Zwanger en overgewicht....

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Claudia050286, 20 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claudia050286

    3 aug 2017
    54
    73
    18
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Ik ben nu 7 weken zwanger en best wel flink last van overgewicht (rond de 25 kilo).
    Wie heeft dit nog meer en ervaring met onderzoeken en echo's?
    Ik heb de 29e mijn eerste echo gepland staan :)

    Liefs Clau
     
  2. nessa88

    nessa88 Bekend lid

    3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Hier inmiddels ruim 24 weken zwanger en flink overgewicht. Wat wil je precies weten?
     
  3. Claudia050286

    3 aug 2017
    54
    73
    18
    Vrouw
    je hoort wel eens van die verhalen dat je dan meer controles krijgt op zwangerschapssuiker, je bloeddruk en dat je doorverwezen word naar de gynaecoloog.... ben best onzeker en alles is nog zo nieuw allemaal
     
  4. nessa88

    nessa88 Bekend lid

    3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Ik loop vanaf het begin af aan al bij een gyneacoloog. Maar heb echt alleen de standaard controles. Het enige wat ik tot nu toe "extra" heb gehad is een suikertest verder heb ik tot nu toe gehad:
    Termijn echo
    15 weken controle bij een verloskundige
    20 weken echo
    En komende week de 25 weken controle.

    Ik krijg bij 30 weken nog een groeiecho maar verder is het volgens mij gewoon echt de standaard controles.

    Een normale controle bestaat uit: hartje luisteren, wat informatie doorspreken, bloeddruk meten en dan mag ik weer gaan. Duurt zo'n 10 minuutjes.

    Ik heb tot nu toe dan ook helemaal niets afwijkends. Lage bloeddruk en mijn suikertest was ook super netjes.
     
  5. gouda82

    gouda82 Actief lid

    4 jan 2014
    259
    55
    28
    Gouda
    Ik krijg alleen extra groei echo's (met 28, 32 & 36 weken). Verder gewoon alles zoals ook bij andere zwangere vrouwen.
     
  6. Maasje

    Maasje Actief lid

    3 okt 2016
    133
    57
    28
    Ik ben nu 25 weken en ik heb ook overgewicht. Een bmi van 30,5.
    Tot nu toe heb ik ook nog geen extra controles gehad. Alleen de bloedsuikertest afgelopen donderdag. Afgelopen vrijdag ben ik gebeld dat de uitslag voor mij niet goed was. Mijn suiker is te hoog en ik word vanmiddag terug gebeld om een afspraak te maken om een plan op te stellen.
    Ik wacht het allemaal af en ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen.
     
  7. lis91

    lis91 Actief lid

    10 okt 2016
    437
    33
    28
    Vrouw
    Ik kon er zelf ook niks over vinden, behalve (in mijn ogen) nare verhalen. Ik was daarom ook enorm zenuwachtig bij echo's maar dat is totaal niet nodig. Ik heb extra groei echo's gehad. Hele zwangerschap nergens last van gehad alleen af en toe een iet wat hoge bloeddruk, maar geen zorgen.

    Ik ben altijd onder begeleiding van de verloskundige praktijk geweest, ik moest in het ziekenhuis bevallen en ze adviseerden om van te voren een ruggenprik te plaatsen, hier voor heb ik een gesprek gehad met de anesthesist in het ziekenhuis. Vond dit geen prettig gesprek want meneer weet blijkbaar niet hoe hormonen werken bij zwangere (onzekere) vrouwen. Ik ben in het begin van mijn zwangerschap 10 kilo afgevallen en zat op dat moment nog op -7 kilo waar ik erg trots op was maar hij zei "je word nog wel dikker en zwaarder hoor" op een bepaalde toon waardoor het bijna dwingend was om voor de ruggenprik te kiezen.

    Ik zou alles gewoon goed bespreken met de verloskundige als je bepaalde vragen hebt mbt overgewicht, ook dit soort opmerkingen van het ziekenhuis bijvoorbeeld.
    Verder inderdaad de suikertest, verder weinig speciaals gewoon net als alle andere zwangeren.
     
  8. Dua82

    Dua82 Actief lid

    25 aug 2015
    190
    14
    18
    Hoi!
    Allereerst gefeliciteerd!

    Ik ben bevallen in december 2016 en had/heb behoorlijke overgewicht.
    Was echt blij geweest als het maar 25 kilo was geweest. Ondanks dat niemand mij hier kent durf ik mijn gewicht niet eens te vermelden, moet je nagaan..
    Anyway, ik heb een topzwangerschap en bevalling gehad.
    De meeste echo's waren iets minder duidelijk maar geloof me dat lag eerder aan de apparaten van het ziekenhuis dan aan mijn overgewicht want toen ik voor de pretecho ( doen ze niet in het ziekenhuis) gewoon naar een verloskundigepratijk moest zagen we alles perfect, zie mijn profielfoto, zij hadden dan ook de allernieuwste apparaten.
    Het enige waar ik 'last' van had was iets verhoogde suiker. Het mag max 7,8 zijn en ik had na het drinken van suikerwater 8,0

    In het begin zeiden ze in het ziekenhuis steeds, ja met overgewicht heb je groter kans dat je een groot kindje krijgt, dat je insuline moet spuiten, verhoogde bloeddruk, meer complicaties tijdens en na de bevalling, groter kans op keizersnede.. tuurlijk ik geloof ook echt wel dat dit allemaal waar is maar ik heb nergens last van gehad.

    Wij zouden graag een tweede willen maar merk toch dat ik weer wat angstig word, wie zegt dat de tweede zwangerschap ook zo goed gaat, maar we gaan het zien.
     
  9. smurfinnetje85

    18 jan 2014
    56
    13
    8
    Vrouw
    hoi.

    ik ben op het moment zwanger van mijn 2e en heb ook overgewicht. Het is tijdens mijn eerste zwangerschap geen probleem geweest. Ik liep wel aan het ziekenhuis omdat ik ook door iui zwanger geraakt ben. ik heb er toen voor gekozen om onder behandeling te blijven bij de gynocoloog maar dat hoefde niet. ze hebben eigenlijk tijdens mijn hele zwangerschap niks gezegd over me gewicht. Heb wel iets vaker een echo gehad. dat kwam omdat ik veel last had van bandenpijn. dat had niks met mijn gewicht te maken. ik vond de extra echo's wel erg fijn.

    als je een bepaald gewicht hebt adviseren ze vaak wel om in het ziekenhuis te bevallen.

    gewicht hoeft geen rol te spelen als je voor de rest wel gezond bent.

    nog van harte gefeliciteerd met je zwangerschap
     
  10. Claudia050286

    3 aug 2017
    54
    73
    18
    Vrouw
    Dank jullie wel voor jullie reacties!
    Het geeft me rust bij het lezen van jullie ervaringen.... wij hebben volgende week dinsdag de eerste echo en zijn erg nieuwsgierig hoe t gaat lopen en er een hartje te horen is. Ik voel me in ieder geval wel echt zwanger en heb ook genoeg kwaaltjes....
     
  11. Fenna0780

    Fenna0780 Actief lid

    1 jan 2017
    141
    2
    18
    Vrouw
    Ben morgen 37 weken zwanger en ook overgewicht en een te hoog BMI. Was van tevoren ook bang voor vanalles maar heel eerlijk laat je niet bang maken.

    Het duurde wel iets langer voordat er via een uitwendige echo goed iets te zien was. Pas met 15 weken.
    Ik heb de hele zwangerschap onder controle van de verloskundige mogen blijven, 2x suikertest moeten doen, die waren allebei goed en alleen uit voorzorg. Als je verder goed gezond bent is er niks aan de hand. Heb zelfs geen extra groeiecho's gehad.

    Ik mag alleen niet thuis bevallen, er is een extra risico op meer bloedverlies door te hoog BMI. Maar wel met eigen verloskundige in het ziekenhuis.

    Laat je niet bang maken hoor!
     
  12. romyatilla

    romyatilla Fanatiek lid

    22 jan 2015
    1.325
    14
    38
    Vrouw
    Zaandam
    Ik heb nog geen ervaring met ziekenhuis onderzoeken en overgewicht, maar ben wel een meelezer hoor Claudia.

    Nou eigenlijk wel! Ik heb 4 miskramen gehad en toen echo's gehad. Ze hebben deze inwendig gemaakt (rond de 6 á 7 weken). Ze konden natuurlijk alles mooi zien, omdat het inwendig was. Ook heb ik een keer een buikecho gehad (voor mijn eierstokken) en dat was ook super te zien, hadden ze niet verwacht met mijn gewicht.

    Zelf ook overgewicht.
    (morbide obesitas, vooral gekomen door medicaties van jongs af aan).

    Ik heb vaak gekeken voor een maagverkleining, maar dat zou niet helpen zeiden ze, aangezien mijn eet en drinkpatroon normaal en gezond is.

    Het enige waar ik bang voor ben is de weegschaal. Dat is het enige wat mij bang maakt aan het hele zwanger worden. Als ik daar nu bij nadenk, dan loopt het zweet op mijn voorhoofd.

    Ik hoop dat je een mooie echo krijgt en een voorspoedige zwangerschap hebt.


    (Hopelijk is er iemand hier die mij gerust kan stellen over overgewicht en weegschalen? (bij de gyn) :$)
     
  13. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Hier 3 zwangerschappen met overgewicht en het enige wat ze moesten weten is het startgewicht.hoefde ik alleen te vertellen (geen weegschaal dus)en als het opeens veel aankwam in bijvoorbeeld een week omdat dat dan vocht kan zijn en veel vocht vasthouden in combi met een hoge bloeddruk kan wijzen op zwangerschapsvergiftiging.
    Verder waren ze met gewicht heel laconiek( vooral de gyn tijdens de 2e zwangerschap). Tijdens een zwangerschap kan je er toch niks aan doen want dieten is uit den boze en verder kan je niks doen dan gezond eten. Aankomen gebeurt toch wel en de een komt nou een maal meer aan tijdens een zwangerschap dan de ander. Wel hadden natuurlijk liever dat ik niet heel veel aan kwam maar wat er aan komt komt er aan.
    Voor dieten is er na de zwangerschap wel weer tijd voor.
     
    romyatilla vindt dit leuk.
  14. Dua82

    Dua82 Actief lid

    25 aug 2015
    190
    14
    18
    Je hoeft niet bang te zijn voor de weegschaal, inderdaad alleen ook mijn startgewicht gezegd en voor de rest hebbem ze nooit naar mijn gewicht gevraagd, ze hebben me wel gewezen op de risico's maar alles is top gegaan.
     
    romyatilla vindt dit leuk.
  15. romyatilla

    romyatilla Fanatiek lid

    22 jan 2015
    1.325
    14
    38
    Vrouw
    Zaandam
    Oke beter toch! Dankje wel
     
  16. romyatilla

    romyatilla Fanatiek lid

    22 jan 2015
    1.325
    14
    38
    Vrouw
    Zaandam
    Dankje wel! :)
     
  17. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Ik heb 3.5 jr geleden inmiddela wel 4x een dagcurve moeten prikken voor mn suiker ivm morbide obesitas maar die was altijd goed. Ik woog zelf tthuis en gaf dat gewicht dan door dus hoefde niet bij de vk op de weegschaal. Vanavf week 28 bij de gyn gelopen daar is nooit naar gewicht gevraagd. Zou extra groeiechos krijgen week 28 32 en 36 laten vanwege klein kind zijn dat er meer gewordwn. Mocht idd niet thuis bevallen maar kreeg uitwinselijk geplande ka ivm stuitligging kind en slecht ctgs.
     
  18. Judith01

    Judith01 Bekend lid

    16 nov 2014
    709
    552
    93
    Ik heb ook behoorlijk overgewicht, wel meer dan 25 kg.
    Heb mijn startgewicht moeten vertellen en tegen het einde nog een keer moeten wegen (stel dat ik medicatie nodig had was het wel goed om te weten wat m'n gewicht was).
    Daarnaast kreeg ik volgens mij 2 keer een extra groei echo en een suiker test. De extra echo's zijn niet erg en die suiker test ook niet onoverkomelijk ;)
    Mocht gewoon thuis bevallen maar wel beneden. Uiteindelijk werd het ziekenhuis maar dat had daar niets mee te maken. Had wel een groot kind (4735 gr). Maar of dat daar mee te maken had weet je natuurlijk nooit.. Verder een goede zwangerschap en vlotte bevalling gehad!
     
  19. mc87

    mc87 Actief lid

    11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Hoi , vanaf hoeveel BMI heb je teveel overgewicht? Mijn BMI is 29,4. Is dat al te veel? En het is mijn vierde zwangerschap.
     
  20. Daisy0508

    Daisy0508 Niet meer actief

    Ik heb geen overgewicht maar heb nog nooit op de weegschaal hoeven staan bij de gyneacoloog. Misschien stelt je dat gerust?;)
     
    romyatilla vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina