zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Panter, 2 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Zijn er meer meiden met, of met ervaring met, zwangerschapsdiabetes?

    Afgelopen vrijdag had ik de gtt. Nuchter zat ik op 7.2 en twee uur na het mierzoete 75gr glucose drankje op 14.9

    Gelijk langs internist gemoeten. Die sprak over insuline. Nu moest ik het weekend een curve bijhouden en letten op mijn koolhydraatinname. Maandag moet im terug komen.
    Ik vraag me af hoeveel kans ik heb om aan de insuline te moeten. Mijn curves halen lang de waardes van 14 niet.

    Hier mijn curves:
    Za
    Nuchter 5.2
    2u na ontbijt 9.4
    2u na lunch 9.2
    2u na avondeten 10.3

    Vanmorgen
    Nuchter 6.3
    2u na ontbijt 7.1

    Haalt dus lang de 14.9 niet... valt het allemaal wel mee of zou ik toch insuline moeten. Wat denken jullie?
     
  2. Samila

    Samila Actief lid

    25 apr 2015
    399
    46
    28
    NULL
    NULL
    Het gaat er niet om of je weer de 14 haalt...
    Je nuchtere waarden zijn al te hoog. Ik weet niet wat het nu precies is waar het onder moet zitten maar bij mij was het nuchter onder de 5.5 ofzo en na eten onder de 7.0 en dat was ruim 2 jaar geleden. Ik had lagere waarden dan jij en zat na een week al aan de insuline omdat ik met een dieet niet onder de gevraagde waardes kwam...
    Het valt in jou geval niet mee naar mijn idee en ga waarschijnlijk aan de insuline ja....
    Onderschat zwangerschapsdiabetes niet. De gevolgen die ervan kunnen komen zijn niet leuk. Hoe mild ze soms ook zijn.

    Succes ermee.:thumup:
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Dank voor je reactie. Ik durf bijna niks meer te eten omdat ik bang ben dat het omhoog schiet.
    Had de hoop dat een dieet mss nog mogelijk zou zijn met deze waardes maar das kennelijk te positief gehoopt van me :)
    Mijn baby is ook enorm dus voor deze ontdekking, toen ik nog at waar ik trek in had.. zullen de waardes wel torenhoog zijn geweest.

    Moet je worden opgenomen voor het instellen op insuline of kan dat gewoon thuis?
     
  4. xwendyhx

    xwendyhx Niet meer actief

    Ik moet sinds vorige week 2x per week een dagcurve maken. Mijn waarde na het drankje was 8,1.
    Ik moet 1,5 uur na de maaltijd onder de 7,8 zitten.
    Mijn waardes:
    Nuchter 3,8
    na ontbijt: 6,9
    na lunch: 4,7
    na avondeten: 5,2
    voor het slapen: 5,1
    Prima waardes maar ik moet me wel echt aan het dieet houden.
    Ik vind de jouwe best hoog! Insuline kan je thuis spuiten. De diëtiste of internist zal je dan uitleggen hoe en hoeveel.

    Wel blijven eten hoor, je mag geen honger lijden. Het gaat ook niet perse om minder eten.
    Belangrijk is dat je de koolhydraten goed over de dag verdeeld en er zo voor zorgt dat je geen suikerpieken krijgt. Dat is niet goed voor de baby. Maar ik denk dat de internist je dat wel heeft uitgelegd :)

    Misschien is het bij jou ook wel onder controle te houden met een dieet. Je waarde vandaag na ontbijt is prima, lijkt mij. Alleen nuchter wel wat hoog.
     
  5. Samila

    Samila Actief lid

    25 apr 2015
    399
    46
    28
    NULL
    NULL
    Om zulke waarden onder controle te houden met alleen een dieet gaat niet lukken....alleen je nuchtere waarde is al te hoog en dan heb je de hele nacht niet gegeten.
    Juist zal je insuline gebruiken zodat je gewoon kan blijven eten. Niet zoals voor de zwangerschap maar wel dat je geen honger krijgt...dat is ook niet goed. Hou je aan het dieet en met de insuline zal het wel lukken.
    Ik zie dat je pas 24 weken bent...dat haal je zeker niet met alleen een dieet. Je hebt nog even te gaan...

    Het beste is om zo snel mogelijk te accepteren dat je waarschijnlijk aan de insuline gaat.
    Het is heel vervelend..bij mijn vorige zwangerschap had ik rond deze termijn ook de test gedaan en heb tot 38 weken gespoten en ben toen ingeleid.
     
  6. xwendyhx

    xwendyhx Niet meer actief

    Daar heb je gelijk in. Als je nuchter al te hoog start, na inderdaad een nacht niks eten, is dat met een dieet lastig.
    Gelukkig bestaat er zoiets als insuline om het onder controle te houden :) Het is niet ideaal, maar komt wel goed!
    Succes ts
     
  7. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Je waardes na de maaltijd zijn wel te hoog, helaas.. en die van vanmorgen nuchter ook. Ik heb geen ervaring met insuline spuiten maar zo houdt je het wel onder controle. Heel veel succes en sterkte!

    Ben je trouwens al bij een diëtiste geweest? Die afspraak komt vaak meteen nadat je de diagnose hebt gehad. Wellicht kan zij je nog wat tips meegeven!
     
  8. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Bedankt voor de reacties.

    Ik moet nuchter onder de 5.3 zitten. En na het eten twee uur later onder de 6.7
    Bereid me maar voor op insuline. Vind dat wel wat eng dat prikken in mn babybuik. Hoe is dat?

    Ik moet idd naar diëtist maar die heeft pas over 1.5wk tijd. Heb nu een lihst gekregen met wat ik wel/niet mag eten en hoeveel koolhydraten in welke dingen zitten.
     
  9. Samila

    Samila Actief lid

    25 apr 2015
    399
    46
    28
    NULL
    NULL
    De naaldjes zijn heel kort en dun...dus geen zorgen om je baby maken...die merkt niets van het prikken.
    Wat ik vervelend vond is het constant rekening houden met eten. Bij het opstaan. Met insuline spuiten moet je je waardes blijven prikken zodat je weet hoeveel je moet spuiten etc. En als je dan bij elke maaltijd moet spuiten kan je niet direct aanvallen:roflmao:
    Ik vergat dan ook een enkele keer om te spuiten:eek:
    Ik heb dat 3 maanden gedaan en vond het best vermoeiend. Maar het is wel te doen. De prikken in je vinger vind ik pijnlijker dan het spuiten in de buik of bovenbenen. Dus komt wel goed:thumup:
    Op de dag van de inleiding mocht ik direct stoppen en hoefde ik alleen een curve bij te houden een week na de bevalling.
    En daarna is het weer weg. Normaal gesproken.
     
  10. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Het prikken in mn vinger doet niet pijn. Ik neem aan dat de insuline naaldjes net zo zijn aks de hormoon naaldjes die ik moest spuiten. Maar de huid van mn buik staat nu strak dus ben bang dat dat enorm pijn gaat doen. Maar we zzullen zien. Eerst maar afwachten wat de internist zegt.
     
  11. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik begrijp eigenlijk niet dat je na die nuchtere waarde nog het drankje hebt moeten nemen... Daaruit bleek al dat je suiker niet goed was.
    Jammer dat je waardes niet goed zijn te houden met wat aanpassingen. Insuline spuiten lijkt mij ook helemaal niets, maar aan de andere kant is het (als het goed is) maar tijdelijk. Bovendien heb je nu eenmaal koolhydraten nodig, zwangere vrouwen helemaal, zonder zou je al snel neervallen.

    Heb zelf de diagnose gekregen sinds week 28 (ben nu bijna 36 weken) en weet het met eten onder controle te houden. Ik verdeel de koolhydraten nu over de dag door deze te combineren met salades, groente hapjes, ei, noten etc. en neem helemaal geen geraffineerde suikers meer. Ik drink alleen nog water en thee en ook veel aangezien dat ook een positieve invloed heeft op je bloedsuiker en wandelen, wandelen en nog eens wandelen...
    Het voordeel is dat ik nu echt super gezond eet en dit ook makkelijk ga blijven volhouden na de bevalling. Ik hoop daarmee weer snel fit te worden en de kans op diabetes in de toekomst helemaal te verlagen. Want we hebben nu helaas meer kans op type twee en dat is natuurlijk voor de rest van je leven.:(

    Succes verder met het dieet (of gewoon gezonde leefstijl) en hopelijk valt het mee voor je!
     
  12. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Bewegen is hier lastig ivm bekkeninstabiliteit.
    De curve van vandaag ziet er aardig uit vergeleken bij gister:
    N 6.3
    NO 7.1
    NL 7.9
    ND 7.7
    Maar heb ook de hele dag honger gehad en niet voldoende gegeten denk ik.
    Lastig hoor. Mss vandaag ook lagere waardes omdat gister hoger was?
     
  13. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Vanmorgen bij de internist geweest, en ik start vandaag met insuline. Moet twee soorten spuiten. Langzaamwerkende in de avond en snelwerkende voor de eetmomenten.
    Valt me best tegen, maar alles voor de baby natuurlijk.
    Omdat de baby zo groot is krijg ik extra groeiecho's, en word ik met 37/38 weken ingeleid. Ze schatten de baby nu al op 10 pond bij de geboorte als ik tot 40wk doorloop. Met mijn lichaamsbouw gaat dat nooit lukken.
     
  14. Samila

    Samila Actief lid

    25 apr 2015
    399
    46
    28
    NULL
    NULL
    Ah...ik had bij de tweede alleen kortwerkende insuline.
    Na een tijdje wen je er wel aan. Wat je zegt, je doet het voor je baby.

    Ik ben benieuwd hoe het deze zwangerschap zal lopen bij mij. Begin van de zwangerschap had ik al een aantal hoge waarden ondanks dat ik mij sinds de vorige zwangerschap aan het dieet heb gehouden. Maar hier in Frankrijk gaat het er anders aan toe dan in Nederland blijkbaar. Bij de spoedeisende hulp hier hebben ze ook geconstateerd dat ik hoge suikers had...op de afdeling bij een van mijn opnames weer een andere mening...
    Huisarts kijkt naar nuchtere waarden waar ik precies op de grens zat de dagen van bloedprikken.
    Pfff... ik ben blij als ik volgende week weer terug ben in Nederland.
     
  15. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Jij loopt dus ook een risico dat je weer zwangerschapsdiabetes hebt deze keer @Samila ?
    Krijg je dan terug in NL de GTT of moet je gewoon curves maken?
    Ik hoor vanmiddag hoeveel eenheden ik moet spuiten van beide soorten, dat moest eerst nog in het overleg besproken worden.
    Dit omdat ik bij dezelfde voedingsmiddelen steeds een andere reactie lijk te hebben.
    De ene keer na een schaaltje youghurt bij het ontbijt schiet ik naar 9.4, bij hetzelfde schaaltje yoghurt bij het avondeten (en daarbij aardappels, groente,vlees) blijf ik op 7.7 zitten.
    Heel apart...
     
  16. Samila

    Samila Actief lid

    25 apr 2015
    399
    46
    28
    NULL
    NULL
    #16 Samila, 3 jul 2017
    Laatst bewerkt: 3 jul 2017
    @Panter
    Ja...ik loop zo en zo al risico aangezien vader diabeet is. Achteraf gezien had ik het bij mijn eerste ook. Maar ze hebben het nooit getest ondanks dat ik altijd glucose in mijn urine had, teveel vruchtwater, voor mijn doen dikke baby en aan het einde zwangerschapsvergiftiging.

    Na de tweede ben ik altijd op het randje blijven zweven. Echt helemaal weg is het bij mij dus niet gegaan.

    Ik ga zelf om een test vragen. Volgende week woensdag heb ik mijn eerste afspraak in het ziekenhuis in Nederland. Krijg ik een uitgebreide 20 weken echo van een uur en daarna door naar de verloskundige. Alles bespreken en bloedonderzoek enz doen.
    Dan zie ik wel verder
     
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Spannend, benieuwd wat eruit komt!

    Hier ook verhoogd risico. Vader diabetes type 1 en moeder diabetes type 2.
    Had het ergens dus wel wat verwacht, maar gehoopt dat het mijn deur voorbij zou gaan. Maar helaas....aan de insuline nu maar. Kijken wat dat gaat doen.
     
  18. kleinebeer

    kleinebeer Bekend lid

    5 feb 2017
    623
    334
    63
    Balen hoor @Panter Wordt wel een hele aanpassing met alles denk ik zo. Hopelijk valt het prikken je mee. Sterkte!
     
  19. brandnew

    brandnew Actief lid

    28 apr 2017
    128
    96
    28
    Vrouw
    Ik lees vol belangstelling mee..
    Ik krijg binnenkort ook GTT. Bij welke termijn doen ze dat ongeveer?

    Opa, vader en oom alledrie diabetes type 2 (wist ik toen niet), bij mijn eerste bij 37+6 bevallen van een baby van 8 pond en 52 cm, erg veel vruchtwater en een zwvergiftiging op het laatst van de zwangerschap.
    Nu, bijna 7,5 jr, hebben ze pas toegegeven dat dat echt wel een maatje teveel was voor de termijn en nu dus uitgebreide controle. Ik probeer nu al zoveel mogelijk rekening te houden met mijn voeding en gelukkig heb ik niet erg veel trek in zoetigheid.
     
  20. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Meestal doen ze de gtt tussen de 24-28wk. Heb je eerder zwangerschapsdiabetes gehad dan met 16wk. Is die goed dan bij 24wk nog een keer. Staat in mn folder.
     

Deel Deze Pagina