30+ schildklierziekte en kinderwens

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Buikvlinder, 14 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Hoi
    Ik ben Rinda 32 jr en mijn vriend 27 jr we willen graag kids, hij is van Togoleze afkomst ik heb een schildklierziekte slik thyrax 0,025 mg en 0,1mg totaal dus 0,125 mg een half uur voor het ontbijt innemen, je kan er tachtig mee worden maar het maakt de zwangerschap wel complexer!

    Welke vrouwen hebben ook een schildklierziekte, hoe heb je de zwangerschap doorstaan, had je complicaties? Zo ja welke?

    Ook tips,adviezen en leuke en trieste verhalen zijn welkom,

    Rinda Vigger
     
  2. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Hoi Buikvlinder, ik heb helaas ook een schildklieraandoening.
    Om die reden heb ik anderhalf jaar mijn kinderwens opzij moeten zetten aangezien het beter was om niet zwanger te worden in die periode.

    Ik heb ruim een jaar thyrax en nog een andere pil geslikt (ben naam even kwijt...), maandelijks bloedtesten en bezoekjes bij de endocrinoloog.

    Na een jaar leek het dat de hyperthyreoïdie (te snelle werking) rustig was en kreeg ik groen licht om te stoppen met de medicatie en na een half jaar controles om aan een kindje te beginnen.
    Wel is het zo dat als ik zwanger zou zijn in de toekomst, dat ik dan per direct contact op moet nemen met de endocrinoloog en dan kom ik wederom onder controle. Tijdens de zwangerschap zal ik zelf niet merken dat de hypert. terug is maar kan het wel terug zijn en dus kan het kindje daar hinder van hebben. Als het terug komt tijdens de zwangerschap dan moet je weer medicatie gaan slikken (maar dan geen thyrax, die komt via je bloed in de placente en moedermelk terecht) en moet ik verplicht onder behandeling van de gyneacoloog. Dan wordt het ook sowieso een ziekenhuisbevalling op medische indicatie aangezien het eerste wat ze doen na de geboorte is het aftappen van bloed uit de navelstreng om te bepalen of en in welke mate het kindje een afwijking heeft aan het functioneren van de schildklier.

    Ik heb me uitgebreid voor laten lichten en het weerhoud me niet om te proberen zwanger te worden. De controle is heel goed en voel me zeer prettig bij mijn endocrinoloog en zijn begeleiding. We zien wel hoe het lopen gaat.

    Hou dus wel rekening met medicatie, als je zwanger bent mag je bepaalde niet meer innemen.

    Groetjes
     
  3. Lon enTijn

    Lon enTijn Fanatiek lid

    23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    hoi ik heb Hashimoto en slik dus ook Thyrax. Ik slik 3,5 keer 0,025 mg.
    Bij mij heeft het geen invloed gehad op het zwanger worden, ik was meteen de eerste ronde zwanger.
    Ik heb er niet echt veel last van gehad tijdens de zwangerschap. Alleen ik geloof rond week 24 begon ik me minder goed te voelen, geen energie en alleen maar moe. Toen is mijn medicatie verhoogd en daarna ging het meteen een stuk beter.
    Een tijdje na de bevalling ging het niet zo goed met me, bleek dus dat ik teveel Thyrax gebruikte. Toen weer verlaagd en daarna ging alles goed!

    Thyrax kun je gewoon blijven gebruiken tijdens de zwangerschap en ook tijdens borstvoeding.
    Er wordt na de bevalling bloed uit de navelstreng gehaald om te kijken of je kindje ook een afwijking heeft.
    Daarna moesten wij Julian toen hij 3 dagen was laten prikken en met 10 dagen. Gelukkig niks aan de hand!

    http://www.hypomaarniethappy.nl/phpbb/index.php
    Dit is ook wel een handig forum (Als je hypo bent), er is ook een gedeelte rondom zwangerschap.

    Succes met zwanger worden!
     
  4. Nessy

    Nessy Fanatiek lid

    27 feb 2008
    2.309
    0
    36
    Verzorgende-C maar nu huismama
    Duitsland
    Hoi,

    Ik heb ook Hashimoto.(en factorvleiden)
    En ben ook lid van het hypomaarniethappy forum.
    Weet het nu pas een jaar dat ik het heb.
    Ik neem net als jouw ook Thyrax een half uur voor het onbijt.
    Ik ben begonnen met 0,1 mg(1 witte) maar neem nu 0,075mg.(3 blauwe)
    Ben er toevallig achtergekomen dat ik dit heb omdat ik onderzoek heb
    gehad naar herhaalde miskramen.Ik wist al dat ik een
    bloedstollingsprobleem had en daardoor meer kans op miskramen en
    trombose etc maar nu kwam er dus ook uit dat ik hypothyroide heb en ik
    verschillende schildklierantistoffen aanmaak.Dit verhoogt weer de kans
    op miskramen zeker als het niet behandeld wordt.

    Behalve de Thyrax neem ik ook Selenium/zink want dat kans de
    hoeveelheid antistoffen verlagen en het werkt wel bij mij maar wel
    langzaam.Ik loop in het AMC bij een endocrinoloog die ook vasculair arts
    is dus voor mij de beste combi.Ik neem sinds 2 maanden ook nu
    dagelijks 2 Clexane injecties van 80mg tegen trombose en hij wilt me
    nu ook aan de Metformine hebben voor insuline resistentie.

    Zodra ik een positieve zwangerschapstest heb moet ik mijn TSH,FT4,
    T3,antitpo en antiXA prikken en dat om de 4 weken doen zodat
    mijn thyrax etc op tijd bijgestelt kan worden.Ik mag niet thuis bevallen en
    heb dus wel een medische indicatie en loop bij een gyneacoloog.

    Mijn TSH is nu 1,7 en mijn arts wilt het het liefste onder de 1 zien.
    Maar TSH 2 of minder en FT4 tussen de 15-20 is het beste voor een
    goede zwangerschap volgens hem.Mijn FT4 was 15 redelijk goed dus
    maar heb het liever rond de 16-17.

    Al met al dus wel een gedoe maar ja je kan er erg oud mee worden
    en al die medicatie en in mijn geval ook injecties heb ik er zeker
    voor over.

    Groetjes,
    Nessy

    p.s. ik heb misschien wel heel veel miskramen gehad maar heb ook
    4 tieners waaronder een 1 eiige tweeling.Leeftijd: 14,14,15,19 dus het
    kan wel degelijk.:)
     
  5. Nessy

    Nessy Fanatiek lid

    27 feb 2008
    2.309
    0
    36
    Verzorgende-C maar nu huismama
    Duitsland
    Wil ook even nog zeggen dat onze kids 4 maanden geleden
    op ons verzoek ook zijn getest en dat de tweeling en onze oudste
    ook Hashimoto hebben.De oudste is van mijn exman en die heeft
    trouwens ook Hashimoto dus mijn oudste zoon van 19 heeft heeft van
    2 kanten gekregen.Hij zit aan 1,0mg Thyrax en aan de Selenium daar zijn
    waarden extreem waren vooral de antistoffen schrokken we van.(>3000)
    De tweeling is net aan de medicatie gezet.Ook hoge antiTPO waarden
    maar TSH niet extreem. Dus lagere dosering Thyrax voor hun.
    Volgende week dus met de hele meute bloedprikken in het AMC.
    Gelukkig lopen we allemaal bij dezelfde arts.Erg handig.
     
  6. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Fijn om te weten dat ik iig niet de enige ben met zo'n rare ziekte, het is nog een chronische ziekte ook, wist ik niet eens, ik was nog erg jong(19jr) toen er bij mij een te snel werkende schildklier was vastgesteld ben toen behandeld met radioactief jood, ik mocht in dat eerste jaar absoluut niet zwanger raken werdt me vertelt!(alsof ik daar als studente op zat te wachten!?)

    Maar goed kreeg toen niet veel info. mee een half jaar na die behandeling viel mijn haar uit met bosjes tegelijk! Kon wel janken!(ik had erg mooi haar!)Maar goed ben nu al jaren goed ingesteld maar ook nu weer niet zwanger, baal, baal, baal, grrrr, heeft nog al wat invloed zo'n schildklier, waar een klein orgaan groot in kan zijn :)
     
  7. kandy

    kandy Actief lid

    5 aug 2008
    133
    0
    16
    Hoi Rinda!

    Bij mij hebben ze op mijn 15e ontdekt dat mijn schildklier 3 keer sneller werkte dan gezonde mensen. Op mijn 17e heb ik een radioactief jodium gehad waardoor mijn schildklier nu iets langzamer werkt. Ik slik ook 125 microgram Euthyrocx (is thyrax maar dan ander merk)
    In de periode dat je schildklier erg van slag is, is het niet verstandig zwanger te worden.
    Ik heb de ziekte van Graves basedow en moet zeggen dat ik mazzel heb gehad dat ze het bij mij vroeg ontdekten, heb vanaf het radioactief jodium nergens meer last van. Laat jaarlijks mijn bloed prikken en steeds okay test.
    Ben nu vanaf januari gestopt met de pil, uiteraard heb ik van tevoren eerst goed onderzoek gedaan over erfelijkheid etc. Het zou in principe niet erfelijk zijn en geen extra risico's hebben om zwanger te zijn. Wel moeten we de hormonen in de gaten houden en onder behandeling van de internist gedurende de zwangerschap. Dit is puur om de dosis thyrax goed te houden (soms verlagen of verhogen)
    Je hoeft je volgens mij geen zorgen te maken! Doe ik ook niet!
    Nu maar hopen dat we snel zwanger mogen worden!
    :)
    groetjes Kandy
     
  8. Smoeltje

    Smoeltje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Hoi allemaal,

    Ook ik kwam er dus vorige week achter dat ik een te snel werkende schildklier heb.
    Ik zat midden in IVF traject wat direct afgebroken is.

    Waarschijnlijk heb ik het al jaren, heb vaker boedgeprikt vanwege allerlei vage klachten.
    Maar waarschijnlijk dus nooit mijn shildklier.

    Ik vraag mij af hoe lang het duur voor je weer zwanger mag worden.
    Ik ben nu 36 jaar en heb dus niet echt jaren tijd om ingesteld te raken.
     
  9. nickiee

    nickiee Actief lid

    25 okt 2007
    117
    0
    0
    Hoi,

    Ik ben 34, weet al vanaf mijn 18e dat ik Hashimoto heb.
    Ik slik 0,225 thyrax per dag en ook cytomel (dat vervangd het T3 hormoon). TSH is onmeetbaar (dus bijna 0) Ft4 meestal 18-20, T3 rond de 5.
    Ik voel met met deze instelling het beste. (ik slik wel wat veel thyrax maar dat is vooral omdat het slikken van t3 cytomel er bij mij voor zorgde dat mijn FT4 ging dalen en dan voel ik me niet lekker)
    De thyrax is geen enkel probleem, ik denk ook niet dat dat een reden is dat het lastiger is om zwanger te raken. De cytomel stop ik mee als ik zwanger ben, simpelweg omdat het gebruik ervan geen medisch aantoonbare gevolgen heeft (positief of negatief). Ik wil geen risico lopen,ook al geeft de endocrinoloog aan dat het volgens hem prima moet kunnen.

    Mocht je vragen hebben, stuur me maar een pb-tje.

    Groetjes
    Nickiee
     
  10. Pip78

    Pip78 Bekend lid

    13 apr 2008
    566
    0
    0
    beleidsadviseur
    in het Friese Land
    Hallo Allemaal!

    Ik heb ook last van een schildklierziekte. Nl. een te langzaam werkende schildklier, ook heb ik last van een zogenaamde intrinsic factor. Krijg B12 injecties en heb een aankomend ijzertekort. Ik slik nu sinds mn 22ste thryrax, waarbij ik de laatste 5 jaar goed ben ingesteld. Ben van mn 22ste tot 24ste door instelproblemen met thyrax ook niet ongesteld geweest.

    Door onze kinderwens ben ik eind februari gestopt met de pil. Het heeft maanden geduurd tot ik regelmatig ongesteld werd, maar de laatste 2 maanden lijkt er iets van regelmaat in te komen. Mijn huisarts heeft me vanwege uitblijvende menstruatie voorheen, leeftijd en medische historie preventief doorgestuurd naar de gyneacoloog. Vind ik een fijn idee, eind september ga ik voor een intake. Als er iets is, dan ben ik er in ieder geval wel op tijd bij.


    Hoop dat de niet zwangeren onder ons snel zwanger raken!

    Groetjes Iris. :D
     
  11. dana26

    dana26 Actief lid

    18 mrt 2008
    192
    0
    0
    ik heb ook een schildklierafwijking, vanaf mijn 9e jaar. Ik slik ook thyrax, een hoge dosis, namelijk 0,275 mg. na het stoppen van de pil, moest ik met 0,025 omlaag met mijn thyrax. Ik weet dat wanneer je zwanger zou zijn, dat je dan gelijk weer omhoog moet met de thyrax. Ik heb ook nog geen groen licht gekregen :( maar dat komt meer omdat ik er diabetes bij heb. 1 septemper hoor ik hoe de zaken ervoor staan. Het is soms zwaar deprimerend als je iedere keer te horen krijg dat je nog niet mag. Wat ik wel al heb gehad is een gesprek in het WKZ, het kinderziekenhuis in utrecht. Daar vertellen ze je de verhoogde risico's, en hoe een zwangerschap met een aandoening ongeveer zal verlopen. veel succes in deze tijd!
     
  12. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Ja, ik heb het in de gaten als je chronisch ziek bent komt er nogal wat bij om de hoek kijken, wanneer je kinderen wil, jeetje wat een impact heeft het allemaal zeg!

    Maar hopen dat we snel ook zwanger mogen raken!
     
  13. dana26

    dana26 Actief lid

    18 mrt 2008
    192
    0
    0
    buikvlinder: ik heb net als jij ook radioactief jodium gehad, 2x, maar ik was gelukkig nog heel jong (9) wat moeilijk dat je net op zo'n leeftijd deze afwijking kreeg. Hoop ook voor iedereen dat ze en groen licht krijgen, en daarna snel zwanger mogen worden. We moeten al lang genoeg wachten, niet?

    liefs dana
     
  14. aafke77

    aafke77 Actief lid

    21 jul 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Hallo allemaal,
    Ook ik heb radioactief jodium gehad (ik was een jaar of 15). Had dus een te snel werkende schildklier maar werkt nu iets te langzaam. Ik slik eltroxin.
    Nu lees ik her en der dat je wanneer je zwanger bent je misschien dubbele dossis medicijnen moet gaan slikken. Klopt dat?
    En heeft een schildlkier afwijking verder nog invloed?
    Ik las iets over miskramen......?
    Ik weet nog maar net dat ik zwanger ben, weet nog niet eens hoelang enzo. Maar dit baart mij toch wel zorgen.
    Groetjes Aafke
     
  15. dana26

    dana26 Actief lid

    18 mrt 2008
    192
    0
    0
    hoi aafke77 ! van harte gefeliciteerd!

    Ik zou als ik jou was even contact opnemen met je internist. Ik weet van mezelf dat als ik zwanger zou worden, ( maar ik heb thyrax) dat ik dan gelijk zou moeten ophogen met 0,025 mg. Dus ik denk dat je er heel goed aan doet om even contact op te nemen, en evt een afspraak te maken. Kan je gelijk alle vragen stellen. Elk lichaam is anders, dus voor mij geld er weer iets anders voor jou.

    heel veel succes, en geniet van je zwangerschap!

    liefs dana
     
  16. aafke77

    aafke77 Actief lid

    21 jul 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Hoi allemaal, ik ben net bij de huisarts geweest. Mijn waarden zijn goed, ik heb wel nog even bloedgeprikt en hoor morgen of ik idd een wat hogere dosis thyrax (zelfde als eltroxin) moet slikken. Verder is alles gewoon goed.
     

Deel Deze Pagina