Zomervakantie en zwangerschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kimberley1603, 12 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimberley1603

    8 apr 2016
    64
    1
    8
    Hallo allemaal.

    Ik vroeg me zo es even wat af. Ik heb op mijn werk van 30 juli tot en met 20 augustus 3 weken vakantie. Dan ga ik vanaf 1 november met verlof, ik ben 28 november uitgerekend. Nu kreeg ik vandaag van mijn werkgever een mail dat we onze najaarsvakantie en of we met kerst of oud en nieuw vrij willen aan moeten vragen (ik werk in de thuiszorg). Nu ben ik met de feestdagen al met verlof dus dat geld voor mij niet. Maar wat ik me af vroeg zal ik tussen 20 augustus, dus na mijn zomervakantie, en 1 november wanneer ik dus met verlof ga nog vakantie aanvragen? Of is dat te korte periode om nog vakantie aan te vragen? Ik wist even niet wat ik daar nu mee moet dus dacht vraag even advies.
     
  2. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Wil je dan graag vakantie? Dan zou ik het aanvragen. Zou niet weten waarom niet.
     
  3. Kimberley1603

    8 apr 2016
    64
    1
    8
    Ik zou opzich nog wel een weekje vrij willen. Mijn moeder zegt steeds ik zou het gewoon doen want de laatste weken tot het verlof zijn best zwaar dus dan is het wel lekker om nog 1 of 2 weken vrij te zijn. Dat zei mijn moeder. Maarja ik zat toch te twijfelen omdat ik dacht is het niet te kort op mijn zomervakantie en omdat ik natuurlijk 1 november alweer verlof heb dan.. daarom zat ik te twijfelen. Dus daarom dacht ik, ik vraag hier es aan jullie wat jullie zouden doen
     
  4. gemini020

    gemini020 Actief lid

    28 sep 2014
    444
    57
    28
    Ik weet niet of je nu full time werkt maar als je de laatste weken voor verlof iets minder zwaar wilt maken, begrijpelijk, zou ik eerder verspreid dagen op nemen, bv elke of om de woensdag vrij. Ik zou denk ik niet zo snel tussen eind augustus en 1 november nog een hele week vrij nemen, laat staan 2, tenzij jullie dan nog paar dagen weg zouden gaan, dan zou ik het doen.
     
  5. Mutsefruts88

    Mutsefruts88 Niet meer actief

    Is het niet leuker om de vakantie achter je verlof aan te plakken? Zodat je extra lang verlof hebt.

    Of idd losse dagen, zoals hierboven al gezegd is. Lijkt me ook ideaal en maakt het iets minder zwaar tot aan je verlof.

    Als ik voldoende vrije dagen had, zou ik daar voor kiezen. Maar helaas, heb ze bijna allemaal versnoept ;)
     
  6. SMJD

    SMJD Fanatiek lid

    17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Waarom ga je niet 6 weken van tevoren met verlof?
    Ik werk ook in de thuiszorg er ga met 34 wk met verlof, moet na mijn vakantie nog 2 weken werken, als dat nog lukt...
    Bij mijn 1e zwangerschap met 32 weken in de ziektewet gegaan omdat ik de auto niet meer uit kon komen en mijn buik behoorlijk pijn deed...
    Weet niet of je wijkverpleegkundige bent (meer administratie/huisbezoeken) of dat je vooral zorgroutes werkt en hoeveel uur je werkt, maar mijn ervaring is dat dat op den duur echt wel pittig wordt
     
  7. 1548

    1548 Niet meer actief

    Ik zou nog een weekje vakantie plannen..

    Ik ga begin september met verlof maar ik heb over de zomervakantie verspreid nog 4 weken vakantie opgenomen waarvan 2 weken voor mijn verlof dus ga met 32 weken met verlof.
     
  8. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hier vanaf 4 sept start verlof, maar neem
    vanaf 19 augustus vakantie, dus met 32 weken. Ik keer pas 1 maart weer terug dmv 2 maanden ouderschspsverlof.

    Ik zou je verlof nog niet vast leggen. Je kan ook altijd nog 2 weken eerder eruit als het te zwaar wordt.
    Ik zou in sept/okt niks meer opnemen. Je kan altijd nog vakantie na je verlof nemen.
     
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.404
    3.954
    113
    noord holland
    Het ligt er ook maar net aan of je je vakantie-uren op móet maken in 2017.
    Wij mogen niet altijd onze vakantie uren meenemen naar het nieuwe jaar (vroeger wel, nu niet meer maar dat zullen wel soms uitzonderingen op zijn). Anders zal je je restant dus gewoon ook vóór je verlof op moeten maken.
    Ik werk ook in de zorg en had 5 weken vantevoren verlof. En door een weekje vakantie en nog over uren met 33 weken met verlof gekunnen en daar was ik tegen die tijd ook zo aan toe.
     
  10. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hmm spruitje staat dat ook in de cao?

    Bij jeugdzorg heb je verlofbudget en vakantie en staat vast in de cao. Vakantie moet je opgenomen hebben, dat is ongeveer 3 weken per jaar. En 2,5 week per jaar mag je 5 jaar over doen.
     
  11. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Volgens mij is het wettelijk zo dat je een minimum altijd dat jaar moet opnemen, maar heb je daar wel een half jaar in het volgende jaar ook nog de tijd voor (vakantieuren 2017 kun je dus ook nog opnemen eerste half jaar van 2018). Daar zijn ook weer uitzonderingen voor als je ze niet op hebt kunnen nemen (weet niet of zwangerschap als uitzondering telt).

    Grotendeels is dit dus wettelijk geregeld en deels zal er misschien nog wat in de cao over staan.

    Even een tekst van internet hierover:
    Staan er geen afspraken in je contract of cao? Dan mag je zelf kiezen hoeveel vakantiedagen je in een jaar opneemt. Vakantiedagen die je niet gebruikt, kun je meenemen naar het volgende jaar. Maar let op: je wettelijke vakantiedagen vervallen 6 maanden na het jaar waarin je ze kreeg. Je bovenwettelijke vakantiedagen blijven 5 jaar geldig.
     
  12. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ik ga met 6 weken met verlof (omdat het wat zwaarder wordt) en plak er inderdaad vakantie aan vast. Vind ik zelf prettiger dan nu tussendoor nog een paar weken vrij te nemen. Uit ervaring weet ik dat een paar weken extra na je zwangerschapsverlof erg lekker kunnen zijn. Maar jij moet doen waar je zelf behoefte aan hebt natuurlijk.
     
  13. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Waarom ga je met 36 weken met verlof en niet met 32?

    Verder kan niemand je advies geven denk ik. Ik voelde me bij alle 3 super waardoor ik gewoon tot 36 weken gewerkt heb maar ik werkte veel op kantoor waardoor dat mogelijk was. Als je je je prima voelt zou ik geen week tussendoor vrij nemen maar je vakantie uren achter je verlof aan plakken.
     
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    32 weken....? Je bedoeld 34...

    En als je eerder met verlof gaat moet je ook eerder weer werken... ik zou dus ook zolang mogelijk doorwerken...

    Tenzij ze vakantie ervoor wil doen, dan zou ik niet Mn vakantie opmaken maar vanaf 34 weken verlof nemen...


    Overigens zou ik zelf vakantie opnemen NA Mn verlof... nog even wat langer bij je kindje zijn :D
     
  15. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ja bedoelde ook 34 weken. Ik dacht trouwens dat je in de zorg ook verplicht was 6 weken voor de uitgerekende datum te stoppen.
     
  16. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Volgens mij niet hoor, althans 5,5 jaar geleden niet :p
     
  17. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Ik weet niet hoe ruim je in je vakantiedagen zit..
    sowieso als het werken te zwaar wordt ivm je zwangerschap dan zijn daar betere maatregelen voor dan je vakantiedagen daaraan op te maken.
    Maar als je genoeg dagen hebt en je kunt vrij krijgen en je wilt dat ook graag; waarom niet?
    Of anders je dagen bewaren om later aan je verlof te plakken?
     
  18. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.743
    719
    113
    Ik zou vakantiedagen inzetten na verlof, lekker wat langer thuis
     
  19. patje20

    patje20 Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Emmeloord
    Ik werk ook in de thuiszorg. Stop met 34wk, heb eerder aangegeven dat het zwaar werd dus 20% op ziek gezet. Dit is prima te doen, nu de laatste week in en 2 ochtenden nog te doen.
    Na mn verlof neem ik nog vak op wrs. Ik ben nog in dubio maar kan mijn uren niet oneindig mee blijven nemen.
     

Deel Deze Pagina