Zwanger en schildklier ziekte

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Meis28, 8 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik heb de schildklier aandoening hashimoto-trage schildklier (al voor mijn eerste zwangerschap begon dit) en slik 75mg eutirox. Nu ben ik zwanger van de tweede en had een aantal weken geleden toevallig weer eens mijn schildklier waarde laten checken (was al een tijd geleden) niet wetende dat ik vlak daarna zwanger was :)
    Mijn tsh was 0,37 uUl/mL (0,35-4,95 normaalwaarden) en er staat bij dat in t eerste trimester deze tussen de 0,41-2,63 moet liggen.. moet mijne dan dus echt wat omhoog of is dit ook wel goed? Mijn FT4 is 1,06 en deze hoort tussen de 0,84-1,38 te liggen in t eerste trimester dus dat lijkt prima. De ha zei dat t wel okee was maar beter kon en geeft me nog een tweede bloed onderzoek en over 4 weken heb ik afspraak bij de endocrinoloog (stond al). Iemand hier ervaring mee? Wil natuurlijk geen 'gevaar' lopen voor wat dan ook..
     
  2. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.732
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb ook hashimoto en zwanger van de 2e. Tijdens een zwangerschap moet je medicatie met 25% opgehoogd worden. Je baby is tot de 20 weken afhankelijk van jouw schildklier hormoon. Ik moet ook elke 4 weken bloed prikken ter controle. TSH tijdens zwangerschap willen ze het liefst rond de 1 zien.
     
  3. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Geen hashimoto, wel een trage schildklier. Hier achter gekomen toen we bezig waren met zwanger worden van de oudste, inmiddels een jaar of 8 geleden.

    Mijn waardes zijn tijdens de zwangerschappen niet altijd goed geweest, huisarts vindt het al snel prima (tsh 6,6 en dan na 6 mnd weer laten prikken), maar ik zit er zelf meer op.

    Ik maak me er niet zo druk om verder, waardes niet goed en dus gewoon medegedeeld aan de huisarts dat mijn medicijnen opgehoogd moeten worden. Had de waardes via de vk laten controleren.

    Oh, en ik slik nu dus 150mcg. Mijn schildklier doet praktisch niks meer.
     
  4. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    In de zwangerschap moet je naar je ft4 kijken en niet zo zeer naar je tsh (als hij iets te laag is).

    In mijn vorige zwangerschap heb ik 33% verhoogd, en deze zwangerschap was 20% voldoende. Wel blijven checken want je behoefte fluctueert in de zwangerschap
     
  5. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik moet woensdag weer bloedprikken dus ben wel benieuwd of de waarde al anders is sinds ik dus net zwanger ben. Momenteel hoeft het nog niet opgehoogd te worden lijkt me, maar misschien verandert de waarde toch wel weer sterk nu
     
  6. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Bij positieve test altijd direct 25% ophogen. Ik begrijp dat je dit niet gedaan hebt? Ik prik iedere 4 weken bloed. Voor zwangerschap slikte ik 0,200mcg en zit nu op 0,275 mcg. Tsh zit bij mij altijd onder de 1 maar zat nu al op 2,7 ! Het is dus heel belangrijk op tijd op te hogen. Maar dit zal je arts ook vertellen, toch zou ik even bellen.
    Controle gynaecoloog is trouwens niet nodig.
     
  7. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dit heb ik idd nog niet gedaan. Ik moet woensdag weer opnieuw bloed prikken. De laatste keer bloed prikken was toen ik waarschijnlijk echt net zwanger was.. dat is nu ongeveer een maand geleden. Misschien dat de dokter nog niet heeft opgehoogd omdat de waarde sowieso al vrij laag was? Ruim onder de 1,0...
    Ben wel benieuwd wat de waarde zal zijn na deze keer bloedprikken, of dat in die paar weekjes al heel erg veranderd is! Moet dan begin oktober naar de endocrino dus die zal waarschijnlijk wel een plan van aanpak geven
     
  8. manonniii

    manonniii Actief lid

    4 jun 2014
    117
    3
    18
    Verpleegkundige
    Arnhem
    Hier ook hashimoto en inmiddel 26 weken. Ik ben verdubbeld met de euthyrox en ben de hele zwangerschap onder controle van de endocrinoloog. Elke 4 weken bloedprikken. Mn waardes blijven schommelen maar wel acceptabel en voel me er ook redelijk goed bij.
     
  9. Pien15

    Pien15 VIP lid

    12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Hoe laag je ook zat aan prille begin, je moet altijd direct ophogen met 25%. Heel raar dat je huisarts dat niet weet! Standaard moet je zodra je weet dat je zwanger bent ophogen met 25% en je bloed laten prikken. Je TSH kan namelijk heel snel stijgen zodra je zwanger bent. Je hebt dan meer schildklierhormoon nodig, zeker in het belang van het kindje. Ik hoop voor je dat je FT4 nog goed zit en je niet teveel uit de bocht bent gevlogen in afgelopen 3 weken.
    Ik ben ook net zwanger en heb maandag geprikt. Voor de zwangerschap (was 4 weken terug nog gemeten) had ik TSH van 0,13 en nu zat ik (paar dagen zwanger) al op een TSH van 2,5. FT4 was nog wel ruim. Mijn internist heeft mijn dosis van 112,5 naar 150 aangepast. Beter wat teveel dan te weinig hormoon!
     
  10. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Oh jeetje, wat is dat snel gegaan zeg. Bij mijn vorige zwangerschap heb ik maar heel ietsje verhoogd qua dosis en dat was redelijk prima de hele zwangerschap. Maar dat hoeft natuurlijk deze keer niet hetzelfde te zijn.. Ik heb gister bloed geprikt en zal proberen volgende week de resultaten op te halen, dan kijken hoe het er voor staat. Ik heb pas 2 oktober de afspraak bij de endocrino dus dat duurt dan misschien te lang om te wachten...?
     

Deel Deze Pagina