Zwanger maar geen vrij krijgen van werk: vertellen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door evelien297, 7 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evelien297

    evelien297 Fanatiek lid

    23 nov 2012
    3.168
    129
    63
    Ik heb bij de eerste echo al geen vrij gekregen van mijn werk. Nu heb ik over 1,5 week weer een echo met 9 weken en nu heb ik weer geen vrij gekregen. Ik moet echt goed in de gaten gehouden worden ivm een mola die ik voor deze zwangerschap heb gehad, dus kan ook niet zeggen laat maar zitten die echo, ik moet echt gaan..

    Iemand tips?
     
  2. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Als er iemand is die je in vertrouwen durft en kunt nemen die kan regelen dat je vrij bent zou ik het vertellen.

    En anders ziekmelden maar dit is wel heel doorzichtig als je geen vrij hebt gekregen...

    Misschien is het nog optie om een collega in vertrouwen te nemen die voor je kan invallen?
     
  3. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Toch melden bij je leidinggevende. Dat is dan voor iedereen duidelijk
     
  4. wodjeka

    wodjeka Bekend lid

    25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Je kan toch zeggen dat je naar het ziekenhuis moet? Volgens mij kan je dan iets van zorg verlof krijgen. De reden van je bezoekjes hoef je niet te melden dat is prive.
     
    chantalvl en Hopsatee vinden dit leuk.
  5. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.928
    462
    83
    Kan je geen dag ruilen met collega?
     
  6. evelien297

    evelien297 Fanatiek lid

    23 nov 2012
    3.168
    129
    63
    Het is nu vakantie periode, vandaar dat mijn verlof verzoek waarschijnlijk is afgekeurd.. Ja denk toch de beste optie om mijn leidinggevende in te lichten, ook al wil ik dat liever nog niet..
     
  7. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee dat is heel begrijpelijk, maar daar moet je nu over heen stappen, zeker ivm de medische noodzakelijkheid van je ziekenhuisbezoeken op dit moment.
    Je werkgever is verplicht jou de benodigde tijd vrijaf te geven, wel mag hij je vragen die tijd in te halen op een ander tijdstip.
     
  8. evelien297

    evelien297 Fanatiek lid

    23 nov 2012
    3.168
    129
    63
    Oh nou als hij het dan verplicht is, dan ga ik het zeker vertellen! Inhalen is voor mij geen probleem als hij dat vraagt, maar die echo is gewoon belangrijk..

    Bedankt voor jullie adviezen!
     
  9. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Gewoon melden dat je een afspraak in het ziekenhuis hebt. Reden hoef je niet te vermelden.

    Natuurlijk wel proberen om de afspraken zoveel mogelijk buiten werktijd te plannen, maar als je fulltime werkt is dat een stuk lastiger.
     
  10. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.543
    1.895
    113
    Ik heb alleen mijn werkgever ingeseind en gevraagd of zij het nog even voor zich kon houden.
    VK afspraken, echo's etc. heb je recht op vrij hoor.
     
  11. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Inderdaad zeggen dat je afspraak in het zkh hebt. En je hoeft toch niet gelijk de gehele dag vrij te zijn?
    Je kan ook even een uurtje weg van je werk voor een echo.
    Heb ik ook wel eens gedaan.
     
  12. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Mja, even een uurtje weg ligt er maar net aan.. dat zou hier dan minimaal 2,5 uur zijn ivm een uur rijden naar het werk. Als je werk niet zo ver is kan dat wel prima idd.
     
  13. evelien297

    evelien297 Fanatiek lid

    23 nov 2012
    3.168
    129
    63
    Van mijn werk naar het ziekenhuis is drie kwartier.. Dus rijden alleen duurt al 1,5 uur.. En dan is dit nog een lange afspraak (afspraak duurt 1,5 uur): echo, gesprek vk, gesprek gynaecoloog.. En ik werk van 8 tot 1 dagelijks en de afspraak is om 10.15u.. Later of vroeger kon niet en de rest van de week was vol.. En het is wel belangrijk dat ik de echo krijg, dus ja dan moet ik wel een (voor mij) hele dag voor vrij nemen..

    Ik neem hem wel in vertrouwen en zeg hem wel hoe belangrijk dit is. Want ik zie het nog gebeuren dat ik zeg ziekenhuisbezoek en de reden niet vertel, en dat hij dan nog vraagt of ik het niet ff een andere dag kan inplannen..
     
  14. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Geef dan ook duidelijk aan dat je al hebt geprobeerd om de afspraak op een ander tijdstip in te plannen en dat dat niet is gelukt vanwege de drukte in het ZH.
     
  15. evelien297

    evelien297 Fanatiek lid

    23 nov 2012
    3.168
    129
    63
    Dat is een goeie dan toon ik inderdaad goodwill.. Dankjewel!
     
  16. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Zwangerschapsonderzoek mag inderdaad onder de werktijd plaatsvinden en je hoeft daar geen uren voor in te leveren.

    Echter... wanneer je iedere dag maar een halve dag werkt (parttime) kan je werkgever wel van je verlangen dat je deze afspraken in principe buiten werktijd inplant. Het is immers normaal gesproken niet nodig om het bezoek dan onder werktijd te plannen.

    (Een extreem voorbeeld: een vrouw werkt alleen maandag ochtend. Dan is het niet de bedoeling dat de vrouw alle afspraken op maandagochtend inplant. Het gaat er om dat de werkgever de onderzoeken niet in de weg staat.)

    Maar als het echt niet mogelijk is de afspraken buiten werktijd te plannen bij een parttime dienstverband (bijv jij werkt alleen niet op vrijdag, en de verloskundige is ook op vrijdag gesloten), mag je natuurlijk wel onder werktijd de controles inplannen.

    In dit geval is het vooral van belang dat is blijkbaar geen andere mogelijkheid was in het ziekenhuis. Dan behoor je inderdaad vrij krijgen van het werk.
     
  17. evelien297

    evelien297 Fanatiek lid

    23 nov 2012
    3.168
    129
    63
    Precies en sowieso doen ze deze lange afspraken in het ziekenhuis alleen in de ochtend.. En aangezien ik die week echt moest komen en het dan alleen op maandagochtend kon, heb ik geen andere keus..
     
  18. evelien297

    evelien297 Fanatiek lid

    23 nov 2012
    3.168
    129
    63
    Heb het verteld op mn werk (alleen leidinggevende nog) en we hebben een oplossing gezocht wb mijn werkzaamheden :) Helemaal goed gekomen dus!
     
    MiaMaria, chrystel73, Vulpen en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina