Zoontje van 4 wilt niet meer naar oma

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door esje91, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esje91

    esje91 Actief lid

    7 apr 2015
    178
    7
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Mijn partner en ik hebben een zoontje van 4 jaar. Wij werken beide en mijn moeder en schoonmoeder passen dan op. Alleen nu komt het probleem. Mijn schoonmoeder is heel lief, heeft veel geduld maar er zijn nauwelijk tot geen regels. J mag daar alles. Op de bank staan, midden op de salontafel zitten. Met speelgoed gooien, eten wat hij wilt en ga zo maar door. Als mijn schoonmoeder eens "nee" zou zeggen dan gaat J wel zolang door totdat het antwoord "ja" is. Dit is hetzelfde met speelgoed kopen. Ze gaat dus telkens naar de kruidvat, bigbazaar om speegoed te kopen als hij dit vraagt. Hij bepaald wat er gebeurd en niet mijn schoonmoeder. Mijn schoonmoeder is meer van het afleiden dan gewoon " nee " zeggen ze wilt gewoon de discussie niet met hem aangaan.We hebben haar al zovaak erover aangesproken en dan zegt ze wel dat we gelijk hebben en dat ze erop zal letten maar er veranderd niks, het lijkt alsof we tegen een muur praten. Mijn moeder heeft dus wel regels en daar mag hij dus echt niet alles wat bij mijn schoonmoeder wel mag. Maar jullie snappen het denk ik wel al, J wilt dus niet meer naar mijn moeder. "Die oma is niet leuk!" Het wordt dus nu telkens een discussie als hij naar mijn moeder moet.

    Herkent iemand dit? En wat moet ik hiermee??

    Groetjes
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik zou kiezen voor professionele opvang...

    Als je grootouders vraagt om structureel op te passen dan moeten ze op dat moment opvoeder zijn. Dat is een keus die jullie als het goed is samen hebben gemaakt. Als oma dit niet kan of wil dan zou ik stoppen met structurele opvang.
     
    Troe, Grietjenb, PenK en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.410
    4.732
    113
    Ik zou kiezen voor een kinderdagverblijf of gastouder mocht dit hier gebeuren. Je schoonmoeder luistert niet, jammer dan. Het blijft jullie kind dus jullie regels. Voor je moeder is dat wel weer vervelend...
     
  4. esje91

    esje91 Actief lid

    7 apr 2015
    178
    7
    18
    NULL
    NULL
    Ja hij is nu 4 dus gaat naar de basisschool, kdv is maar tot 4 jaar. En degene moet J ook altijd van school halen. Nu heeft hij vakantie dus moet hij weer hele dagen naar de oma's normaal is dit maar 2,5 uur totdat mijn partner er weer is. Misschien indd maar iemand anders zoeken.
     
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.076
    3.517
    113
    Kinderen moeten leren dat het niet overal hetzelfde is. Daar krijgen ze straks ook mee te maken als ze bij vriendjes gaan spelen. Overal zijn andere regels en kinderen gaan daar over het algemeen heel flexibel mee om.
    En ja kinderen proberen ook uit. Dus wie weet mag hij wel altijd naar de leuke oma als hij zegt dat hij niet meer naar de andere oma wil..... ik zou daar niet aan toegeven. Jammer dan. Andere oma past ook met liefde op, uiteindelijk is dat het belangrijkste. Ik neem aan dat hij thuis ook niet alles mag.

    Los daarvan, als je het niet eens bent met de werkwijze van je schoonmoeder en jullie komen er samen niet uit, dan zou ik daarvoor een andere oplossing zoeken. BSO bijvoorbeeld, ook leuk voor je zoontje omdat hij dan met andere kinderen kan spelen. Hou je de oma's voor incidentele oppas.
     
    MaMa vindt dit leuk.
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.489
    24.365
    113
    Ik zou ook gaan voor professionele opvang (bso). Of anders alleen oma laten oppassen die wel regel heeft, maar daar zitten waarschijnlijk te veel haken en ogen aan ;)
     
  7. esje91

    esje91 Actief lid

    7 apr 2015
    178
    7
    18
    NULL
    NULL
    Ja ik ben het wel met je eens. Het is indd niet overal hetzelfde. En ik geef er dus ook niet aan toe. Hij gaat nu juist wat meer naar mijn moeder ipv mijn schoonmoeder. Maar hij is de laatste tijd ook echt brutaal tegen mijn moeder. Nu laat mijn moeder zich dat niet gevallen gelukkig maar mijn schoonmoeder dus wel. Het is een tijd geweest dat hij mijn schoonmoeder wel eens sloeg omdat ze dan toevallig eens een keer nee zei. Nou dan was haar reactie " nee dat moet je niet doen dat is iets voor baby's " of ze ging hem afleiden met een spelletje. Ik denk dan afleiden met een spelletje? Dat deed ik toen hij net 2 was. Maar goed ik ga me nog eens goed bedenken wat ik hiermee ga doen
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.973
    8.776
    113
    Ik zou eens praten met mijn zoontje als hij zo zou gedragen. Onze knul snapt best dat je niet je altijd je zin krijgt en dat regels er niet voor niks zijn. (Ook 4 maar loopt wel voor) je kan rustig uitleggen dat het overal anders is.

    De situatie is voor alle partijen nu niet fijn, voor jullie niet want je zitten er tussen in en je zoontje misdaagt zich bij de 1, voor je moeder niet want ze weet heus wel dat je zoontje bij de ander wil zijn, voor je schoonouders niet want die kunnen niet omgaan met de situatie.

    Om grotere problemen te voorkomen zou ik kiezen voor bso.
     
  9. Harperhazel

    Harperhazel Niet meer actief

    Absoluut naar een BSO laten gaan. Als oma’s oppassen hebben ze een opvoeden de rol, dan kunnen ze helaas niet meer alleen maar de leuke, gezellige oma zijn.
     
  10. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Ik zou hem sowieso niet meer naar je schoonmoeder sturen. Ik gruwel echt van de opvoedingen waar alles maar kan en er altijd naar het kind geluisterd wordt.

    Ik zou voor de bso gaan en als hij een keer ziek is jouw moeder hem laten opvangen.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  11. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.350
    113
    Home
    schoonmoeder ziet haar rol alleen als oma en dat is extra verwennen etc
    op het moment dat ze structureel oppast is ze opvoeder en dat doet ze nu niet en je kind heeft dit heel goed door en maakt er misbruik van.

    als je het al een aantal keer hebt aangegeven en er verandert niks dan zou ik haar niet meer laten oppassen en een andere oplossing zoeken misschien kan je eigen moeder wat meer oppassen? of een buurmeisje en anders bso
     
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Ik zou ook sowieso stoppen met de opvang bij je schoonmoeder. Juist doordat je zoontje enig kind is en ook bij de oma’s alle aandacht kan krijgen, schuilt wat mij betreft wel echt een lange termijn gevaar in het niet corrigeren van vervelend gedrag.
    Wat betreft de rol van je moeder, dat vind ik een lastige. Want eigenlijk wordt zij dan gestraft als het ware voor de houding van je schoonmoeder. Eventueel zou je voor de standaard school weken BSO kunnen gaan inschakelen en je moeder voor de vakanties.
    Ik zou uiteraard wel de relatie met je schoonmoeder heel goed houden, aangezien ze blijkbaar wel een hele leuke, lieve verwenoma kan zijn waar je zoontje misschien af en toe eens kan logeren.
     
  13. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Ik zou ook stoppen met de structurele opvang bij je schoonmoeder. De praktijk heeft uitgewezen dat het niet werkt.

    Ik zou denk ik de opvang bij je moeder wel voortzetten, mits dit geen scheve gezichten in de familie geeft. Die situatie kan jij zelf het best inschatten.

    Gewoon bedanken voor jarenlange, liefdevolle opvang en uitleggen dat zoontje nu op de basisschool zit en het tijd is voor een nieuwe fase, waarin jullie andere opvang passend vinden. (Geen hele dagen meer; meer mogelijkheden tot spelen met andere kindjes.)
     
    owly vindt dit leuk.
  14. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    Hier past alleen mijn moeder nog een dagje per week op. 2 dagen gaat dochter naar het kdv en de oudste 1 dag naar de bso. Mijn man en ik gaan graag naar de thuiswedstrijden van Feyenoord en dan passen mijn schoonouders op. Dat is echt hun moment. In dit geval is het verschil tussen beide oma;s te groot. Ik zou dan duidelijkheid bieden en oma niet meer als structurele oppas maar meer voor af en toe.
     
  15. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.315
    1.782
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens.
     
  16. podiki25

    podiki25 Fanatiek lid

    18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona

Deel Deze Pagina