Zwanger en solliciteren

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Wenniepenny, 22 jul 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annelies

    Annelies Niet meer actief

    ja, dat is dus ook een beetje mijn vraag. ik werk nu op invalbasis en als het allemaal goed gaat krijg ik in oktober een vast contract...
    mocht ik nou zwanger raken voordat ik het vaste contract op zak heb, zeg je het dan wel of hou je het nog even voor je...
    ik vind dit een moeilijk. vind het ook zo lullig een maand na je vaste contract aan te komen met de zwangerschap. vraag me af of ze daar zo blij mee zijn.... heeft iemand hier ervaring mee???
    kus
     
  2. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Annelies, die keuze is geheel aan jezelf..je bent het wettelijk gezien niet verplicht aan te geven dat je zwanger bent of wilt worden, het risico is natuurlijk dat als je het meldt, ze je om die reden (natuurlijk met een andere opgaaf) je geen vast contract geven...
    succes!!
     
  3. Wenniepenny

    Wenniepenny Fanatiek lid

    22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Hoi Annelies,
    Ik weet niet precies hoever jij bent in je zwangerschap, maar als deze nog heel pril is (bijvoorbeeld <12 wkn) zou ik nog even wachten met het te vertellen. Ik las op de site van het Ministerie van SZW (www.minszw.nl) dat je het uiterlijk drie maanden voor de uitgerekende datum moet aangeven bij je werkgever.

    Dus wie weet kun je het nog uitstellen tot na oktober (doe je gewoon alsof je neus bloedt, alsof je het nog niet wist ;) )

    Succes en groetjes, Wendy
     
  4. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Tsja, werk en zwanger...

    per 1 september begin ik in mijn nieuwe werk, wat eerst een jaarcontract is en daarna, als het van beide kanten goed is, een vast contract. Rondom 1 september ben ik ongeveer 7,5 weken zwanger, dus ik wil nog even wachten met het vertellen aan mijn nieuwe baas tot ik 12 weken ben. Een ander "probleempje" kan zijn dat ik in de 2e helft april uitgeteld ben, ik ben onderwijzer en heb komend jaar voor het eerst een examenklas. Dat examen kan ik dus niet afnemen, wat ik erg jammer vind. Verder stopt mijn verlofperiode net wanneer de zomervakantie begint dus het is nog afwachten of ik een vaste aanstelling krijg en of ik de vakantie doorbetaald krijg...

    Nou ja, in ieder geval vind ik de nieuwe baby even belangrijker dan de nieuwe baan!

    Groetjes van Kiki.
     
  5. Moppie

    Moppie Actief lid

    26 jul 2005
    213
    0
    0
    Hoi Annelize.
    Ik zit eigenlijk in het zelfde schuitje en ga het dus NIET vertellen als ik voor die tijd zwanger mocht zijn.. Wil niet mijn eigen glazen ingooien...
    Zeg inderdaad dat ik het toen nog niet wist..
     
  6. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Meiden toch,
    Bekijk die werkgever toch niet telkens als de grote boze baas! Voor een zwangere medewerker krijgen ze gewoon jullie loon vergoed. Bovendien, als er al een intentie is uitgesproken om het contract te verlengen of om te zetten in een vast dienstverband, dan zal een zwangerschap dat niet in de weg staan.
    Je baas wil toch ook over een jaartje of 20 met pensioen? En wie moet dat betalen? Jou kindje!

    Groetjes van Kiki.
     
  7. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Kiki, je hebt gedeeltelijk gelijk er is een vergoeding maar in mijn geval is het zo dat het mijn baas niet om het geld te doen is, maar wel om de mindere betrouwbaarheid van mij en mijn ziektebeeld ivm de bekken en de rug en tuurlijk zal hij de zwangerschap niet als boosdoener aanwijzen maar ik weet zelf als ik niet zwanger was, ik in April onbepaalde tijd had gekregen...en laten we realistisch zijn, het interesseert de baas tzt toch niet wie zijn pensioen ophoest??

