Zwanger-zijn

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Saar82, 9 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saar82

    Saar82 Fanatiek lid

    27 dec 2013
    1.390
    322
    83
    Hallo allen,

    Normaal start ik nooit een post, dit is voor zover ik me herinner de eerste keer. Reden: een gevoel waarvan ik niet helemaal wat ik ermee aan moet.

    Ik ben nu ruim 16 weken zwanger van ons tweede kindje. Ik ben in één keer zwanger geraakt, en moest erg wennen aan het idee dat ik zwanger was, toen bleek dat het zo snel raak was. Mijn zwangerschap verloopt tot op heden probleemloos: een beetje last van sommige geuren, lage bloeddruk dus wat duizelig, en last van carpaal tunnelsyndroom. Dat zijn echt maar minimale kwaaltjes als ik lees wat sommige andere dames moeten doorstaan. Ik mag dus echt helemaal niet klagen en ik ben ook ontzettend dankbaar voor hoe dit allemaal loopt! Daarom is het volgende wat ik ga schrijven misschien ook wel heel raar en ik hoop ontzettend dat ik dames waarbij alles minder voorspoedig verloopt, niet tegen het hoofd stoot. Het is alleen dat ik mn gevoel niet snap en ergens hoop dat er meer meiden zijn die dit herkennen...

    Het ding is dat ik meer en meer het idee heb dat zwanger-zijn echt niks voor mij is. Bij de eerste vond ik ieder nieuw dingetje spannend en interessant en wonderlijk. Ik leefde in het soort bubbel die je ook soort van 'beloofd' wordt. Natuurlijk had ik kwaaltjes en pijntjes en onzekerheden, maar zelfs die vond ik allemaal bijzonder en interessant.

    Nu, nu het allemaal niet zo nieuw meer is, mis ik dat speciale gevoel dat bij mijn eerste zwangerschap alles heel leuk maakte. Het lijkt wel alsof ik me minder betrokken voel bij deze zwangerschap dan bij de eerste ofzo. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen... Maar als ik vergelijk hoe ik me bij de eerste zs voelde en nu, voel ik me bijna schuldig tegenover ons tweede kindje over hoe ik er nu in sta. Ik zie de zs meer als een 'middel' om een doel te bereiken: dat kindje krijgen! Daar kijk ik echt enorm naar uit. Maar dat hele zwanger-zijn voelt gewoon een beetje overrated.
    Vind het ook heel lastig om de enthousiaste 'hoera ik ben zwanger' houding die de buitenwereld wel min of meer verwacht, te presenteren.

    Voel me verder niet neerslachtig ofzo, maar ik snap gewoon het gevoel dat ik heb niet zo goed.

    Hm. Het is een heel verhaal geworden, en dekt naar mijn idee maar half de lading. Maar ik hoop dus dat er dames zijn die het gevoel herkennen en snappen wat ik bedoel...
     
  2. Even88

    Even88 Lid

    16 feb 2015
    43
    1
    8
    Hoi,

    Ik ben nu 30 werken zwanger van mijn tweede zoontje en herken me in je verhaal.
    Ik vind deze tweede zwangerschap zoveel lastiger en langer duren dan de eerste. Tevens vind ik het ook wel stuk lastiger nu er al een kindje rondloopt.
    Ik ben echt aan het aftellen tot ons kindje geboren wordt.
    Ook denk ik af en toe: waarom kan er nu niet zo van genieten als de vorige keer?

    Nog veel succes met je zwangerschap!
     
    Saar82 vindt dit leuk.
  3. Chelsey88

    Chelsey88 Actief lid

    5 okt 2014
    472
    526
    93
    Niks om je schuldig om te voelen hoor.
    Ik vond zwanger zijn de eerste keer al vreselijk, terwijl alles vlekkeloos verliep. Vond ik ook erg ondankbaar van mezelf.
    Nu weer zwanger, het resultaat vind ik namelijk wel heeeeel leuk! Ben dol op dat kleine mannetje.
    Maar ook nu weer, voelt het alsof ik mn tijd moet uitzitten. Gelukkig weet ik nu dat het niks zegt over de band met de kleine, dat komt echt wel goed.
    Mijn moeder zei pas dat ze zwanger zijn ook niet zo leuk vond, ik zag dat echt niet als afwijzing ofzo.
    Juist als bevestiging dat sommige vrouwen er gewoon minder mee hebben dan andere
     
    Saar82 vindt dit leuk.
  4. Saar82

    Saar82 Fanatiek lid

    27 dec 2013
    1.390
    322
    83
    Dit dus echt. Ik kijk ook enorm uit naar het resultaat vam de zs, maar verder...
    Super bedankt voor je reactie, blij dat m'n gevoel niet volledig onherkenbaar is!
     
  5. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Nou meis hier een en al ellende om zwanger te worden en om een gezond kindje te krijgen.
    Ik geniet echt wel van dit kleine meisje in mijn buik, maar nee leg mij 40 weken in een coma en maak me maar wakker als het zover is. Klinkt wel heel theatraal he?

    Bij mij is het wel ook wel echt de spanning van het afwachten. Ik heb gewoonweg niet zoveel geduld. En dan de angst erbij. Een zomer zonder wijn en festivals :-O
    Ik wacht vooral op het resultaat! Nog hopelijk max 5/6 weekjes hier :)
     
  6. JoyNoa

    JoyNoa Bekend lid

    7 mei 2017
    929
    316
    63
    Vrouw
    Voor mij is de zwangerschap ook meer een doel om een kindje te krijgen ;) Ik zit ook niet echt in de jippie-ik-ben-zwanger-flow... Nooit zo gehad eigenlijk, het is niet zo mijn ding. Vaak voel je je ook gewoon niet helemaal fit tijdens de zwangerschap. Het is niet dat ik erge kwaaltjes heb ofzo, maar ik voel me wel altijd moe en mijn buik gaat steeds meer en meer in de weg zitten. Tja... en tuurlijk geniet ik savonds als ik op de bank lig van de schopjes enzo.

    Laten we maar weer snel tegen de 38 weken zijn :D
     
  7. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.474
    3.840
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een soortgelijke post gemaakt rond 20 weken zwangerschap.Ik had/heb ook weinig kwaaltjes en was blij dat er een kind op komst is, maar ik had zwaar het idee dat je hele zwangerschap 'magisch' en 'roze' moest zijn, terwijl ik het eigenlijk voornamelijk als belemmering heb gezien.
    Waren gelukkig ook heel veel dames die zich hierin herkenden. En die herkenning zorgde bij mij weer voor rust: 'oh... het is dus niet erg dat ik dat zo ervaar, ik ben niet de enige!'
     
    Saar82 vindt dit leuk.
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik vind zwanger zijn ook echt een doel-tot.
    Vind er niks aan, voel me niet wauw en kijk mij eens zwanger zijn gevoel heb ik nog nooit gehad. Een roze wolk heb ik nooit gehad. Ik zeg er ook altijd bij dat ik een hekel heb aan roze, dus dat dat misschien wel het probleem is.
    Moet et wel bij zeggen dat ik al vanaf week 8 weet bekkenklachten heb en dus beperkt ben in m'n doen en laten.

    Een zwangerschapsslaap klinkt mij ook wel goed in de oren (behalve dan dat ik dan 9 maand van m'n oudste moet missen)
     
    Saar82 vindt dit leuk.
  9. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.623
    3.002
    113
    Vrouw
    Laat ik voorop stellen dat ik heel dankbaar ben dat ik zwanger kan worden. (Op de natuurlijke manier) en voor ons kindje in mijn buik.

    Maar ik vind zwanger zijn ook niet zo leuk. Mijn eerste zwangerschap eindige in een mk, dus onbezorgd zwanger zijn zit er van dag 1 al niet in.
    Wat ik best wel jammer vind. Alles is nieuw, ik weet niet wat normaal is. (Bijvoorbeeld de pijntjes) ik heb diverse bloedingen gehad, waardoor ik daarna weer weken elke keer keek na het plassen of ik niks geks zag op mijn wcpapiertje.


    Ik vind het een hele onzekere periode, mijn buik zit al weken in de weg.
    Moet een heleboel vragen. Schat kun jij dit ff tillen, schat kun je dit ff doen etc.
    (Uit voorzorg doe/mag ik geen zware dingen doen en tillen etc) dus ik voel me ook erg afhankelijk. En dan nog elke ochtend wakker worden van de maagzuur... Bleh!


    Ik snap je helemaal, en er zijn inderdaad genoeg vrouwen die het zwanger zijn niet zo leuk vinden. ;)
    Toch nog succes met je zwangerschap! :D
     
  10. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik herken mijzelf wel in jouw verhaal.

    Bij de eerste zat ik echt op de roze wolk. Alles was nieuw, spannend en iedereen leefde heel erg mee en vroeg elke wel iets wat met de zwangerschap te maken had.

    En nu bij de tweede ken ik alles al.
    De roze wolk is er niet, het is niet spannend en nieuw. Het is anders. Het kost me ook meer moeite om het 9 maanden boek bij te houden en wekelijks foto's te maken. Heb mezelf wel "verplicht" het te doen omdat ik dat bij de eerste ook heb gedaan.

    Denk dat het misschien anders word zodra ik de kleine veel meer ga voelen.
    De eerste voelde ik met deze termijn al dagelijks. Nu placenta voor en voel veeeel minder. Best jammer.
     
  11. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Heel herkenbaar hoor! Bij de eerste inderdaad alles nieuw en spannend en daardoor goed vol te houden. Maar bij de tweede en nu bij de derde ook, weet ik zeker dat zwanger zijn niet echt mijn hobby zal worden. Hoewel het nu waarschijnlijk de laatste keer is en ik daardoor van mezelf wel 'moet' genieten, zie ik er naar uit om mijn kindje vast te houden.
     
  12. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Ik vind zwanger zijn overrated.
    Ik voelde me ook niet zoals 'ze' beloofde inderdaad. Ik had (en heb) niets met gipsbuiken, babyshowers, gender-weetikhet-feestjes, 10 pretecho's en kettingen met belletjes eraan.
    Doe nou maar normaal :p

    Ik vond het wel leuk hoor want ik verwachtte tenslotte een kindje en dat kindje groeide in mijn buik, dat voelde zeker wel heel uniek. Ik praatte tegen mijn kindje en keek uit naar de dag dat hij geboren zou worden. En dat was het dan ook voor mij. Fotoshoots heb ik ook geen behoefde aan gehad.. 'ik ben maar zwanger hoor, kom maar terug als de baby er is'.
     
    Meiske80, 1BB en Saar82 vinden dit leuk.
  13. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ondanks dat deze zwangerschap mij tot nu toe echt makkelijk af gaat, is het voor mij ook enkel een middel om tot het doel te komen. En daar voel ik mij absoluut niet schuldig over tegen dit kindje.

    Je hoeft het zwanger zijn niet geweldig te vinden. Die roze wolk is volgens mij verzonnen. En natuurlijk zijn er wel leuke dingen aan het zwanger zijn, maar je wordt doorgaans zwanger omdat je een kind hoopt te krijgen ;).
     
  14. Saar82

    Saar82 Fanatiek lid

    27 dec 2013
    1.390
    322
    83
    Ik ben zo blij al deze reacties te lezen! Begon echt te denken dat er iets mis was met me. Ook al die goedbedoelde 'geniet ervan' opmerkingen.
    Inderdaad, wat jullie al zeggen, er zijn best heel bijzondere dingen (kindje voelen en zien bewegen bijvoorbeeld - al merk ik van beide nog niks, is natuurlijk nog vrij vroeg en placenta ligt voor), maar pfffff. Echt hoor. Heb soms de neiging tegen al die 'geniet ervan' mensen te roepen dat ze mijn buik en blaas wel een paar dagen (weken!!) mogen lenen, kijken of ze het dan ook zo 'genieten' vinden... :roflmao::confused:
     
    Tuttebelleke vindt dit leuk.
  15. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Heel herkenbaar hoor, hier zwanger van de vijfde ;) Het bijzondere is er echt vanaf. Natuurlijk blijft het een wonder en zo ervaar ik het ook. Maar ik ben er veel minder mee bezig dan bij de eerste of de tweede. Sterker nog, als mij gevraagd wordt hoelang ik zwanger ben moet ik echt even nadenken en wil ik me nog wel vergissen in de week. Haha, bij de 1e en 2e wist ik het bij wijze van op het uur af :p Bij mijn derde zwangerschap voelde ik me hier nog schuldig om, bij de vierde zwangerschap was dat al een stuk minder en nu vind ik het prima zoals het is. Bijkomend voordeel is dat de weken lijken om te vliegen. Volgende week ben ik alweer 30 weken zwanger, bizar haha :rolleyes:
     
  16. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ook herkenbaar. Dit is mijn 3e zwangerschap. Mijn eerste ging bij 14 weken mis. Daarna een gezonde zoon gekregen die alweer 7.5 is. Ik ben die beide zwangerschappen best beroerd geweest. 3 a 4 x overgeven en 24 uur per dag misselijk. En nu lijkt t weer die richting uit te gaan. Permanent misselijk en overgeven en ik voel me daarnaast ook ziek. Ik moet me echt naar mn werk slepen. Sporten lukt nu niet. Ik hoop echt dat t nu bij 12 weken minder gaat worden en dat dat roze wolk gevoel nog komt. Ik blijf me maar vasthouden aan waar ik het voor doe en hoe gezegend we zijn. Ben nu ook weer de eerste keer zwanger geraakt. En mijn vorige zwangerschappen in ronde 1 en 2. Dus ik realiseer me wat een geluk wij hebben.
     
  17. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Niks geks aan hoor.

    De eerste keer zwangerschap vond ik mega spannend. 4e iui was t raak en deze keer spontaan toen onze dochter 5 maanden was. Dacht dat de wereld verging :p

    Toen alle kleertjes etc kopen en nu denk ik; oooh komt wel.
    Kamertje is bijna af terwijl t bij de eerste bij 6 maanden klaar was.

    Soms voel ik me schuldig naar de nieuwe baby toe maar t is nu gewoon ook drukker met al een kleintje die alle aandacht vraagt, de vaatwasser in kruipt en gilt als ze dr zin niet krijgt ;) soma denk ik oja! Ik ben zwanger.

    Zoals je leest ben je niet de enige ;)
     
  18. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    O zo herkenbaar.
    Ik heb wel een vervelende eerste zwangerschap gehad en nu bij de tweede opkomende bekkenklachten.
    Het idee dat ik nog 24 weken hiermee moet dealen inclusief het niet slapen van de pijn. Ughhh
    Ik zie zwanger zijn inderdaad alleen als middel en niet als iets leuks. Na deze ben ik ook echt klaar
     
  19. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik vind zwanger zijn op zich wel bijzonder en ik ben blij en dankbaar dat ik makkelijk zwanger word, maar verder vind ik er eigenlijk geen reet aan, en de bevalling al helemaal niet. Maar de baby wel. Ik doe dit allemaal voor een baby, een klein mensje dat we van dichtbij mogen begeleiden en zien groeien. Ik zou voor geen miljoen euro nog eens bevallen, maar voor een baby? Ja, voor een baby wel. ❤
     
  20. Saar82

    Saar82 Fanatiek lid

    27 dec 2013
    1.390
    322
    83
    Fijn dat het voor zoveel mensen herkenbaar is! Nou ja... dat wil zeggen, fijn te lezen dat ik iig niet de enige ben die er zo over denkt.

    Heb wel besloten dat als iemand in mijn omgeving vertelt dat ze zwanger is, ik niet automatisch 'geniet ervan' ga zeggen. Dat krijg ik nu zelf zo vaak te horen, dat ik eigenlijk steeds de neiging heb om een lijstje met ongemakken o te gaan sommen, en eindigen met 'watnougenietervan?!?!?!' :roflmao:
     

Deel Deze Pagina