Zoontje drinkt fles snel leeg.

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Kieki, 5 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kieki

    Kieki Actief lid

    20 nov 2011
    128
    29
    28
    Vrouw
    NULL
    Ik ben momenteel aan overstappen van borstvoeding naar flesvoeding bij mijn zoontje van 11 weken oud. Na wat flessen geprobeerd te hebben lijkt hij uit de smalle difrax fles het beste te drinken. Hij drinkt hem alleen zo snel leeg! Binnen tien minuten is het op. Dit was bij de andere flessen die we probeerden trouwens ook zo. Hij drinkt gewoon uit de s-speen en krijgt vooralsnog 150 + 5. Qua gewicht zal hij nu denk ik wel rond de 6 kilo zijn. Moet ik hier wat mee doen of kan ik het gewoon zo laten? Hij huilt soms heel even na de fles, maar is dan gelijk stil met een speentje.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is te snel, waardoor er een risico is dat te gaat overvoeden. 165 ml is op die leeftijd eigenlijk al erg veel.

    Hier ook bv en een snelle drinker. Dr Brown met premature speen werkte hier het best.
     
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    En zeker bij een borstkind loop je kans dat het drinken uit de fles te snel gaat.
    Echt een andere fles proberen.
     
  4. Kieki

    Kieki Actief lid

    20 nov 2011
    128
    29
    28
    Vrouw
    NULL
    Welke fles gaat langzamer dan? Heb er verschillende geprobeerd. Allemaal binnen tien minuten op.
     
  5. Kieki

    Kieki Actief lid

    20 nov 2011
    128
    29
    28
    Vrouw
    NULL
    Borstvoeding drinkt hij trouwens ook erg snel. Ook in ongeveer tien minuten. Hij stopt ook met drinken als er geen echte toestroom meer is en hij dus alleen nog maar druppels in zijn mondje krijgt. Vanaf het begin is het al een hongerige baby. Op dag 2 dronk hij al 40 cc. Hij zit nu op vijf voedingen dus met zijn gewicht mag hij die hoeveelheid zeker hebben. Haal je de fles tussentijds uit zijn mondje of als hij na één borst nog lang niet vol zit, dan krijst hij alles bij elkaar.
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dr brown met prematuur speen is de kleinste op de markt en heel handig bij bv kindjes.
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ik zou de hoeveelheden die op het pak kv staan niet als leidraad nemen. Die zijn er op gericht om je baby zo snel mogelijk minder flessen met grote hoeveelheden te laten drinken.
    Verder is kv niet met bv te vergelijken qua samenstelling, en ook niet qua flow. Drinken uit de borst verloopt
    met fases, uit de fles is het 1 continue stroom.

    De DrBrown met prematuurspeen is inderdaad een goede fles voor kindjes die te snel drinken.
    Minimaal 15 minuten.
     
  8. Kieki

    Kieki Actief lid

    20 nov 2011
    128
    29
    28
    Vrouw
    NULL
    Past die speen ook op difrax flesjes?
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.281
    3.526
    113
    Ik zou ook een speen van dr. Brown proberen. Je kan de prematuurspeen inderdaad doen, maar ook de level 1 speen van dr. Brown is nog kleiner dan de difrax S-speen.
    Dus dat is even uitvogelen, maar het is het mooiste als je kindje zo'n 20 minuten over de fles doet.

    En oh ja, de spenen van dr. Brown passen inderdaad op de difrax fles en andersom. Wij gebruiken hier momenteel de dr. Browns fles met difrax speen erop. :D
     
  10. Kieki

    Kieki Actief lid

    20 nov 2011
    128
    29
    28
    Vrouw
    NULL
    Ik heb de prematuurspeen van Dr brown besteld. Kijken of dat nog iets beter gaat. De level 1 speen van Dr Brown hadden wel al geprobeerd. Die ging ook in 10 minuten...
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zelf zou ik het niet zo'n probleem vinden. Mijn oudste dronk toen ze 3 maanden was aan de borst 120 ml in 5 minuten (keer gevoed op het cb en voor en na gewogen, daarna nog meer gedronken maar niet meer gewogen, dus zal ook rond de 150-160 in 10 minuten uit zijn geweest). Speentje erna en ze was tevreden.
     
  12. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het ligt niet alleen aan de speen, maar ook aan de fles zelf. Dr brown heeft een bepaald systeem wat ook werkt.

    Dus als de prematuur speen op difrax niet voldoende werkt is het echt nog wel aan te raden om de dr browns fles te kopen.


    Te snel drinken heeft bij fv echt wel meerdere, in mijn ogen zwaarwegende, nadelen. Een borst werkt gewoon echt anders dan een fles.

    Zorg tijdens het voeden trouwens wel dat je kindje zo rechtop mogelijk zit en de fles zo horizontaal mogelijk zonder lucht in de speen.
     
  13. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Hier hetzelfde gehad alleen met de prematuurspeen viel ze ineens bij de fles in slaap na 30min omdat ze zo hard moest werken. Wij hebben toen een hele tijd de s speen van Difrax op de Dr Brown fles gebruikt.
     
  14. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Fijn dat die werkte.

    Even ter info voor anderen die mee lezen, de snelheid van de spenen, van langzaam naar sneller, is;
    - dr brown prematuur
    - dr brown level 1
    - difrax speen s
    - dr brown level 2
    - difrax speen m
    - dr brown level 3
    - difrax speen l

    De dental speel van difrax is de ervaring wisselend, maar doorgaans niet rustiger dan level 1.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  15. Kieki

    Kieki Actief lid

    20 nov 2011
    128
    29
    28
    Vrouw
    NULL
    Hij doet er met de prematuurspeen nu 25 minuten over 150 + 5. Alle flessen gaan tot nu toe op. Is 25 minuten nu niet te lang?

    @Averlhach Wat zijn precies de nadelige gevolgen van te snel drinken?
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben dan wel @Averlhach niet, maar nadelen die ik zo meteen kan bedenken:

    Elke baby heeft een zuigbehoefte. Die staat los van honger, maar wordt dus (ook) bevredigd tijdens het drinken. Als dat drinken te snel gaat maar de baby nog wel wil zuigen, interpreteren ouders dat vaak als 'nog honger'. Gevolg: grotere flessen.

    Gevolg: maag van de baby wordt onnatuurlijk uitgerekt, waardoor de baby steeds meer gaat drinken dan eigenlijk nodig, natuurlijk of gezond. Bovendien verhoogt dat het risico op reflux (te veel voeding in de maag ), krampen (te veel voeding om ineens te verwerken). Die laatste twee problemen kunnen nog extra getriggerd worden als de baby door die snelle melkstroom te veel lucht gaat happen om bij te benen.

    Aan dat hele 'maag uitrekken'-verhaal is ook een risico op lange termijn verbonden: obesitas.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  17. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    25 minuten is in principe niet te lang, tenzij je gaat merken dat er echt te weinig gedronken word.


    Wat Shakes zegt.
    Een baby heeft zuigbehoefte. Deze zuigbehoefte moet voldaan worden anders kan een baby erg onrustig worden. Een speentje of duim kan hierbij helpen, maar deze moeten afgeleerd worden. Als zuigbehoefte tijdens voeden voldaan wordt heb je geen speen of duim nodig.

    De hersenen moeten een bepaald signaal geven dat het lichaam "vol" zit. Anders kan je blijven eten.
    Voor volwassenen is dit ook zo. Men adviseert ook om rustig te eten waarbij je voldoende kauwt en bewust bezig bent met eten omdat je anders geen voldaan gevoel krijgt. Dat is bij een baby dus ook zo.
    Als de drinkduur te kort is zal een baby, onnodig, meer voeding vragen.

    Te veel voeding per keer geeft verschillende nadelige bijwerkingen;
    - reflux klachten ontstaan of worden extreem verergert
    - krampen

    Daarnaast heb je nog het oprekken van de maag door te veel aan voeding.
    De natuurlijke maag van een pasgeboren baby is echt heel klein (zie bijvoorbeeld http://vanonserf.nl/uncategorized/mijn-borstvoedingsverhaal-wat-gelukkig-nog-niet-afgelopen-is/).
    Door steeds meer voeding te geven, wat je dus bij flesvoeding doet in de kraamweek, rek je de maag steeds iets meer op. Dit doe je dus ook nog na de kraamweek maar dan veel minder snel.
    Als je dus een baby van 7 weken al een voeding van 200cc geeft (ik heb dit advies van het cb gekregen, 6x daags 180/6) zorg je dat deze baby een maaginhoud van 200cc aan moet kunnen. Maar de maag stopt niet met groeien.
    Uit diverse onderzoeken is gebleken dat te zware babys uitgroeien tot te zware kinderen en te zware volwassenen. En daar komt obesitas om de hoek kijken. Want dit is momenteel een veel groter probleem aan het worden in onze huidige maatschappij. En uit onderzoek is, helaas, ook gebleken dat babys die fv krijgen een vergrote kans hebben op obesitas tov babys die bv hebben gekregen. En gezien de adviezen rondom flesvoeding vind ik dat niet vreemd.


    En dan hebben we het nog niet over het feit dat een baby tot 17 weken uitsluitend bv of fv hoort te krijgen. Eerder starten geeft vergrote kans op allergien.
    Dus als je het door mij gekregen advies zou opvolgen en met 7 weken al 6x 180/6 geeft, hoe wil je dat dan nog 10 weken volhouden?

    Ik heb overigens dit advies niet opgevolgd omdat ik het hier niet mee eens was. En na een flinke zoektocht bleek hij ook geen honger te hebben, maar kea en reflux.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  18. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Die was hier drama, ze verslikte zich constant, hapte veel lucht binnen en kreeg heel veel krampjes. Daarnaast had ze de fles er in recordtijd mee leeg: 7 minuten inclusief 2x een krijsende pauze :(
     
  19. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dat is dus wat ik inderdaad bedoelde. Sommige ouders zijn er dol blij mee, maar anderen juist helemaal niet. Zo sneu dat het zoveel problemen gaf!
     

Deel Deze Pagina