    Ik ben het wel met je eens dat niet iedere baas De grote boze baas uithangt maar bij het merendeel ben je echt gewoon een medewerker en toch lastiger als je zwanger bent...
    groetjes!
     
  8. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Sientje,

    Het lijkt wel of bazen het gemunt hebben op het schuldgevoel bij (zwangere) vrouwen. Terwijl juist zwangeren zo enorm hun best doen om gewoon te functioneren en verder alle risico's uit de weg gaan.

    Een mannelijke collega die voetbalt en dus minimaal 2 x per week traint en een wedstrijd heeft loopt volgens mij veel meer kans om de ziektewet in te gaan...

    Wat voor werk doe je eigenlijk?

    Groetjes van Kiki
     
  9. Annelies

    Annelies Niet meer actief

    hoi yvonne,
    ik zal hier mijn verhaal maar neerzetten ipv bij het voorstellen. is misschien wat makkelijker...

    Ik ben net klaar met de opleiding en ik kon nergens anders een baan krijgen als waar ik nu werk maar als inval... (ik werk er wel met erg veel plezier hoor)
    dat contract loopt tot oktober en vanuit de instelling waar ik werk hebben ze gezegd dat het hopelijk omgezet kan worden naar een vast contract.
    nu heb ik van de week mijn manager gesproken en die heeft aangegeven dat er waarschijnlijk een vast contract aan zit te komen. maar als ik dan al zwanger mocht zijn, hou ik het nog een poosje voor me.
    iedereen kan wel zo leuk zeggen dat een goede baas je dan niet ontslaat omdat ie er toch een vergoeding voor krijgt maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
    maar wat doe jij dan, ook op invalbasis of heb je nu een tijdelijk contract die straks omgezet wordt...
    groetjes,
     
  10. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    ik blij dat ik in het onderwijs zit. Daar speelt dit niet zo.
     
  11. Moppie

    Moppie Actief lid

    26 jul 2005
    213
    0
    0
    Ik dus ook hoor!!!
    Ik ben adm medewerkster
    Hoop dat ik alle eventuele kwaaltjes wel verborgen kan houden als het nodig is.....
    Denk dat als mijn baas het eerdre te weten kom dat het dan een half jaar contract ofzo zal gaan worden en daar zit ik dus niet op te wachten.....
     
  12. marjolein

    marjolein Nieuw lid

    16 sep 2005
    2
    0
    0
    jeetje Agnes, wat balen!!

    Ik zit in een soort gelijke situatie: voor ik bekend had gemaakt dat ik zwanger ben, deed ik m'n werk altijd goed (is me meerdere keren verteld) maar nu ik ruim 4,5 mnd zwanger ben is mijn bazin ineens helemaal niet meer tevreden over mijn werkzaamheden en denkt er over mijn contract niet te verlengen (die loopt namelijk vlak na m'n verlof af) ze is zich gewoon aan het indekken over de reden waarom ze hem niet zal verlengen!!!
    Nou jammer dan hoor!! ik vind wel weer wat hoor, werk zat... Ga ik toch heerlijk genieten van m'n kindje?!

    groetjes
     
  13. mieke

    mieke Bekend lid

    ook ik ben druk op zoek naar ander werk
    ik heb nu een tijdelijke baan
    die over een paar weken stopt
    mijn man wil dol graag een kind en ik ook natuurlijk
    en wij laten onze kinder wens niet afhangen van een nieuwe baan of niet
    we zijn nu beide 25 en willen heel graag jong ouders worden
    wat moet ik dan doen tig jaar wachten tot ik eindelijk eens een vast contract heb
    want dan zit je pas safe maar t is wel lekker
    wij willen niet meer wachten en ons kindje als t zover is komt wel groot met of zonder baan
     
  14. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Mijn contact loopt in Nov. ten einde. Ik had gehoopt dat het verlengt zou worden (het zat er wel in) maar dus toch niet. Ik denk dat ze wel in de gaten hadden dat ik zwanger ben. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Vind het wel knap lullig allemaal. Dus ik zit half Nov. thuis....... ben al druk aan het kijken voor ander werk maar er is zeer weinig.
    Ik wil heel graag aan de slag in de kinderopvang of als kraamverzorgster. Maar ja de banen liggen niet voor het oprapen :rolleyes:
     
  15. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    zo, mijn laatste werkdag gehad. wel balen natuurlijk, maar het is niet anders. ik ga nu lekker genieten en lekker "klussen" in de babykamer. zodra ik foto's heb van de babykamer, zet ik ze er op!!
     
  16. Wenniepenny

    Wenniepenny Fanatiek lid

    22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Hoever ben jij nu met je zwangerschap Agnes?
    Inderdaad jammer dat je niet kan blijven bij je werkgever.

    Ik heb zitten uitrekenen dat mijn zwangerschapsverlof ingaat net nadat mijn contract voor bepaalde tijd afloopt. Ra ra ra, hoe groot is de kans dat mijn werkgever mijn contract niet zal verlengen? Vrij groot, als je het mij vraagt. Maar ja, zoals jij ook al zegt: het is niet anders. Dus ik kan niet anders dan afwachten wat er gaat gebeuren.

    Groetjes, Wendy
     
  17. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    ik ben momenteel 22.5 week. dus ik heb nu wel de tijd om onze babykamer in orde te maken. verder ga ik gewoon lekker genieten van al mijn vrije dagen. ik kan wel sollicitieren maar ik wordt alleen maar afgewezen. dus ik doe dat alleen maar, zodat ik een uitkering kan krijgen. in de herfstvakantie ga ik nog lekker even naar londen, en november mijn verjaardag, december sinterklaas en kerst. ach....... ik kom die laatste maanden wel door. zo erg vindt ik het eigenlijk ook weer niet. mijn tijd komt wel weer.
    liefs
     
  18. natascha25

    natascha25 Bekend lid

    1 nov 2005
    732
    0
    0
    zal je altijd net zien. Ik heb het ook hoor. ben al twee jaar opzoek naar een leuke baan. Tervergeefs niet gevonden. Nu ben ik gestopt met de pil en gaan we voor het echie .. en jahoor een zie ik een baan precies zoals ik m wil hebben. Waar ik met al mijn diploma's aan de slag kan. Maar ik heb nu een o.t. contract. En die ga ik dan wel opzeggen mocht ik aangenomen zijn. Ik zeg niets zolang ik niet weet dat ik zwanger ben. Maar ben ik dat wel dan zal ik het denk wel zeggen. Want je kan het beter gelijk doen dan later. Nu weten ze gelijk waar ze aan toe zijn.

    Het blijft moeilijk. Ik ben wel bereid om te gaan praten mocht ik uitgenodigd worden. En dan zien we wel. Succes allemaal
     
  19. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ik heb nu 3 sollicitaties lopen; 2 bij een kinderdag verblijf en 1 als gast ouder. Dat laatste kan ik altijd doen maar betaalt gewoon mega slecht ( 2 euro per kind per uur). Ik mag op een gesprek komen volgende week voor een kinderdag verblijf hier in de buurt. Ik ben super benieuwd! ;)
     
  20. Wenniepenny

    Wenniepenny Fanatiek lid

    22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Gewoon doen! Zolang je nog niet zwanger bent, is er zeker niets aan de hand. Ik werd zwanger even nadat ik een nieuwe baan had geaccepteerd, en ik ontdekte het net voordat ik bij mijn nieuwe werkgever zou beginnen. Ik had me voorgenomen om het zo lang mogelijk verborgen te houden, omdat mijn tijdelijk contract precies zou aflopen net voordat mijn zwangerschapsverlof zou ingaan.

    Dat probleem is nu van de baan, helaas om een andere reden dan ik had gehoopt :cry: (zie mijn onderwerp onder 'Miskraam').

    Groetjes, Wendy
     

Deel Deze Pagina