Verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Arian, 10 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arian

    Arian Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.584
    36
    48
    Hoi meiden,

    Ik zit even ergens mee, ik zal het proberen zo goed mogelijk uit te gaan leggen. Het gaat over mijn zwangerschapsverlof..

    Ik ben vandaag 28.3 weken zwanger. En heb vandaag ook mijn vakantie gekregen.

    19 September (6 weken van te voren, 30 okt uitgerekend) begint mijn officiele verlof.

    Mijn vakantie duurt 3 weken en dat betekent dat die begin september weer is afgelopen, de periode tussen begin september en 19 september wordt opgevuld met uren uit mijn verlof mandje, dus geen ziekmelding, maar wel dat ik lekker thuis kan blijven, omdat ik het rustiger aan moest doen.

    Dan heb ik toch vanaf 19 september nog recht op 16 weken verlof? Daar heeft de vakantieperiode en de overige snipperdagen toch niets mee te maken? Je mag toch niet eerder dan 34 weken, dus 6 weken van te voren, ZV krijgen, dus niet al met bijv 32 weken al ZV..?

    Mijn teamleider zie, nee, als je eerder bevalt dan kom je ook eerder terug.. Dus bijvoorbeeld in september al, dan ben je in december alweer terug..:( Dit kan toch niet.. Ik heb toch recht op die 16 weken? En hoef sowieso pas in januari weer te beginnen toch, hoe je het ook wendt of keert? Had me zo verheugd op de kerstdagen mooi thuis.. (werk in de zorg, dus moet ook feestdagen en weekenden)
     
  2. MamsieM

    MamsieM VIP lid

    22 nov 2011
    5.967
    5
    38
    Ik weet niet helemaal meer hoe het zit maar volgens mij het je altijd na je bevalling 10 weken verlof (dus ook als je te vroeg bevalt maar ook als je te laat bevalt). Hoe dat zit met die weken ervoor weet ik niet.

    2 jaar geleden wat ik zwanger. Verlof gekregen op 19 augustus, 1 okt uitgerekend. 8 oktober bevallen, na verlof nog 4 weken vakantie dus hoefde pas half januari weer te beginnen (werk ook in de zorg dus erg blij met het thuis zijn met kerst, oud&nieuw).

    Ik denk dat je op de site van het UWV er wel meer info over kan vinden
     
  3. Arian

    Arian Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.584
    36
    48
    Ik heb begrepen dat je altijd sowieso nog 10 weken na je bevalling krijgt, en als de baby eerder komt, je de dagen erbij op mag tellen, die je nog tegoed had voor de bevalling.

    Dus bijv:

    Uitgerekend: 30 okt.
    ZV: 19 sept.
    Bevaldatum: 14 okt.
    Verlof na bevalling: 10 weken + 16 dagen nog van voor de uitgerekende datum.

    Is totaal: 12 weken en 2 dagen nog na de bevalling.

    Ik ga es ff kijken op de site van het uwv.
     
  4. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Je zwangerschaps verlof gaat in jou geval 6 weken van tevoren in en is vanaf dat moment 16 weken. Als je eerder bevalt hou je die weken evengoed. Heb ik bij de eerste ook gehad. Met precies 37 weken bevallen en heb daarna 13 weken gehad, dus die 3 weken gewoon erbij. Als je later bevalt krijg je die dagen er nog wel achteraan omdat je zowiezo recht hebt op 10 weken erna.
     
  5. Arian

    Arian Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.584
    36
    48
    En als ze daar nou moelijk over gaan doen, bijv verplichten om wel te komen, dan sta ik toch om mijn recht?
     
  6. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Ze kunnen je niet verplichten, je hebt wettelijk verlof dat ze gewoon betaald krijgen waardoor ze jou ook door kunnen betalen. Als je dadelijk bevallen bent krijg je een brief van het uwv waarin staat wanneer je weer aan het werk moet. Verder kunnen ze je niets verplichten. Ze hebben zich gewoon aan de wet te houden
     
  7. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ja tuurlijk sta je in je recht je krijgt zelfs een brief van het uwv wanneer je verlof in gaat en wanneer die eindigt die kan je aan je baas laten zien.

    Bovendien als jij het rustig aan moet gaan doen zou ik niet je vakantie dagen opnemen maar gewoon je eigen ziek melden.
     
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    je hebt sowieso 16 weken verlof, maar stel dat je nu zou bevallen, bijv met 32 weken, (begin spetember in jouw geval), dan gaan de 16 weken al in en ben je idd in december terug. Maar als je hopelijk gewoon rond de 37-42 weken bevalt ben je pas na de feestdagen weer aan het werk.
     
  9. Nummer 10

    Nummer 10 Actief lid

    2 feb 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Alleen als je voor de 34 weken bevalt, dan gaan je 16 weken in op het moment van de bevalling en zou je dus theoretisch eerder terug moeten naar je werk. Je vakantie/verlofuren die je anders in die weken zou hebben verbruikt krijg je dan wel terug, dus kun je eventueel achter je verlof aanplakken zodat je de decembermaand kunt overbruggen.

    Dus stel dat je bv 3 september (week 36) al bevalt, dan krijg je de vakantie-uren vanaf 3 september weer terug en gaat je verlof per direct in tot 24 december (week 52) Die 2,5 week vakantie die je dan terug krijgt, kun je er (in overleg met je werkgever) achteraan plakken.
     
  10. Arian

    Arian Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.584
    36
    48
    Bedankt voor jullie reacties!


    Hoe je het ook wendt of keert, ik kom sowieso niet terug voor januari! Anders kan ik inderdaad mijn vakantieuren-verlofuren, die ik nog niet had opgemaakt, er achter aan plakken!

    Maar misschien valt het allemaal en blijft hij/zij zitten tot eind oktober! ;)
     
  11. AnkeM

    AnkeM Fanatiek lid

    21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Je hebt sowieso 16 weken verlof en je moet minimaal 4 dagen voor de uitgerekende datum met verlof. Als je eerder bevalt dan de uitgerekende datum is je verlof nog steeds 16 weken, als je later bevalt is het 16 weken plus het aantal dagen dat je later bent bevallen.

    Denk er wel aan dat je binnen 2 werkdagen nadat je bevallen bent dit meldt op je werk, zij melden dat dan weer door naar het uvw. Dan krijg je ook een brief wanneer je weer aan het werk moet.
    Je werk heeft hier verder niets over te zeggen, dit is gewoon de wet.
    Geniet van je vakantie en je verlof!
     

Deel Deze Pagina