Uren inleveren voor bezoek vk ed?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Puppy78, 23 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Puppy78

    Puppy78 Fanatiek lid

    16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Hoihoi,

    Ik heb even een vraag. Op mijn werk is het beleid dat voor dokters- en tandartsbezoek uren moeten worden opgenomen indien je onder werktijd gaat, ook als je fulltime werkt en dus niet buiten werktijd kunt. Nu las ik op de site van de FNV het volgende stuk dat expliciet van toepassing is op zwangeren:

    Bij mij wordt hiermee de indruk gewekt dat je dus in het geval van zwangerschap géén verlofuren hoeft in te leveren. Ik heb dit nagevraagd bij P&O maar daar wordt gezegd dat de werkgever mij slechts in de gelegenheid hoeft te stellen om in werktijd dergelijke afspraken te maken, echter dat het wel gewoon van mijn verlofuren afgaat. Kortom, ze mogen mij enkel niet weigeren om vrij te nemen. weet iemand of dit echt wel klopt? want ik twijfel hier sterk aan.
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Volgens mij klopt dit idd niet, maar misschien dat het in jullie cao ander geregeld is. Volgens mij hoeven gewone doktersbezoeken als je fulltime werkt ook niet van je verlofuren te worden afgetrokken.
     
  3. Robin77

    Robin77 Fanatiek lid

    12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Ik maak uit bovenstaand stuk op dat je werkgever je in de gelegenheid moet stellen en je volledige loon door moet betalen. Ik zie niets staan over het 'vergoeden' van je tijd...al zou je dat natuurlijk wel zo interpreteren. Hebben jullie geen CAO? Anders even bellen met FNV?
     
  4. Puppy78

    Puppy78 Fanatiek lid

    16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik val onder de CAO Rijk. Ik ben al naarstig aan het zoeken waar nu staat dat ik verlof moet opnemen bij doktersbezoek ed maar tot op heden heb ik niks gevonden. Het zal wel intern beleid zijn waar ergens een notitie van moet staan maar WAAR.. ik zoek verder..
     
  5. Puppy78

    Puppy78 Fanatiek lid

    16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    nou ik heb iets gevonden:


    nou vraag ik me nog af of bovenstaande niet overruled wordt door hetgeen op de FNV-site staat. Ik ben helaas geen lid van een vakbond dus ik kan niet direct deze vraag voorleggen.
     
  6. Annemarie76

    Annemarie76 Fanatiek lid

    25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Volgens mij hoef je toch niet perse lid te zijn van een bond om ze een vraag te stellen..
    Als je belt en aangeeft niet lid te zijn maar toch een vraag hebt ( mbt tot je zwangerschap en de regels voor vk/gyn bezoek), dan laat je t aan de bond over of zij je wel of niet verder kunnen helpen..
     
  7. Hellen1971

    Hellen1971 VIP lid

    16 dec 2008
    6.069
    1
    36
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Voor zover ik weet, is dat wat je op de site las bindend. Zwangerschap is natuurlijk ook geen ziekte en het is zelfs zo, dat je gedurende de zwangerschap en tot 6 maanden erna, nog andere rechten hebt, zoals bijvoorbeeld extra pauze.
     
  8. Puppy78

    Puppy78 Fanatiek lid

    16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    ja dat weet ik inderdaad. Dus ik heb zelf zoiets; als ik steeds uren moet inleveren dan moet ik maar eens gebruik gaan maken van die pauzeregeling. Dat compenseert de boel weer een beetje. Werkgever niet flexibel, ik ook niet flexibel :rolleyes: .
     
  9. afrola

    afrola Fanatiek lid

    7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Beste Puppy,

    Bij mij op het werk geldt een vergelijkbare regeling je krijgt dan "extra" verlofdagen en daarom moet je de niet gewerkte uren ivm doktersbezoek onder werktijd compenseren. Ik heb me ook afgevraagd na de andere regels gelezen te hebben of dat ook voor vk-bezoeken geldt. Maar ik denk het wel.
    Volgens mij is het zo dat werkgevers in principe andere regels op kunnen stellen en als jij je contract tekent verbind je je aan die regels en gelden ze dus ook voor jou. Natuurlijk zijn daar wel grenzen voor, maar ik geloof niet dat uren compenseren voor doktersbezoek echt buiten die grenzen valt. Dat is dus een beetje jammer voor ons :(

