat dus - ze naar 1/2 gaat. Ik snap niet waarom ze zo kort na de start al weer gaan doorstromen? Waarom dan niet meteen in 1/2 starten?
     
  9. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik zou er overigens niet mee akkoord gaan, dan moet je kind namelijk wisselen halverwege het jaar en dat lijkt me niet bevorderlijk voor de stabiel schooljaar.
     
    miso vindt dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.973
    8.776
    113
    Hele aparte constructie en waarom 3 jaar kleuteren. Meestal starten ze een 0 klas juist in januari om de drukte op te vangen van de groepen 1.
    Zou nog eens navragen hoe de constructie zit.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het gaat toch niet om 3 jaar kleuteren?
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.973
    8.776
    113
    Wel als ze beslissen dat ze niet naar de groep 1/2 combinatie gaat. Mocht ze wel verder gaan dan blijft het raar om na een paar maanden te wisselen van klas.

    Geen van de opties is echt ideaal.
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat staat er niet, ze gaat na de herfstvakantie van 0/1 naar 1/2, of ze blijft dan in 0/1 en stroomt dan na de zomer in bij 1/2 in groep 2.

    Die mogelijk doorstroom na de herfstvakantie vind ik ook raar, maar het gaat dus niet over 3 jaar kleuteren.
     
    miso vindt dit leuk.
  14. miso

    miso Lid

    8 nov 2014
    10
    1
    3
    NULL
    NULL
    Super bedankt iedereen voor het meedenken! Ben ik toch niet de enige die het een beetje vreemd vind. Tijdens de rondleiding was deze groep 1/2 überhaupt niet ter sprake gekomen, waardoor ik een beetje overdonderd was toen we de klassenindeling kregen.

    Het gaat mij inderdaad niet om het 3 jaar kleuteren, als dat nodig is voor haar, dan so be it, lekker op haar tempo. Alleen ik vind dat ze op deze manier die kans wel vergroten. Halverwege opnieuw vriendjes maken, gesplitst worden van de andere paar kinderen die in de groep 0/1 beginnen, ineens een andere juffrouw en een veel grotere groep.

    Er is nog een ander zomerkindje dat wel meteen in groep 1/2 mag starten, maar omdat deze gewend is aan hun opvang (school is onderdeel van een kindcentrum) vonden ze dat die niet apart hoefde te wennen. Terwijl mijn dochter al vanaf haar eerste jaar naar een opvang gaat en heel goed snapt hoe ze in een kring moet zitten etc.

    Ik heb ze maar een mail gestuurd om een en ander duidelijk te maken voor ons en als dat niet overtuigend genoeg is dan laat ik haar gewoon in een 1/2 klas beginnen.
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind het een heel ingewikkeld verhaal..

    Maar hier 3 kinderen geboren in de zomer, en allen de eerste schooldag gewoon gestart in groep 1.
    Sterker nog: bij ons kennen ze helemaal geen wendagen voor zomerkinderen, gewoon meteen meedraaien.

    Groep 0 is helemaal niet bedoeld voor zomerkinderen, zij hoeven een deel van het eerste jaar niet nog een keer te herhalen namelijk.

    En waarom zou de overgang naar groep 2 groot zijn? In het eerste jaar zal zij echt niets anders doen dan andere kinderen in groep 1.
     
  16. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Het klinkt alsof de school van hun probleem (overvolle klas, wellicht geen plek voor meer kindjes) jouw probleem (dan maken we een groep 0 en zien we later wel wat we met die kindjes doen) wil maken. Ik zou er zeker niet mee akkoord gaan. Ze is 4 dus een volwaardig lid van groep 1. Als dat niet kan dan is er vast een andere school die haar graag wil hebben.
     
    Manque vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina