Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door indy90, 31 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. indy90

    indy90 Fanatiek lid

    21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Hallo meiden,

    Ik heb vorige week donderdag de suikertest met dat lekkere drankje gedaan. Nu Dacht ik dat komt helemaal goed want niets wijst op zwangerschapsdiabetes maar maandag kwam daar de uitslag! Bam na het drankje een waarde van 10.8. Veeel te hoog dus.

    Volgende week ga ik naar de diëtist , gynaecoloog , diabetesverpleegkundige en de week erop naar een internist. Best wel even schrikken dus.

    Ik heb een glucose meter gekocht en noteer nu elke dag wat ik eet en controleer regelmatig mijn waardes. Gister waren de waardes hele dag heel netjes. Toch sta ik vanmorgen weer op met 6.6 terwijl mijn ziekenhuis een nuchtere waarde van 5.3 of lager aanhoudt.

    Weet niet precies wat ik met mijn verhaal wil maar misschien dat er nog meer meiden zijn die (het vermoeden van) zwangerschapsdiabetes hebben en ervaringen willen delen?
     
  2. poekien

    poekien Niet meer actief

    Ik heb het ook (weer). Bij mij zijn ook mn nuchtere waarden te hoog, overdag zijn ze meestal prima. Tenzij ik bepaalde dingen eet, het is even per persoon uitvinden hoe je reageert op bepaalde voeding dat is voor iedereen anders. Ik spuit nu insuline savonds voor die ochtendwaarden. Mn nuchtere waarden zijn sochtends wel beter als ik de avond ervoor niet zo veel meer eet maar eigenlijk altijd hoger dan 5.3
    En meestal ‘moet’ ik rond 21-22u nog wel wat snacken omdat ik anders flauw word. Dus proberen wat goed werkt, bv wat rauwkost met humus gaat hier prima, of wat pure chocola/ ongebrande nootjes/ blokjes kaas. Was allemaal even wennen en ontdekken maar nu is t prima te doen. Als je vragen hebt, shoot! Ik vond t in het begin ook eng (met name de mogelijke gevolgen) en baalde er ook erg van maar nu sta ik er wel iets nuchterder in. Al is het wel erg belangrijk om je goed te houden aan de adviezen van de internist/diabetesverpleegkundige. Tot nu toe zijn mijn kindjes normale grootte, zelfs iets ondergemiddeld. Ben wel twee weken eerder ingeleid, was protocol hier bij diabetes omdat t bv naar het einde kan zorgen voor een minder goed werkende placenta. Wat ze natuurlijk ook wel goed in de gaten houden, evenals de groei, ik kreeg de laatste zes weken om de twee weken een echo.
     
  3. indy90

    indy90 Fanatiek lid

    21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Thanks voor je verhaal! Ik hou me alvast aan een soort dieet. Maar dit valt me best zwaar. Lijkt voor mij te veel op crashen. Ik heb eigenlijk elke keer honger. Ga dit di ook even bespreken met de diëtist.

    Mijn vader heeft diabetes type 1 dus ben er wel een beetje mee bekend. Hij zou tekenen voor de waardes die ik prik. :p Maar dat is ook wel even een ander verhaal. Was je er direct na de bevalling van af? En waren je kindjes ook te groot voor hun termijn?

    Ik hoop echt dat insuline nog even ver weg is voor mij. Ben blij dat ik eindelijk van de spuiten af ben. (Ivf) Merk dat ik het behoorlijk spannend vind allemaal.

    Di heb ik een groeiecho bij de verloskundige ben benieuwd!
     
  4. Mery

    Mery Bekend lid

    24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Hey meid,maak je vooralsnog geen zorgen.Ik kwam er door dat onderzoek met dat drankje ook achter dat ik het had.Met een ander manier van eten is het me gelukt om het suiker onder controle te houden.Zo kon ik zelfs nog meer eten dan ik al deed en bleven mijn waardes netjes binnen de grenzen.op den duur viel ik af maar groeide de baby volgens een normale lijn.Ik heb 2 weken geleden ofzo mijn laatste groeiecho gehad.Baby groeide netjes maar zelf ben ik maar 2,5 kg aangekomen tot nu toe.ik heb het geluk denk ik dat ik niet veel trek heb deze zwangerschap dat scheelt natuurlijk.Ik test mijn suiker nu ook niet meer.Ik weet wanneer t piekt en wanneer t goed zit.Je lichaam geeft duidelijke signalen af als je teveel suiker/koolydraten eet.In het begin is het wennen en ook wel een last maar later wen je eraan en gaat t vanzelf.Ik hoop dat je er komt met een dieet en dat je geen insuline hoeft te spuiten.Als je vragen hebt hoor ik het graag.
     
  5. poekien

    poekien Niet meer actief

    Als je veel honger hebt/moet lijden om binnen de waarden te blijven is het ook niet goed hoor. Je hebt ook genoeg voedingsstoffen nodig. Zou dat goed bespreken met de verpleegkundige/diëtiste. Maar misschien is het voor jou nog even uitvinden wat je wel kunt eten? Brood is bv bij mij lastig, volkorenbrood gaat al beter dan kan ik er twee eten ipv 1 en binnen de waarden blijven. Zelfde als avondeten, ben heel matig met pasta/rijst (en alles volkoren) maar wel wat meer groenten/vlees Dus dat scheelt al qua trek.
    Na de bevalling was het idd meteen weg. En mijn kindjes waren absoluut niet te groot, zelfs wat aan de kleine kant. Voordeel was dat ik tijdens de zwangerschap ook maar 10 kg ben aangekomen in totaal en dat was er na een week ook al af :) Ik snap dat je baalt maar wie weet kun je het met wat voeding aanpassen goed volhouden! Hoop het voor je!
     
  6. Melief

    Melief Niet meer actief

    Ik heb het ook sinds week 28. Begon met een dieet maar viel daardoor teveel af en mijn waardes bleven net te hoog waardoor ik weer een hoop stress kreeg.
    Sinds week 31 spuit ik nu een kleine hoeveelheid insuline voor elke maaltijd en om eerlijk te zijn valt dat me enorm mee!
    Het is een hoop nadenken en meten en ben er ook best klaar mee maar met 38wk wordt ons kindje gehaald dus nog even volhouden :)
     
  7. indy90

    indy90 Fanatiek lid

    21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Thanks voor jullie reacties. Overdag zijn de waardes vrij normaal. Al dip ik wel een aantal keer richting de 4. Waarschijnlijk eet ik dan toch te weinig.

    Vanmorgen was mijn waarde 5.3. Precies wat ze willen dus.

    Vind het nog een beetje lastig om te bepalen wat nou wel goed is en wat niet omdat ik nog niemand heb gezien. Ik controleer nu elke ochtend nuchter. ( hier zit de meeste schommeling in) dan een uur na ontbijt en 2 uur na ontbijt. Voor de lunch. Dan weer uur na en 2 uur na. Voor het avondeten dan weer uur en 2 uur en vlak voor ik naar bed ga. Heb er een hele dagtaak aan. :$ Maar vind het wel fijn om het in de gaten te houden omdat ik nu dus nog vrij weinig weet.

    Gister waren mijn waardes:
    Nuchter: 6.6
    Uur na ontbijt:7.1
    2 uur na ontbijt:6.4
    Voor lunch: 4.7 ( waarschijnlijk te veel tijd ertussen)
    Uur na lunch: 6.3
    2 uur na lunch:6.0
    Voor diner: 4.3 (zelfde verhaal als voor lunch)
    Uur na diner: 6.0
    2 uur na diner:6.1
    Bedtijd: 6.2

    Wat zeggen jullie er van?
     
  8. Joyce2013

    Joyce2013 Fanatiek lid

    28 okt 2013
    4.339
    2.818
    113
    Vrouw
    Medior secretaresse
    Noord-Holland
    Hoi!

    Ik heb ook zs diabetes, en heb mijn voeding moeten aanpassen. Nuchter zit ik ook soms rond 5,5 maar daar maken ze zich niet heel druk om. Ik kan vrij veel eten alleen geem pure suikers. Snoep, chocolade zijn allemaal even off limits.
    Als ik je waardes zo zie denk ik ook dat je zo dipt omdat je inderdaad geen tussendoortje neemt. Mijn dietiste adviseerde mij elke 2 uur iets te eten, en dan de juiste producten dus ook fruit ook al zit er suiker is. Elke 2 uur een kleine maaltijd houd je suikerwaardes gewoon stabieler. Heb ook even een document toegevoegd wat ik van mijn dietiste kreeg. Succes!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. indy90

    indy90 Fanatiek lid

    21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Ik eet wel tussendoortjes hoor. Met name fruit of een volkoren biscuit. Alleen met name tussen het ontbijt en lunch vind ik dat lastig. En ook al is laat op de middag honger krijg ivm het diner.
     
  10. Joyce2013

    Joyce2013 Fanatiek lid

    28 okt 2013
    4.339
    2.818
    113
    Vrouw
    Medior secretaresse
    Noord-Holland
    Ik neem kwark met ontbijtgranen om 8 uur dan om half 11/ 11 uur vaak een boterham om 12.30/13.00 uur 2 volkoren kadetten met hartig beleg en om 15.30 een stuk fruit. Vaak tijdens het koken zo rond 18.00 uur handje noten en dan me avond eten. Ik denk dat je tussendoortjes inderdaad wat groter mogen om je suikerspiegel hoger te houden.
    Je hebt je colorieen namelijk wel echt nodig ik maakte er in het begin een crash dieet van waarop de dietiste zei nee je moet echt wel genoeg colorieen eten want ook afvallen is niet goed voor de baby.
    Hopelijk vind je doormiddel van proberen wat voor jou werkt, succes!
     
    indy90 vindt dit leuk.
  11. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik mag me hier ook melden geloof ik. Werd net gebeld door de vk dat mijn suiker na de glucosetest 8.6 was. Ervoor, nuchter dus, was ie 4.6.

    Ik krijg nu een afspraak in het ziekenhuis en moet dan eerst mijn suikerwaardes thuis gaan prikken en bijhouden. Als dat niet stabiel blijkt te zijn, moet ik een dieet volgen. En als dat ook niet voldoende is, dan dus insuline.
    Mijn vader heeft diabetes en mijn moeder had het ook (inclusief insuline spuiten), dus ik knijp m een beetje. Was er al bang voor deze zwangerschap, ook omdat ik bij het begin van de zwangerschap al 14 kilo zwaarder was dan bij de vorige.

    Nou... we zullen wel zien hoe het loopt.
     
  12. poekien

    poekien Niet meer actief

    Balen zeg! Hopelijk valt het mee en/of kun je het met een dieet in toom houden :thumup:


    !
     
  13. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik ben sinds vrijdag aan het prikken en echt... Volgens mij is er niks aan de hand. Ik eet gewoon normaal, nog geen koolhydraten geschrapt ofzo, ik neem alleen vrijwel geen koek of snoep. Maar dat deed ik al niet echt. Hooguit fruit of iets zoets op brood. Ik had gisteren bijvoorbeeld aardbeienjam op mijn brood, en daarna was mijn waarde 6.5. Nog steeds binnen de perken dus.

    Mijn nuchtere waarde is steeds 4.1/4.4/4.6 en gedurende de dag varieert ie tussen de 5 en 6, met die 6.5 na de aardbeienjam als 'uitschieter' dus. Maar niks te hoog...

    Dinsdag heb ik een vervolgafspraak, hopelijk mag ik dan stoppen met prikken, want mn hobby is het niet. :oops:
     
  14. poekien

    poekien Niet meer actief

    Dat klinkt supernetjes! Het kan wel zijn dat je verder in je zwangerschap het moeilijker krijgt om binnen de marges te blijven maar ik hoop het voor je!
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  15. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Vandaag controle gehad bij de diabetesverpleegkundige. En zij zei letterlijk dat ze aan de hand van mijn waarden geen zwangerschapsdiabetes kon concluderen.
    1 mei kom ik in de 'zwangerschapscaroussel', dan zie ik op 1 dag een gynaecoloog, diabetesverpleegkundige, internist en diëtist. En die laatste gaat kijken naar mijn voedingspatroon, of ik misschien tekorten krijg en dingen moet veranderen oid.
    Enerzijds fijn dat de controle er is, en dat je goed in de gaten wordt gehouden als er echt iets is. Maar voor mezelf voelt het eerlijk gezegd nogal overdreven.
    Ik heb geen klachten, de baby doet het tot dusver helemaal prima, ik voel me goed, eet gevarieerd en mijn suikerwaardes zijn (op die glucosetest na) steeds hartstikke keurig.
    Ik baal dus stiekem wel een beetje dat ik nu die hele medische molen in moet vanwege iets wat ik dus blijkbaar niet heb. :confused:

    En ik moet tot de volgende afspraak dus blijven prikken. :( mijn vingers juichen al. :|
     
  16. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
  17. indy90

    indy90 Fanatiek lid

    21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Hier gaat alles goed! Heb mijn waarden keurig onder controle en de baby doet het heel erg goed.

    Mijn nuchtere waardes blijven iets te hoog. Ze hebben vorige week besloten daar nog niks mee te doen. 1 mei beslissen ze hier opnieuw over.

    Er komt best wel wat op je af he met al die afspraken. Uiteindelijk zeggen ze ook nog zo'n beetje allemaal hetzelfde. :p Maar beter 10 x te veel kijken/zeggen dan 1 keer te weinig. Helaas is het ook zo dat de waardes wel kunnen veranderen na mate de zwangerschap vordert.
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  18. Joyce2013

    Joyce2013 Fanatiek lid

    28 okt 2013
    4.339
    2.818
    113
    Vrouw
    Medior secretaresse
    Noord-Holland
    Ik heb ook me waardes redelijk onder controle, maar moet echt wel goed opletten met alles wat ik eet. Mijn nuchtere waardes ook meerdere keren per week rond de 5.5 maar vinden ze hier prima. Ook soms omdat ik een lekker broodje op me werk haal (wit) dat hij omhoog schiet en na 2 uur nog niet laag genoeg is. Probeer dus echt zo goed mogelijk te houden aan het dieet en dan blijven de waardes redelijk onder conrole. De verloskundige vond dit allemaal prima zo. Toch ben ik stiekem benieuwd wat de gynaecoloog morgen zegt.

    Mijn zoontje is geboren met uiteindelijk een keizersnede omdat hij niet paste (had dus toen waarschijnlijk ook zwangerschapsuiker maar nooit getest), nu ben ik dus medisch en krijg ik morgen te horen wat het advies is voor deze bevalling. Heb een keuzehulp formulier ingevuld en aan de hand daarvan en overage factoren gaan ze een kansberekening maken. Ik ben heel benieuwd.

    Voor jullie is het je eerste kindje?
     
  19. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Het is mijn 2e. Bij de 1e, nu ruim 5jaar geleden, heb ik het glucose-drankje halverwege weer uitgekotst omdat ik last had van extreme zwangerschapsmisselijkheid (HG). De uitslag was toen dus niet geldig en ik hoefde het niet opnieuw te doen.

    Dochter was een heel klein popje toen ze werd geboren (46 cm, 2680gram met 38 wk). Dus ik denk niet dat ik toen last van suiker had.

    Mijn nuchtere waardes liggen allemaal tussen de 4.4 en 4.6 tot nu toe.
    Als ik echt iets met pure suiker eet, merk ik wel dat het na 1.5 uur (dat is mijn prikpunt) hoger is dan wanneer ik normaal eet. Maar nog steeds prima binnen de toegestane waardes.
    (2 handjes suikerpinda's kon ik niet weerstaan, en bij het prikken was het toen 6.5, dus dat vond ik op zich nog niet zo gek)

    Ik laat de pure suikers dus zoveel mogelijk staan, is ook een stuk beter voor mijn gewicht. :cool::D
     
  20. Joyce2013

    Joyce2013 Fanatiek lid

    28 okt 2013
    4.339
    2.818
    113
    Vrouw
    Medior secretaresse
    Noord-Holland
    Nou jou waardes zijn dan super netjes hoor, ik moet 1 uur na de maaltijd prikken en prik dus als ik maar iets van zoetigheid of suikers heb gelijk al 8 of 9. Weten ze wel zeker dat je zwangerschapsuiker hebt haha.
     
    kleinepien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina