Zwanger en schoonvader chemo

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Brenda028, 7 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brenda028

    Brenda028 Fanatiek lid

    18 apr 2016
    1.725
    1.471
    113
    Hoi dames

    Ik heb een vraag. Ik ben (pril) zwanger. Komende week begint mijn schoonvader met chemo’s en bestralingen ivm net ontdekte longkanker. Volgens mijn moeder mag ik dan niet bij hem in de buurt komen omdat het afwijkingen kan veroorzaken bij de baby. Is dat zo? Ik vind het vervelend om dit te moeten vragen aan mijn schoonvader omdat hij het er al zo moeilijk mee heeft dat hij zo ernstig ziek is nu er een kleinkind op komst is.
    Hoop dat jullie me kunnen helpen aan het antwoord. Bedankt!
    Groetjes Brenda
     
  2. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.214
    355
    83
    Je kan altijd informatie inwinnen bij de verloskundige die kan alles wel vertellen.;)

    Maat tot zover ik weet kan het geen kwaad,
    je moet alleen wel goede hygiëne in acht nemen, goed handen wassen en niet uit dezelfde beker drinken etc.
     
  3. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Precies dit!
     
  4. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.532
    1.550
    113
    Je moet vooral oppassen met excretie producten.
    Niet zijn bed verschonen enzo. Na de chemo is hij ip nog 7 dagen chemo besmet en daarna niet meer. Ik zou goed info inwinnen, want je moet er niet mee in aanraking komen.
     
  5. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Het bovenstaande en geen gebruik maken van het toilet waar je schoonvader ook gebruik van maakt i.v.m. uitscheiding van de giftige stoffen.
     
  6. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
  7. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Ik wens jullie heel veel sterkte! Zal een zware periode worden voor je schoonvader en jullie als familie.
     
  8. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Ik werk in de zorg en mij is altijd geleerd dat je wanneer je zwanger bent geen mensen met chemo mag verzorgen. Volgens mij moesten die ook een appart toilet gebruiken. Ik heb dit in praktijk nog niet tegen gekomen, maar hier staat me iets van bij. Wees in ieder geval voorzichtig
     
  9. momim

    momim Niet meer actief

    Vraag het even na of laat je schoonvader het even navragen in het ziekenhuis. Kan me voorstellen dat je schoonvader in ieder geval zelf ook wil voorkomen dat zn kleinkind er iets aan over houdt. Ik denk dat, zolang je niet naar dezelfde toilet gaat, niet uit elkaars beker drinkt en elkaar evt niet zoent (speeksel) je wel safe zit.
    Iemand verzorgen als verpleegkundige is wel anders omdat je dan direct met cytoststica werkt natuurlijk, daar hoeft TS natuurlijk niet bij in de buurt te komen
     
  10. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Ik heb zelf chemo en bestraling gehad. Het kan geen kwaad voor de mensen om je heen, zolang zij niet in aanraking komen met jouw (chemo-patient) urine, speeksel, bloed, ontlasting, overgeefsel, zweet.

    Als je twee toiletten thuis hebt, dan is het handig om één toilet speciaal voor degene te gebruiken, die aan de chemo zit. Maar dan nog moet je extra voorzorgsmaatregelen nemen: toilet voor en na elk gebruik schoonmaken, en na elk gebruik twee keer doorspoelen met het deksel dicht. Als het even kan, zou ik niet bij hen naar het toilet gaan, als ze er maar één hebben.

    Ik mocht onze dochter gewoon knuffelen en kusjes geven (ze was tijdens de eerste chemokuren bijna twee jaar, in 2014 heb ik nog vier maanden chemo gehad en toen was ze zes). Zolang je het kusjes geven niet de hele dag doet en het liefst ook niet op de mond zoenen. Jij mag je schoonvader zeker wel op de wang zoenen, dat kan geen enkele kwaad.

    Verder niet van hetzelfde bestek eten, uit dezelfde beker drinken, enz. Maar dat zul je vast niet doen bij je schoonvader.

    De behandelingen van jouw schoonvader kunnen bij jouw kindje geen afwijkingen veroorzaken. Hij straalt niet radio-actief uit en je komt ook niet in aanraking met zijn chemo, als je je aan bovenstaande regels houdt. Heel veel sterkte & geniet van je zwangerschap!
     
  11. Aliwen

    Aliwen Actief lid

    7 aug 2015
    394
    30
    28
    Kleuterjuf
    Gelderland
    Een zware tijd voor jullie zeg.. Sterkte !
    Ik heb net de 4e chemo achter de rug. En ik ben zwanger. Ik kan je er vanalles over vertellen, maar ik hoor nu de kinderen wakker worden .. Ik kom er op terug !
    Lees anders alvast mijn verhaal in het draadje zwanger met een roze lintje..
     
  12. Brenda028

    Brenda028 Fanatiek lid

    18 apr 2016
    1.725
    1.471
    113
    Bedankt voor jullie reacties meiden! Ik ga zorgen dat ik daar gewoon niet naar de wc ga. En als hij hier naar de wc gaat laat ik daarna mijn man hem eerst goed schoonmaken voordat ik zelf weer ga. Drinken uit hetzelfde glas zal niet voorkomen. Zoenen eigenlijk alleen op verjaardagen maar dat duurt nog even voordat die weer zijn.
    Zal maandag voor de zekerheid de verloskundige ook nog even bellen maar jullie tips stellen me al enorm gerust dat ik hem wel mag blijven zien in ieder geval.
    Wat heftig ook voor de dames die zelf een chemo hebben gehad, ik hoop dat het nu goed met jullie gaat ❤️
    @Aliwen ik ga je topic even lezen!
     
    lorreke vindt dit leuk.
  13. Aliwen

    Aliwen Actief lid

    7 aug 2015
    394
    30
    28
    Kleuterjuf
    Gelderland
    Ik mag gewoon naar dezelfde wc als de rest hier.. Ik krijg de chemo's om de 3 weken. Alleen de eerste week ben ik 'giftig'. Ik moet de wc doortrekken met de klep dicht en heb bij alle toiletten desinfecterende schoonmaakdoekjes liggen. We maken de wc's extra schoon met pure dettol.
    Het is gevaarlijker voor mij dan voor de anderen vanwege infectiegevaar.
    Lichaamssappen moet je niet aanraken in jouw toestand. Braaksel, speeksel en zelfs tranen bevatten chemo.

    Ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was! Ik mag gewoon mijn kinderen en man knuffelen en er groeit een gezond kindje in mijn buik!
    Geniet van je zwangerschap en laat je schoonvader lekker meegenieten. Neem maar van mij aan dat dat het allerbeste medicijn is!
    Heel veel sterkte met alles!
     
    Brenda028 vindt dit leuk.
  14. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het gewoon even navragen in het ziekenhuis, ze hebben daar een heel behandelprotocol, altijd makkelijk om te hebben.
    Sterkte met je schoonvader en voor de dames die ook zo ziek zijn ook heel veel sterkte xx
     
  15. Brenda028

    Brenda028 Fanatiek lid

    18 apr 2016
    1.725
    1.471
    113
    Dankjewel meiden!

    Ik heb vandaag contact gehad met de verloskundige en het mijn schoonvader laten navragen. Wc mag echt niet dezelfde omdat hij een hele zware chemo krijgt en ook relatief kort achter elkaar. Verder niet drinken uit hetzelfde glas en niet zoenen met speeksel. Maar dat zoenen leek me sowieso al niet zo’n goed idee met je schoonvader :roflmao::roflmao:
     
    marb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina