verband eetpatroon moeder en gewicht baby?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Migga, 24 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Ik had altijd begrepen dat het snoep-/eetpatroon van de moeder niet zozeer te maken heeft met het geboortegewicht van de baby, maar dat het veel meer van de genen van de ouders afhankelijk is.
    Maar nu twijfel ik toch....

    wij gingen er een beetje van uit dat onze baby een mooi middelmaatje zou worden van om en nabij de 7 pond. In mijn familie waren alle baby's altijd tussen de 6 en 7 pond, en mijn vriend was maar een ukkie van 5 pond bij zijn geboorte.

    Gisteren ben ik voor controle bij de VK geweest, en die vertelde mij dat dit echt een grote baby was die de 8 pond ruimschoots zou gaan halen bij de geboorte! Ik vraag me af hoe dat dan kan. Ik ben dan wel een snoepkont (ben nu ook al wel 14 kilo aangekomen ofzo), maar ik dacht dat het geboortegewicht van de baby meer samen zou hangen met de genen van de ouders? Ik vind het een vreselijk idee dat ik mijn baby nu al overladen zou hebben met suiker en vet !
    En daarnaast lijkt de bevalling van een dikke 8-ponder mij geen pretje....
    En alle kleertjes die ik gekocht heb ik maat 50 en 56 kan ik nu dus wel opbergen? Wat voor een maat zou een grote baby hebben?
     
  2. Mars

    Mars Actief lid

    11 feb 2007
    160
    0
    0
    Bij mij dacht de vk ook dat mijn zoon ontzettend groot zou worden. Bij 32 weken deed ze zo apart dat ze het zelfs over een 10-ponder had. Nou ik ontzettend geschrokken natuurlijk. Uiteindelijk viel het reuze mee en bleek ik 'gewoon' een héle grote placenta te hebben en mijn zoontje was slechts 7 pond. Wel is hij geboren op 38 wk 2 dgn, dus wie weet was hij ook nog wel wat groter als hij de 40 weken had volgemaakt.
    Ik zou me er voorlopig nog niet te druk over proberen te maken, misschien heeft je kleintje wel net een groeispurt achter de rug en blijft hij nu stabiel. ;)
     
  3. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Mijndochter was ook een 8 ponder bij geboort, zonder dat we grote baby's in de familie hadden.
    Ze pastte overigens maatje 50 prima en pas na een tijdje kwam daar 56 bij.
    Geboorte ging net niet zonder uitscheuren, maar dat waren haar schoudertjes, omdat het toen even snel moest, en niet haar hoofdje :)

    Ik heb ook begrepen dat het gewicht niet zo heel veel uitmaakt tijdens de bevalling ( of het moet echt een tien ponder zijn )

    Dus maak je geen zorgen... enneh inderdaad wat de vorige schrijfster zegt. Ze hebben het ook wel eens mis hoor. Met een echo kunnen ze daar meer over zeggen.
     
  4. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    de VK probeerde me gisteren nog wel gerust te stellen met het verhaal dat ze vorige week had geholpen bij de bevalling van een 10 ponder (!). Het was de eerste bevalling voor die moeder, en die heeft deze pummel er op haar dooie gemakkie uitgeperst...... kan het me haast niet voorstellen!

    Maar de placenta ligt aan de voorkant, dus misschien dat ze die ook meegerekend heeft?
    Een paar maanden terug droomde ik 's nachts dat ik bevallen was van een jongetje van 8 pond en dat ik flink was ingescheurd. Hm.... dat het een jongetje is dat bleek naderhand te kloppen, en dat het 8 pond wordt lijkt ook werkelijkheid te gaan worden. Maar dat van die flinke scheur..... neeeeeeee liever niet!
     
  5. liselotte

    liselotte Actief lid

    11 jun 2006
    446
    0
    0
    Hoi Hoi,

    Je moet je niet bang laten maken hoor. Ook bij mij zij de verloskundige met 35 weken dat het een fikse baby zou zijn. Ze had bij mij gelijk. Onze luuk was 4360 gram bij 39 weken zwangerschap. Ik heb ook een zware bevalling gehad, maar dit kwam vooral omdat luuk met zijn neusje in de lucht lag (verkeerd om dus) en uiteindelijk is hij met de vacuum gehaald. Ik heb het niet ervaren als superzwaar. De vk zei tegen mij over het gewicht (waar ik ook enorm van schrok) dat ze hier niks aan deden. Ze gingen niet inleiden om deze redenen. Dit ook omdat luuk bij met 35 weken al keurig ingedaald en vast in mijn bekken lag. Dit betekende dat hij er prima door zou passen. Ik heb me toen ook niet meer druk gemaakt om de bevalling. Weet je hij moet er toch uit. En idd ook de vk heeft het wel eens mis, maar als je er vanuit gaat dat het een flink knulletje is valt het altijd mee :)
    Luuk heeft eventjes maat 50 aangehad en ook eventjes 56. Hij was lang: 54 cm en omdat hij als kool groeit heeft hij nu al 62 - 68. Ik zou de keine kleertjes niet opbergen, maar ervoor zorgen dat je een pakje 50 en 56 bij je hebt of klaar hebt liggen. Had ik ook en uiteindelijk kreeg luuk het pakje 56 aan, terwijl later bleek dat hij best ook 50 aan kon.

    Veel succes met de laatste loodjes. Geniet ervan en ook van de bevalling!

    Liefs
     
  6. Mowtom

    Mowtom Fanatiek lid

    22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik heb vorige week ook een 36 weken echo gehad om te bekijken hoe het kindje lag en wat het geschatte geboorte gewicht zou zijn. Nou dat zou tussen de 7 en 8 pond uitkomen zeiden ze. Een flinkerd dus zei ze. Nou ik ben laatst op kraamvisite geweest bij een baby van 8 pond met de geboorte en ik vond het nog maar een klein frummeltje hoor. Ik dacht altijd dat t een klein speklapje zou zijn maar nee hoor dat valt dus best wel mee. Wel zeiden ze bij de vk na de uitslag van de echo gezien te hebben dat ie een dikkere buik had. Alles wat ze hadden gemeten was wat verder op schema 1 of 2 weken maar het buikje was al op schema van meer dan 42 weken?! Kan dit kwaad vraag ik me af? Iemand die dat weet? Ik heb ook zoiets van nou ons kindje heeft in ieder geval iets bij te zetten he?! Groetjes
     
  7. Merel69

    Merel69 Fanatiek lid

    16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Bij ongeveer 32 weken zei de verloskundige ook tegen mij dat ik een ruim 8 ponder zou krijgen :confused: ik schrok me rot...

    Later bij de gynaecoloog werd ons verteld dat het een 5 ponder zou zijn. nou ja dacht ik toen, dat is makkelijker met de bevalling... :)

    Uiteindelijk is Merel geboren met een gewicht van 3210 gram, dus bijna 6,5 pond. Precies tussen de voorspellingen in. Dus ik zou hetgeen ze zeggen toch met een korreltje zout nemen.

    Die 8 ponder leek mij wel logisch omdat ik tijdens de zwangerschap 27! kilo aangekomen ben..... maar dat heeft dus niks te maken met het gewicht van je kind.....Je kind neemt wat het nodig heeft en de rest wordt in je eigen lichaam opgeslagen....
     
  8. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Jeetje meid, laat je niet te snel op stang jagen met voorspellingen hoor.
    Ik bedoel, als iets niet goed te schatten is - zelfs met een echo niet - is het het geboortegewicht van de baby. Bij mij zaten ze er zo 3 pond (verloskundige, 3 weken voor bevalling) en 1 pond (gyneacoloog, daags voor de bevalling) naast. Het zegt dus niks, voor 't zelfde geldt krijg je een 'handzaam' 6-pondertje.

