zorgverzekeraar doet moeilijk over premie, help!

Discussie in 'De lounge' gestart door Jalea, 30 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik begrijp er helemaal niks van. krijg zojuist een brief van mijn zorgverzekeraar dat ik een betalingachterstand heb. Dat klopt, ik had de premie van 01-08-2008 t/m 31-08-2008 moeten betalen vóór 10-08 en dat heb ik niet gedaan, heb het net gister betaald (tsja in de kraamtijd is het erbij gebleven om de administratie bij te werken en dus rekeningen te betalen). kan gebeuren toch?!
    nu krijg ik dus vandaag een brief over die ene bewuste premie, dat ik een betalingsachterstand heb, en 'wij hebben u verschillende keren een herinnering gestuurd, maar u hebt nogsteeds niet betaald'
    en nu komt het: 'indien u een aanvullende verzekering hebt, dan is deze beeindigd per 1 oktober 2008. u en eventuele medeverzekerden hebben vanaf bovengenoemde datum dus geen recht meer op vergoedingen'
    'wij hebben u geregistreerd als persoon met een premieachterstand. volgens de zorgverzekeringswet kunt u uw basisverzekering bij ons niet opzeggen totdat u uw premieachterstand betaald hebt'
    dan hebben ze ook nog even de rekening met 15 euro verhoogd onder de noemer administratiekosten.

    ik ben woest, wat is dit nu voor belachelijks?!?! ik had vóór 10 augustus moeten betalen, ze hebben gelijk als ze zeggen dat dit niet gedaan is. maar ik heb niet 1 herinnering gezien, en bovendien als ik die al gehad zou hebben, dan heb je nog altijd 14 dagen de tijd om te betalen lijkt me, en als ik dan niet betaald zou hebben, dan gaan er nog wat dagen overheen voordat ze hun 2e herinnering de deur uit kunnen sturen, en dan heb ik nog zeker 7 dagen de tijd om te betalen lijkt me, en dan gaan er nog wat dagen overheen voordat wij mij deze zogenaamde laatste betaalmogelijkheid kunnen bieden?!
    oftewel: naast dat ik geen enkele herinnering gehad heb, is het ook nog eens zo dat als ze die al verstuurd zouden hebben, dan kan dat nooit in de tijd tussen 10 en 28 augustus(datum van de brief) gebeurd zijn?!?!

    hebben zij het recht om zomaar mijn verzekering te beeindigen?!?! we hebben het hier over 1 premie van de maand augustus, de maand is verdomme nog niet eens voorbij, waar hebben we het helemaal over?!?!
    (wij zijn met zn 4en ook nog eens top aanvullend verzekerd, dus ik word echt woest als ze ons er echt uit gooien!)
     
  2. moes

    moes Fanatiek lid

    20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    zulke brieven krijg je natuurlijk altijd op zaterdag!
    dan zijn zo ook nog eens niet bereikbaar.
    maandag gelijk bellen en om uitleg vragen.
    lijkt me niet dat ze je uit een verzekering gooien
    als je 1x te laat betaald!
     
  3. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Vervelende is dat je dit soort brieven altijd op zaterdag krijgt, zo'n dag dat je je er alleen druk om kan maken en niemand je gerust kan stellen.

    Gewoon even afwachten en maandag bellen, er is vast een verklaring voor en misschien is er gewoon een foutje gemaakt.

    Ik kan me heel goed voorstellen dat je woest bent.
     
  4. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    nou ik mag toch hopen dat dit een foutje is zeg...
    ik ben wel vaker wat later met betalen, ik vertik het om het automatisch te laten incasseren (ze hebben me eens onterecht 500euro afgeschreven, en denk maar niet dat je dat net zo snel terug krijgt als dat zij het eraf halen...)
    vrijwel alle facturen moeten voor de 27e van elke maand betaald zijn, die van hun was ook zo maar een tijdje terug hebben ze die datum opeens vervroegd naar de 10e. ik heb mijn administratiemoment daar echter niet op aangepast.
    Hoewel ik dan die maand niet vóór de 10e betaald heb, is het altijd voor het eind van de maand binnen, dus ze hebben niks te klagen lijkt me. heb ook nog nooit een officiele brief gehad van als u niet dit of dat, dan zus of zo. en ook nooit een brief van 'u heb dit jaar een paar keer na de 10e betaald, dat zorgt er voor dat als dit nog 1x gebeurt dat u.. blabla'
    nee ik betaal gewoon altijd voor het eind vd maand en eens in de zoveel maanden komt er een herinnering dat ik niet voor de 10e vd maand betaald heb (en vaak is het dan zo dat ik net de dag voordat ik hun herinnerinhg ontvang net betaald heb)
    dan zou ik het belachelijk vinden als je zomaar uit je verzekering gegooid kunt worden als je altijd op tijd betaalt of direct als je een 1e herinnering krijgt. ik heb nog nooit een 2e betalingsherinnering gehad, dus zo'n lastige klant ben ik niet?!
    (ben ik de enige die zo laks is met uiterste betalingsdatums? :) ik doe altijd de administratie op een moment in de maand als het mij uit komt)

    ik moet overigens wel zeggen dat ik ze al wel 3x gebeld heb omdat ik hele rare brieven kreeg over het eigen risico: bijv. ik moest iets zelf betalen, de brief gedateerd op 15mei, en dan voor 29 mei moeten betalen, terwijl ik de brief op 27 mei ontvang! dat is minstens 3x voorgekomen. ik heb ze gebeld en gezegd dat ik het erg raar vind dat ik een brief 12 dagen na hun schrijven nog eens ontvang en dan binnen 2 dagen moet betalen. dan zeggen ze heel gemakkelijk 'oh mevrouw, rekent u dan maar 14 dagen vanaf de dag van ontvangst' :confused: VAAG!
     
  5. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    ze kunnen je niet de verzekering uit gooien dat mag tegenwoordig niet meer dit is wettelijk vast gesteld. de aanvullende kunnen ze wel stop zetten zonder verder contact hier over.dus ja dat mag zo maar mag ik vragen bij welke het is want ik heb z'n vermoeden maar dit is ook niet normaal.
     
  6. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik weet niet hoe het precies zit, maar ik weet wel dat andere verzekeringen (bijvoorbeeld voor de auto) echt vóór de uiterste betaaldatum binnen moeten zijn anders worden via rechtswege per direct ontbonden. Het kan zijn dat deze wet ook van toepassing is op aanvullende ziektekostenverzekeringen.
     
  7. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    SIZ.... tegenwoordig onderdeel van VGZ geloof ik. kweetniet wat ze aan t doen zijn maar heb de indruk dat het daar administratief al langere tijd een zooitje is. heb ze ook al wel 5x moeten bellen omdat ze een vergoeding geweigerd hebben die ik al 5 jaar vergoed krijg (bijv. dokterskosten voor het uitschrijven van een recept)
     
  8. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik zou iig op zoek gaan naar een andere verzekering ;)
     
  9. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    nou ik heb idd echt zoiets van als ze me maandag niet een goede verklaring geven en excuses, ben ik per 1 jan. echt vertrokken! en dat terwijl ik toch al jaaaaaaren klant van ze ben, echt sinds het allereerste begin (SIZ is destijds opgezet als zijnde ziekenfonds verzekering van de particuliere verzekeringen van IZA)
     
  10. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    dat dacht ik dus al :) ik ben naar de menzis gegaan daar tot nu toe geen problemen gehad zelf de bloed onderzoeken ivm zwangerschap heb ik niets van gezien word vergoed ook geen eigen risico
     
  11. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik heb weleens (ben echt slordig met administratie!) een maand niet betaald. Wel herinneringen gehad maar echt geen dreiglementen oid. Ik ben nu wel wat stipter met de administratie (ik bedoel: het geld is er gewoon dus dat is het probleem niet) maar ik heb hooguit eens een keer wat extra administratiekosten gehad. En de vermelding dat ze het KUNNEN gaan stopzetten als ik niet snel betaal. Maar nooit dat ze het ZULLEN stopzetten. Vage verzekering vind ik de jouwe dus. Ik ben al mijn leven lang verzekerd bij Unive en werkelijk nog nooit problemen gehad. Ik zou er zeker achteraan gaan maandag!
     
  12. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    blusvrouw, hoezo d8 je dat al? vertelvertel hihi wat voor verhalen gaan er rond over siz/vgz?
     
  13. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    en nikita, dat vind ik dus idd zo stom, er staat niet kunnen maar dat het beeindigd is! nu dus al.
    dat verbaast me echt, willen ze graag van hun klanten af ;)
     
  14. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    nou ze zijn daar knap slordig op de administratie zo zijn de vorig jaar dus een betaling (135 euro) gewoon kwijt geraakt en hebben ze dus ook de aanvullende bij mij gelijk stil gezet. dit dus ook na z'n brief ik was ook woest.na 2 maanden vonden ze de betaling terug na aansporen van een advocaat (makelijk rechtsbijstand gaan gelijk aan de gang voor je) en ze vertikte het om het toe te geven en mij mijn aanvulling terug te geven ik heb dus ook gelijk in december de verzekering op gezegt en ben naar de mensiz gegaan dat bevald nog steeds goed ze doen niet moeilijk de administratie is goed en ze zijn begripvol
     
  15. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    hmmm jij kreeg je aanvullende verzekering niet terug begrijp ik...?!

    das niet zo mooi.. dan zal ons wel hetzelfde te wachten staan... godzijdank is het grootste deel van dit jaar al om (wij gebruiken veelvuldig de aanvullende verzekering :()
     
  16. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Je kunt wel een aanvullende verzekering bij een ander afsluiten. Je hoeft niet tot 1 januari te wachten.
     
  17. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    hmm maar als zij mijn aanv.verz. beeindigen, moet ik dan nog wel de premie betalen? (mag toch aannemen van niet...?)
     
  18. mvamberenkeenan

    mvamberenkeenan Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Tssss te schandalig voor woorden, dat kunnen ze niet zomaar doen hoor, laat ze eerst maar eens met bewijs komen dat ze al die aanmaningen (?) verzonden hebben !
     
  19. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    ja dan moet je basis verzekering daar afnemen tot 31 dec anders krijg je daar nog een grotere boeten over heen.

    en bij een ander aanvulling nemen kan niet je basis moet dan ook daar liggenhet is echt ellendig want je krijgt dus een stempel achter je naam en je kan je tot 31 dec niet ergens anders verzekeren
     
  20. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    @mvamberenkeenan:
    hoe moeten zij dat aantonen dan? ik kan ook wel een briefje uitdraaien met een datum erboven die hun wel goed uitkomt, als dat dan vervolgens rechtsgeldig is.... :( dan ist wel erg makkelijk voor ze om dat zogenaamd aan te tonen

    ik las wel in de voorwaarden zojuist dat ze je een aanmaning mogen sturen die je binnen 14 dagen betalen moet, en dat ze daarna je verzekering mogen beeindigen. maar dan zou ik op zn vroegst voor 24 aug. betaald moeten hebben, en hebben we het dus nogsteeds over 1 herinnering en niet over meerdere zoals zij beweren
     

Deel Deze Pagina