Zwanger tweeling en zw vanuit ww

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door woohoo, 29 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. woohoo

    woohoo Actief lid

    9 nov 2015
    447
    194
    43
    NULL
    NULL
    Beste webcare team,

    Momenteel ben ik vanuit de ww naar de zw gegaan vanwege ziekte door zwangerschap. Hierbij gelden 13 wachtweken waarin je wel al zw krijgt maar je ww dus 13 weken lang wordt opgebruikt. Stel dat ik straks kort beter ben en vervolgens weer ziek ben vanwege zwangerschap, gaat dan een nieuwe termijn van 13 weken lopen? Dus kost het mij dan weer 13 weken ww? En wat als daarmee mijn ww op gaat? Stopt de zw dan ook meteen?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Woohoo,

    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Je vraagt je af hoe het zit met je WW-uitkering als je ziek wordt ten gevolge van zwangerschap.
    Voor een goed begrip zal ik je vraag chronologisch beantwoorden.

    Als je een WW uitkering ontvangt en je bent ziek ten gevolge van zwangerschap, dan stopt de WW-uitkering en start de Ziektewet. De periode dat je ziek bent (met een maximum van 13 weken) wordt afgetrokken van je WW-periode.

    Het zwangerschapsverlof kan ingaan tussen 6 en 4 weken voor de dag na de uitgerekende bevallingsdatum.
    De zwangerschapsuitkering (WAZO), vraag je zelf aan.
    Als je nog ziek bent, neem je voor de aanvraag contact op met onze klantenservice.
    Ben je ondertussen hersteld, dan vraag je de WAZO aan via MijnUWV.

    Ben je hersteld en word je onverhoopt binnen 4 weken opnieuw ziek, dan zien we het als één ziektegeval. Ben je na 4 weken weer ziek dan gaat er een nieuwe periode in.

    Ben je ziek als je WAZO ingaat, en ben je na afloop van de verlofperiode nog ziek, met dezelfde reden als voor het verlof? Dan wordt de periode ook als één ziektegeval gezien.

    Ben je na de Ziektewet en/of WAZO weer beschikbaar voor werk, dan kun je het restant van de WW opnieuw aanvragen.
    Stopt de WW (vanwege maximale duur) en ben je (nog) ziek? Dan ga je over naar de Ziektewet.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  3. woohoo

    woohoo Actief lid

    9 nov 2015
    447
    194
    43
    NULL
    NULL
    Hoi Petra,

    Bedankt voor je heldere antwoord.

    Ik neem aan dat de 4 tot 6 weken verlof voor de vermoedelijke bevaldatum ziet op eenlingen. Dit moet 8 tot 10 weken zijn, toch?
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Wahoo,

    Je hebt helemaal gelijk, als je zwanger bent van een meerling, dan gaat je zwangerschapsverlof in tussen de 10 en 8 weken voor de dag na de uitgerekende datum.

    Actuele info over de duur van het zwangerschapsverlof vind je hier. De regels voor meerlingenverlof vind je onderaan de pagina bij "Bijzondere situatie".

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina