Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door kleintje85, 6 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    Ik heb een ander soort schema gevonden van het erasmus MC.. Daar staat wat je met zwangerschapsdiabetes kunt eten per keer en als tussendoortje . 3 hoofd maaltijdjes (35-52 koolhydraten ) en tussendoortje 15-20 gram. Als ik dat zo zie hoeft t niet moeilijk te zijn. Hoe t daar staat, zo at ik altijd wel. Dus dat komt wel goed. Het enigste lastige is dus t drinken, maar dat overleef ik wel :) Ik mag 2 weken na dieet een dagcurver doen in het ziekenhuis. .Daarna mag ik 2 keer per week een curve doorgeven. Mijn waarde nuchter was 4.9.. Na het flesje 9.3
     
  2. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    Tegen mij zeiden ze juist wel dat er verschil in zit tussen deze soorten diabetes .bij de normale moet je echt zorgen dat je zo weinig mogelijk binnen krijgt aan koolhydraten.. Bij de zwangerschapsdiabetes heb je juist de koolhydraten en vetten nodig, omdat je kindje het nodig heeft. Je mag dus niet minder eten.. Alleen zorgen dat je wat minder koolhydraten binnen krijgt.
     
  3. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik ga even heel hard zijn...op deze manier zit je binnen de kortste keren aan de insuline!Er klopt echt niets van wat jou verteld is.(kun jij uiteraard niets aan doen,dus zie het zeker niet als persoonlijke aanval;))
    Zoek alsjeblieft een goede diabetoloog(internist) een goede verpleegkundige en een goede gyn!De meeste van de medici hier in Nederland lopen erg achter in hun kennis mbt zwangerschapsdiabetes.Ze brengen patiënten vaak helemaal niet op de hoogte van de zeer ernstige gevolgen die kunnen ontstaan door het niet,te laat,of verkeerd behandelen van zwangerschapsdiabetes.
     
    LisbethSalander vindt dit leuk.
  4. Melief

    Melief Niet meer actief

    Dit verbaasd mij ook wel ja!
    Ik had ongeveer dezelfde waarde, kreeg op dinsdag de uitslag, woensdag zat ik bij de dieettist en donderdag werden dus spullen bezorgd om zelf mijn bloedsuikers te gaan meten.
    Ruim 2 weken later bleek dat ik teveel af viel van het dieet en dat mijn suikers steeds net iets boven de max zaten dus moest ik insuline gaan spuiten.
    Door het meten van de bloedsuikers krijg je gewoon heel goed inzicht in waar je op reageert, hier boven kon iemand niet tegen volkoren brood terwijl dat bij mij geen effect heeft. Als ik maar een miniglaasje vruchtensap drink stijgt mijn waarde juist als een gek. Zo verschillend bij iedereen.
     
    LisbethSalander vindt dit leuk.
  5. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    Je kan in je zwangerschap toch niet zonder je koolhydraten? Die heb je nodig voor jezelf en je kind. Streng diëten lijkt me niet goed in de zwangerschap . Als je maar kleine porties eet per keer. Ik ga het merken als ik dat prikkastje heb. Ik heb dat koolhydraten maaltijden lijst van het Erasmus MC voor zwangerschapsdiabetes. .Dat is toch best betrouwbaar?
     
  6. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Lees mijn post nog eens goed door...volgens mij heb ik niet gezegd dat je zonder koolhydraten moet.
    Ga goede informatie inwinnen,zoek goede artsen!lijstjes enz heb je niet zoveel aan,behalve als eerste richtlijn.Elk lichaam reageert anders op bepaald voedsel,dat moet je echt uitproberen.Dus handig als richtlijn,maar daar houdt het mee op.
     
  7. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    Dat snap ik.. Dat moest ik ook doen. Ik moest af en toe testen na 2 broodjes bijvoorbeeld. Ik moet het wiel idd nog uitvinden hoe mn lichaam reageert op alles wat ik eet :)
     
  8. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Ik heb ook in mijn zwangerschap diabetes gehad en moest dan ook elke dag 4x daags insuline spuiten. En ik stond ook heel erg streng onder een diëtist. Je moet echt kijken bij koolhydraten.. en waarvan suikers.. fruit mag wel maar bv 4 stuks over de hele dag. Slimpie ranja werd bij mij afgewezen omdat daar weer vervangende suikers inzat. Verder zit bijna overal suikers in daar kun je nooit helemaal omheen. Crystal clear zou evt nog eens kunnen
     
  9. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    836
    519
    93
    Dit inderdaad! Je moet je waardes blijven prikken. 2 keer in de week een curve en we zien het wel is echt niet goed voor je gezondheid en dat van je kindje. Je kan hier niets aan doen he, dus voel je niet schuldig en accepteer dat het zo is. Vond ik in het begin ook erg moeilijk. Mij is toen verteld dat het zo kan zijn dat je van een blaadje sla nog een te hoge waarde kunt krijgen. Belangrijkste is accepteer en eet gewoon gezond en als er dan insuline nodig is, dan is dat maar zo. Insuline is niet gevaarlijk voor je kindje, hoge waardes wel, vooral na de geboorte!
     
  10. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    Ja ik zal ook wel blijven testen.. Ik moet het alleen 2 keer in de week doorgeven. Morgen ga ik dat prikkastje ophalen en dan zal ik even testen wat er in mn lichaam gebeurd.
     
  11. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.735
    5.391
    113
    Ik moest ze ook 2 maal in de week doorgeven maar wel iedere dag 7 maal prikken oftewel de dagcurve.

    Je geeft aan dat je het “even gaat testen”. Helaas werkt het zo niet. De rest van je zwangerschap zul je iedere dag meerdere malen per dag moeten controleren hoe het staat met de waardes. Wat vandaag goed gaat mbt voeding kan volgende week opeens niet meer werken. Je hormoonhuishouding heeft hier namelijk invloed op.
    En ( structurele) te hoge waardes zijn echt heel slecht voor je kindje zowel voor en na de bevalling.
     
  12. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    2 weken na dieet mocht ik pas beginnen met dagcurves.. Over 2 weken ook een 3 keer prikken in het lab. Dat is wat de vk heeft geadviseerd ..Maar ik kan wel al kijken wat 2 broodjes met kaas met mn lichaam doen. Of na een banaan, na een beker melk. Ik kan er niets aan doen dat de vk dit adviseert.. Heb er ook helemaal geen verstand van. Mn zus had ook zwangerschapsdiabetes en tegen haar zei de vk, als je bij elk dingetje je bloed gaat lopen prikken pakken we je kastje af.. (was met een grapje gezegd)Vk vond dat ze niet te geobsedeerd ermee bezig moest zijn. Iedere vk heeft weer z'n eigen richtlijnen.. Vreemd toch? Dat dit niet algemeen het zelfde is?
     
  13. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Voor de laatste keer:Zoek een goede gyn!een goede internist!
    Een vk heeft helemaal geen verstand van zwangerschapsdiabetes!En dat hoeft ze ook niet te hebben,het is namelijk haar vakgebied niet,je wordt medisch bij deze ziekte en moet dus de hele zwangerschap verder onder begeleiding van een goede gyneacoloog!
    Luister hier aub naar,het is zo verschrikkelijk belangrijk voor je kindje...
     
    Lammetje91 vindt dit leuk.
  14. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    Rustig, niet zo anvallend!!! Ik heb nu dat kastje binnen en ga nu beginnen met curves. Net aardappels, broccoli en 2 kipjes gegeten een keurige 6.1 ;) de gyn zei zelf afgelopen maandag dat ik pas onder een gynaecoloog hoef te staan als de waardes schommelen. Ik ga het goed bijhouden.. Komt goed. Mocht het echt heel erg schommelen deze week al neem ik meteen contact op.
     
    Mierelier vindt dit leuk.
  15. Mierelier

    Mierelier Actief lid

    26 jan 2015
    247
    56
    28
    Niet zo in paniek allemaal.. Natuurlijk is het belangrijk voor je kindje. En zo te zien is ze heel erg goed bezig.

    Dat ik zwanger was van mijn zoontje ontdekten ze pas zwangerschapsdiabetes bij 27 weken. Ik had zelfs 10.3 na die glucose test. Ik moest ook 2 weken eerst op dat afgestemde dieet. De vloeibare suikers zijn de slechtste in ieder geval.. Dus bij mij was het water, thee of koffie met alleen een wolkje melk (maar dat dronk ik niet veel..) of als ik echt even zin had in wat anders, een cola zero. Ook al vond ik de zoetstoffen ook smerig. Verder zorgen dat je om de 2 uur wat eet. 2 broodjes met kaas + thee. 2 uur later 1 kiwi, 2 uur later 2 of 3 crackers met halvajam bijv.. Enz. Wat minder aardappelen. Groente en vlees kan je vrij veel van eten.. Zit heel erg weinig in.

    Na die 2 weken, 2 weken dagcurves gemaakt. En het bleek dat het toch af en toe nèt boven de lijn was. (na 1 uur moest het onder de 7.8 zijn, na 2 uur max 6.7) ik zat steeds op 7.9 of net aan boven de 8. Daardoor werd ik overgedragen aan de gynaecoloog (en diabetes verpleegkundige) De laatste 8 weken 1 pilletje metformine erbij gekregen en toen was het goed. Omdat ik deze medicatie kreeg, werd ik vanaf 38 weken zwangerschap ingeleid. (na 48 uur ballonnetje, nog 1 dag gel gehad en toen eindelijk 3cm ontsluiting en volgende dag infuus.. 8 uur infuus, 12.59 uur geboren! :D )

    Na de geboorte van ons zoontje moesten we nog 24 uur blijven ter controle van zijn suikergehalte (1e x vlak na de geboorte was het 1x iets te laag.. Flesje gekregen en de keren daarna was het prikken prima! Geen schommelingen, niks) hij is kerngezond geboren, en netjes 3230 gram! Ikzelf was een halve week na de geboorte zelfs 1kg lichter dan voor m'n zwangerschap.. Dat kan bijna niemand zeggen haha ;)

    Ik liep bij dezelfde vk's en ziekenhuis als topic starter. Dus dat komt echt wel goed! Geen paniek.. Ze staat onder prima controle. Het is alleen even uitzoeken, opletten en wennen met je eten/drinken. Zo te zien gaat dat al goed. 1 uur na je eten al een 6.1 is perfect! Dus iedereen kan gewoon rustig doorgaan met ademen :thumup:
     
  16. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Jammer dit...maar wel het gevolg van wat ik eerder al vertelde...teveel medici die te ver achter liggen qua kennis op dit vlak.
    Jij hoeft mij niet zo denigrerend aan te spreken op de kennis die ik toevallig wel heb...
     
  17. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Niet straks zeggen dat je niks wist...
     
  18. Mierelier

    Mierelier Actief lid

    26 jan 2015
    247
    56
    28
    Ik spreek je helemaal nergens denigrerend aan.. Ik zeg alleen dat het wel wat rustiger kan. Wat heeft iedereen hier nou aan gestress? Je mag kennis hebben van zaken. Maar ik heb puur mijn eigen ervaring hier neergezet. Je doet nu net alsof ze alles eet wat los en vast zit en nergens om denkt. Ze is al aan het opletten op haar eten, aan het curven en zo te zien gaat dit goed. Ze is zelf ook niet helemaal gek en weet waar ze op moet letten. Je mag best bezorgd zijn om een ander, maar je gaat hierin een beetje ver nu. Ze staat onder controle, het zijn geen vk's die het mensen maar laten uitzoeken bij diabetes. Ze begon dit topic volgens mij alleen met wat vragen hoe anderen dit deden qua eten en drinken. Fijne dag.
     
    poekien vindt dit leuk.
  19. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Niet denigrerend?Iets met rustig doorademen...
    Ik adem wel rustig door,de vraag is of ts ook rustig door ademt op het moment dat het de verkeerde kant opgaat,door alle onzin die haar door medici op de mouw is gespeld...
     
  20. Mierelier

    Mierelier Actief lid

    26 jan 2015
    247
    56
    28

    Over dat door ademen is niet denigrerend hoor. Hooguit sarcasme. Ooit weleens van gehoord? Dat zei ik, omdat ze niks heeft aan paniek.

    Lees mijn ervaring nog eens een keer. Ik liep bij dezelfde vk's en diëtist (zo'n diëtisten groep "dieet & co") Ik vind zelf alleen erg vreemd dat deze diëtist heeft gezegd dat ze onder de 75 koolhydraten moet blijven.. Want 75 is wel héél erg teveel natuurlijk. Dus dat is belachelijk ja. Verder zal TS toch eerst dagcurves moeten gaan maken, zodat ze kunnen zien hoe het verloopt en hoe haar lichaam reageert op welk eten/drinken. Blijft ze boven de toegestane waardes, ondanks dat ze goed rekening houdt met eten en drinken, wordt ze meteen doorgestuurd naar gyn en diabetes verpleegkundige. Zo ging dat ook bij mij. Eerst in beeld krijgen/brengen, dan actie. Ik weet niet hoe ik het anders moet opvatten.. Maar wil je anders liever zien dat ze haar meteen vol duwen met pillen of insuline spuiten? Ik begrijp ieders bezorgdheid, dat is ook fijn. Maar geef het een paar dagen de tijd.. Eerst in kaart brengen en dan komen ze in actie. Dat is normaal toch?

    En opmerkingen zoals "niet zeggen straks dat je niets wist" dat zijn geen fijne opmerkingen. Ik vind dat gevaarlijke opmerkingen. (dus mocht er iets gebeuren, dan is dat maar haar eigen schuld en had ze alleen maar naar jou moeten luisteren?)

    Ze wil zelf natuurlijk ook het beste voor haar kindje, dat staat buiten kijf (anders zou ze niet door hebben gegeven dat diabetes in onze (ja ze is mijn zus) familie zit en onze moeder ook zwangerschapsdiabetes heeft gehad toen ze zwanger was van m'n zus) Want als ze daar niks over gezegd zou hebben, dan hadden ze haar namelijk niet eens getest als ze dat niet aan had gegeven en dan had niemand het geweten zelfs!

    Ik wil het graag rustig en netjes houden hier.. Ik hoop jij ook.
     
    poekien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina