Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door indy90, 31 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ja dat denk ik ook.
    Ik mag ook gewoon mn zoete beleg wat ik ‘s ochtends op het brood neem (voorlopig) zo laten. Als nou blijkt uit het prikken dat het te hoog is dan moet ik die wel schrappen inderdaad.

    Wordt alleen een uitdaging om niet te snoepen, haha.
     
    Joyce2013 vindt dit leuk.
  2. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik merk dat ik wel reageer op echt pure suikers. Aardbeienjam, pannekoeken met stroop of suiker... dan is mijn waarde wel hoger. Tot nu toe binnen de grenzen, maar toch.
    Dus dat wordt nu dan wel echt de suiker flink beperken.
     
  3. Joyce2013

    Joyce2013 Fanatiek lid

    28 okt 2013
    4.339
    2.818
    113
    Vrouw
    Medior secretaresse
    Noord-Holland
    Hoe bedoel je binnen de grenzen, niet hoger dan 7,8 na een maaltijd? Als ik 1 boterham met hagelslag eet schiet hij al naar waardes tussen 8,6 - 9,3. Veel te hoog dus.
     
  4. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ja inderdaad, 'binnen de grenzen' als in: nog wel onder het maximum. Het hoogste wat ik tot nu toe had was 7.1. En toen had ik wel schandalig veel slechte zooi op. Dus was te verwachten dat ie dan hoger is...
     
  5. Joyce2013

    Joyce2013 Fanatiek lid

    28 okt 2013
    4.339
    2.818
    113
    Vrouw
    Medior secretaresse
    Noord-Holland
    Oooo nou dan vraag ik me af of je echt wel zwangerschapsdiabetes hebt, en niet gewoon heftig reageerde of het pure suiker drankje. Zou me niet al te druk maken en niet al te streng zijn voor jezelf. Zolang je onder de waardes blijft is er niks aan de hand. Succes!
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  6. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Het kan natuurlijk alsnog hoger worden gedurende de zwangerschap. Maar aangezien ik toch probeer om niet teveel aan te komen en wel gezond en genoeg te eten, ga ik gewoon preventief die suikers beperken. Hopelijk scheelt dat ook wat in de kilo's. :D
     
    Joyce2013 vindt dit leuk.
  7. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.588
    6.557
    113
    Vrouw
    Heb vandaag de groeiecho gehad. Alles was goed zeiden ze. De resultaten zijn niet besproken gek genoeg, maar heb net even het ziekenhuis gebeld dat ik wel wil weten hoe de metingen nou eigenlijk waren. Dus hierover word ik vandaag nog terug gebeld.

    De kleine weegt nu 1142 gram en ook dit is helemaal goed. Mn waardes zaten allemaal tussen de 3,8 (nuchter) tot 7.0. Ik moet over een kleine 4 weken terug voor een groeiecho, en als deze goed is dan wil de gyn me loslaten. In tussen tijd blijf ik ook gewoon onder controle bij de vk. En in die 4 weken moet ik 1 dag per week mn waardes bij houden.

    Moet wel zeggen dat ik echt wel meer op mn voeding heb gelet. Ook wanneer ik wat eet enzo. Gewoon bang dat ik hoge waardes zou prikken anders. Ben van plan om aanstaande week even 1 dag te doen zoals ik normaal zou doen, ben heel nieuwsgierig wat het dan is.

    Maar heb sowieso de diagnose zwangerschapsdiabetes, en die snap ik eigenlijk niet helemaal!
     
  8. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    @Palmpje: dat stempeltje 'zwangerschapsdiabetes' heb je al zodra je te hoog scoort op die glucosetest. Ookal zijn al je waardes daarna tot aan de bevalling gewoon goed.

    Ik ben erg benieuwd naar de groei van onze kleine dinsdag. Wel nieuwsgierig of hij nu ook weer iets groter is en dus wel voorloopt, of dat het gewoon meevalt.
     
  9. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.588
    6.557
    113
    Vrouw
    Oh weer wat geleerd, thnx!

    Ja blijft spannend hè die echo’s
     
  10. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Hoi dames, ik ben net terug van de diabetesverpleegkundige. Ze heeft me uitgelegd hoe ik moet prikken.

    Van de diëtiste had ik begrepen dat ik voor en na de maaltijd moet prikken maar de verpleegkundige zei dat ik maar 1x in de week nuchter moet prikken en dan 1,5u na elke maaltijd.

    Ik vind het prima hoor maar nu zei net iemand tegen me dat als ze mij was ik ook nuchter moet prikken om alles beter in de gaten te houden.
    Wat denken jullie?
     
  11. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Owja en daar geprikt, iets langer dan 1,5u na de maaltijd en de waarde was 6.2
     
  12. amy2015

    amy2015 Bekend lid

    23 feb 2015
    528
    234
    43
    Ik ben zelf verpleegkundige en heb hem op eigen initiatief meerdere dagen geprikt om aan te geven dat mijn nuchtere waardes verhoogd waren. Ik doe het nu nog maar 1 keer per week op de dag dat ik contact heb met de diabetes verpleegkundige. Mocht De waarde dan verhoogd zijn kan ik hem de dagen erna ook nog bijhouden op hun verzoek
     
  13. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Dus het is geen probleem denk je dat ik nuchter ook prik?
     
  14. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.588
    6.557
    113
    Vrouw
    Kwaad kan het iig nooit :D ik hoef maar 1 dag per week te prikken en ik prik na alles waarvan ik nieuwsgierig ben hoe ik er op reageer ;)
     
  15. Joyce2013

    Joyce2013 Fanatiek lid

    28 okt 2013
    4.339
    2.818
    113
    Vrouw
    Medior secretaresse
    Noord-Holland
    @ShallY nou dat is fijn toch, betekend dat je bijgehouden waardes waarschijnlijk erg mooo zijn.
    Vind het wel gek dat echt iedereen anders moet priken van de diabetes verpleegkundige. Zou denken dat dat 1 richtlijn voor is. Maar misschien afhankelijk van de situatie.
    Maar prikken om je waardes te checken kan geen kwaad. Je mag checken zo vaak als je wilt. Je dient niks toe dus zal geen andere waardes opleveren. Als dat je een goed gevoel geeft kun je dat dus doen.
     
  16. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.588
    6.557
    113
    Vrouw
    Dat vind ik dus ook zo gek! Ik hoef pas na 2 uur en sommige gewoon al na 1 uur. Is toch wel een groot verschil.
     
  17. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Dat ga ik inderdaad ook wel doen maar verder hou ik het gewoon op 1x per week nuchter en verder 1,5u na de maaltijd.
     
  18. Joyce2013

    Joyce2013 Fanatiek lid

    28 okt 2013
    4.339
    2.818
    113
    Vrouw
    Medior secretaresse
    Noord-Holland
    Klopt ik moet een uur na de maaltijd prikken, terwijl 2 uur na een maaltijd mijn waardes wel altijd goed zijn.
     
  19. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Wat eten jullie zoal als tussendoortje?
    Ik moet eerlijk zeggen dat als ik fruit tussen door eet ik daar niet genoeg aan heb. Maar mss ook kwestie van wennen ofzo.
    Want geadviseerd wordt toch om 1,5u na een tussendoortje weer eens te eten?
     
  20. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    En stel dat ik bijvoorbeeld eens een ijsje heb gegeten en wil mn waarde weten.. dan moet ik toch ook gewoon 1,5u wachten om te prikken?
    Sorry voor de vele vragen hoor.
     

Deel Deze Pagina