    Maar door idd de extra pauze waar je recht op hebt ivm zwangerschap (daar kunnen ze dan weer niet onderuit) te gebruiken voor vk bezoek hoef je dan minder lang door te werken wat vaak weer lastig is vanwege vermoeidheid ed ;)

    Groetjes,
    Afrola
     
  10. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je zou eens kunnen bellen met het juridisch loket (of hoe dat dan ook heet). Met een heleboel van dit soort dingen, en dan vooral als het met zwangerschap te maken heeft, mag je CAO of contract namelijk niet negatief (dus in jouw nadeel) afwijken van de wet.

    @Afrola: Als jij verlof opneemt om naar de Vk te gaan, krijg je dan wel betaald? Want zoals ik het lees van wat de TS van de FNV site hebt gehaald is dat je gewoon recht hebt op loon. Daar op voortdenkend zou het raar zijn als je dan ook die uren nog in moet halen. Dat is een beetje dubbelop. Ik vind het sowieso vreemd dat dat zou moeten, als je fulltime werkt, wanneer zou je dat dan moeten doen?

    Ik weet dat ze tegenwoordig in de zorg werken met een verlofmandje. Je krijgt dat gewoon al je vakantieuren/verlofuren en alles wat daarop lijkt in 1 keer en dat kun je besteden zoals jij dat nodig hebt. Maar dat zijn dan wel betaalde uren en ik hoef niks in te halen als ik verlof neem.
     
  11. lennylenn

    lennylenn Niet meer actief

    wat een gedoe allemaal zeg met die werkgevers!!

    ik mag wel gewoon tijdens het werk weg voor een afspraak bij de v.kundige helemaal geen problemen mee en ik hoef er ook geen verlofuren e.d voor inteleveren

    vaag hoor maar volgens mij kunnen ze dat ook echt niet maken.
     
  12. afrola

    afrola Fanatiek lid

    7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    @ Bluesky, ik krijg dus niet doorbetaald als ik naar de vk moet. Ik moet dan of verlofuren inleveren of de tijd op een ander moment inhalen. Dit kan door bijvoorbeeld aan het eind van de dag langer te blijven of op een andere dag wat langer te blijven of eerder te beginnen.

    Nou vind ik het nog niet zo vervelend voor een vk bezoek. Die zijn maar eens in de 4 weken, zijn in de buurt en duren niet zo lang. Dat kan ik makkelijk compenseren. Maar inmiddels moet ik ook wekelijks naar de fysio en die bezoekjes duren al wat langer. Tsja en als je dan een vk bezoek, echobezoek en een fysiobezoek in een week hebt af te leggen dan is het idd wel moeilijk compenseren. Dan wordt het opgegeven moment wel erg veel allemaal.

    Wat de FNV met werkgevers heeft bedongen zijn specifieke afspraken met werkgevers die vaak worden opgenomen in de CAO. Maar dat zijn geen wettelijke regels. Mijn werkgever heeft volgens mij geen overeenkomst met de FNV dus daar heb ik dan niet veel aan.
    Wel moet mijn en iedere werkgever zich aan de wet houden uiteraard. Maar men kan daar middels een CAO/rechtspositieregeling oid een eigen draai aangeven/voorwaarden aan stellen. En sommige werkgevers doen dat door aan te geven dat verlofuren moeten worden opgenomen voor doktersbezoek onder werktijd en in ruil daarvoor krijg je extra verlofuren over het jaar heen. Bij regelmatig doktersbezoek tijdens werktijd ben je dan de pineut want dan verbruik je meer verlof dan je daarvoor hebt gekregen en als je nooit hoeft te gaan kun je gewoon een extra dagje vrij nemen.
    Dit mag omdat de werkgever je wel in de gelegenheid stelt om onder werktijd naar de dokter te gaan. Wetten en mazen in de wet zijn altijd een beetje lastig te begrijpen. Maar uiteindelijk staat het er meestal nooit zo stellig als het lijkt en zijn overal weer uitzonderingen voor :(
     
  13. andrea83

    andrea83 Actief lid

    23 apr 2008
    241
    0
    0
    Volgens mij mag dit niet, een werkgever moet je in gelegenheid stellen om zwangerschapsonderzoeken te laten ondergaan. ben gelijk even gaan googelen en vind het volgende:

    Maatregelen ter beschermingDe werkgever is verplicht het werk voor de zwangere werkneemster zo te organiseren dat het werk geen schadelijke gevolgen heeft voor de zwangerschap, het ongeboren kind en de werkneemster zelf. De wet schrijft de beheersmaatregelen voor en de volgorde waarin deze genomen moeten worden. Deze zijn:

    de risico’s wegnemen binnen de eigen functie en de eigen werkplek
    aanpassing van het werk en/of aanpassing van de werk- en rusttijden
    ander werk
    het tijdelijk vrijstellen van het verrichten van arbeid
    Een volgende maatregel mag pas genomen worden, als een eerdere maatregel redelijkerwijs niet mogelijk is.
    [artikel 1.42 Arbobesluit]

    Recht op aanpassing werk- en rusttijdenDe zwangere werkneemster heeft recht op aanpassing van de werk- en rusttijden. De aanpassing bestaat uit:

    beperking van onregelmatig werk in het algemeen en nachtarbeid in het bijzonder
    extra pauzes
    maximering van het aantal werkuren per dag, maand en kwartaal
    gelegenheid om zwangerschapsonderzoeken te ondergaan
    [artikel 4:5 t/m 4:7 Arbeidstijdenwet]

    Recht op een rustruimteIn de zwangerschap heeft de werkneemster recht op het gebruik van een rustruimte. De ruimte moet beschikbaar zijn of snel beschikbaar gemaakt kunnen worden. Ook moet de ruimte geschikt zijn. Dit betekent tenminste: de ruimte is af te sluiten, heeft een bed of rustbank, is rustig en biedt privacy (is besloten).
    [artikel 3.48 Arbobesluit]

    Expliciete verbodenDe wet kent vier expliciete verboden voor een zwangere werkneemster. Zij mag in het werk niet:

    worden blootgesteld aan lood en zijn verbindingen
    worden blootgesteld aan Toxoplasma (Kattenziekte) en het Rubellavirus (Rodehond)
    werken onder overdruk zoals duiken en caissonarbeid
    werken in de ondergrondse winningindustrie


    Informatie verder kan je vinden op:
    http://www.arboportaal.nl/zwanger

    Ik hoop dat je wat aan hebt
     
  14. andrea83

    andrea83 Actief lid

    23 apr 2008
    241
    0
    0
    het blijft alleen onduidelijk of gelegenheid geven tot onderzoeken ook goed wordt geboden als dit je wel uren kost of dat dit ook niet mag
     
  15. andrea83

    andrea83 Actief lid

    23 apr 2008
    241
    0
    0
  16. Puppy78

    Puppy78 Fanatiek lid

    16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ja precies. Als er staat "onder werktijd" dan lijkt het me dat dat dus geen verlof kost. Want verlof is geen werktijd, dat is mijn eigen tijd 8) . Vaag! Ik heb de vraag dan ook voorgelegd bij postbus51 en het juridisch loket. Ben benieuwd!
     
  17. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik ook, want als je er verlof voor op moet nemen en je moet dat later inhalen dan vind ik dat niet "in de gelegenheid stellen" Dat is de gelegenheid van de baas en niet die van jouw... Snap je wat ik bedoel? Beetje lastig uitleggen.

    Ook op de site van Arbobondgenoten staat het volgende:

    Naar mijn mening betekend dit dus dat je gewoon je loon houd over de tijd dat je weg bent voor onderzoek. Dat ze dit dan verlof noemen doet eigenlijk niet terzake, dat is meer iets wat misschien in het computersysteem zo verantwoord word.
     
  18. Puppy78

    Puppy78 Fanatiek lid

    16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik kreeg vandaag antwoord van het juridisch loket:

    Interessant :rolleyes:
     
  19. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Idd... Wat zegt je baas ervan?
     
  20. Puppy78

    Puppy78 Fanatiek lid

    16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Nog niks want die weet het nog niet. Zal het morgen eens voorleggen :D
     

Deel Deze Pagina