Zwanger en katten

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door vrouw27, 22 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vrouw27

    vrouw27 Lid

    22 aug 2008
    55
    0
    0
    Hoi,

    Ik lees veel over Toxoplasmose en zwangerschap, het is me alleen nog steeds niet duidelijk hoeveel risico je nu loopt.
    Ik heb al m'n hele leven katten en werk al m'n hele leven in de tuin, de kans dat ik dus al een keer besmet ben geraakt is erg groot.
    Moet ik dan nu ik probeer zwanger te worden alsnog de kattenbak en tuin vermijden? :(
    Ik let wel goed op steeds mijn handen te wassen en werk graag in de tuin.

    groetjes,
     
  2. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi vrouw27,

    we zeggen het uit voorzorg. Je zult er idd al wel een keer mee in aanraking zijn geweest en dus antistoffen hebben tegen die ziekte, maar je weet het nooit zeker. Je kunt het laten testen via de huisarts, maar die test is niet geheel duidelijk, de recente besmetting wordt er niet duidelijk in aangetoond. Wel of je al antistoffen hebt.
    Als je met handschoenen in de tuin wekrt en met handschoenen de kattenbak doet, moet het geen probleem zijn. Het is aan jou in hoeverre je aan het advies houdt natuurlijk.

    Groetjes Brigitte
     
  3. vrouw27

    vrouw27 Lid

    22 aug 2008
    55
    0
    0
    Hoi Brigitte,

    Bedankt voor je snelle reactie.
    Uiteraard wil ik me aan het advies houden maar ik had mijn vraag uitvoeriger moeten stellen; is het risico voor mij nu groter of juist kleiner?
    Ik bedoel; als ik antistoffen heb, kan een baby als ik zwanger wordt dan juist niet besmet worden of loop ik juist een grotere kans om de baby te besmetten omdat ik het waarschijnlijk al bij me draag? Ik heb namelijk ook gelezen dat een 'oude besmetting' soms weer actief wordt.

    groetjes,
     
  4. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Nee hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn, die kans is echt nihil. Je hebt dus een minder groot risico voor je kind omdat je al antistoffen hebt.

    Groetjes Brigitte
     
  5. vrouw27

    vrouw27 Lid

    22 aug 2008
    55
    0
    0
    Bedankt Brigitte,

    Ik heb vandaag contact opgenomen met mijn huisarts, die is zelf op vakantie maar hopelijk kan ik snel bij een collega terecht voor een test.
    Ik heb van 't weekend een zwangerschapstest gedaan en die was positief dus :D

    groetjes,
     
  6. vrouw27

    vrouw27 Lid

    22 aug 2008
    55
    0
    0
    Hoi,

    Ik heb vandaag de uitslag van de toxoplasmosetest gekregen en die was negatief. Ik heb het dus niet en ook nooit gehad :)
    Natuurlijk worden er nu geen bakken meer verschoont of in de tuin gewerkt zonder handschoenen maar dit heeft mij wel overtuigd dat de kans op besmetting vrij klein is, ik bedoel als ik er na 27 jaar katten en tuinieren (niet alleen in mijn eigen tuin) nog nooit mee in aanraking gekomen ben?
    Ik vroeg me nog wel af hoe dat gaat na de geboorte, zijn baby's ook nog heel bevattelijk? En hoe zit het met kleintjes die in de tuin spelen? Die stoppen wel eens een vuil handje in hun mond?

    groetjes, vrouw27
     
  7. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi vrouw27,

    het klopt dat kleine kindjes ook kans maken op besmetting met die toxoplasmose. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet in hoeverre kindjes hier anders op reageren dan volwassenen. Dit is wel een leuke en goede vraag voor het cb.

    Groetjes Brigitte
     

Deel Deze Pagina