    Nou goed, een beetje zwaar kind is ook wel lang (mijn 54 cm) dus de verhouding is wel goed. Erg praktisch bij het bevallen. En scheuren is bij mij ook gebeurt, door de schouders.

    Luiers maat 1 heeft ze maar 1 dag aangehad, en na een week waren we over naar maat 62.

    Goh, wat kan ik nog meer zeggen om je gerust te stellen? Oh ja....gewoon afwachten :D
     
  9. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    ik denk dat snoepen etc er niks mee te maken heeft. ik woog 6 pond bij de geboorte en mijn vriend 10 pond dus was wel een beetje bang dat mijn meisje de aart naar vader had.
    de verloskundige heeft er echter geschat op 6 pond en dat terwijl ik heeeel veel snoep en ook veel te veel eet, ik zelf ben nu 10 kg aangekomen en heb niet z'n helle grote buik.
     
  10. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38

    Luiers maat 1? Je bedoelt gewoon de "new born" luiers? Daar heb ik pákken van ingeslagen! Kunnen flinke baby's die maar zo kort aan?
     
  11. lievebeestje

    lievebeestje Actief lid

    22 mei 2007
    483
    0
    16
    maak je maar niet zo druk, ik ben kraamverzorgster. en kindjes van 8 pond dragen ook nog newborn luiers hoor! komt helemaal goed!

    en de 50/56 kleertjes ga je ook echt wel gebruiken!
    kindjes van 4000 gr dragen die ook echt wel hoor!
    het zijn echt geen peuters!
     
  12. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    gelijk even reactie op lievebeestje:

    mijne was 4540 bij de geboorte, 54 cm lang.
    De kv vroeg op de eerste dag of wij luiers maatje 2 wilde halen omdat de newborn aan de kleine kant was.
    Daarbij paste ze wel 56, maar ja, als je al 54cm lang bent dan wil 56 in sommige gevallen wat klein ogen. En van die leuke pakjes 'uit een stuk' die kregen we met goed fatsoen echt niet aan. Dus na een week toch echt meer maat 62 aangetrokken.

    Ik zeg maar zo: 9 pond is geen 8 pond.
    En peuters zijn ze inderdaad niet, mijn dreumes doet nu netjes 80. Dat had toen echt niet gepast :D [/quote]
     
  13. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    het gewicht van onze knul tot nu toe is 270 gram bij 20 weken, dus dat is lichter dan de gemiddelden, terwijl ikzelf daarentegen 19 kilo ben aangekomen! dus tot nog toe staat het bij mij niet echt met elkaar in verband haha
     
  14. lievebeestje

    lievebeestje Actief lid

    22 mei 2007
    483
    0
    16
    idd beccaaatje, pakjes aan 1 stuk worden dan lastig , had ik zo gauw niet aan gedacht.
    en het is per merk ook erg verschillend...
    H&m valt bv heel groot.
    als je een h&m en hema pakje naast elkaar legt in de zelfde maat kan het een wereld van verschil zijn... lastig soms...
     
  15. Fem

    Fem VIP lid

    28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Nou meid, ik kan je hand schudden, bij mij zeiden ze met de 20 weken echo al: 'meid dat wordt een groot kind", maarja, wat is groot? Het belangrijkste vond ik dat alles erop en eraan zat bij onze kleine meid. Enneh, mijn schoonmoeder is via de natuurlijke weg bevallen van mijn man en die was 12 pond :confused: (OH MY GOD), ikzelf was 7 pond, maar wij zijn allebei ook erg lang (176 en 193 cm), ik maak me er niet meer zo druk om, met name omdat niemand mij kan vertellen wanneer een kindje "groot" is... ik merk het wel..... meer kan ik toch niet doen. Probeer je niet te druk te maken ok?

    Liefs van Fem
     
  16. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je van je eigen geboortegewicht kan uitgaan.
    Bij mij klopte dit wel, ik was 3700 gram bij mijn geboorte en Bram was 3525 gram.
    Maar het kan ook toevallig zijn natuurlijk.

    Groetjes, Anakin.
     
  17. marsja

    marsja Actief lid

    26 mrt 2007
    114
    0
    0
    Mijn oudste was 4640gram en 55 cm. Maatje 50 heeft hij alleen de eerste week gedragen en daarna nog wel maat 56. De vk kan gewicht niet zo goed schatten, vandaar dat je bij de verwachting van een groot kind vaak een echo krijgt. En volgens mijn gyn was een schatting via de echo van een kindje met een gewicht van 4 tot 5 pond redelijk nauwkeurig. Bij een kind die ze met een echo rond de 8 pond schatten kan het gewicht tussen 7 en 9 pond liggen!

    Mijn kleintje schatten ze nu met 28 weken al op 1400 gram, dus ik zal ook wel geen klein kindje meer krijgen.

    Marsja
     
  18. Lilly

    Lilly Fanatiek lid

    1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Bij de pretecho met 24 weken werd uitgerekend dat mijn zoontje 8 pond zou gaan wegen. Ze vond het maar een flinkerd hoor!

    Met ongeveer 30 weken werd ik anar het ziekenhuis gestuurd voor een ontbijt test. Mijn kindje was in 4 weken zo enorm gegroeid dat ze zwangerschapsdiabetes vermoedde.....ik was ook al 14 kilo aangekomen, ik moest ook na 1 week weer terugkomen voor controle :confused:

    Ik schrok me kapot, dacht dat ik mijn kindje had 'overvoed' of zo....

    Met 38 weken moest ik naar de gynaecoloog voor controle omdat mijn zoontje nog niet was ingedaald. Die schatte mijn zoontje op 6 pond :) :)

    Uiteindelijk ben ik pas met 42 weken bevallen en mijn zoontje woog 3400 gram ;)
    De kilo's bleken vooral veel vocht te zijn want een dag na de bavlling was ik er al 10 kwijt en nu na 4 maanden ben ik weer op mijn oude gewicht en pas mijn kleren weer!

    Mijn zoontje zwom overigens in maat 56, dus ik denk dat een kindje van 8 pond nog makkelijk maat 56 aan kan. Het ligt echter ook wel aan de lengte. MIjn zoontje is lang en past daardoor al snel bepaalde kleding niet meer. Rompers worden te kort, mouwen te kort, shirtjes te kort.....

    Kortom, laat je niet gek maken!
     
  19. Damie

    Damie Bekend lid

    14 jun 2006
    724
    0
    0
    Hoi, dit vond ik net op een site

    Eten voor twee en bevallingspijn
    Het is verkeerd om aan te nemen dat een zwaardere baby bij de geboorte gezonder is. De gezondste babies wegen bij de geboorte 3 tot 3,5 kilo. Als de baby zwaarder is, dan komt dat door overbodig vet en waterig weefsel wat geen functie heeft en de gezondheid niet bevorderd. Een goed dieet volgen tijdens de zwangerschap is het belangrijkste wat je kunt doen, niet alleen voor het hebben van een minder pijnvolle geboorte, maar ook voor het krijgen van een gezondere baby. Het goed bedoelde advies dat je `moet eten voor twee` is niet meer van deze tijd en resulteert in een ongewoon zware baby.
     
  20. Juli

    Juli Lid

    20 jul 2007
    67
    0
    0
    Wat Beccaatje al zei; laat je niet op stang jagen! Je hoort zo vaak dat ze er flink naast zitten, het is gewoon iets wat enorm lastig te voorspellen is.

    Migga, het hangt er een beetje van af welk merk je hebt gekocht ook hoor. Het ene merk valt kleiner/groter dan het andere. Onze dochter (7 pond, geschat op 8,5 pond) heeft een aantal weken lang maat 1 aangekund.
     

Deel Deze Pagina