Zorgen om groei dreumes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Emma86, 14 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik weet nog dat mijn jongste twee vooral veel bananen aten. Soms wel drie op een dag. En als tussendoortje gaf ik toen nog geen koek of cracker of rijstwafels. Vond ik vulling geen voeding. Meer de Griekse yoghurt, 10% vet, avocado’s zijn ze hier ook allemaal dol op. Kan je ook goed prakken. En als hij het zo niet zou lusten kan je er met een beetje Cacau een soort chocolade toetje van maken. Of simpele pureer soep van doppertjes broccoli bloemkool courgette met crème fraiche erdoor. En zelf laten eten.
     
  2. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.455
    113
    Wat mij trouwens te binnen schiet.. het eerste jaar groeien baby's in principe hetzelfde. Komen dezelfde hoeveelheid aan en hebben ongeveer dezelfde lengte. Rond hun 2e jaar gaan ze hun eigen lijntje volgen, de genetische lijn zeg maar. Zou ook best kunnen dat hij nu al zijn eigen lijntje gaat volgen. Jullie zijn niet groot, dus logisch ook wel dat hij niet heel groot zal worden.
    Mijn vriend en ik zijn beide ook klein, dus ons gebeurd nu hetzelfde, haha.
    Zolang hij goed eet (en dat doet hij zoals ik lees) en de kinderarts geen zorgen ziet kun je er vanuit gaan dat alles goed gaat :)
     
  3. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    @KleineLai
    Ja ik weet dus niet wat voor hem genoeg is. Iets meer fruit en groente zou mogen, daar werk ik aan. Maar als ik hoor dat sommige kindjes 3 boterhammen eten dan denk ik: hoe dan?! Al lijkt het me ook logisch dat als je wat kleiner bent iets minder nodig hebt.
    Ik zal een vragen naar de genetische lijn. Want ik vind dat hij de eerste maanden wel heel flink is gegroeid.

    @Lafelife
    Zoveel bananen vind ik nou ook weer een beetje té. Al snap ik je punt om dingen te geven waar meer en betere voedingstoffen in zitten, ook de tussendoortjes. Ik werk er nu aan om als tussendoortje wat meer fruit en groente te geven. Hij krijgt trouwens echt niet de hele dag door koekjes. Probeer hier wel om echt 3 hoofdmaaltijden aan te houden.

    @Vero0504
    Ja broodkorsten gaan goed, al geef ik het in kleine stukken aan hem. Toevallig kreeg hij van de week een lange vinger en dat ging ook goed. Dat wordt zacht in de mond. Spaghetti snijd ik zo fijn mogelijk.
    Hij heeft de afgelopen maanden aan 1 stuk door kiezen gekregen, wie weet ligt het daar ook aan. Afhappen kan hij wel goed.
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    @Emma86 kan zijn dat hij nog niet snapt wat ie met die kiezen moet doen of bang is dat t zeer gaat doen. Moeilijk te zeggen wat er in dat koppie om gaat. Hier is ze gek op blikzult (mama's gruwel) en dat moet ze echt kauwen. T kan niet veel kwaad overigens tenzij je gelijk een heel plak geeft maar misschien een klein reepje proberen (of palingworst o.i.d. net wat je hebt als t maar geen corned beef is want daar hoeven ze geen moeite voor te doen). Spagetti is best knap ik hoef dat hier echt niet voor te zetten die kijkt me echt aan alsof ik gestoord geworden ben.
     
  5. Paardenbloempje

    21 feb 2016
    55
    34
    18
    #25 Paardenbloempje, 23 sep 2018
    Laatst bewerkt: 23 sep 2018
    Ik heb niet alles helemaal goed gelezen dus misschien dubbel maar als hij stukken eet, geef jij die dan op een lepel of in zijn hand?
    Als dat zo is, kan je misschien proberen om het in een bakje te geven en hem spelend te laten ontdekken. Dus dat hij ook echt er in mag knijpen, op zijn gezicht smeren, er in slaan etc. Zo leert hij de structuren begrijpen en ontdekken en misschien dat hij dan ook uiteindelijk meer probeert en er lol in krijgt. Tafelmanieren komen later echt wel ;)
    Daarnaast kan je bijvoorbeeld langzaam opbouwen door wat kleine stukjes fruit of pitjes in de yoghurt te doen en kijken wat hij daarmee doet.

    Hier trouwens ook een hele kleine eter, eet zo goed als alles maar erg weinig. Daarom geef ik bewust alleen nodige voedingsstoffen. Wat hij binnenkrijgt is dan tenminste gezond en geen onnodige vulling. Dus geen gezoete dranken/ geen koekjes, chips, friet of wat dan ook. Als ze niet beter weten, missen ze er niks aan :)
     
  6. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Waarom is drie teveel? Hier gaan de bananen in één portie erin. Dus net als bijvoorbeeld mandarijnen, wordt er gewoon om doorgevraagd. En zolang het gezond voedsel is denk ik dat vooral een kind het gewoon nodig heeft. Kinderen hebben van nature nog een goed door wat ze moeten binnen krijgen zolang ze het juiste aangeboden krijgen. Het zou wel anders zijn als ze vijf a zes fruitmomenten op een dag hebben. Voor de tanden dan. Maar normaal mogen ze hier zoveel fruit en groente pakken als ze willen. Drie bananen is dan ook niet elke dag, maar wel bijna elke dag twee. En we zijn met zeven thuis, waarvan er zes eten, kan je tellen hoeveel fruit en groente er hier doorgaat
     
  7. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    @Lafelife
    Als die van mij 2/3 bananen zou eten zou hij geen brood of avondeten meer eten. Momenteel is hij even anti banaan, vorige week zat hij zo te proppen dat hij ervan moest spugen en nu vreet ie het niet o_O

    @Paardenbloempje
    Meestal voer ik hem. Anders wordt het zo'n bende. Vooral in de ochtend heb ik er geen tijd voor om hem zijn pap zelf te laten eten. Brood mag hij zelf pakken en in zijn mond stoppen als hij wil. Stukjes appel enzo krijgt hij van mij en mag hij mee doen wat hij wil. Avondeten voeren we ook, al krijgt hij regelmatig een stukje pasta of wat rijst om mee te spelen en zelf te proeven.
    Hij eet trouwens niet weinig naar mijn idee, gisteravond een vol bord spinazie naar binnen! Danoontje mocht hij daarna heerlijk zelf naar binnen kliederen. Gewicht gaat nu weer normaal op de curve, alleen die lengte buigt af.
    Voor geen patatjes enzo is het hier te laat haha. Hij is er dol op. Maar eerst altijd zijn gewone eten en daarna pas een paar patatjes.

    @Vero0504
    Ik weet het ook niet, lijkt soms alsof hij niet weet waarom hij kiezen heeft. Kan ook wat gevoelig zijn. Als ik toch een dagje in dat koppie kon kijken...
    Weet niet wat blikzult is maar hij krijgt af en toe een klein stukje van ons eten om te proeven en uit te proberen zoals bijvoorbeeld een klein stukje kaas of palingworst.
    Gisteravond een prak gemaakt van aardappels en spinazie en wat kip heel fijn gesneden erbij. Alles schoon op. Zijn danoontje kreeg hij daarna niet meer op haha.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  8. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Hier ook een klein mannetje die wel veel eet, maar telkens onder het gemiddelde zit. Ik moet ook volle producten geven van het cb.

    Kan je 's ochtends misschien een boterham geven met roomboter en beleg ipv bordje pap. En ik mis de (Griekse) yoghurt na het avondeten of zit je kindje dan vol?

    Dus hier is het als volgt:
    •7.30: Fles 180 cc volle melk en
    Boterham met roomboter en beleg.
    •9.30: fruit + diksap
    •12.30: 2 boterhammen + water
    •14.30: tussendoortje:Fruit/Liga / rijstwafel + water
    •17.30: avondeten en Griekse yoghurt
    •19.15: fles volle melk +/- 150 cc
     
  9. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    @rocketscience
    Jeetje jullie zijn je vast ook dood geschrokken toen er werd gezegd een hartprobleem. Hoop zorgen en drama om niks.
    Dank je, ik ga eens kijken naar die link.
    Moet in november weer heen.
    Hoe lang en zwaar was jullie zoontje dan bij geboorte? Wij zijn als ouders zijnde niet lang (dus voor ons geen verrassing dat ons ukje aan de korte kant is) maar je weet nooit welke genen je doorgeeft.[/QUOTE]

    Sorry beetje late reactie. Ik was niet heel erg geschrokken omdat ik al die tijd al zag dat mijn zoontje prima functioneert. Hij toonde geen andere kenmerken van een kind met een hartafwijking. Maar goed, spannend is het wel en vooral voor mijn zoontje vond ik het heel sneu want die moest allerlei onderzoeken ondergaan.

    Hij woog bij geboorte 3 kilo en lengte bij geboorte weten we niet want hij werd niet gemeten (doen ze pas na een maand ivm heupjes geloof ik) maar het zal zo'n 50 cm zijn geweest.
     
  10. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Volgt hij wel zijn eigen lijntje? Onder of boven het gemiddelde zitten zegt in principe niks. Hier is de zorg dat zijn lijntje echt afbuigt. Dat hij qua lengte onder het gemiddelde zit is altijd zo geweest en zal waarschijnlijk zo blijven. Dat zit gewoon in de genen :D
    Ik ga geen yoghurt meer geven na het eten, hij krijgt anders teveel zuivel op een dag.
    Waarom geen pap en wel brood? Pap lijkt mij net zo voedzaam? Maak het met volle melk.

    @rocketscience
    Ja dat is best sneu. 3 kilo op 50 cm is niet heel zwaar maar ook niet heel licht. Stom zeg, zo'n heisa om niks.


    Nou... hier staat alles even op een laag pitje. Meneertje is alweer ziek. Hand-, voet- en mondziekte. Hoe verzin je het zeg. Dat goede eten moet volgende week maar weer komen.
     

Deel Deze Pagina